• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Onkohan vikaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jazu79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jazu79

New member
Tuntuu melko epänormaalilta ihan näin kovat tärinät pyörässä?
Ratissa tuntuu tosi pahalta ja persauksiinkin se jonkinverran tärisee.. Matkustaja valittelee että jalat tärisee vielä monta tuntia ajon jälkeenkin..
Eli tärinät tuntuu melkein koko kierrosalueella, paitsi siinä 4000 kieppeillä on vähemmän tärinäinen alue.. Ylä kierroksilla se on sietämätöntä -> ei voi ajaa pitempää aikaa, ja ajo kierroksilla (3000) se on semmonen turruttava ja tärisyttää käsiä koko päivän..

Sitten toinen juttu, joka ei välttämättä (?) liity tuohon samaan tärinään, on semmonen että kun pistää vauhdin hidastumaan ihan vaan moottorin voimalla ja löysää otetta kahvoista (irti asti), niin ratti alkaa heilumaan ihan hulluna ja seurauksena olisi varmasti kaatuminen jos ei tempasis heti kiinni ja pistäs kaasua.. Jos ratista pitää kiinni, niin ei kovinkaan isoa woblausta edes ole yrittänyt, mutta kaitpa sekin voi olla mahdollista tietyissä olosuhteissa? Eli voikohan tuo liittyä tuohon moottorin tärinään, vai olisko eturenkaassa jotaki hämminkiä?
Vauhdissa ajamalla ei tunnu minkäänlaisia tärinöitä renkaista (tasapainotukset pitäs olla ok).

Olisko minkäänlaisia veikkauksia aiheuttajista / miten ne sais korjattua? Eturenkaan vaihdan tälläviikolla ja samalla varmaan koeta katella laakereita sieltä, että jos jotain hämminkiä näkyis..
Eli pyöränä on Suzuki XN85 vm.86.
 
Oletko kattonu moottorin kiinnitykset? Tuon ikäisessä vois kumit olla aika kivettyneitä ja tehdä tuollaista.
 
No eilen revin sen renkaan irti, ja laakerit näytti olevan kunnossa.. hmm..

En minä nähnyt siellä kiinnityskohdissa minkäänlaisia kumeja? Mutta jos laittaisin sinne?
 
Laitappa ekaks se uus gummi paikoilleen ja tasapainoita.
smile_org.gif

Meikäläiselläki parani kummasti ajo-ominaisuudet, kun pani uuden gummin paikoilleen. Entinen oli kuin pottusäkki jo,,,kankaatkin jo repeilleet
omg.gif
 
ei taida olla kumiripustuksia moottorissa, ei.

mutta muuten tärinää voisi alkaa ehkäistä näillä keinoilla:

-tarkista renkaiden tasapainotus
-tarkista pyöränlaakerit
-tarkista moottorin kiinnitys (huom vaimennuskumit sylinterin ja kannen rivoissa)
-tarkista ohjaustangon kiinnitys (kumivaimennus, pehmeämmät kahvakumit ja kahvapainot avuksi tarvittaessa...)
-tarkista satulan kunto, kiinnitys ja kumityynyt
 
Joo, en saanu aikaseksi enää sitä ratin woblausta eilen ku kävin uudella etukumeksella testaamassa.. Voi olla tietenki kelistä kiinni (oli märkää), mutta toivottavasti tuo kumin vaihto autto.

Moottorista johtuvat tärinät jäi
veryangry.gif

Eturenkaassa olevat laakerit oli ok.
Sylinterin ja kannen rivoissa oli kumit, mutta taitavat olla alkuperäiset? eli oliskohan niiden vaihdosta jotakin hyötyä?
Kahvapainoja olen miettinyt, mutta eipä ne tietenkää vaikuta persauksiin ja jaloille? + sitten eikait tuo pyöräkään ikuisuuksia kestä tuommosia tärinöitä? ruuvit alkaa tippumaan -> esim. jalkatappien kiinnitystuuveja pitää kiristää joka reissun jälkeen..
 
Ei millään pahalla mutta vaihda hyvä mies se ratti nyt vaikka vähän suorempaan tankoon niin voit saada täristelyt pois...  
tounge.gif
 
033102beer_1_prv.gif
 
Kaasuttimien synkkaaminen vois auttaa. Jos pytyt käy epätahtiin, värinät ei ainakaan vähene. Kunnolliset lukkoprikat löystymään tuppaavien pulttien alle. Ne jäähdytysrivoissa olevat kumit eivät koneen tärinään juurikaan vaikuta, ovat enempi resonanssimelua torjumassa. Voihan nuo vaihtaa, vaan tuskin huomaat mitään eroa. Ja tankoon sekä pehmeät kahvakumit että painot päihin, auttaa varmasti, kurkkaa TÄÄLTÄ. Rattiin on huono pistää painoja päihin, se kun on pyöreä.
 
kukko: Minä en oikein ymmärrä tuota suorempi tanko juttua? auttasko se muka jotaki? tässä on kuva ratista:
Kuva tangosta
Voiko tuommosta moniosasta värkkiä vaihtaa johonki erinlaiseen?

kaasunalle: Jep, näin ajattelinki että ei ne kumit vaikuta tähän tärinään.. Tää on ruisku peli joten tuo kaasuttimien synkkauskaan ei taida käydä päinsä.. mutta kait noita ruiskuja voi jotenki säädellä? Pitänee käydä tuota painohommaa kysymässä paikallisesta moto liikkeestä että saisko niitä järkevään hintaan.. kuulostaa nuo monen kympin painot melko kalliilta?

mitenhän on toteutettu tuo kumivaimennus ohjauspyörässä? eli mitä vaihtaisin sieltä uudeksi?`Kahvakumit vois tietty olla kans joo..
 
Jazu, nuo "suorempi tanko" -puheet taitaa olla vain pikku kuittia siitä että käytät ohjaustangosta sanoja ratti ja ohjauspyörä...
wink.gif
 
ahaa, kuten kuvasta näkyy, kahvapainot löytyy jo ennestään, joten ei niistä sen enempää. joten ohjaustankoa ei oikein voi muuten parantaa kuin pehmeämmillä kahvakumeilla.

allrightissa esim. eri vaihtoehtoja hintaan 10-18 eur.
 
Jazu, nuo "suorempi tanko" -puheet taitaa olla vain pikku kuittia siitä että käytät ohjaustangosta sanoja ratti ja ohjauspyörä...  
wink.gif
Nojoo.. hjuumorillahan ratti yms. sanoja tässä viljellään
blush.gif


Elikkä ne mötukat päissä siis ovat painoja, eikä vain koriste/jokin muu tangon pää tuppi? Mistä sen tietää?
Passaako kaikki kahvakumit kaikkiin tankoihin? onko niissä jotakin eroja halkasijoissa tai kiinnityksessä?
 
Toisen merkkisellä vehkeellä nuo tärinät saattais olla enemmänkin ominaisuus kuin vika, mutta tässä tapauksessa sieltä pannuosastolta se luultavasti lopulta löytyy.
 
Jep.. painojahan ne on.. painaa ainaki kivasti
smile_org.gif
, mutta eipä niistä hirveesti apua tunnu olevan.. Vaihdoin ne kahvakumit semmosiin pehmeisiin lörtsyihin (jotaki vaahtomuovia??).. Ei auta + ne on ihan perseestä!
ei minkäänlaista tuntumaa rattiin (muuta ku tärinä), ja meni tosi paksuksi -> huono pitää kiinni..
Eikait auta muu ku vaihtaa vanhat paikoilleen ja kärsiä (ajaa vähemmän = ei yhtää pitempää matkaa)...
 
(Lainaus:
"Sitten toinen juttu, joka ei välttämättä (?) liity tuohon samaan tärinään, on semmonen että kun pistää vauhdin hidastumaan ihan vaan moottorin voimalla ja löysää otetta kahvoista (irti asti), niin ratti alkaa heilumaan ihan hulluna ja seurauksena olisi varmasti kaatuminen jos ei tempasis heti kiinni ja pistäs kaasua.. " Lainaus.)

Et sattumalta ole tarkistanut etukahvelin laakeria? Tuo edellämainuttu vika on just sama mikä mulla oli entisessä Yahama Xj750:ssä. Puistatti kepakoita puolelta toiselle ja olisi ollut varma kaatuminen jos ei olis ottanut taas kepakoita käsiinsä! Vedin laakerin kireemmälle ja hyvä tuli! Nosta etupää ilmaan ja kiristä laakeria kunnes kahveli alkaa ahistaan, löysää hiukan kunnes "ratti" kääntyy ääriasennosta ääriasentoon pikku tönäisyllä ilman vastarintaa!
 
toinen mahdollisuus on et suzukistas on nuo teleskoopit otettu joskus irti ja tehty esim stefa remppa,sit laitettu takaisin ja putket on eri tasossa toisiinsa nähden ja ajaessa vispaa nii perkeleesti aukaise teleskooppien ruuvit ja tarkasta
et ne on samassa tasossa.. korjauskäsikirjas on hyvät ohjeet..
mulla ainakin loppu vispaaminen ja tärinä vanhast mopost..
idea3.gif
 
Woblauksesta: Itselläni (GSX 750 F) oli woblausongelma. Homma korjaantu kun vaihdoin vyörenkaat alle. Helposti sortuu ristikudos tai puolivyörenkaisiin niiden hinnan takia. Terveisin Suzie
 
Back
Ylös