Onkos gummi koskaan puhjennut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOHC
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

DOHC

New member
Eli tällaista aattelin kysellä, että onko vauhdissa rengas mennyt koskaan tyhjäksi, ja mitä seurauksia siitä on ollut, onko käyty kyljellään ?

Itsellä on muutaman kerran rengas hajonnut, muistaakseni aina ollut jostain syystä takarengas. Joskus 70-luvulla oli vanne vähän ruosteessa ja söi sisärenkaan rikki, joskus hajosi ulkorenkaan kudokset ja ne hieroivat sisärenkaan reiälle. Sitten kaikkea metallipalaa on löytynyt renkaasta. Aina on ajossa huomannut, että nyt ei ole kaikki kunnossa ja pysähtynyt ennenkuin rengas on mennyt aivan tyhjäksi.

Kerran kyllä oli lähellä: kun käännyin sivutielle, niin siinä huomasin, että kummasti käyttäytyy pyörä. En päässyt kuin muutaman kymmenen metriä, niin takarengas oli aivan tyhjä. Mahdoton ajettava tyhjällä renkaalla, kaatuminen oli liki.
 
Kolme vuotta sitten, kun pyörää itselleni etsin, kävin paikallisesta Mp liikkeestä hakemassa 1100 Viragon kojolle..

No siinä sit lähin fiilistelemään ja nautiskelin koneen väännöstä. En kiinnittänyt pyörän kuntoo sen kummemmin huomiota, kun liikkeestä sen otin niin oletin kaiken pelaavan, kunnes loivaan mutkaan tullessa vauhdin ollessa jtn 50kmh takarengas lähti vanteelta irti...(liian vähän painetta) Oli aika homma pitää pyörä pystyssä ja kaukana ei ollut kaatuminenkaan. Siinä sit aikani soittelin liikkeeseen, josta ystävällisesti tuli puolenkymmentä kertaa luuria korvaan, ku niil oli muka nii kiire..
Laitettiin kompuralla ilmaa rattaaseen ja meno jatku, mut kauppoja ei tullut.

Nykyään tulee tarkistettua aika tiuhaan nuo rengaspaineet...
 
Piikkiaikana meni endurosta 120 nopeudesta takarengas tyhjäksi yht äkkiä. Perä rupes muljaa aivan sairaasti. Paniikissa tietysti tuli vielä himmattua vauhtia nopeasti jolloin tilanne vielä paheni. Mutta jalat maahan vauhdista ja pystyssä pysyttiin. Tänäpäivänäkään en tiedä, miksi perä rupes heittää silleen suoralla tiellä. Sen ymmärrän, että etujarrulla jarruttaessa tyhjä kumi alkaa perää loiraamaan, mutta että tasaisessakin vauhdissa.
 
Kerran on hajonnut kumi vauhdissa. Seurauksia olen maksanut viimeiset 16 vuotta
mad.gif

Nykyään ajelen harvemmin ja rauhallisemmin.
 
Just tossa perjantaina teki terävä kivi takakumiin reiän, kyllähä tuo vähän hassulta tuntu ku mutkaan tuli ja rengas olikin melkein tyhjä mut vielä pystyssä pysyttiin. jäi sitte nää viikonlopun hyvät ilmat hyödyntämättä
sad_orig.gif
 
Lauantaina kivi kumista läpi. Rengas tyhjeni nopsasti. Vauhtia oli n. 100km/h ja tie mutkainen. Pyörä alkoi lieruttamaan pahasti. Onneksi pysyin pystyssä, vaikka ajokokemusta vasta kolme päivää.
 
Njuu... Mullei muu kumi ole puhjennutkaan kuin sulttaani...
thumbs-up.gif


Siitä selvittiin onneksi pelkällä säikähdyksellä, siinä vaiheessa opintoja lapsen tulo perheeseen ei EHKÄ olis ollut hyvä juttu...
 
2 kertaa aikanaan piikistä oli gummi tyhjänä kun tulin aamulla tallille! onneks ei oo vauhdissa osunu kohdalle!
wink.gif
 
Renkaan riekaleet ollut pari kertaa ympärillä,kyyti tosin parani heti,vaan kanssamatkustaja ei siitä tykänny ja ajelut loppus kuin seinään
sad_orig.gif


Ai niin;Kanea lainatakseni,perä alkoi muljaamaan munkin tapauksessa
sport05.gif
 
Joskus 80-luvun alusta jäi mieleen tuskien taival.
Lähdettiin päiväseltään Tampereelta kahdella pyörällä käymään kaverin sukulaisten mökillä Padasjoella. Jo menomatkalla alkoi kaverin matkajaava (Suzuki T 500) yskiä ja nikotella. Ontuen sillä kuitenkin perille päästiin, mutta sinne se oli jätettävä. En enää muista tarkemmin, mikä koneeseen tuli.

Takaisin piti lähteä siinä illansuussa kaksi päällä mun pyörällä. Vaan lähtöhetkellä huomattiinkin, että takarengas on tyhjä. No, rengas irti, jostain löytyi paikkoja ja liimaa ja eikun paikkaamaan, rengas takaisin kiinni ja ilmat sisään.

Hämärtyvässä illassa päästiinkin tien päälle, muttei puoleen väliinkään matkaa, kun taas alkoi pyörä luikerrella. Alkoi olla jo aika pimeää. Ei oltu kuitenkaan mitenkään syrjässä, vaan ihan keskellä ... mettää.

Lähellä näkyi kuitenkin sivutien pätkä ja siellä talo pimeänä. Sinne menin sitten ovelle koputteleen vähän epävarmana. Ajattelin, että kun ovi aukeaa, niin ekana ulos tulee varmaan haulikon piippu ja sitten susikoira Rex. Mutta eikö mitä, isäntä avasi ja kuunteli murheet. Lähdettiin piharakennukseen, josta löytyi verstas. Sinne pyörä ja taas rengasta pois vääntämään. Syy sisärenkaan hajoamisiin löytyi myös. Ulkorenkaan kudokset olivat yhdeltä kohtaa pettäneet ja söivät aina sisärenkaan rikki. Siihen päällekäin pari paikkaa, ja taas rengas paikalleen.

Vähän arvelutti ajella rikkinäisellä renkaalla, mutta onneksi nuorena on kuolematon. Kotiin päästiin, ja seuraavana päivänä taas rengasta vääntämään...
 
Ei puhjennut kumi vaan venttiili halkes eturenkaasta. Kyytiä ohitustilanteessa about 200km/h. Pystyssä pysytttiin mutta laivasta kyllä myöhästyttiin.
 
Moottoripyörästä kerran puhjennut. Suoralla huiput VFR750:llä ja seuraavassa mutkassa olikin gummi tyhjä... hiukka oli elämää pyörän päällä, mutta ilman kaatoa selvisin.
 
Aikoinaan satapiikillä siskolikka kyydissä vajaan satasen vauhdista takarengas kerralla tyhjäksi. Oli siinä sompaamista, välillä yritti ojaan, ja välillä vastaantulijan keulaan, mutta tuurilla selvittiin.
 
Ensimmäisessä moottoripyörässäni meni naula keskeltä rengasta läpi. Ilmat eivät kuitenkaan tulleet pihalle. Vaihtoon menii kuitenkin samantien. Onneksi oli vanha ja kovettunut alkuperäisrengas, niin ei harmittanut.
 
Back
Ylös