• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

pakoaukon tiivisteestä

itäpyöräilijä

New member
Purin pakoputkiston ulkoista puhdistusta varten ja kasasin paikoilleen. katselin korjausopusta äsken ja siinä kehoitettiin aina putkiston purkamisen yhteydessä uusimaan pakoaukon tiivisterenkaat. Itse kasasin vanhoilla, onko uusiminen tarpeelista? Nyt olisi pyörä vielä pukilla ja uusiminen helpohkoa. Käymään laitto tiiveyden toteamiseksi muun huototoiminnan ollessa kesken hankalaa.

Jos uskot että ne tiivistää kunnolla niin mikä ettei.Jos ne taas on poikki tai selkeästi saaneet kolhuja niin uudet vaan.Usein sellaiset pakoaukon tiivisteet joissa on esim. kuparivaippa ja joku massa sisällä kestää kerran irroittaa ja kiristää uudelleen.Useamman irroituskerran jälkeen niitä joutuu kiristämään liian tiukalle jolloin on vaara että joku paikka pettää eikä ne silti pidä.Kuparitiivisteet kovenevat kun niitä puristetaan useita kertoja eikä tiivistäminen tahdo enää onnistua.Eihän nuo kallita ole, jos vielä on lähellä uudet saatavana niin pistä uudet.

Jos renkaat ehjänä irtosivat ja molemmat tiivistepinnat ovat puhtaat kasatessa, niin kyllä ne vanhatkin pitävät. Eipähän noi tosin paljoa maksa uudetkaan.
Itse olen käyttänyt putkia joskus irti ja vanhoilla renkailla kasannut kun ei uusia ollut silloin käsillä. Sitten isompien operaatioiden yhteydessä laittanut uusia tiivisteitä.

Kuparitiivisteen saa "löijattua" eli pehmennettyä lämmittämällä se punahehkuun ja jäähdyttämällä kylmässä vedessä. Liian ohueksi puristettua tiivistettä tämä ei tietysti korjaa.

Kannattaa käyttää vanhoja, Guzzin kanssa tiivisterengas paloi kierteisiin ja jouduin teettämään uuden kiristysrenkaan numeroa suuremman ja jos sitä ei olis saanut tehtyä lasku olisi ollut 530€. Viiden euron mies tekee satasen vahingon.
cool.gif

Back