Pakoputket eri värisiä, pakolämmöissä eroja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trapezoid
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Trapezoid

New member
Terve,

Yamaha TDM 900 on tallilla ketjurasvariasennustalkoilla (ja muuta pientä siihen päälle). Tulin huomanneeksi etukäyrien värisävyissä hurjat erot kun irroittelin niitä pois tieltä.

Linkki isompaan kuvaan:


Onko tuo huolestuttavaa? Onko putkissa materiaalieroja vai pitääkö tässä nyt stressata pyttyjen käyvän kovasti eri lämpöisinä. Ruiskurungot on synkattu ennen dynoa ja sain ne mielestäni hyvin tasapainoon, tyhjäkäynnin pieni alenema viestinee onnistumisesta tässä hommassa. Pyörä kävi OnlyFast Oy:llä säädätettävänä:

Pipercross-ilmansuodatin
Iridiumtulpat
PAIR/AIS poistettu
PC3usb
O2/Lambda irti
Leovince Oval Slipons

 
Tarkista käytönaikainen lämpötila lämpökameralla tai ainakin ir-mittarilla. Pitää vaan sojottaa johonkin ruostekohtaan, koska kiiltävästä pinnasta mittaus antaa epämääräisiä lukemia (laite mittaa säteilyn voimakkuutta, ei lämpötilaa). Kannattaa myös mitata sen verran läheltä, ettei mittauskeila ole levinnyt juuri senttiä suuremmaksi.
 
Jep, jos kehtaa niin voisi töhäyttää käyriin laikut lämmönkestävää joista sitten mittaa.
Paras tietysti että dynolla täys laulu päällä.
 
Mulla myös TDM900 jossa ihmetelly samaa asiaa , eli oikeanpuoleinen putki on huomattavasti paskaisempi kun vasemman puolinen.
Ostin pärrän keväällä ja pakarinkromi on aika patinoitunutta noin yleensäkin , mutta oikean puoleinen on paljon huonommassa kunnossa kun vasemman puoleinen.

Tuliskohan etujarrusatulasta tai jostain ilmavirtaa jompaan kumpaan erilailla joka aiheuttaa ton.



mites muuten leovincen sliparit vaikuttivat äänimaailmaan , itte ajatellu ostaa. Naapurilla speed triple ja toi vakio TDM kuulostaa vähän liian pappatunturilta vakiopöntöillä.
 
Mulla myös TDM900 jossa ihmetelly samaa asiaa , eli oikeanpuoleinen putki on huomattavasti paskaisempi kun vasemman puolinen.
Ostin pärrän keväällä ja pakarinkromi on aika patinoitunutta noin yleensäkin , mutta oikean puoleinen on paljon huonommassa kunnossa kun vasemman puoleinen.

Tuliskohan etujarrusatulasta tai jostain ilmavirtaa jompaan kumpaan erilailla joka aiheuttaa ton.



mites muuten leovincen sliparit vaikuttivat äänimaailmaan , itte ajatellu ostaa. Naapurilla speed triple ja toi vakio TDM kuulostaa vähän liian pappatunturilta vakiopöntöillä.
Brittien foorumilla http://www.carpe-tdm.net/ipb/ en muista että ketään olisi kovasti valitellut eri värisistä alkukäyristä. Siksi hieman huolestuin. Tuolla saarelle ne kuitenkin ajaa aika pitkälti ympäri vuoden ja niillä on vielä hieman "suolaisempi" ilmasto. Pakko sillä lämpötilalla on olla vaikutusta tuohon paskastumiseen. Täytynee vielä kysäistä briteiltäkin. Ajattelin nyt noita kiillotella kun kerran irti on.

Ennen kun pyörää kävin dynottamassa sain käyttää katsastuskäytössä olevaa CO-mittaria ja säädin pyörän ecusta CO-arvot kummallekin pytylle kohilleen. Siksi tässä on jotenkin sellainen olo, että ei se voi kovin erilainen palotapahtuma olla eri pytyissä. CO-arvot ymmärtääkseni tekee hienosäätöä laiha/rikas -akselilla tuossa pyörässä.

Itselläni on tarkoitus asentaa lähiviikkoina Pyramidin etulokasuojan jatke, jonka pitäisi hyvin suojata koneen etuosaa eturenkaan heittämältä paskalta. Tämä minusta kannattaa hankkia.

Sliparit, ah. Nuo oli kiinni jo ostettaessa, joten en voi täysin vertailla orggikseen, mutta nuo äänet oli yksi syy miksi tähän vekottimeen ihastuin. Matalaa bassovoittoista murinaa/jytinää niistä lähtee. Ei kuitenkaan ole liian repivää se soundi. Itselläni on db-killerit kiinni ja olen hieman miettinyt että pitäisikö ottaa irti. Moni Carpessa kiittelee painonkevennystä ja kyllähän nuo orggikset painaa aivan julmetusti vs. nämä alumiiniset. Jos sulla on laukkusarja niin varaudu sovittelemaan slipareita ajan kanssa, ahdas tuo takaswingin ja laukun väli. Suosittelen joka tapauksessa.

Ps. kyllä niin nautin parin kaverin 4-pyttyisten singerien mollaamisesta mitä ääniin tulee
smile_org.gif
 
jos kone käy muuten tasaisesti niin en olisi huolissaan, ilmavirta jäähdyttää toista putkea enemmän kuin toista,
ps. mulla on isompi väri-ero samasta sylinteristä lähtevillä putkilla (1-syl.)  
wink.gif
 
jos kone käy muuten tasaisesti niin en olisi huolissaan, ilmavirta jäähdyttää toista putkea enemmän kuin toista,
ps. mulla on isompi väri-ero samasta sylinteristä lähtevillä putkilla (1-syl.)  
wink.gif
Taitaa olla monen tekijän summa. Ilmavirta kiertää eri tavalla ja käyrissä pienia seinämän paksuuseroja jne. Kone kyllä hyrisee mukavan tasaisesti eikö sinällään emmi alakierroksilla. Taitaa olla vain liian helposti stressaava kuski...
 
Omassa tdm:ssä vm2005 juurikin kuvankaltainen väriero!!! Eli vasemmanpuoleinen sinertynyt ja kiiltävä, oikea tuommoinen paskanruskee ja matta. Mutua: työntäiskö tuo pair ilmaa pelkästään toiseen putkeen josta tuo johtuis?
confused_orig.gif
?
 
Omassa tdm:ssä  vm2005 juurikin kuvankaltainen väriero!!! Eli vasemmanpuoleinen sinertynyt ja kiiltävä, oikea tuommoinen paskanruskee ja matta. Mutua: työntäiskö tuo pair ilmaa pelkästään toiseen putkeen josta tuo johtuis?
confused_orig.gif
?
Epäilen, itse olen pairin nääs poistanut ja se pairin pakopuolen putki menee juuri koneen päältä keskeltä sisään. Ihan siis sylinterien välistä. Viittaisi siihen että menisi just kumpaankin pakoaukkoon.
 
Tuli tässä juuri ihmeteltyä samaa asiaa, malli on kanssa 2005. Mutta kun oli mopo juuri 40tkm huollossa ja huolto sanoi ettei mitään erikoista ollut niin en sen enempää murehtinut. Itse ajattelin, että ehkä sadevesi lentää pyörästä herkemmin toiseen putkeen ajotyylistä riippuen. Oli edellinen eturengas hieman epätasaisesti kulunut, siitä lähinnä tuo ajatus.
 
Onko tulpat samanväriset? Niistä luulisi näkevän jos toinen pytyistä käy reilusti paksummalla/laihemmalla? Laihempi seos muistaakseni palaa kuumempana, jolloin syntyy erilainen "päästövärjäys" putkeen. Viisaammat korjatkoon erheeni.
lookaround_orig.gif
 
No enemminkin se laiha seos palaa hitaammin, jolloin pakopuoli kuumuu enemmän - ennakko kun on myöhäisellä.
 
No kun laiha seos, hitaamman palamisnopeutunsa takia, vaatii enemmän ennakkoa kuin stoikiometrinen tai rikas.

Jos ennakko on passattu jonnekkin kahden jälkimmäisen tapauksen mukaiseen optimiin on se väistämättä liian myöhäisellä jos seos jostain syystä huomattavasti laihenee.

Jos muistat wanhoja kaasariautoja joissa oli alipainesäätäjä virranjakajassa, niin sen osan funktio oli juurikin vetää ennakkoa lisää osakaasuajolla jossa seos pyrittiin optimoimaan kulutuksen kannalta.

Viriviri säätäjissä ei moista ollutkaan, eikä sen puoleen tuplakaasereissa alipainelinjan lähtöäkään.

Prätkiinhän alkoi ilmestyä kaasunasennon potikoita kaasareihin, jo hämyisellä ysärillä kertomaan sytkäboksille paljon on lämää tarjolla.
Siihen asti oli menty kärjettömissä vehkeissä joko kokonaan kiinteällä ennakolla ja sittemmin kiinteällä käyrällä. Kiinteä käyrä oli sitten himmattu vakion seoskäyrän mukaan ja vähän varmuutta joka kompensoi vaihtelevia oloja ja bensaa.

Ymmärrettävistä syistä on ennakon valitseminen oikeaksi hieman helpompaa jos boksi tietää ajetaanko aivan pintakaasulla vaikka @3500rpm (ja oletettavasti suht. laihalla) vai vedätetäänkö samoilla kierroksilla täydet tiskissä (ja ainankin toivottavasti parhaat vedot antavalla seoksella).
 
Vanhoissa piikkicebareissa kuumeni toinen pytty selvästi toista enemmän. Se johtui sivulla olevasta nokkaketjusta joka haittasi jäähdytystä, nehän oli toki ilmajäähdytteisiä mutta oliskohan noissa sama syy?
nixweiss.gif
 
Vanhoissa piikkicebareissa kuumeni toinen pytty selvästi toista enemmän. Se johtui sivulla olevasta nokkaketjusta joka haittasi jäähdytystä, nehän oli toki ilmajäähdytteisiä mutta oliskohan noissa sama syy?  
nixweiss.gif
TDM:ssä nokkaketju on juuri tuolla värjäytyneemmän käyrän puolella, mutta eikö vesijäähdytys tasaa koneen lämpöjä melko tehokkaasti? Vaikka eihän se pakokaasujen lämpötiloihin tietenkään vaikuta
smile_org.gif
 
minulla kahdessa TRX ssä on ollut aina eriväriset käyrät. olen lukenut muiltakin vastaavasta "viasta" kukaan ei ole kuitenkaan jaksanut/viitsinyt laittaa lämpömittareita kiinni... Jossakin näin filosofointia että se voisi johtua 270 ast kampurasta....
Kovaa ajoa vain
062802moto_prv.gif
 
[Jos sulla on laukkusarja niin varaudu sovittelemaan slipareita ajan kanssa, ahdas tuo takaswingin ja laukun väli. Suosittelen joka tapauksessa.
Hei suunitellut moista, mutta juuri tuo laukkujen sopiminen jarrutellut. Eli saa sovitettua alkuperäisten kohdille.
Mitäs muuta etua alkuperäiseen tiedätte. Vääntääkö tasaisemmin alakierroksilla?
 
TDM:ssä nokkaketju on juuri tuolla värjäytyneemmän käyrän puolella, mutta eikö vesijäähdytys tasaa koneen lämpöjä melko tehokkaasti? Vaikka eihän se pakokaasujen lämpötiloihin tietenkään vaikuta
smile_org.gif
Kotarissa putket hehkuvat pimeällä punasena, että eiköhän se haitta ole TDM:ssä ihan kosmeettinen ja kovaa ajoa vaan.
biggrin.gif


Ilmavirta ottaa toiseen putkeen tai se on pidempi tai vedetty eri paikasta, voihan tuolle olla monta syytä.

Eikö se kuulu asiaan, että pakoputket ovat paskassa ja murassa.
 
Back
Ylös