• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Palautuvat vilkut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veepeetee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veepeetee

New member
Onko kukaan elektronikkaexpertti tehnyt itse pyörään lisälaitetta, joka palauttaa vilkut määräajan tai tai jonkun vilkahdusmäärän jälkeen? Kirkkailla ilmoilla vilkun merkkivaloa ei tahdo huomata ja joskus on ajeltu turhan pitkään vilkku päällä. Jenkeistä näköjään löytyy koko rele, jossa vilkahdusten määrän voi säätää ja se alkaa laskemaan niitä sen jälkeen kun jarruvalo lakkaa palamasta. Näköjään on vaan melko kallis ja en ole varma kuinka ne kytkennät kun noilla jenkeillä on noi vilkut vähän eri toiminnoilla kuin Euroopassa. Villkkuhan lakkaa toimimasta, kun virta katkaistaan, joten laitteen pitäis katkaista virta vilkkureleeltä sopivan ajan kuluttua vai?

Ainakin Belgiassa kyseista kapistusta saa HD-tarvikekaupoista. (ehka muualtakin, en tieda) Hyvin se on simppelin nakoinen loota, ja sarja piuhoja. Yks pari enemman kun jannitteensaatajassa jota itse olin hankkimassa ku tuo sattu silmiin.

Oon ihan tavaksi ottanut että sillon tällön painelen sitä katkaisijaa ihan huvikseni, jos vaikka joskus sattuis vilkku jäämään päälle. No eipä vaan ole koskaan jäänyt.

Saakohan sellasia varusteita mistään että se painaa ittellään kytkintä kun vähänkin tehokkaammin yrittää jarruttaa?

yamahassa muuten vilkku palautuu itsestään.....muissa mopottimissa ei vissiin sellasta ole.

On, Bemarin K100RS vuosimallia -84 on itsestään palautuva vilkku. Onhan sitä tuoreimmissakin, mutta itellä on tälläinen.
Muistamani mukaan toimii niin, että n 300 metrin ajon jälkeen lakkaa toimimasta.

Oon ihan tavaksi ottanut että sillon tällön painelen sitä katkaisijaa ihan huvikseni, jos vaikka joskus sattuis vilkku jäämään päälle. No eipä vaan ole koskaan jäänyt.

Saakohan sellasia varusteita mistään että se painaa ittellään kytkintä kun vähänkin tehokkaammin yrittää jarruttaa?
Itse kanssa naputtelen silloin tällöin ihan tavan vuoksi palauttajaa...

Itse kanssa naputtelen silloin tällöin ihan tavan vuoksi palauttajaa...
Sama täällä, monesti kun lähestyn jotain risteystä ja on tarkoitus ajaa suoraan. Parempi pelata varman päälle.

Harrikoissa on jo vuosia ollut systeemi että palauttaa kun kallistuksen jälkeen nostat pyörän pystyyn. Todella kätevä, kokemusta on. Ei tietysti toimi hitaissa kadunkulmissa jolloin pyörää ei tarvitse kallistaa. Mutta parempi tuo on kuin aikaan, matkaan tai vilkauksien määrään perustuva juttu.

Jo toki sellaisen saa laitat katsos nestekytkimen ja etujarrujen letkut samasta banjosta yhteen. Ja jopas, ainakun jarrutat, myös kytkin luistaa/irroittaa...
idea3.gif

Itseasiassa systeemi on jo iäkäs, vuonna -82 Kawa ja Honda käyttivät palauttavaa systeemiä ainakin 1100 Spectre ja VF750S -malleissaan. Varsmaankin jossain oli jo aiemminkin.

Pidän kuitenkin summerista enemmän, on tilanteita joissa automaatti ei toimi kuin ajatus..

Yammun FJ:ssä tuo muistaakseni toimi niin, että vilkku toimi määräajan/määrä metrit pyörän olleessa liikkeessä. Jos taas pysäytti risteykseen, seisautti tuo laskurin. HIENO järjestelmä, jota on ollut monesti ikävä uudempien pyörien kanssa. Ja tuo oli vuosimallin -84 fillarissa!

Olen monesti ajatellut, että varmaan Bebek'istä tai muusta elektroniikkaputiikista saisi jonkin säädettävän aika-releen, johon voisi heittää jonkun parinkymmenen, tai vastaavan sekunnin oletuksen. Liian usein (kertakin voi olla liikaa) tulee vilkku unohdettua päälle. MISTÄS NOITA SUMMEREITA SAA?

Jostain brittilehdestä, Fast Bikesista tai PB:stä luin juuri tarvikevalmisteesta, joka jarrun päästämisen jälkeen laskee tietyn määrän vilkautuksia (20?) ja sen jälkeen päräyttää summeria. Mikähän se valmistaja olikaan...

Itseasiassa systeemi on jo iäkäs, vuonna -82  Kawa ja Honda käyttivät palauttavaa systeemiä ainakin 1100 Spectre ja VF750S -malleissaan. Varsmaankin jossain oli jo aiemminkin.

Pidän kuitenkin summerista enemmän, on tilanteita joissa automaatti ei toimi kuin ajatus..
Kawasaki käytti ekan kerran itsestään palauttavaa vilkkua -78 Z1-R tonnisessa. Hyvä systeemi niin kauan kuin toimii. Se mittasi aikaa ja ajettua matkaa katkaisu ajankohtaan.

sanoi:
Lainaa (Jassu @ Kesä. 11 2004,12:34)
Lainaa (pasi1 @ Kesä. 11 2004,11:27)
yamahassa muuten vilkku palautuu itsestään.

No ei ainakaan mun Yamahassa...

XJ:ssä tai FJ:ssä jonkun vuoden takaa oli tämä systeemi. Perustui vilkku päällä ajettuun matkaan.
FZ toimii myös.

sanoi:
Olen monesti ajatellut, että varmaan Bebek'istä tai muusta elektroniikkaputiikista saisi jonkin säädettävän aika-releen, johon voisi heittää jonkun parinkymmenen, tai vastaavan sekunnin oletuksen. Liian usein (kertakin voi olla liikaa) tulee vilkku unohdettua päälle. MISTÄS NOITA SUMMEREITA SAA?
Auto varaosa liikkeistä, maksaa n.5-10€

Itseasiassa systeemi on jo iäkäs, vuonna -82  Kawa ja Honda käyttivät palauttavaa systeemiä ainakin 1100 Spectre ja VF750S -malleissaan. Varsmaankin jossain oli jo aiemminkin.

Kawasaki käytti ekan kerran itsestään palauttavaa vilkkua -78 Z1-R tonnisessa. Hyvä systeemi niin kauan kuin toimii. Se mittasi aikaa ja ajettua matkaa katkaisu ajankohtaan.
Pääsee niin harvoin kuittailemaan, et nyt on pakko...Siis eikö tätä peruslaitetta ole edelläänkään vakiona valtaosassa mopoja
033102bebe_1_prv.gif
??

Mullapa on ja pelittää edelleen, tosin mopo on vasta 21 vuotta vanha, että voihan se vielä lakata toimimasta...

Edit: typoa

Back