• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paljonko mittarivirhettä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja väpätin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

väpätin

New member
Ajelin kerran reissullani tovin kuorma-auton perässä, vilkaisin omaa digitaalista nopeusmittaria joka näytti nopeutta siinä 100km/h nurkilla mutta etäisyys kuorma-autoon ei käytännössä pienentynyt juuri lainkaan. Tästä päättelin, että kuorma-auto varmasti ajaa rajoitinta vasten eli sen 90km/h. Onko oikeasti mahdollista moinen mittarivirhe?? Alinopeuttahan tulee ajeltua paikoin ja sehän ei passaa
biggrin.gif

Oletteko mitanneet oman prätkänne mittarivirhettä ikinä? Miten? Kun ei viittis kännykkää ottaa kätöseen siinä 100km/h vauhdissa ja alkaa kattelemaan

Tällä hetkellä jotain +/-1

Säädettävä mittari, eturenkaan kehän saa millin tarkkuudella...
tounge.gif

No mulla ainakin busassa just ton 10km/h mittarivirhettä 100km/h kohdalla, eli mittarissa sata ja navissa 90

siitä se sitten kasvaa, ja pienemillä nopeuksilla ei ole virhettä juurikaan...oliskohan 50-60:ssä ei enää.

062802moto_prv.gif

Vähän vaikea sanoa. Tienposken näyttötaulu näyttää aina 86km/h riippumatta mitä vauhtia siihen ajan.
tounge.gif

+3km/h näyttää liikaa satasen vauhdissa. Yllättävän tarkka mittari Kottaraisessa

Kwaakuissa millä olen ajanut on mittarivirhe ollut 10% luokkaa. Yllättävin mittarivirhe oli Kymcon 500 skootterissa jossa mittari näytti 90 ja kyytiä oli 120, oli aika tarkka anturin etäisyydestä kiekkoon.

Uudella renkaalla 1% ja kuluneella tietenkin enemmän.
Renkaan profiili on orkkis 50 ja mulla 55

No mulla ainakin busassa just ton 10km/h mittarivirhettä 100km/h kohdalla, eli mittarissa sata ja navissa 90

siitä se sitten kasvaa, ja pienemillä nopeuksilla ei ole virhettä juurikaan...oliskohan 50-60:ssä ei enää.

062802moto_prv.gif
Busan mittarivirhe on 10% ja pitää kokolailla paikkansa kaikissa joilla olen ajanut.
Eipa taida mennä tasasesti toi mittaritaulun virhelukema, niin että voisi sanoa prosentteina...ainakaan analogisissa tauluissa, johtunee varmaan taulun mitta-asteikon epätarkkuudesta.

Yamaha FZ1 ja digitaalinen nopeusmittari.

Tasasesti eri nopeuksissa sen 10% pielessä.

Eli mittarin mukaan täytyy aina ajaa pikkasen ylinopeutta.
tounge.gif

062802moto_prv.gif

15,5 välitysten vaihdon jälkeen. Aika tarkkaan 23% loppuun kuluneella renkaalla (kangasta).
Vakioilla en koittanut.

Trumpan mittarin mukaan 100km/h ja gepsi näyttää n.92-94km/h
mutta sitten 80km/h virhettä onkin enää jotain n.2-3km/h  
nixweiss.gif

mä oon kalibroinut ison zetorin mittarin virheen pieninmilleen 80-100 nopeuteen. Speedohealer korjaus -5,3 %

smile_org.gif

Nykyisellä 55-sarjan renkaalla mun Bemarin mittari heittää gps:n mukaan kilometrin tai alle.

Bimotassa heitto on puolestaan luokkkaa 20 kilometriä satasen vauhdissa. Loput vehkeet osunee sitten näiden väliin.

Back