• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Papalle MP?!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Stick
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

The Stick

New member
Noniin foorumilaiset, nyt ollaan siis otsikon mukaisen ongelman edessä.
Pappa sai vanhan MR-pyöränsä (NSU 250cc) myytyä ja nyt tarvitsee seuraavaksi saada kuulemma matalalla istuttava pyörä jossa on sähköstartti...

Speksejä voidaan kertoa sen verran, että kyseessä on 72v mies, jolla on ison mahan sekä kankeuden takia vaikea nousta korkean pyörän satulaan. (NSU oli jo muiden mielestä matala, mutta pappa ei tätä myöntänyt).

Kaikki sukulaiset ja läheiset on sitä mieltä, että pyörää ei enää tarvittaisi, mutta kun sellaisen on pappa nyt päättänyt hankkia, niin jossain vaiheessa sellainen sitten varmasti tallista tulee löytymään...
buttrock.gif


Nyt saa sitten vapaasti ehdottaa/tarjotakin papalle sopivaa pyörää!! (tässä kohtaa voitaneen jo unohtaa R1, Busa, 1000 Gixeri ym. myöskään turboa tai ilokaasuja pappa ei tarvitse!
033102bebe_1_prv.gif
)

Eli hakusessa siis näppärä pyörä, joka olisi matallala istuttava sekä perusvarmaa tekniikkaa, koska huollon yhteydessä olen huomannut papan käteen helposti ilmestyvän 3kg moskan
crazy.gif


Kiitos mielipiteestäsi jo etukäteen!!
 
Ellei skootteri ole poissuljettu vaihtoehto, niin Suzuki Burgman 650 tahi Honda Silver Wing 600 voisi olla varteenotettava vaihtoehto.
 
Tätä kokoluokkaa oletan korkealta tuntuvan NSU:n olleen, joten mikäli mies ei yhtä korkeaa pyörää halua laittaa, täytyy minusta unohtaa kaikki mallit, joissa penkki on vähänkään reilummin takarenkaan yläpuolella.

Kallistuisin siis jo pelkästään tuosta syystä customien suuntaan. Niistä ei minkäänlaista käyttökokemusta ole, mutta jos stereotypioihin luottaa, niin en välttämättä vanhaa HD:tä tyrkyttäisi vaan mieluummin uudehkoa tai uutta pyörää. Se on varmaankin sitten aika sama, minkä merkkinen se pyörä on. Oletan, että pappaa ei järin hurjasti kiinnosta, mitä halavatun mieltä puolet nuoremmat juipit ajoneuvon respektikertoimesta ovat, joten painottaisin valintakriteereitä tosiaan noihin järkisyihin eikä siihen, mitä .orgin merkkifanaatikot julistavat.

Positiiviset ja negatiiviset kokemukset tuoreista customeista eivät varmaankaan olisi käyttäjiltä pahitteeksi?

<Mikä ettei>
 
Tätä kokoluokkaa oletan korkealta tuntuvan NSU:n olleen
Tuo kuva taitaa olla tosiaan aika lähellä totuutta.
Unohtui tuosta avausviestistä kertoa, että pappa ei mikään ajofanaatikko ole, joten ihan "miljoonia" tuskin pyörään sijoitetaan...

Uskoisin pyörään laitettavan rahasumman olevan max.4k€, joten se taas siirtää VM vanhemmaksi, joten pyörän luotettavuus nousee tässä kohtaa esiin...

Papan kaikki ajokaverit ajavat jo MR-pyörillä joten respect-kerrointa ei tosiaankaan tarvita tässä tapauksessa
cool.gif
 
Jos jalka ei enää fillarin yli heilahda ja polkupyörässäkn on jo siirrytty mummo-malliin, niin mp-puolella maxi-skootteri ajaa saman asian. Ei tartte koipea nostaa, penkin alla kulkee vähän tavaraakin (esim. maitokauppakeikat) ja ajokin hallinta on yhtä yksinkertaista kuin mopo-skootterilla. Silti moottorikokoa löytyy piikistä aina 800cc saakka = varmasti pappa saa haluamansa kyydit
sport05.gif
 
Suzuki LS, Honda VT, Yamaha XV/XJ/Virago....

Näistä kokemuksia, vahemmilla malleilla alkaa olemaan jo kilometrejä takana, mites kestävyys ja huomionkohteet??
 
Jos jalka ei enää fillarin yli heilahda ja polkupyörässäkn on jo siirrytty mummo-malliin, niin mp-puolella maxi-skootteri ajaa saman asian. Ei tartte koipea nostaa, penkin alla kulkee vähän tavaraakin (esim. maitokauppakeikat) ja ajokin hallinta on yhtä yksinkertaista kuin mopo-skootterilla. Silti moottorikokoa löytyy piikistä aina 800cc saakka = varmasti pappa saa haluamansa kyydit
sport05.gif
Tässä paljon hyviä pointteja!! Mutta epäilen silti, että pyörän on kuitenkin oltava ns. moottoripyörä
crazy.gif


Itseä huolestuttaa eniten se, että kun viimeiset ajokokemukset on oikestaan 60-70-luvuilta ja silloin alla joku 250cc Jawa tai vastaava, niin epäilys on että nämä uudemmat (vaikka 80-luvunkin) pyörät karkaa käsistä...
 
Ei kai mikään customi sentään tehojen puolesta voi karata käsistä.  
tounge.gif
Ei mikään pyörä karkaa käsistä tehojen takia vaan kuskin osaamattomuuden takia; olis se sitten Solifer SM tai joku ...tun BossHoss.

Mutta joo, joku pienemmäpuoleinen kustomi voisi olla leppoisa, rento ajoasento, saa jalat suoriksi (jos tapit edessä/hankkii siirtosarjan), pystyn ajoasennon tuoma ympäristön seurannan helppous, yleensä alhaalta vääntävät, yksinkertaiset koneet.
 
Itseä huolestuttaa eniten se, että kun viimeiset ajokokemukset on oikestaan 60-70-luvuilta ja silloin alla joku 250cc Jawa tai vastaava, niin epäilys on että nämä uudemmat (vaikka 80-luvunkin) pyörät karkaa käsistä...
Erinomainen valinta tähän kohtaan on C4 mallin kardaanivetoinen Honda Shadow VT750. 66cm istuinkorkeus ja erittäin maltillinen teho/vääntölukema (ei karkaa mihinkään). Tuosta saa vielä helposti niin halutessa takapenkin pois, jolloin a) pyörä on nätimpi ja b) jalka nousee vielä vähän helpommin yli.

http://irc-galleria.net/user/Tenox/picture/91676708

Tuossa kuva omasta ex Hondasta (tanko ei originaali!) ko. modeilla.

Tuo on kestävää perustekniikkaa ja suhteellisen huoltovapaa - huoltoväli 12tkm. Ainoa heikko lenkki on kytkin, joka mulla tuossa kesti silti n. vajaat 40tkm. Lisäksi noita saa suhteellisen halvalla.

Jos ei kilsat pelota:
http://www.nettimoto.com/honda/vt/847289

Ja jos pelottaa niin:
http://www.nettimoto.com/honda/vt/887111
 
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cx_500_custom_1979.php

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cm_400_t_1982.php
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_vt_600_c_1994.php

VT 600:ssa jalat tulevat aika eteen ja epäilen, että se saatta tuntua papasta epämukavalle. CM 400 t on taas aika tehoton ja yleensä jo raatoja. CX 500 custom on mun mielestä paras vaihtoehto, tarjontaa tosin aika vähän. Luonnollinen ajoasento, kardaani, vesijäähdytetty kestävä moottori ja todella hyvän näköinen.
 
Back
Ylös