Paraleverin madallus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sarkka

New member
Moron,
ei tälle mitään järkisyytä tai edes tarvetta ole, mutta talven jatkuessa aloin pohtimaan asioita.

Eli ajossani on ollut muutaman vuoden K12RS, ja siinä on käsittääkseni Bemun termein Telelever-keula. Hyvä ajossa, ei siinä mitään.
Pyörä ollut aina huollossa liikkeessä, joten en ole ehtinyt edes "alasti" sitä itse nähdä  
omg.gif


Aloin pohtimaan, miten onnistuisi tuon Paraleverin madallus?
- pari-kolme senttiä keulaa alas
- jousitus pitää säilyä laadukkaana
(- perää saman verran alas)
- ajo-ominaisuudet eivät saa kohtuuttomasti kärsiä.

Onko lyhyempi jousi ratkaisu?
Saako keulaan jotain pituussäädettävää jousta?

t: Sarkka

edit: harvoin tulee tehtyä näin paljon virheitä yhteen viestiin!
Ensinnäkin kirjoitusvirheitä paljon, korjailin ne.
Vieläkin merkittävämpää, otsikko taitaa olla väärin.

Pitäisi olla ilmeisesti Telelever, tuon K12RS:n keulan nimitys!
Kysymys modeille, voiko joku korjata otsikon tai pistää koko viestin kiinni/poistaa?
 
No äkkiseltään tulee mieleen, että Öhlinssit voisi ehkä olla ratkaisu. Ei toki halpa, mutta ei ainakaan jousitus menisi huonompaan suuntaan.
Ainakin LoTja muuttui ihan toiseksi, mutta siinähän ongelma on useinkin päinvastainen, eli korkeutta pitää saada lisää, jottei alakerran roinat raavi alituiseen asfalttia. Runkohan noissa mopoissa on sama, joten sopivuudessa ei liene ongelmia, mutta se, onko Öhlinsissä paljonkin säätöä lyhyempään suuntaan en osaa sanoa. Korotusta niillä on helppo ainakin saada...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Kerro miksi ihmeessä sitä pitäisi madaltaa? Jos jalat yltävät maahan.
En keksi mitään positiivista mitä siitä voisi seurata.
Toisinpäin kyllä.
 
Wilberssillä onnistuisi ilmeisesti 1.5 tuumaa alennusta, jos tuota on uskominen . Kaipa sama löytyy muiltakin tarvike valmistajilta.
 
Ilmeisesti haluat keulaa madaltaa? Ainakin mun HP2 Sportin käsikirjassa on ihan ohjeet keulan madaltamiseksi. Se tapahtuu liukuputkia säätämällä ihan kuin tavallisissa teleskooppietupäissäkin.

Tuosta jos avaat pultin 5:

21.png


Ja tuosta pultin 6:

139.png


Ja liu-utat putkea ylöspäin ja ruuvaat kiinni. Sama toiselle puolelle.

Jos RS:ään saa säädettävän tangon 12 tuosta:

192.png


Niin pidempi laskee perää. Kääntää vähän kardaaninivelen kulmaa isommaksi, joten saattaa vähän laskea elinikää. Aikakin uudempaan K-sarjaan saa paraleveriin säädettäviä reaktiotankoja. Kai tuommoisen tarvittaessa tekee/teettää.
 
Ilmeisesti haluat keulaa madaltaa? Ainakin mun HP2 Sportin käsikirjassa on ihan ohjeet keulan madaltamiseksi. Se tapahtuu liukuputkia säätämällä ihan kuin tavallisissa teleskooppietupäissäkin.


Ja liu-utat putkea ylöspäin ja ruuvaat kiinni. Sama toiselle puolelle. .
siis onko HP2sportissa telelever-keula?
Juuri tämän takia kyselen, että olisiko siinä jotain yksinkertaista normi teleskooppi-keulan kaltaista ratkaisua.

Itselle haastava lähestyä, koska ei oikeastaan ole ymmärrystä tuon Teleleverin toiminnasta kuin ajokokemuksina.

Mitä ne Teleleverin pumput keulassa oikeasti tekevät? Mitä niissä oikeastaan on sisällä?
 
Kerro miksi ihmeessä sitä pitäisi madaltaa? Jos jalat yltävät maahan.
En keksi mitään positiivista mitä siitä voisi seurata.
Toisinpäin kyllä.
En sanonut, että tällä mitään tekemistä järjen kanssa olisi.

Taustalla pohdintaani jokunen seikka:
1. haluni loiventaa matka-ajoon merkittävästi polvikulmaa, aina tarvittaessa.
- satulani on menossa pian uusintaan joka tapauksessa, koska siinä on pieni viilto, joka tulee leviämään. Samalla tarkoitus merkittävästi korottaa kuljettajan kohdalta.
- silloin jalat eivät enää ylettyisi istuimen yläasennossa niin tukevasti maahan kuin haluan.

2. Laskemisen varaa pitäisi rata-ajonkin perusteella kadulle olla, koska tapit eivät todellakaan helposti raavi maata edes ala-asennossaan. (-01 mallissa käsittääkseni laskettiin tappeja)
- tappien laskusarjat ovat mielestäni Bemuun suhteettoman kalliita.

3. Molempien päiden lasku samassa suhteessa ei pitäisi ymmärtääkseni vaikuttaa ajogeometriaan ja sitä kautta ajo-ominaisuuksiin.

4. Haluan vain selvitellä, miten Teleleveriä voi halvimmillaan / kalleimmillaan modailla, jos sattuu joskus olemaan halua tai tarvetta.
 
Mitä ne Teleleverin pumput keulassa oikeasti tekevät? Mitä niissä oikeastaan on sisällä?
No ei kai ne muuta kuin ohjaa keulan liikettä. On niissä ainakin öljyä sisällä liukasteena, mutta ei kai niissä mitään vaimennusta ole. Kyllä se keula laskee, jos saat noita liukuputkia siirrettyä. HP2 Sportissa on Telelever upside-down liukuputkilla.
 
Ei ole ihan nix nax homma pudottaa. Etuputkista ei voi koska alakolmio on kiinteä, ja on siinä vähän muutakin. Joissain jousissa pystyy esijännityspalikkaa siirtämään takapäässä (hydraulinen vai mekaaninen), etupää vaikeampi. 10mm jousessa on noin 30mm pyörässä takapäässä ja edessä 10mm on 20mm pyörässä.Yhtä bemua olen pudottanut. Hyvät säädettävät Ölinssit ols myynnissä nettivaraosissa puh 0500253918
buttrock.gif
 
2. Laskemisen varaa pitäisi rata-ajonkin perusteella kadulle olla, koska tapit eivät todellakaan helposti raavi maata edes ala-asennossaan. (-01 mallissa käsittääkseni laskettiin tappeja)
- tappien laskusarjat ovat mielestäni Bemuun suhteettoman kalliita.
Duoda, duoda.. Muistelisin, että sain K 12 RS:n tapit (ala-asennossa) raapimaan asfalttia aika helposti. En maantiellä, mutta radalla. Mitenköhän maantiellä käy, jos jousitusta madaltaa..

Oletko katsonut wunderlichiltä tappien pudotussarjojen hintaa? Olisi ainakin melkoisen paljon helpompi toimenpide kuin satulan korottaminen + pyörän madaltaminen. Mahdollista pyörän vaihtoakin ajatellen voisi olla parempi konsti.

Satulan verhoiluun ja muutoksiin vinkki: Riihiluoman Verhoomo Elimäellä.

Pudotussarja 129 € Suhteettoman kallis?
 
Jep Jep!! Raimo Tehiluoto Uusikaupunki on edullinen ja hyvä satulamaakari. Olen teettänyt monta satulaa entisöitäviin pyöriin. Ne jalkatapit ottaa tosi helposti maahan radalla, vaikka jousi olisi ylä asennossa. Ajelon muinoin k12rs:llä 80tkm ja joka kesä radallakin.
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös