En tiedä enkä osaa sanoa mikä on paras tai mikä olisi juuri sinulle sopivin vaihtoehto, mutta tuossa on kyllä niin täydellinen paketti sopurahaan että kannattaa lukea ja miettiä tarkkaan mitä tekee:
http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=2&id=16634
Mikäs tuollaisella Yammun kittikoneella on suositeltu huoltoväli ja arvioitu elinikä ilman isoa koneremonttia (laakerit, venat, renkaat)? Tuohon 9 tonniin alkaa kuitenkin saamaan uusia kilvettömiä vakio 600cc pyöriä...
No mulle Klaffilta suosittelivat et 2500 km välein olis venojen tarkistus ja sitten seuraava tarkistuslista, MIKÄLI haluaa kaikki tehot pitää koneessa (todellisuudessa tehojen tippuminen on luokkaa 2-3 hp jos ei osia vaihda), MM:ssä kun nuo halutaan pitää:
- männänrenkaat
- laakerit
- venojen hiominen seetien kanssa tiiviiksi
- veivien pultit ja mutterit
- kampuran laakerit
- nokkaketju
Osat ei montaa satasta maksa, mutta vaatii hiukan perehtymistä tuo itse työ. Olen tuon tehnyt nyt kahdeksaan koneeseen (samoja ja eri koneita) ja aikaa se vie pari iltaa kun osat on valmiina. Siis sillai ku rauhassa tekee ja kone on huoltopöydällä.
Venojen välykset olen tarkistanut kahden kilpailun välein ja öljyt vaihdan viimeistään viiden ajopäivän jälkeen. Tuo on varmasti liiankin tiuhaa huoltoa, mutta haluan pitää laitteistani hyvää huolta.
Käytännössä on koettu sellaisiakin koneita, joihin ei ole tehty mitään kahteen kauteen! Vaan ajettu ja silti ne pelit laukkaa ja kirmaa niin maan vietävästi. Eli tuo huoltoväli on lähinnä silloin kun otetaan kaikki irti ja koko ajan noista koneista. Viime kauden koneella ajoin itse n. 5 tkm vain tarkistamalla venat ja kone on nyt uudella omistajalla harrastekäytössä ja hyvin potkii. Noista nykyisistä koneista ei ole otettu vielä kaikkia irti, esim. kierroksenrajoitin on 1200 kierrosta alempana kuin mitä se olisi mahdollista pitää.
Juu, 9 k€ saa jo uusia verottomia, mutta se on vain ja ainoastaan pelkkä laite. Siinä ei ole tuollaista kasaa osia mukana. Ihan vaan pikkusena esimerkkinä niin yksi KIT -vaihteisto maksaa SVH:lta n. 3800.- €, KIT -nokat n. 600.- € / kpl, vannesetti n. 800 - 1000.- € (levyineen ja käytettynä) jne. Puhumattakaan mitä toinen putkisto, takahäkki tai swingi maksaa. Eli käytännössä tuo laite menee pelkkien osien hinnalla.
Ja kun mukana on kaksi täysin toimivaa konetta niin ei varmasti jää ajot väliin. Osillekin kannattaa jossain vaiheessa laskea jotain arvoa, mun mielestä.
Jos laitetta haluaa todella ostaa ja tekisi mieli päästä kokeilemaan niin ensi viikonloppuna sellainen on mahdollista Virtasalmella (sopimuksella; jos kaadat, ostat laitteen). Soittele numeroon 0400 860 357 ja jutellaan lisää, mikäli homma kiinnostaa.