• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paras 600cc radalla 00-04 ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xxx^
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Xxx^

New member
Joo siltä pahasti näyttää että hävitän kawan ensi kesään mennessä ja tilalle pistän kilvettömän kusiaisen ja ehkä joku halvenpi pyörä kadulle.
Ei oikein enään saa mitään kiksejä kadulla ajamisesta ,wanhat mutkapätkätkin pitäs vetää kaks satkua lasissa jos meinaa ettei nuku tangoon
crazy.gif
(lisäksi on näitä muita haittoja ,poliisi,korkeat vakuutusmaksut,eteen puskevat autot jne...)

Mikä olisi tossa raameissa paras kusiainen? lähinnä kaikista taitaa lyötyä paluu/puristus säätöt edestä/takaa?
ja missähä olis tilavin ajoasento sillä tämmönen 186cm/100kg jantteri pitäs mahtua pyörän päälle  
tounge.gif

tasan samoista syistä vaihdoin itse tänävuonna tonnikkaan katu Gixun kusiaiseen rataraaseriin. Itse päädyin R6:een, yksinkertaisesti siksi, että pyörä on tarpeeksi nopea B600 kilpuriksi, ja niihin löytyy osia joka tallista ojasta, tai mannenpesästä.

Jos raha ei olisi ratkaissut olisi alle tullu varmaan 600cc RR Hodna. Luotettavuus enemmän kohdallaan kuin muissa. Kawaa ei kauhean monella radalla näe, etenkin kun viime ja edelliskauden malleissa ollut ongelmia....mutta tiedä näistä.

Kaikki ne on tilavia. itse 196cm/ 100kg

R6 on yksi potenttiallinen vaihtoehto näkys mobilessa lyötyvän 4-5000e väliltä, tuli keväästä ajettua -05 R6 ja se oli kyllä todella ketterä ja kevyen oloinen mutta aivan niin uutta ole tarkoitus laittaa vaan alle 6000e pitäs selvitä.

SRRA sivulla näkyisi olevan B1000 luokan kilpuri 5900e  
omg.gif

Onko tommosen pyörän mitään pitämisessä mitään erityistä? ja onko tommonen tonninen kilpuri vähän liikaa aloittevalle kuskille (radalla kilsoja tänä kesänä about 600km)

Osta valmis ratapeli. Saat valmiiksitehdyn alustan ja jonkin verran kippiosaa samalla rahalla.

R6 on yksi potenttiallinen vaihtoehto näkys mobilessa lyötyvän 4-5000e väliltä, tuli keväästä ajettua -05 R6 ja se oli kyllä todella ketterä ja kevyen oloinen mutta aivan niin uutta ole tarkoitus laittaa vaan alle 6000e pitäs selvitä.

SRRA sivulla näkyisi olevan B1000 luokan kilpuri 5900e
omg.gif

Onko tommosen pyörän mitään pitämisessä mitään erityistä? ja onko tommonen tonninen kilpuri vähän liikaa aloittevalle kuskille (radalla kilsoja tänä kesänä about 600km)
Eipä se tonnikas kai sinäällään vaarallinen hankinta olisi. Eihän aseetkaan itsessään ole vaarallisia.....

Itselläni oli ratapyörää ostaessa alla yksi kokonainen kesä ratapäivillä juoksessa eli n. 2000km rata-ajoa ja koen kuussatasen olleen oikea vaihtoehto. Kusiaisella nyt vaan on mielestäni helpompi opetella kilpa-ajon aakkosia, mutta jokaisella on oma mielipiteensä asiasta. Tunnempa kaverin joka osti heti 200 heppasen tonnikkaan rata-ajoon, enkä usko, että pyörä kyseisen epelin käsissä on sen suurempi riski kuin mitä kuussatanen olisi ollut. Molemmissa on omat pikku jujunsa jotka on varmasti yhtähauskoja opetella.

....en minä näistä mitään tiedä.....kunhan ajattelen ääneen.

Ainiin! Hetkeäkään en valintaani katunut, vaikka aurinkoisina päivinä kadulle tekisikin mieli leikkimään, taidan pysyä kauemmin hengissä radalla.

Osta valmis ratapeli. Saat valmiiksitehdyn alustan ja jonkin verran kippiosaa samalla rahalla.
täsmälleen samaa mieltä. 5,5-6,5t€ ostaa hyväkuntoisen hyvillä osilla ja mahd. tuplavanteilla olevan kaasari R6sen kun vähän tinkii syksyllä. suosittelen.
katupyörän varustelu rataa varten syö liikaa fyrkkaa.
tonninen on aina vaihtoehto mutta yhtäpaljon niissä on hommaa.

Ehdottomasti näin. Rakentelin tuossa viime talvena ns. "perus" varustuksella olevan ratalitraisen (alusta tehtiin, asenneltiin kaatumasuojausta + kuitukatteet ja hommasin toiset vanteet). Rahaa paloi joku vajaa 4 KEur ja pohjalla olevassa pyörässä oli jo ennestään melkein 3 KEur:lla osia (kokoputkisto, penkissä kohdalleen hierottu PCIII, välitykset, punosletkut...). Eli pelkkien noiden kahdessa vaiheessa hankitujen lisäkilkkeiden hinnalla olisi saanut noin 3 v. vanhan täysin valmiiksi rakennetun pelin.

Kyllä vaaka taitaa kallistua valmiin kisapelin puoleen, siitä on turhakkeet valmiiksia karsittu pois ja mukana saa monesti kippi osaa muuta härpäkettä kuten välityksiä.
Yksi lisäkustannus on tosin peräkärri mutta ei järin iso/jarrullinen tarvitse olla.
Tämä aika on vaan hyvä aika ostaa mutta paha myydä, keväällä sitten taasen ei samalla lailla ole tarjontaa noo katellaa katellaan  
idea3.gif

Joo siltä pahasti näyttää että hävitän kawan ensi kesään mennessä ja tilalle pistän kilvettömän kusiaisen ja ehkä joku halvenpi pyörä kadulle.
Ei oikein enään saa mitään kiksejä kadulla ajamisesta ,wanhat mutkapätkätkin pitäs vetää kaks satkua lasissa jos meinaa ettei nuku tangoon
crazy.gif
(lisäksi on näitä muita haittoja ,poliisi,korkeat vakuutusmaksut,eteen puskevat autot jne...)
Aivan sama mielessä! Täytyy alkaa pitämään silmät ja korvat auki jos vastaan sattuis tulemaan joku sopiva. Taitaa sinne Ruotsin puolelle ne silmät kääntyä...

Kannattaa katsella SRRA:n osto/myynti- foorumia, siellähän noita pyöriä näyttää löytyvän melko montakin...eikä ole kalliita!
biggrin.gif

Kawaa ei kauhean monella radalla näe

Eikö  :;):
http://www.kuskit.com/gallery/displayimage.php?album=197&pos=67

Ei se vakiopyörästä ratapelin rakenteluun niin paljon rahaa ole pakko laittaa. Ensimmäiseksi kilvettömäksi ei todellakaan tarvitse laittaa kaikki tingentangelit kiinni pyörään. Katteet ja ehkä siirtopalikat jalkatapeille. Ohjausiskari olisi hyvä, mulla sitä ei ollut tällä kaudella.

Täysputkisto, Powercommander yms on täysin turhia aloittelevalle kuskille. Jos niistä pitää ja haluaa sätää, ja se säätäminen on hauskaa niin mikäs siinä, mutta ei se vauhtiin ja varsinkaan vauhdin kasvuun vaikuta tippaakaan. Jousituksen laittaminen varmaan vaikuttaisi, itse vielä mietin ajetaanko vakiopyörällä ensi kauden.

Tämähän vain yksi mielipide muitten joukossa. Niin ja nyt neljän kisaviikonlopun jälkeen en ehkä kutsuisi itseäni täysin aloittelijaksi, mutta vielä keväällä olin juuri sitä, vaikka olikin n. 60 ratapäivää takana.

En tiedä enkä osaa sanoa mikä on paras tai mikä olisi juuri sinulle sopivin vaihtoehto, mutta tuossa on kyllä niin täydellinen paketti sopurahaan että kannattaa lukea ja miettiä tarkkaan mitä tekee:

http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=2&id=16634
Mikäs tuollaisella Yammun kittikoneella on suositeltu huoltoväli ja arvioitu elinikä ilman isoa koneremonttia (laakerit, venat, renkaat)? Tuohon 9 tonniin alkaa kuitenkin saamaan uusia kilvettömiä vakio 600cc pyöriä...

En tiedä enkä osaa sanoa mikä on paras tai mikä olisi juuri sinulle sopivin vaihtoehto, mutta tuossa on kyllä niin täydellinen paketti sopurahaan että kannattaa lukea ja miettiä tarkkaan mitä tekee:

http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=2&id=16634
Mikäs tuollaisella Yammun kittikoneella on suositeltu huoltoväli ja arvioitu elinikä ilman isoa koneremonttia (laakerit, venat, renkaat)? Tuohon 9 tonniin alkaa kuitenkin saamaan uusia kilvettömiä vakio 600cc pyöriä...
No mulle Klaffilta suosittelivat et 2500 km välein olis venojen tarkistus ja sitten seuraava tarkistuslista, MIKÄLI haluaa kaikki tehot pitää koneessa (todellisuudessa tehojen tippuminen on luokkaa 2-3 hp jos ei osia vaihda), MM:ssä kun nuo halutaan pitää:

- männänrenkaat
- laakerit
- venojen hiominen seetien kanssa tiiviiksi
- veivien pultit ja mutterit
- kampuran laakerit
- nokkaketju

Osat ei montaa satasta maksa, mutta vaatii hiukan perehtymistä tuo itse työ. Olen tuon tehnyt nyt kahdeksaan koneeseen (samoja ja eri koneita) ja aikaa se vie pari iltaa kun osat on valmiina. Siis sillai ku rauhassa tekee ja kone on huoltopöydällä.

Venojen välykset olen tarkistanut kahden kilpailun välein ja öljyt vaihdan viimeistään viiden ajopäivän jälkeen. Tuo on varmasti liiankin tiuhaa huoltoa, mutta haluan pitää laitteistani hyvää huolta.

Käytännössä on koettu sellaisiakin koneita, joihin ei ole tehty mitään kahteen kauteen! Vaan ajettu ja silti ne pelit laukkaa ja kirmaa niin maan vietävästi. Eli tuo huoltoväli on lähinnä silloin kun otetaan kaikki irti ja koko ajan noista koneista. Viime kauden koneella ajoin itse n. 5 tkm vain tarkistamalla venat ja kone on nyt uudella omistajalla harrastekäytössä ja hyvin potkii. Noista nykyisistä koneista ei ole otettu vielä kaikkia irti, esim. kierroksenrajoitin on 1200 kierrosta alempana kuin mitä se olisi mahdollista pitää.

Juu, 9 k€ saa jo uusia verottomia, mutta se on vain ja ainoastaan pelkkä laite. Siinä ei ole tuollaista kasaa osia mukana. Ihan vaan pikkusena esimerkkinä niin yksi KIT -vaihteisto maksaa SVH:lta n. 3800.- €, KIT -nokat n. 600.- € / kpl, vannesetti n. 800 - 1000.- € (levyineen ja käytettynä) jne. Puhumattakaan mitä toinen putkisto, takahäkki tai swingi maksaa. Eli käytännössä tuo laite menee pelkkien osien hinnalla.

Ja kun mukana on kaksi täysin toimivaa konetta niin ei varmasti jää ajot väliin. Osillekin kannattaa jossain vaiheessa laskea jotain arvoa, mun mielestä.

Jos laitetta haluaa todella ostaa ja tekisi mieli päästä kokeilemaan niin ensi viikonloppuna sellainen on mahdollista Virtasalmella (sopimuksella; jos kaadat, ostat laitteen). Soittele numeroon 0400 860 357 ja jutellaan lisää, mikäli homma kiinnostaa.

No mulle Klaffilta suosittelivat et 2500 km välein ...
Hmm, tarkoittas mulle (ainakin tän vuoden perusteella) kerran vuodessa. Lieneekö omassa mittarissa just päälle 2000km, ja takana 6 kisaa (neljä kisaviikonloppua) sekä harjoituksia siihen väliin. Niin ja sit se yks märkä a lähtö. Edessä muutama setti motoparkissa.

No mulle Klaffilta suosittelivat et 2500 km välein ...
Hmm, tarkoittas mulle (ainakin tän vuoden perusteella) kerran vuodessa. Lieneekö omassa mittarissa just päälle 2000km, ja takana 6 kisaa (neljä kisaviikonloppua) sekä harjoituksia siihen väliin. Niin ja sit se yks märkä a lähtö. Edessä muutama setti motoparkissa.
No niin olen kuullut porukan huoltavan, että talvella patti auki ja tarkistukset läpi ja tarvittavat osat vaihtoon ja sitten seuraava kausi jyrätään sillä. Eipä noita ole mossahdellut rikki-särki-poikki. Asennusvirheet on sitten asia erikseen.

Back