• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paras akku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oili
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

oili

New member
Jälleen kerran pitäsi uusia akku ja nyt ei sitten turhaan pihistellä. Yuasaa olen katsellut (139€) Lithium akku kiinnostaisi, mutta sitten pitäisi uusia akkulaturit, eikä ilmeisesti Telwinin apuakkua voisi käyttää hätävarana.Edellisen pyörän akku kesti 10 vuotta ja sittenkin vaihdoin sen turhaan, kun luulin vian olevan akussa.

Erään autotarvike liikkeen myyjä kehoitti tarkistamaan akun valmistuspäivän, koska he olivat saaneet eräästä moottoripyörä tarvikeliikkeestä puoliksi ladattuja akkuja myyntiin ja hän sanoi heidän aina latailevan hyllyssä olevia akkuja. Yuasalla olisi myös satasen halvenpia itse hapotettavia akkuja, mutta käynnistysvirta oli pienenpi ja akku hieman korkeanpi, kuin valmiiksi hapotettu.

Liekö nyt sitten niin, että rahalla saa ja sitten prätkällä pääsee?
 
Kyllä se näissä akkuhommissakin pätee ettei hyvää saa halvalla. Litiumia (lifepo4) akkua suosittelen.

Vanhat laturit käyvät kunhan niitä ei käytä ylläpidon elvytysmoodissa. Litiumakku ei muutenkaan tarvitse ylläpitolatausta.
 
Oli miten oli, mutta omaan mopoon ja erilaisiin pienkoneisiin on aina mennyt perinteinen Jasa paikoilleen.

Toisaalta.... Yksi sellainen kuitenkin antautui mopossa jo toisella kaudella ilman mitään kaltoinkohtelua.
Ensimmäinen lajissaan. Että ihan aina ei sitten kuitenkaan voi voittaa.

Toisesta päästä taas esimerkkinä yhdessä Banskussa jo kuusi kautta ollut ja edelleen
hienosti pelittävä Bilteman 29 egen investointi :D.

Eri akkutyyppien suhteen taitaa sinällään olla käytännössä yhdentekevää mikä siellä pötköttää
kunhan ytyä on riittävästi perustarpeeseen, eli käynnistämiseen kaikissa olosuhteissa.

Jos sitten ollaan jollain "Starship Enterprisella" liikkeellä, jossa vaaditaan lisäksi kaikkeen "muuhun"
reilusti kapasiteettia ja purkukestoa, homma saa tietysti uusia ulottuvuuksia.

Onhan sitä jollain aikataululla dinosaurustenkin siirryttävä "nykyaikaan", mutta mutta.....
Siinä vaiheessa menee helposti koko arsenaali kerralla uusiksi ja varsinaisen uushankinta-akun
hinta on vain pieni osa kokonaisuutta kuten todettu.
 
Yhdessä pyörässä minulla oli Bilteman LifePO4 akku nyt menneellä kaudella. Toimi kaikin puolin mainiosti. Ainoa (tiedossa oleva) ongelma akussa oli sen heikkous kylmästarteissa. Eli kun ulkolämpötila on alle +5C niin aamulla starttaa vähän nihkeänpuoleisesti. Tämä ei sikäli ole minulle ongelma, kun yleensä pyörä on yön tallissa. Tourinkipyörääni en tätä akkua laittaisi, kun esim. tuolla Pohjois-Suomessa sekä -Norjassa on ihan normisettiä heinäkuussa aamulämpötilan olevan alle +5C :pissed:

Painonsäästö LiFePo4 akussa on kuitenkin niin suuri (+3kg vs lyijyakku), että akku on oleellinen hankinta pyörän laihduttajalle, jos voi hyväksyä sen heikkouden kylmästartissa.
 
yuasa ja odyssey. noilla mennään toistaiseksi. ja yuasastakin sen kalliimman mallin olen yleensä ottanut.
 
Vielä ei ole Yuasa pettänyt. Edellisessä -07 FJR:ssä alkuperäinen akku kun siitä reilu vuosi sitten luovuin.
 
Ainoa (tiedossa oleva) ongelma akussa oli sen heikkous kylmästarteissa. Eli kun ulkolämpötila on alle +5C niin aamulla starttaa vähän nihkeänpuoleisesti.

Ongelmahan ei ole kapasiteetin lasku lämpötilan laskiessa kuten lyijyakuilla. Vaikka se nurinkuriselta tuntuukin, niin pitämällä ensin vaikkapa valoja tai muuta kulutusta hetken päällä, pyörä starttaa paremmin, koska akku lämpenee sitä purettaessa.
 
lithiumia ei kannatta laittaa isopyttyisiin pyöriin. varsinkaan jos käynnistää kylmästä. kylmä siis jo 10 asteen aamu.

isopyttyinen on esim speed triple. kun on 350cc pytyt. ja ei mitään puolipuristimia.

varsinkin speed triple on hankala, koska huonolla virralla starttaus ja se voi myös potkaista takaisin ja startti vaurioituu.

itse yritin pitää valoja päällä ja kaikkea , mutta ei se vaan lämpene ennenkuin on sahannut sillä. koko ajan se lithium piristyy eikä se sinänsä lopu, mutta se vaurio voi tulla jo ennen sitä ja onhan se häpee kun naapurit katsoo ja yksi sahaa pyörää.

Täyslämpöisenä lithium on taas lähes raivokas ja pyörittää todella nopeasti.

jos taas pyörä on 600cc nelikko, niin se pyörii niin kevysti, että menee lithium kylmänäkin.
 
Exiden AGM akkuja uskallan suositella myös, Yuasan lisäksi. Ex. Gessussa alkuperäinen Exide kesti 60 tkm, 8 vuotta.
 
Mulla on nyrkin kokoinen litiumakku 1000cc bokserissa, vaikeasti se nollan tienoilla pyörittää mutta aina on lähtenyt. Tossa siis vakioakku 30 Ah.
 
Minulla tuo litiumakku B-Kingissä, jossa 4 x 335cc kone ja puristussuhde 12,5:1. Hyvin se potkii sitä käyntiin, lämpimänä starttaa kuin singer ja kylmässä sitten heikommin mutta ei ole koskaan jättänyt käynnistymättä. Tosin I4-koneen starttaus saattaa olla kevyempi mitä tripletin, eikös ne ole kampurakonfiguraatiolta ns. crossplane koneita, onko sillä vaikutusta starttiin - mene ja tiedä?
 
Jälleen kerran pitäsi uusia akku ja nyt ei sitten turhaan pihistellä. Yuasaa olen katsellut (139€) Lithium akku kiinnostaisi, mutta sitten pitäisi uusia akkulaturit, eikä ilmeisesti Telwinin apuakkua voisi käyttää hätävarana.Edellisen pyörän akku kesti 10 vuotta ja sittenkin vaihdoin sen turhaan, kun luulin vian olevan akussa.

Erään autotarvike liikkeen myyjä kehoitti tarkistamaan akun valmistuspäivän, koska he olivat saaneet eräästä moottoripyörä tarvikeliikkeestä puoliksi ladattuja akkuja myyntiin ja hän sanoi heidän aina latailevan hyllyssä olevia akkuja. Yuasalla olisi myös satasen halvenpia itse hapotettavia akkuja, mutta käynnistysvirta oli pienenpi ja akku hieman korkeanpi, kuin valmiiksi hapotettu.

Liekö nyt sitten niin, että rahalla saa ja sitten prätkällä pääsee?

Shorai on ollut käytössä toisessa busassa monta vuottayhä hyvin toimii,
ulkomitoilta saman kokoinen, kevyempi mitä alkuperäinen ampereita enemän,

miksi laturi pitäisi vaihtaa jos vaihtaa lithium akun?
lataahan sitä ajosakin se sama pyörän laturi mikä niitä muunkin tyypisiä akkuja lattaa

toisessa busassa yhä alkuperäinen 12vuotta vanha
akku mikä lie merkiltään mutta hyvä siitä päätellen että yhä toimii

E: semmoiseen pas.. kuin euroglobe ei kantta sekantua
 
miksi laturi pitäisi vaihtaa jos vaihtaa lithium akun?
lataahan sitä ajosakin se sama pyörän laturi mikä niitä muunkin tyypisiä akkuja lattaa

Noiden ylläpitolatureiden elvytystoiminto on riski litiumakuille. Se on siis tarkoitettu lyijyakkujen elvytykseen ja siinä nostetaan jännitettä hetkellisesti ylemmäs ja monesti jonkinlaisena sakara-aaltona. Normaali latausjännite on siis sama, tosin jotkut lyijyakkulaturit nostaa latausjännitteen viiteentoista volttiin ja sekin voi olla liikaa litiumakulle.
 
miksi laturi pitäisi vaihtaa jos vaihtaa lithium akun?
lataahan sitä ajosakin se sama pyörän laturi mikä niitä muunkin tyypisiä akkuja lattaa

Ns. älylaturit (Ctec yms) ovat myrkkyä litiumakuille. Niiden lyijyakkua elvyttävä pulssilataus on pahasta, koska se sotkee litiumakun oman kennoston säädintoiminnon ja voi vaurioittaa akkua.

Litiumakuille tehdyissä omissa latureissa on huomioitu kennojen balanssointi, ylivirtasuoja yms. latauksen turvatoiminnot. Näitä latureita tulee käyttää litiumakkujen kanssa joissa ei ole sisäänrakennettuja säädintoimintoja.

MP ja autokäyttöön tehdyissä litiumakuissa taas on sisäänrakennettu lataussäädin, muutenhan niitä ei voisi käyttää lyijyakuille rakennetuissa ajoneuvon latausjärjestelmissä. Siksi perinteisiä "Akku Matti" -tyyppisiä kotilatureita voi käyttää litiumakkujen kanssa, koska näissä ei ole akun lataussäädintä säädintä sotkevaa pulssitoimintoa.

Kuitenkin, litiumakku ei siis tarvitse ylläpitovarausta, koska se ei periaatteessa purkaudu säilytyksen aikana.
 
Ei niitä litiumakkuja tarvitse latailla tai ylläpitää. Akku ladataan moottoripyörän moottorin yhteydessä olevalla laturilla. Ainoastaan silloin jos on tehokiimassa poistanut moottorista laturin, ja käyttää sytytysjärjestelmää pelkän litiumakun voimin tunnin-pari kerrallaan, on tarpeellista ottaa virtaa töpselistä.
 
Noiden ylläpitolatureiden elvytystoiminto on riski litiumakuille. Se on siis tarkoitettu lyijyakkujen elvytykseen ja siinä nostetaan jännitettä hetkellisesti ylemmäs ja monesti jonkinlaisena sakara-aaltona. Normaali latausjännite on siis sama, tosin jotkut lyijyakkulaturit nostaa latausjännitteen viiteentoista volttiin ja sekin voi olla liikaa litiumakulle.

Ns. älylaturit (Ctec yms) ovat myrkkyä litiumakuille. Niiden lyijyakkua elvyttävä pulssilataus on pahasta, koska se sotkee litiumakun oman kennoston säädintoiminnon ja voi vaurioittaa akkua.

Litiumakuille tehdyissä omissa latureissa on huomioitu kennojen balanssointi, ylivirtasuoja yms. latauksen turvatoiminnot. Näitä latureita tulee käyttää litiumakkujen kanssa joissa ei ole sisäänrakennettuja säädintoimintoja.

MP ja autokäyttöön tehdyissä litiumakuissa taas on sisäänrakennettu lataussäädin, muutenhan niitä ei voisi käyttää lyijyakuille rakennetuissa ajoneuvon latausjärjestelmissä. Siksi perinteisiä "Akku Matti" -tyyppisiä kotilatureita voi käyttää litiumakkujen kanssa, koska näissä ei ole akun lataussäädintä säädintä sotkevaa pulssitoimintoa.

Kuitenkin, litiumakku ei siis tarvitse ylläpitovarausta, koska se ei periaatteessa purkaudu säilytyksen aikana.

Hyvää tietoa kiitos :)

miksi pyörä/auto käyttöön pitäis laitta johonkin muuhun käytöön tarkoitettu akku?
onkos mp/auto käytöön tarkoitetuissa myös samanlaisia systemejä kuin muissa laiteissa että lasketan latuskertoja/käyttöaikaa ja kun tulevat täyteen täysin ehjä akku onkin mukamas rikki?

Eli se akun sisäine säädin pystyy säätelemään sekoamatta pyörän laturilta tulevat jännite vaihtelut
mutta ei joltakin ylläpito/älylaturilta ?

älylatureit enekin ihmetellyt että niissä ole mitään älyä
jos normi akku on tyhjä niin ei lähde lataamaan,
mitäpä sitä tyhjää akkua lattaaman
täyttä kyllä yllä pidetään pulssi ladataan ja ties mitä,
sen tyhjän akun kyllä lattaa se älyvapaa "akku matti"
ja pittä sen ylläkin kunhan muistaa aina välillä sillä ladata eikä jätä sitä kiinni koko vuodeksi
 
Ei niitä litiumakkuja tarvitse latailla tai ylläpitää. Akku ladataan moottoripyörän moottorin yhteydessä olevalla laturilla. Ainoastaan silloin jos on tehokiimassa poistanut moottorista laturin, ja käyttää sytytysjärjestelmää pelkän litiumakun voimin tunnin-pari kerrallaan, on tarpeellista ottaa virtaa töpselistä.

Ja myös silloin jos joku kapistus kuluttaa sähköä kokoajan
vaikapa miten sattu kytketty sifteri, varashälytin tms
 
Ja myös silloin jos joku kapistus kuluttaa sähköä kokoajan
vaikapa miten sattu kytketty sifteri, varashälytin tms

Olen ratkaissut ongelman muuttamalla kuntaan, jossa on vähän rosvoja: Ei huuda varashälytin, eikä sen puoleen kukaan muukaan. Jos joku laite kuluttaa jatkuvasti virtaa tallissa pidemmän ajan, sitä kannattanee ruokkia 12V virtalähteellä, eli akkua ei tarvita mukana aiheuttamassa hämmennystä. Varashälyttimissä itsessään on yleensä joku varmistus niin, ettei mökä lopu vaikka ovela rosvo vetäisisi töpselin seinästä.
 
Tuo Hondan H.I.S.S kuluttaa kai väkisinkin jotain.

Q7. What is the battery life for a model equipped with H.I.S.S.?

A. Since the system uses a contact communications method similar to IC cards, its operation has no effect on battery life. However, the engine cannot be started if the vehicle's battery is completely discharged.
 
Back
Ylös