• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paras karttaratkaisu Itä- ja Keskieurooppaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jokao
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jokao

New member
Kahlasin läpi vanhoja linkkejä mutta en löytänyt mieleistäni vastausta kysymykseen: mikä on paras ratkaisu kartaston suhteen kun on kyse Baltianmaiden, Puolan, Itävallan, Sveitsin, Italian, Tsekin ja Saksan kartoista? Joku kirjoitti ja kehui Karttakeskuksen vedenkestäviä karttoja mutta onko muita toimivia/hyviä ratkaisuja?  
confused_orig.gif

idea3.gif

Mielipiteitä on varmaan monia, joten otan kantaa vain tuohon vedenpitävyyteen.
Minä teen kartoista "vedenkestäviä" kontaktimuovilla.
Hyvää:
- Saa valita haluamansa kartat, vaikka itse printatut
- saa taiteltua tankkilaukun kokoiseksi juuri sen haluamansa näkymän. Slevästi paremmin kuin muoviin painetut kartat.
Huonoa:
- paksu. Tämä on ongelma erityisesti jos noita muovitettuja karttoja on mukana monta. Kannattaa(?) laittaa muovi vain päälipuolelle.
- kartasta pitää leikata ne pahviset kovikkeet irti (tämä voi olla enemmänkin hyvä kuin huono?)

Todetaan nyt viellä, että mukana kannan ainoastaan isompia - koko maan kattavia - karttoja, sillä niistä saa paremman kokonaiskuvan aamulla kun miettii että mihin tänään menisi. Ja koska luen niitä vain sisätiloissa, en muovita niitä ollenkaan -> menevät pieneen tilaan.

Jana seta -kustantamon Itä-Euroopan karttoja on kehuttu ja itsekin niitä olen hankkinut. Kyseisiä karttoja saa Suomestakin (esim Akateemisesta kirjakaupasta), mutta ovat kyllä ao. maissa halvempia. Esim. Tallinnasta näitä ja tietysti muitakin karttoja löytyy esim. Apollo-kirjakaupasta (sijaitsee Viru-hotellilta vanhaan kaupunkiin mentäessä Hesburgerin lähellä). Hinnat ainakin 50 % halvemmat kuin Suomessa.

Jana seta -karttojen paperi on aika ohutta, joten kontaktimuovilla päällystäminen on paikallaan.

Tässä vielä Apollon osoite:
Apollo Raamatumaja
Viru 23
Tallinn

Olen kuljettanut karttakirjan irtosivuja mukanani. Tarvittavat 1-2 sivua olen taitellut tankkilaukkuun ja tarvittaessa vielä karttapussiin. Näin kartan taivuttelu ei tuota ylisepääsemättömiä ongelmia. Muut sivut ovat olleet järjestyksessä toisaalla. Koko karttakirjaa ei kannata ottaa mukaan, mutta siinä oleva epätarkempi kartta on syytä olla suunnitteluvälineenä mukana.

Karttoja on vuosien varrella tullut ostettua erilaisia eli varastoa löytyy. Viime vuosina olen tehnyt niin, että otan niistä tarpeellisin osin värikopioita ja ne vaan muovitaskuun sopivasti leikellen/teippaillen. Originaalit jätän kotiin TAI pakkaan laukkuun alimmaiseksi hätävaraksi. Näin pysyy originaalit kartat hyvänä, kopioihin voi rauhassa tehdä merkintöjä ja ei haittaa vaikka kopiot hieman kastuu. Matkan edetessä voi heittää jo ajettua pätkää roskiin. Saas nähdä uskaltaako joskus tulevaisuudessa lähteä pelkän Gepsun kanssa
biggrin.gif

sport05.gif

Yleensä ottaen kandeis ostaa nuo kartat paikanpäältä. Ovat meinaan aikapaljon tarkempia ja halvempiakin. Jopa aivan huoltikselta ostettuna. Tarjonta paljon laajempaa.
062802moto_prv.gif

ps.kun löytää hyvän kartan niin suosittelen laminointia.Halpa suoja ja kestää kaikkea. Ydinsotaa ehkä ei
tounge.gif

Back