Muutama hyvä huomio luulottelemasta liikoja:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipy....ikein,7
Lisäksi tuolla jarrutusosiossa on viesti, missä on kerätty tarkkaakin tietoa eri mp:n ja autojen jarrutusmatkoista.
Mitenkähän testit on voitu toteuttaa? Labrassa?
Tuolla "ohjeissahan" luki, että "jos etupyörä lukkiintuu, pyörä kaatuu välittömästi".
Turvallisuustietoinen motoristi, kuten TM:n toimittaja, ei halua ottaa kaatumisen suhteen suurempaa riskiä, kuin noin 10E-6 ja toisaalta tien kitkataso muuttuu jarrutusmatkalla todennäköisyydellä 10E-1. Jos kitkataso muuttuu huonommaksi, etupyörä lukkiintuu jarrutuksen aikana ja pyörä kaatuu välittömästi.
Tämän vuoksi TM:n toimittaja ei voi koskaan, edes testissä, käyttää suurempaa jarrutustehoa kuin noin 30% maksimijarrutustehosta, koska muuten riski etupyörän hetkellisestä lukkiutumisesta olisi liian suuri.
Nyt ajaudumme vaikean ongelman eteen:
1) Ovatko TM:n testit tehty niin, että niissä on käytetty vain murto-osaa suurimmasta mahdollisesta jarrutustehosta, jolloin tulokset ovat täyttä paskaa mp:n osalta?
vai
2) Onko sittenkin mahdollista jarruttaa maksimiteholla ja tarpeen tullen löysätä jarrua, jolloin artikkeli on täyttä paskaa jarrutus"ohjeiden" osalta?
Flooraan hieman netistä löytämääni tietoa, tekniikan maailmasta lainattua:
TM 8/2005
Ducati Monster 620, 41 m
Honda CBF 600 S, 50 m
(paras ja huonoin tulos, muista ei tietoa)
TM 13/2005
Suzuki GSX-R 1000, 39.9 m
TM 16/2005
BMW K 1200 S, 39.9 m
Honda CBR 1100 XX Blackbird, 43.2 m
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa, 46.5 m
TM 8/2006
Yamaha XJR 1300, 39.5
BMW K 1200 R, 39.8 m
Honda CB 1300 F, 42.3 m
Kawasaki ZXR 1200 R, 45.5 m
TM 13/2006
Yamaha MT-03, 42.4 m
Kawasaki ER-6n, 43.0 m
TM 14/2006
Honda VTX 1800 C, 41 m
Yamaha XV1900 Midnight Star, 44 m
Triumph Rocket III, 46 m
Suzuki Intruder M1800R, 47 m
Harley-Davidson FXSTBI Night Train, 48 m
TM 8/2007
Aprilia Pegaso 650 Trail, 43 m
Suzuki DL 650 A-V Strom, 43 m
Honda XL 650 V Transalp, 45 m
Yamaha XT 660 R, 45 m
BMW G 650 Xmoto, 46 m
Kawasaki Versys 650, 46 m
Sitten eri henkilöautojen hidastuvuuksia:
TM 1/2004
Audi A4 1.9 TDI, 40 m
MB C 200 CDI, 40 m
BMW 320d, 41 m
Volvo S60 2.4D, 43 m
Jaguar X-Type 2.0 D, 45 m
TM 1/2005
Audi A6 2.4, 39 m
BMW 525i, 39 m
MB E 200K, 39 m
Jaguar S-Type 2.5, 41 m
Chrysler 300C 3.5, 42 m
TM 1/2006
Audi A4 1.8T, 39 m
BMW 320i, 39 m
Saab 9-3 2.0t, 39 m
VW Passat 2.0, 39 m
Volvo V70 2.4, 39 m
TM 10/2006
Mazda 5 1.8, 40 m
Renault Grand Scénic 2.0, 40 m
Toyota Corolla Verso 1.8, 40 m
Opel Zafira 1.8, 41 m
VW Touran 1.6, 41 m
Honda FR-V 1.7, 41 m
TM 10/2007
Toyota Auris 1.6, 40 m
Ford Focus 1.6, 41 m
Opel Astra 1.6, 41 m
Peugeot 307 1.6, 41 m
VW Golf 1.6, 43 m
Kia Cee'd 1.6, 44 m
Abs-mp:t
BMW R 1200 RT, 39.1 m
Honda ST 1300, 40.2 m
BMW K 1200 GT, 41.6 m
Yamaha FJR 1300 A, 46.7 m
------------------------------------------------------
Noita lukuja kun katselee niin näyttää autojen lukemat keskimäärin hieman pienemmille, mutta aika lähellä ollaan.
Ja sitten kun lisätään vielä se että pyörää on vaikeampi jarruttaa kuin autoa, vaikka miten mielestään hyvä mopoilija.
Ja mopolla jarrutuksessa kasvattaa tien epäpuhtaudet ja kosteus ja mahdollinen mutka/kallistus enemmän jarrutusmatkaa..
Sporttisempi auto, esim impreza pysähtyy pikasen googletukseen mukaan 37 metrissä.
Porsche 911, 35m kylmillä renkailla, 34m lämpimillä.
Ei häikäise Vetomies asiantuntemuksellaan.