• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Peräkärry

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tim51
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tim51

New member
062802moto_prv.gif
onko kellään kokemuksia mopoon liitettävästä peräkärrystä? miten vaikuttaa ajoon, ja onko niitä yleensä missään tarjolla?
sport05.gif
 
Minulla on venäläistä alkuperää oleva kärry, jota en ole nyt muutamaan vuoteen vetänyt. Velipojjjaalla on sellaisesta lyhyestä "suksiboxista" itse tehty.
Ajossa ei oikeastaan huomaa kuin liikkeelle lähtiessä. että jotakin ylimääräistä painoa on mukana. Lisäksi tiukissa käännöksissä, uukkari tms, se hieman tuntuu kampeavan. Normaaliajossa tuskin huomaa.
Perävaunun rakenteesta, mitoista ja varusteista on olemassa aika selvät määräykset joissa ei ole tulkinnanvaraa oikeastaan lainkaan. Kytkentä on mielestäni järkevintä tehdä ihan tavallisella vetokuulalla, jonka voi tehdä vaikka irroitettavaksi.
Perävaunu on ihan kätevä laite reisuissa ja vaikka jotkut tiukkapipot väittävät sen, kuten sivarinkin, pilaavan tunnelman niin heillekin on kelvannut käyttöön grilli ym. kiva ja ovatpa pyytäneet kuljetusapuakin kun "sulla sitä tilaa on" eivätkä viitsi investoida kunnon kuljetuskapasiteettiin itse kun rahat on tuhlattu kalliimpaan mopoon kuin mihin oikeasti olisi ololut varaa vaikkakin selitys on "Kun ne laukut pilaa tyylin".
 
Aika simppeli aparaattihan tuo on ja itserakentelukin melko vapaata - ei katsastusta, ei rekisteröintiä
biggrin.gif
Yksi haittaava tekijä on mm. paino - kärryn kokonaispaino ei saa ylittää 50% pyörän omapainosta => kärrylle käytännössä max. n. 100kg => mitä kevyempi kärry, sen suurempi hyötykuorma. Yksi hyvä keino vähentää kärryn omapainoa on tehdä siitä yksipyöräinen
eek.gif
"Ylimääräinen" rengas akseleineen sentään jo painaa jokusen kilon
wink.gif
Ja niin syntyi tuote nimeltään Uni-Go
thumbs-up.gif
Melko kallis valmiina, mutta varsin oiva idea myös itserakentelijan hyödynnettäväksi
smile_org.gif


HondaPC800.jpg
 
juu, mitähän seuraavaksi...  auto?  
crazy.gif
Mitä vikaa?
nixweiss.gif
Onko helpompaa tapaa lisätä/vähentää pyörän kuljetuskapasiteettia tarpeen mukaan kuin kärry? Tilaa on varmasti enemmän kuin yhteenkään 3 laukun pakettiin mahtuu ja kärryn voi lukita vaikka lähimpään puuhun leirintäalueella lähtiessään kaupungille pörräämään
thumbs-up.gif
No joo, joo. Kärry vaatii pyörään jonkinlaisen vetolaitten = ruma, mutta ei ne laukkutelneetkään mitään kaunistuksia ole
lookaround_orig.gif
 
juu, mitähän seuraavaksi...  auto?  
crazy.gif
Siinä kai sitte taas yksi tiukkapipo. Vaikkakin yksi tuttavanai -98 Kontiossa kysyikin, että "onks toi sun auto?" kun näki perävaunulla varustetun 100 LT:ni.

Kukaan ei ole oikeasti koskaan epäillyt perävaununi pätevyyttä ja tarpeellisuutta. Päinvastoin. Noin 22 tkm olen sitä vetänyt vuosina 1993-98. Ja tarkoitus on virittää se vielä uudelleen käyttöön sopivan ajankohdan ja tarpeen tullen.

Koukkusysteemin saa tehtyä ihan sievänkin ja kun tekee irroitettavan niin vot...
 
Peräkärry pyörässä on tosi kätevä! Oon jopa aatellu että mitenkähän tuohon omaan ReXiin semmonen soveltuis... Kärryn ei tarvii olla kooltaan suuren suurikaan kun se jo tilavuudellaan peittoais ison kolmen laukun sarjan(n. 130-140litraa). Ei helvetin tarkkaa pakkaamista, että laukut saadaan kiinni ja kaikki on yhen kannen alla!
062802jumpie_prv.gif
Joku sulavalinjainen ja matala malli sopisi vähän sporttisempaankin fillariin ja tosiaan tuo koukku voisi olla pikalukituksilla kiinni! Hmmmm...täytyypä alkaa miettimään moista.
idea3.gif
 
Sit kun haaveeni toteutuu ja ostan ZX10R:n niin homman siihen peräkärryn ja sivuvaunun, niin menee isompikin eukko ja kaljat samalla kyydillä
buttrock.gif
buttrock.gif

Ihan oikeesti näin yks päivä jonkun tosi suuren pyörän Goldwing tai se Bemarin vastaavan kokoinen jossa oli peräkärry ja sivuvaunu. Autolla ajellessani mietin että mitä eroa tässä on enää kun ettei kastu jo sataa. Se vielä olisi puuttunut että jätkä peruuttaa kulmaparkkerausta sillä Bemarilla
tounge.gif

Saakohan noihin prätkiin sellaisia modulimallisia peräkärryjä vastaavan tyylisiä mitä rekoissa on, mahtuis vielä enemmän kaljaa kyytiin
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Onhan se kätevää, että saa kotielukatkin matkaan mukaan...
biggrin.gif
 
Saakohan noihin prätkiin sellaisia modulimallisia peräkärryjä vastaavan tyylisiä mitä rekoissa on, mahtuis vielä enemmän kaljaa kyytiin  
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
Valitettavasti vain 1-akselinen on sallittu kuten henkilöautoihinkin. Tosin telin kyllä saisi tehdä, mutta jäisi tuo
033102beer_1_prv.gif
hyötykuorma jo aika vaatimattomaksi kun kokonaispaino ei kuitenkaan saisi kasvaa
wink.gif


Mutta kasetti-ratkaisussa sinällään on jo ideaakin
idea3.gif
Itse olen tässä aatellut auton jarrullista kärryä, johon voisi vinssillä nykaistä päälle melkein mitä tahansa - auton, veneen tai vaikka asunnon ja sellaisenaan matalien laitojen sisällä kulkisi muuten vain tavaraa => yksi kärry palvelisi kaikki tarpeet tavarakuljetuksesta asuntovaunuun
thumbs-up.gif
 
TÖSÖS !
Voisiko joku kaivaa esille niitä kuvia ko joku oli tehny kärryjä usiampiaki vissiin erilaisista tavaraboxeista ja kait melkein asuntovaununkii ja jonkun koirankuljetuskärryn kanssa
 
RAAKEMPI KESÄTÖSÖS !
Niinko ennennii , kait mää saan sahata moponi vaikka puolenmetrin pätkiks jos haluun !
Joo ja talvikäyttöön peräreki jotta saapi polttopuut mökiltä kotia !
Mutta ne kärryt kiinnostas vieläkii .
 
Kontiorallissa näin linkin mukaisen kärryn

http://timo.hyytiainen.org/kuvia/galleria/030705/IMG_1904.html

Tuollaisia jos jostain saisi niin minäkin voisin olla kiinnostunut...mikäli hinta ei luonnollisestikkaan olisi kovin paha.

Itsekkinhän tollasen voisi tehdä, mutta oishan tuollainen venäläinen kapine hieno
smile_org.gif
Tuskin sitä kauheesti tulisi käytettyä, mutta kerran pari vuodessa voisi olla käyttöä...
 
Kiitos !
Just tätä kaipailin vaikka ite meinaa ens talvena alkaa vakonia väsäämään .
Mut tuolta varmaan apua saapi !
 
Back
Ylös