• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perse puutuu

timokristian

New member
Mikä auttaa kun matkaendurolla tai muulla pystyasentoisella pyörällä ajettaessa perse alkaa puutumaan 50km:n ajon jälkeen? Jonkin matkan jälkeen alkaa oikein häntäluuhun sattumaan. Kyykyllä tai HD:llä ajettaessa ei ilmene puutumisia tai muutakaan mutta noilla pystypyörillä ilmenee. Tarvetta ois taas matkaenska tai lähemmin "multi" tyyppiselle pyörälle mutta takaraivossa riipii se tunne siitä perseen puutumisesta. Se alkaa satulassa kiemurtelu heti kohta kun ajon aloittaa. Syynä ei ole "kokematon perse" vaan vuodesta -90 mopojen selässä suolattu kinkku. Onko jollain kokemusta vaikkapa jostain geelisatulasta? -tai muusta konstista??

Airhawk on erinomainen kyytiläiselle (kuulemma). Kuskilla tuo menee erinomaisesti jos päiväohjelmassa on ruotsin läpiajo tms. tylsää ja suoraa. Mutkateille
tuo ei oman kokemuksen mukaan kuskille sovi, heikentää erittäin paljon tuntumaa pyörään.

...ja sitten moni saa avun punttisalilta samoilla harjoitteilla, joita istumatyön tekijät harjoittavat.

Liian pehmeä penkki. Mulle gessuun Sargent on paras. Monta on kokeiltu, alkuperäinen ihan liian pehmeä kuten useammissa pyörissä.

itellä vähän samaa vikaa alkukesästä korjautin penkin eikä oikeen auttanut.nyt ostin bilteman geeli penkin tai päälisen eikä maksa paljon .alle neljäkymppiä kaveri ainakin väitti et toimii dominaattorin kanssa kun ajavat pitenpää reissua:grin:

Liian pehmeä penkki. Mulle gessuun Sargent on paras. Monta on kokeiltu, alkuperäinen ihan liian pehmeä kuten useammissa pyörissä.

Tai liian kova, huono muoto, viettää liian eteen, rangassa kulumaa, sopimattomat housut ymym. Seisoo tapeilla niin vastaantulijakki näkee, kjäh tosin jalkapohjat puutuu jos ei crossikenkiä jne...

Vaineskaan , tuohon ei ole muuta vastausta kuin että päällinen pois penkistä ja muotoileva kokeilu käyntiin. Kontaktiliimaa ja erilaisia fyllejä löytyy verhoomoista lukuisin vaihtoehdoin. Itellä auttoi ihan mäihällä powerpartsin lämmitettävä penkki joka on paremman muotoinen ja pehmeämpi alle ahteriin kuin alkup jossa olis voinu olla naula keskellä,, niin epämukava se oli ettei naulaa olis edes huomannu. lämmitys tossa tosi ihan turha, pyörästä hohkaa lämpöä niin että recallina tuli lämpöeriste tehtaalta.

Toisaalta tuon ratakottaraisen kova solukumi on tosi hyvä, ja kumma kyllä kyykyn ajosento pystypyöräilijälle on hyvä. Esimerkiksi advella 20 min rataa takoittaa että peukalot ja etusormet puutuu mutta kyykyllä minkäänlaisia käsien pistelyjä ei tuu. Elikkä ajoergonomia on se joka tavallisen motoristin mopon hyvyyden määrittää.

päällinen pois penkistä ja muotoileva kokeilu käyntiin.
Tuota minäkin suosittelen. Tai sitten jos jossakin lähellä on verhoilija niin voi yhteistyössä yrittää sovitella sopivia fyllejä.

Tuossa omassa VFR1200:n orkkispenkissä on se huono puoli että päällys on liimattu kiinni, joten muokkaaminen ei tahdo onnistua. Itse pistin suurin odotuksin jakkaran jenkkeihin Sargent Seatille. Hieno penkki tuli takaisin, mutta ei sopinut yhtään pyörän ajoasentoon. Nyt on pehmike muotoiltu uudestaan ja on lähes täydellinen sekä istuvuuden että ulkonäön suhteen.

Kaikkiin pyöriin olen vähän penkkiä modannut. Ei se ole yhtään vaikeata. Hommaa vain rautakaupasta nitojan ja verhoilijalta pehmikkeitä. Pitää vain muistaa että muotoilee pehmusteen mahdollisimman pitkälle valmiin muotoiseksi puuviilalla tai vastaavalla. Muuten kaikki näkyy rumasti päälle päin vaikka takapuolimittarilla tulos olisikin onnistunut.

Jos käyttää senmallisia alushousuja,että sauma,ommel,tai vahvike tms. jää pakaran ja penkin väliin suoraan,puutuu perse aivan varmasti.

Hanki kortsut !
Eli pyöräilijöiden ajohousut. Helpottaa yllättävän paljon elämää :)
Esim Castelli on aivan luxusta ajopöksyjen alla.
Ja ps. Ei ängetä kalsareita kortsujen alle !

Nimim. Kortsut käytössä jo 70-luvulta...ja kilpafillari :)

xx:ssä toimii topsaddleryn geelipenkki edessä ja takana, gessuun tuli wunderlichin muotoiltu penkki eteen ja taakse männä kesänä, parempi kuin orkkislankku.

airhawkista ei kokemusta omaa, mut muut kehuu sitäkin. itestä vaan tuntuu, et tyhmän näköinen paikoillaan, ku naruvirityksiä siellä täällä.. mut pääasia, että toimii. jos toimii.

Laadukkaat pyöräilyhousut ajokamojen alle, ei puudu perse. Pidemmillä tripeillä olen pitänyt kesällä lyhyet pyöräilyhousut geelipehmusteella, syksyllä ja keväällä pitkät fleecepintaiset pyöräilyhousut geelillä.
Ei tarvii penkkejä muokkailla.

itellä vähän samaa vikaa alkukesästä korjautin penkin eikä oikeen auttanut.nyt ostin bilteman geeli penkin tai päälisen eikä maksa paljon .alle neljäkymppiä kaveri ainakin väitti et toimii dominaattorin kanssa kun ajavat pitenpää reissua:grin:

Mä kokeilin kans tätä Bilteman geelipehmustetta Jammun FZ-8:ssa, mutta se kyllä lensi mäkeen parin päivän jälkeen. Testi tapahtui Italiassa ja olisko sitten ollut liian kuuma keli, mutta lopputulos oli että pehmusteen rakenne petti täysin ja sisältö valui etureunaan ja alkoi painaa persettä entistä enemmän.
Joten ei sopinut joko mun ahterille tai Jammun satulaan lainkaan.

Pekka T.

Laadukkaat pyöräilyhousut ajokamojen alle, ei puudu perse. Pidemmillä tripeillä olen pitänyt kesällä lyhyet pyöräilyhousut geelipehmusteella, syksyllä ja keväällä pitkät fleecepintaiset pyöräilyhousut geelillä.
Ei tarvii penkkejä muokkailla.

rukkan housut ostin nyt kesällä ja niissä näkyi olevan valmiina tuollainen geelimäinen pehmuste perseessä. en tiedä onko sitä kaikissa rukkan housuissa, mut ihan "hyvältä" se tuntuu.. :)

Back