Pienemmän eturattaan asennuksen kiemurat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeber
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Seeber

New member
En ainakaan ekalla sivulla huomannut valmista aihetta, joten suoritanpa pikaisen kymynsyksen.

Eli vaihdan talven aikana 9 Kawaan piikin pienemmän eturattaan ja fundeerasin tässä äsken, että pitääkö ketjut katkaista, jotta saa ne pujotettua uuden eturattaan ympärille? Pyörässä on vielä ensiasennus ketjut, jotka ovat päättymättömät.
 
Silleen tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin...
Mix vaihdat pelkästään eteen pienemmän rattaan?
Hyöty??
Mikset vaihda eteen pienempää ja taakse vastaavaa suurempaa niin käy sama ketju...?
Miksi yleensä vaihtaa rattaita ku vois ostaa koko uuden paketin
withstupid.gif
 
Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
 
Miten voitte perustella sen ettei yhden hampaan muutos edessä näy/tunnu missään? Minun mielestäni kyllä näkyy ja tuntuu, varmaan monen muunkin mielestä. Eriasia jos haluaa stunt välitykset niin sitten ei yhden hampaan muutos riitä.

Seeberille: Säädä takarengas niin eteen kuin vaan saat niin eturatas mahtuu tulemaan pois katkaisematta ketjuja.
 
Kiitos vastauksesta!
Tuo olikin tiedossa, miten piikin pienempi eturatas vaikuttaa kulkuun, koska kaverin 3 prätkäkaverilla ko. operaatio on tehty. Olen myös haastatellut jenkkien Kawafoorumilla tyyppejä, joiden ysissä on pienempi eturatas. Mielestäni pyöräni on melko turha kulkea täällä valvottujen nopeusrajoitusten maassa 300kmh. Vaihdolla tulisi lisää luonnetta ja herkkyyttä koneeseen. Kiihtyvyys paranee ja funfactor nousee kuten myös joku muukin.  
wink.gif
 43-piikkistä takaratasta en ainakaan vielä ole vaihtamassa. Jos sitten, kun ketjut menevät vaihtoon.
Joku kyselikin, että olisi helpompaa vaihtaa koko ketju-ratas paketti, mutta koko pyörällä on ajettu vasta 10500, joten vielä ei ole vaihto ajankohtainen.  
smile_org.gif
 
Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
Usko vaan, kyllä se yksi piikki edessä vaikuttaa ihan kivasti. Ainakin kilokikserissä
smile_org.gif
. Todnäk myös kysyjän mopossa vaikutus on plussan puolella. Ei tarvi luistattaa kytkintä taajamassa niin paljoa, Suomen moottoriradoille välitykset sattuvat paaaaljon paremmin, ja yleesäkin moposta löytyy ihan uutta herkkyyttä. Ainut miinus tulee motariajosta, joskus kaipaisi sitä yhtä piikkiä takaisin... Enivei halpa, ja ihan oikeasti toimiva viritys. Suosittelen.

br, Mikko
 
Kyllä se -1 piikki edessä (tai +3 takana) tekee melkosen eron... Keula kevenee huomattavasti helpommin ja mopokin kiihtyy rivakammin. Cebariin tuli laitettua -1 eteen ja +3 taakse... Kyllä lähti! Siinä ei ainakaan tarvinnut mitään ketjuja katkoa!

Talven aikana olis tarkotus laittaa gixuunkin -1 eteen, jos vaikka sitten sais kelattua vaihteet läpi keula pystyssä... Vakioväleillä menee vaan neloselle... Tai sit mä en vaan osaa, mikä on hyvinkin mahdollista
biggrin.gif
 
Miten voitte perustella sen ettei yhden hampaan muutos edessä näy/tunnu missään? Minun mielestäni kyllä näkyy ja tuntuu, varmaan monen muunkin mielestä. Eriasia jos haluaa stunt välitykset niin sitten ei yhden hampaan muutos riitä.
Uskon Kukon tarkoittaneen ettei ketjun pituuteen vaikuta niin paljoa että pitäis ketjua alkaa pilkkomaan. Lukekaapas immeiset vähän tarkemmin..
 
Miten voitte perustella sen ettei yhden hampaan muutos edessä näy/tunnu missään? Minun mielestäni kyllä näkyy ja tuntuu, varmaan monen muunkin mielestä. Eriasia jos haluaa stunt välitykset niin sitten ei yhden hampaan muutos riitä.
Uskon Kukon tarkoittaneen ettei ketjun pituuteen vaikuta niin paljoa että pitäis ketjua alkaa pilkkomaan. Lukekaapas immeiset vähän tarkemmin..
Näin mäkin käsitin.. Vähän vaan kehnosti ilmaistu.
smile_org.gif


Saapas nähdä miten vaikuttaa pykälää pienempi eturatas. Toissaviikolla sellainen tuli tilattua, saa nähdä koska pääsee asentamaan saati kokeilemaan.. Huhu kertoo (täälläkin) että varsin riittävä on ainakin alkuun tuo muutos.
smile_org.gif
 
kokemuksesta voin sanoo että radalla jää helposti kaikki kiloset normaalivälityksillä kun aletaan avaamaan, yhden piikin pienennys edestä...vaikutus on aika suuri, liikaa ei kantsi K5:n välläriä lyhentää, muuten pomppii aikas kiivaasti keula ylös...
sama ketjunpituus käypi kun puottaa yhden piikin edestä...ei tarvii katkoo ketjuja
 
Suuri kiitos vielä kaikille vastanneille! Nyt vaan odotellaan rattaan saapumista ja kelejä. Jopa sitä saisi "ison" Ysinkin liikkumaan vähän liukkaammin.
smile_org.gif

Samaan konkurssiin vaihtuu myös syttypyörä.
 
Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
Usko vaan, kyllä se yksi piikki edessä vaikuttaa ihan kivasti. Ainakin kilokikserissä  
smile_org.gif
. Todnäk myös kysyjän mopossa vaikutus on plussan puolella. Ei tarvi luistattaa kytkintä taajamassa niin paljoa, Suomen moottoriradoille välitykset sattuvat paaaaljon paremmin, ja yleesäkin moposta löytyy ihan uutta herkkyyttä. Ainut miinus tulee motariajosta, joskus kaipaisi sitä yhtä piikkiä takaisin... Enivei halpa, ja ihan oikeasti toimiva viritys. Suosittelen.

br, Mikko
en puhunut sen vaikutuksesta moottoriin, vaan ketjuihin...
tiedän varsin hyvin mitä -1 edessä tekee mopolle, olenhan omaan silppuriin vaihtanut moisen, ja ero on huomattava...

p.s. anteeksi epäselvä kieliasuni..
oli sanonta tavastani silti muutama mukava immeinen osannut tulkita mitä tarkoitin...
033102bebe_1_prv.gif
 
-1 eteen pistää ketjun kiertämään eturatasta hieman tiukemmin taittaen, käytännön merkitystä ei liene.
 
Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
Usko vaan, kyllä se yksi piikki edessä vaikuttaa ihan kivasti. Ainakin kilokikserissä
smile_org.gif
. Todnäk myös kysyjän mopossa vaikutus on plussan puolella. Ei tarvi luistattaa kytkintä taajamassa niin paljoa, Suomen moottoriradoille välitykset sattuvat paaaaljon paremmin, ja yleesäkin moposta löytyy ihan uutta herkkyyttä. Ainut miinus tulee motariajosta, joskus kaipaisi sitä yhtä piikkiä takaisin... Enivei halpa, ja ihan oikeasti toimiva viritys. Suosittelen.

br, Mikko
en puhunut sen vaikutuksesta moottoriin, vaan ketjuihin...
tiedän varsin hyvin mitä -1 edessä tekee mopolle, olenhan omaan silppuriin vaihtanut moisen, ja ero on huomattava...

p.s. anteeksi epäselvä kieliasuni..
oli sanonta tavastani silti muutama mukava immeinen osannut tulkita mitä tarkoitin...
033102bebe_1_prv.gif
Heh, joo, mutta mä en olekaan mukava, vaan kuspää, joka tuijottaa vain omaan napaansa, eikä edes yritä ymmärtää toista ihmistä jne. Ja tämä on totta, sillä näin minulle sanaili vuosiavuosia sitten eräs silloin ihastuttava parturikampaajaneitonen joka jostain kumman syystä halusi päättää suhteemme???

br, Mikko
 
Ketjun kestävyyden kannalta on parempi vaihtaa taakse isompi ratas. Itsekkin tosin vaihdoin kokeilumielessä eteen pienemmän kun kaverilta sain, mutta ketjun säätövara jäi kyllä tosi pieneksi. Minulla ei juurikaan huiput pienentyneet kun jaksoi isommalla vaihteella kiertää paremmin. Noissa isotehoisissa rivinelkuissa asia saattaa toki olla toisin...
smile_org.gif
 
Tuskin sitä ketjua tuon takia tarviaa vaihtaa, jos sen ketjun kireyden pystyy ton vaihdoksen
jälkeen säätään kohdalleen normaalin säätövaran sisällä.
 
No siinäpä se, että riittääkö säätövarat? Eli onko Joku xr7 tehnyt moista muutosta? Juuri vaihdettu uudet ketjut ja vakiorattaat. Vakioilla vain tuskaisen väännötön. Enkä hokannu kattoo, et vanha takaratas olikin 39hampainen. Ilmanko tuntuiki vakio hieman vaisulta. Nyt aattelin paria hammasta isompaa siis laittaa taakse.
 
Back
Ylös