Pienempi eturatas, entäs mittarinopeus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ananas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ananas

New member
Hello! On ruuhkassa ajaminen aika tuskaa 1000ssllä ja ajattelin muokata vähän välityksiä. Eli helpointa varmaankin vaihtamalla eturatas pienempään? Entäs ketjujen pituus, tarviiko muuttaa? Ja sitten tuli mieleen toi nopeuden lukeminen, luin jostain että nykymopoissa katso nopeuden kierroksista? Välitys vaihtuu, eri nopeus samoilla kierroksilla? Eli onko merkittävä ero, ja onko korjaustapaa? Speedohealerko hankintaan?
 
Eipä varmaankaan tarvitse lyhentää ketjua jos vaihdat esim. piikkiä pienemmän rattaan tilalle. Jep speedohealeria kehiin vaan, jos heitto häiritsee.
 
Riittääkö piikin vähempi eteen, mikä vaikutus, onko kokemusta? Entäs 2 piikkiä, onnistuuko? Ja toi nopeuden näytön muutos, puhutaanko isoista heitoista? Jos se on marginaalista ei välttämättä haittaa.
 
Hölmö kysymys, mutta minkä ihmeen vuoksi ratastuksen muutoksen jälkeen pitää nopeusmittaria korjailla? Mistä nuo mittaavat sen nopeuden? Siitä etummaisesta hammasrattaastako se sen nopeuden mittaa?
 
Vaihdelootalta tuoreemmissa laitteissa merkistä riippumatta. Pieleenhän se näyttämä sitten menee jos toisiovedon välityksiä ropaillaan ja pyörän omaan sähköaivoon ei ole TuneBoylla tms. mahdollista kerrointa vaihtaa.

Joku 5-7% näyttää yleensä pyörien mittarit liikaa nopeutta vakiona. ECU kyllä tietää oikean nopeuden, mutta näyttää mittarille tahallaan väärin. -> jos tekee vaan pieniä välitysmuutoksia niin muutoksen jälkeen voipi mittari näyttää lähemmäs oikein kuin tehtaalta tullessaan.

SS:stä en sinänsä mallina tiiä mittään.
 
Viimeisissä SS kuten kysyjän 1000:ssa mitataan nopeus takarenkaalta. Eli välitysten muutos ei vaikuta nopeusmittariin.
Ja vanhemmissa on sitten vaijerivälitteinen mittaus etunavasta, niissäkään ei ratastukset vaikuta mittarinäyttämään.
 
Tuossa allekirjoituksessa on ihan kätevä Excel-taulukko, jonka väsäsin aikoinaan. Siitä näet suoraan arviot, kuinka paljon nopeus, kierrosluku ja ketjujen pituus muuttuvat ratastuksia muuttamalla.

Samalla näet eturattaan ketjukulman, joka voi vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti ketju kuluu. Vähemmän hampaita --> ketju kuluu nopeasti.

Pienin yhteinen jaettava kertoo myös omaa kieltään ketjujen kulumisesta. Suurempi luku on parempi, mutta elä uhraa sille liikaa ajatuksia. Kunhan takarattaan hammasluku ei ole suoraan jaollinen eturattaan hammasluvulla, niin homma on mitä todennäköisimmin ok (vertaa 99-05 R6, jossa rattaat olivat edessä 16 ja takana 3*16=48).

Jos taulukon käyttö ei aukea, niin autan mieluusti. p.y.j. vaatii toimiakseen Excelin matematiikkalisäosan.
 
Hello! On ruuhkassa ajaminen aika tuskaa 1000ssllä ja ajattelin muokata vähän välityksiä. Eli helpointa varmaankin vaihtamalla eturatas pienempään? Entäs ketjujen pituus, tarviiko muuttaa? Ja sitten tuli mieleen toi nopeuden lukeminen, luin jostain että nykymopoissa katso nopeuden kierroksista? Välitys vaihtuu, eri nopeus samoilla kierroksilla? Eli onko merkittävä ero, ja onko korjaustapaa? Speedohealerko hankintaan?
Tuolta löydät sellasen ohjelman mikä kertoo sulle aivan kaiken ketjuista, rattaista ja välityksistä. Vaihdat piikkiä isompaan/pienempään niin se kertoo huippunopeuden, ketjun pituuden muutoksen, ratas/ketjulenkkien kierron... aivan kaiken. Ja pyörämallin mukaan ja vielä tehonkin mukaan...
 
Tota pyj lukua olen joskus hämmästelly ja kummastellu, eikä sen idea oikein ole avautunu. Esim nykyisellään välit on 17/47 pyj 799. Jos pistäisin esim 18/36 pyj 36. Pyj:n mukaan pitäisi kestävyys olla "huomattavasti" lyhyempi pidemmillä välityksillä. Kuitenkin uskoisin olevan toisin päin, koska ketjut pyörivät vähemmän samalla matkalla, toisaalta tarvitaan suurempi voima... ...Toisaalta mitäpä näitä liikoja miettimään.
biggrin.gif
 
Tota pyj lukua olen joskus hämmästelly ja kummastellu, eikä sen idea oikein ole avautunu. Esim nykyisellään välit on 17/47 pyj 799. Jos pistäisin esim 18/36 pyj 36. Pyj:n mukaan pitäisi kestävyys olla "huomattavasti" lyhyempi pidemmillä välityksillä. Kuitenkin uskoisin olevan toisin päin, koska ketjut pyörivät vähemmän samalla matkalla, toisaalta tarvitaan suurempi voima... ...Toisaalta mitäpä näitä liikoja miettimään.
biggrin.gif
Niin, sehän tarkoittaa että kuinka monta kertaa ketjun täytyy pyörähtää ympäri jotta sama hammas osuu sekä etu- että takarattaasta samaan aikaan ketjujen linkkien kanssa kohdalleen.
 
Kiitoksia vastauksista, niistä oli paljon apuja. Nyt ratas ostoksille, ja vloppuna asennellaan.
 
Tota pyj lukua olen joskus hämmästelly ja kummastellu, eikä sen idea oikein ole avautunu....
Eikös kyse ole resonanssitaajuuksista, tms. Hammasrattaiden pyörimisnopeudet ovat toistensa moninkertoja ja vahvistavat värähtelyn voimakkuutta.

Mielestäni toinen ketjujen tasaiseen kulumiseen vaikuttava tekijä (ainakin teoriassa) on hammaspyörien hampaiden jaollisuus ketjun lenkkien kanssa.

lookaround_orig.gif
 
Vaihdelootalta tuoreemmissa laitteissa merkistä riippumatta. Pieleenhän se näyttämä sitten menee jos toisiovedon välityksiä ropaillaan ja pyörän omaan sähköaivoon ei ole TuneBoylla tms. mahdollista kerrointa vaihtaa.

Joku 5-7% näyttää yleensä pyörien mittarit liikaa nopeutta vakiona. ECU kyllä tietää oikean nopeuden, mutta näyttää mittarille tahallaan väärin. -> jos tekee vaan pieniä välitysmuutoksia niin muutoksen jälkeen voipi mittari näyttää lähemmäs oikein kuin tehtaalta tullessaan.

SS:stä en sinänsä mallina tiiä mittään.
999:ssä mittari valehtelee noin 5%. Jos nyt pienentää etuhampin yhdellä hampaalla niin välitys tihenee n. 7% ja koneen tai vaihdelaatikon pyöriessä samalla nopeudella vauhti tippuu 7% eli mittari valehtelee sitten jo noin 12%. Onkohan oikein ajateltu...
 
Noin yleisesti ottaen, mitä pienempi eturatas, sitä lyhyempi kestoikä ketjulla. En ihan tarkkaan muista, oliko se 15 piikkiä ja sitä pienempi lyhentää ketjun ikää jo huomattavan paljon. Ketjun liikkuessa pienemmällä rattaalla, siihen tulee yksi murtokulma lisää joka nopeuttaa kulumista. Myös se kannattaa ottaa huomioon, ettei valitse sellaisia rataspareja, joissa ketju osuu aina samoilla rullilla rattaan hammastuksiin.
 
Vaihdelootalta tuoreemmissa laitteissa merkistä riippumatta. Pieleenhän se näyttämä sitten menee jos toisiovedon välityksiä ropaillaan ja pyörän omaan sähköaivoon ei ole TuneBoylla tms. mahdollista kerrointa vaihtaa.

Joku 5-7% näyttää yleensä pyörien mittarit liikaa nopeutta vakiona. ECU kyllä tietää oikean nopeuden, mutta näyttää mittarille tahallaan väärin. -> jos tekee vaan pieniä välitysmuutoksia niin muutoksen jälkeen voipi mittari näyttää lähemmäs oikein kuin tehtaalta tullessaan.

SS:stä en sinänsä mallina tiiä mittään.
999:ssä mittari valehtelee noin 5%. Jos nyt pienentää etuhampin yhdellä hampaalla niin välitys tihenee n. 7% ja koneen tai vaihdelaatikon pyöriessä samalla nopeudella vauhti tippuu 7% eli mittari valehtelee sitten jo noin 12%. Onkohan oikein ajateltu...
Tuota, eikös se virhe ole n. 8%:

The tachometer reads a speed higher than the actual one, on average there is 8% difference. Maximum speed stored on the LCD is the actual speed of the vehicle during the lap concerned.
Sanoo manuaali.
Se sanoo myös että:
When the motorcycle reaches 280 Km/h (174 mph) the display shows a series of lines "- - -".
 
999:ssä mittari valehtelee noin 5%. Jos nyt pienentää etuhampin yhdellä hampaalla niin välitys tihenee n. 7% ja koneen tai vaihdelaatikon pyöriessä samalla nopeudella vauhti tippuu 7% eli mittari valehtelee sitten jo noin 12%. Onkohan oikein ajateltu...
Varaosaluettelon ja kuvien mukaan myös 999:ssä nopeus luetaan takarenkaalta, samalla lailla kuten SS1000:kin. Joten eipä välitysten muutos siinäkään vaikuta mittarilukemaan. Toki jos taakse laittaa selvästi ylikokoisen kumin, vaikkapa 190/55 tms niin se alkaa jo näkyä mittarissa. Virhe tosin pienenee tässä tapauksessa.
 
999:ssä mittari valehtelee noin 5%. Jos nyt pienentää etuhampin yhdellä hampaalla niin välitys tihenee n. 7% ja koneen tai vaihdelaatikon pyöriessä samalla nopeudella vauhti tippuu 7% eli mittari valehtelee sitten jo noin 12%. Onkohan oikein ajateltu...
Joo, taisin ajatella hiukka takaperin tuon horinani edelliseen postaukseeni. Eli lähenisi oikeaa jos vaihdettaisiin pidempiä aavikkovälityksiä (mitä aika harva tekee).

Mutta jos 999:ssä on takarenkaalta anturi niin eipä tuosta sitten kannata huolehtia, muuten kuin jos haluaa kalibroida mittarista Speedohealerilla sen tehtaan 5-8% liiottelun pois.

Ainakin Trumpassa huomasin aikoinaan tosin että matkamittari näyttää oikeammin kuin nopeusnäyttämä -> jos korjaa nopeusnäytön täysin kohdalleen niin sitten matkakello menee pieleen.
 
Kannattaa miettiä sitä eturattaan pienentämistä jos piikkiluku menee 16 alle. Ainakin Kawan 9R:ssä ketjut alkavat lämpenemään todella reippaasti 15 piikkisellä eturattaalla kun lenkit kääntyvät liikaa.
 
Back
Ylös