• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pieniä kysymyksiä moottoripyörien tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyk4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pesu meni ihan jees Bilteman litkulla ja oli muuten kakkainen suodatin. Nyt se pitäisi öljytä ja mulla on vanhastaan Motul Air Filter spray hyllyssä. Noissa kaikissa vaahtomuovisuodatin ohjeissa käsketään dippaamaan koko suodatin läpimäräksi öljyyn ja puristelemaan ylimääräiset pois. Kai tuo spray on silti ihan ok vai haenko ihan pulloöljyä ? Ja molemmin puolinko ruiskutellaan ?

Oma kokemus vaahtomuovisuodattimesta ja sprayöljystä on ihan liian tukkoiseksi mennyt suodatin, joka piti pestä uudelleen ja öljytä perinteisemmin, jotta pyörän sai toimimaan mitenkään. Joku on sanonut, että tuota sprayta pitäisi laittaa ”sopivasti” mutta hitollakio sitä määrää osaa oikeasti arvioida niin että suodatin hoitaa hommansa mutta ei tukkeudu... Eli mun ääni menee perinteiselle tavalle.

Oma kokemus vaahtomuovisuodattimesta ja sprayöljystä on ihan liian tukkoiseksi mennyt suodatin, joka piti pestä uudelleen ja öljytä perinteisemmin, jotta pyörän sai toimimaan mitenkään. Joku on sanonut, että tuota sprayta pitäisi laittaa ”sopivasti” mutta hitollakio sitä määrää osaa oikeasti arvioida niin että suodatin hoitaa hommansa mutta ei tukkeudu... Eli mun ääni menee perinteiselle tavalle.

Koitin tuota motulia vaahtomuovin palaseen. Tasaisen kerroksen kun ruiskuttaa niin se "kiipeää" 3mm vaahtomuovin sisälle. MUTTA on toi kyllä aika jäykkää kamaa, tulee lähinnä ketjurasva mieleen.

Sitä en tiedä millä ihmeellä tuon tukkoisuuden arvioi ennen kuin lyö käymään. Mutta ei se purkkiöljy voi olla noin jäykkää niin taidan suosiolla hakea. MWR:n oma on kuulemma "fireproof" mutta eiköhän motonet/biltema laatu riitä tuohon 😀 Palakoon sitten jos sellainen "backfire" tulee.

Sanokaas nyt viisaammat; kun vaihtaa vakiosuodattimen vapaavirtausmalliin niin kone pitäisi säädättää jottei käy laihalla. Mutta entäs kun vaihtaa toisinpäin eli vapaavirtaussuodattimen vakioksi ja kone on säädetty vaparille ? Meneekö se liian rikkaalle ja mitä haittaa tuosta on ?
Jos kyseessä olisi pelkkä patruuna niin en usko että olisi mitään vaikutusta, mutta kun mulla on tuo MWR:n tasosuodatin ja siinä on kyllä varmasti pintaa ja virtausta niin paljon kuin pystyy. Kone ei kuitenkaan ota ilmaa enempää kuin tarvitsee vaikka olisi 1m2 pinta-alaa.
Huolto vaan on sellaista sotkua, että mieluummin nakkelisin paperifilsuja roskiin ja uutta tilalle kun en ole mikään kisakuski muutenkaan.

Hypermotardiin toi putsarin vaihto vaatii aika reilusti purkua niin ei viitsisi kahta kertaa purkaa jos kone käykin ihan liian rikkaalla. Corsenerollahan sen voisi säädättää uudelleen, mutta maksaa sekin.

Vapaavirtausmalli

Vakio

Kyllä ruisku+lambda+ecu pitää seokset kohdallaan. Fakta kuitenkin on että säädättämällä saat luultavammin pyörästä paremman ja mukavamman ajettavan moottorin osin. OEM ruiskukartat kun ovat päästö yms. rajoituksilla enemmän tai vähemmän kuohittuja.

Kyllä ruisku+lambda+ecu pitää seokset kohdallaan. Fakta kuitenkin on että säädättämällä saat luultavammin pyörästä paremman ja mukavamman ajettavan moottorin osin. OEM ruiskukartat kun ovat päästö yms. rajoituksilla enemmän tai vähemmän kuohittuja.

Perskeles unohdin sanoa, että tuossa on siis lisäksi putkisto, säädetty ecu ja tosiaan ecu on säädetty tuolle MWR:n ilmanpuhdistimelle. Saastelaitteet on myös samalla poistettu eli lambda/o2.

Perskeles unohdin sanoa, että tuossa on siis lisäksi putkisto, säädetty ecu ja tosiaan ecu on säädetty tuolle MWR:n ilmanpuhdistimelle. Saastelaitteet on myös samalla poistettu eli lambda/o2.

Varma on varmaa, eli Corseneron kautta.

Itse en kuitenkaan tuosta muutoksesta murhetta kantaisi. Mikäli asia olisi noin tarkalla, jo vuoriston alkupätkillä tulisi ongelmia seossuhteiden kanssa. Ajoa vaan, ja jos haluat asian tarkastaa, käytä pyörä pakokaasumittauksessa. Siitä saa ammattilainen tulkattua sinulle onko kaikki ok.

Varma on varmaa, eli Corseneron kautta.

Itse en kuitenkaan tuosta muutoksesta murhetta kantaisi. Mikäli asia olisi noin tarkalla, jo vuoriston alkupätkillä tulisi ongelmia seossuhteiden kanssa. Ajoa vaan, ja jos haluat asian tarkastaa, käytä pyörä pakokaasumittauksessa. Siitä saa ammattilainen tulkattua sinulle onko kaikki ok.

Kiitoksia vastauksista.

No kävin jo hakemassa ton suodatinöljyn niin mennään nyt sit vielä tämä kausi MWR:llä ja jätetään ens vuonna jonkun paremmin tehoa arvostavan haltuun 🙂

Piti mennä Corsenerolle mutta sitten selvisi, että tuo pakoputken melusaasteläppä onkin jo poistettu käytöstä mutta vain jätetty paikalleen joten ei tarvitse sitäkään mennä ohjelmoimaan pois.

Kestääkö MP pakosarjaa pitelemässä perus kasikasi mutterit vai tarviiko olla jotain titaniumiittiä? Vanhat sen verran ruvella etten aatellu uusiokäyttää.

Kestääkö MP pakosarjaa pitelemässä perus kasikasi mutterit vai tarviiko olla jotain titaniumiittiä? Vanhat sen verran ruvella etten aatellu uusiokäyttää.

Oon käyttänyt niitä messingöityjä. Helpompi sitten availla ja aika usein taitaa vakionakin olla niitä. Mutuja ja pinnapultteja (stud bolt) kannattaa kyllä aina olla hyllyssä kaikkien vaihtamiseen tarvittava määrä 😀 Ei niitä joka vuosi tarvitse vaihtaa, mutta ei sitten tarvitse miettiä yrittääkö ruuvata ruvella olevia vai odotteleeko uusien saapumista.

Gsx750f -99 vakiorööreillä

Vetoja löytyy, keskialueella tuntuu olevan hyytymistä. 100 vauhdissa kun vääntää kaasun pohjaan ei kaasuun reagoi heti vaan miettii pienen hetken ennen kuin vetoja löytyy.

Pienemmillä nopeuksilla kaasuun vastaa niinkuin pitääkin. Ongelma on vain 4,5-6krpm kohdilla.

Seosruuvit on vajaa puoli kierrosta tehdasarvoista isommalla kokeilun vuoksi eikä juuri vaikutusta. Alanko nosteleen neuloja seuraavaksi?

Edit; paikallaan kaasuttaessa on huomattavissa jonkin sortin taantumaa keskialueen kierroksissa...
https://youtu.be/UMGeTDQQdoU

Viimeksi muokattu:
Mikä olisi helpoin tapa parantaa valoja pyörässä? Lähinnä siis pitkiä valoja? Jotkut lisävalot vaiko parempaa polttimoa vakioumpioon. Pyöränä allekirjoituksessa mainittu mopo.

Mikä olisi helpoin tapa parantaa valoja pyörässä? Lähinnä siis pitkiä valoja? Jotkut lisävalot vaiko parempaa polttimoa vakioumpioon. Pyöränä allekirjoituksessa mainittu mopo.

Vaihdoin alkuperäisen H4:n Osram Night Breaker Laseriin ja kyllä siitä valotehoa tuli lisää mittarin mukaan. Vaikea arvioida käytännössä kun ei sitä valoa ikinä tarpeeksi ole;

Merkitön H4 1100/1700lux
Nightbreaker Laser 1450/2390lux

Noita ei siis tietenkään voi vertailla tuon testin ulkopuolella olleisiin polttimoihin tai muutenkaan kuin keskenään.

Jos pyörässäsi on pyöreä etulyhty niinkuin oletan, niin sittenhän on noita vaihtoumpioita joissa on LEDit. Itse vaihtaisin suoraan sellaiseen vaikka hintaa tulisikin parisataa. Kiinaled-polttimoilla menee todennäköisesti vain rahat hukkaan ja maksaa kokeilukin sen 30€.

Itse just asensin Dukeen tuon saman.
Vaikuttaa hyvin asialliselta.
Vähän hintava, toisaalta varapolttimo sisältyy hintaan.

Myy toisen kaverille 😀 Itellä ei mahdu nuo led-polttimot paikalleen pölykupin kanssa. En ole edes koittanut kun näkee sen jo kaukaa.

Sopiiko 1100 gsxr:n jalkatapit 750 malliin? Olen tilaamassa uusia jalkatappeja mutta kaikki 86 vuotiseen sopivat on lueteltu sopivaksi vain 1100 malliin. Mutta kaikki muut suzukit sitten lueteltu myös. Haluaisin vain varmistuksen asiaan ettei tule vääriä tilattua.

Service manualissa on alkukäyrien muttereille annettu 24Nm joka näytti mun mielestä jo paperilla melkoiselta. Esim. pinnapultitkin joihin nuo kiristetään on vain 15Nm voimalla sylintereissä. Vedin käsituntumalla kireäksi ja testasin momenttiavaimella mihin ne noin niinkuin perstuntumalta tulisi laitettua. Näyttäisi olevan 12Nm :dunno:
Näyttää että pultit taipuu jo tuollakin, mutta noi ducun laipat on sen malliset että hyvin mahdollista.

Mutta onko tuohon jotain nyrkkisääntöä mihin tuollaiset M8:t tulisi kiristellä ?

Ootteko muuten yleensä sipaisseet uusien tulppien kierteisiin jotain keraamistarasvaa tms ?

Service manualissa on alkukäyrien muttereille annettu 24Nm joka näytti mun mielestä jo paperilla melkoiselta. Esim. pinnapultitkin joihin nuo kiristetään on vain 15Nm voimalla sylintereissä. Vedin käsituntumalla kireäksi ja testasin momenttiavaimella mihin ne noin niinkuin perstuntumalta tulisi laitettua. Näyttäisi olevan 12Nm :dunno:
Näyttää että pultit taipuu jo tuollakin, mutta noi ducun laipat on sen malliset että hyvin mahdollista.

Mutta onko tuohon jotain nyrkkisääntöä mihin tuollaiset M8:t tulisi kiristellä ?

Ootteko muuten yleensä sipaisseet uusien tulppien kierteisiin jotain keraamistarasvaa tms ?

Kasimillinen on sen 25 Nm ja kuusmillinen 10 Nm.

Googlaamalla löytää nuo peukkusääntömomentit. Kurkkaapas sitä kautta.

Back