• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pieniä kysymyksiä moottoripyörien tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyk4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Just ite lähössä askartelemaan millisestä kytkinkopantiivistettä, varmaan joku 0.5-1mm lienee hyvä tonne

Tokko öljypohjassa juuri väliä. Sivukoppien läpi jos tulee kiksinakseleita sun muita, kannattaa selvittää vakion paksuus. Saattaa akselin päittäisvälys säätyä paperin mukana.

Nyt on uusi MT-07 sisäänajossa n. 250km kertyneenä ja ketjut jo aika hyvin löystyny. Mulla ei ole (vielä) momenttiavainta, että voisi itse kiristää ketjut, niin että menee ohjekirjan mukaan, niin voiko ajaa ekat 1000km ilman kiristystä vai pitäiskö nakata liikkeeseen hoidettavaksi?

Ketjujen kiristyksessä pärjää hyvästi ilman momenttiavainta, avaimella akselin mutteri tiukkaan kiinni mutta ei tarvii alkaa reuhaamaan sen kiristyksen kanssa.

Muista välttää ketjujen ylikiristämistä koska se syö nopeasti ketjut ja rattaat vaihtokuntoon, mielummin vähän löysillä ketjuilla kun kireillä.

Nyt on uusi MT-07 sisäänajossa n. 250km kertyneenä ja ketjut jo aika hyvin löystyny. Mulla ei ole (vielä) momenttiavainta, että voisi itse kiristää ketjut, niin että menee ohjekirjan mukaan, niin voiko ajaa ekat 1000km ilman kiristystä vai pitäiskö nakata liikkeeseen hoidettavaksi?

Vaikka momenttiavain on monessa kohtaa käytössä, niin takapyörän akselin mutterin vetäminen yhdellä kädellä tavallisella lenkkiavaimella kiinni on aina riittänyt momentiksi. Tiukkaan, mutta ei liioitellen.

PS ole tarkkana, että takapyörä tulee linjaan rungon kanssa.

Mie oon aina luullut, että takaratas pittää olla linjassa eturattaan kanssa.

Kuinka useassa pyörässä eturatas on tehtaalta lähtiessään vinossa rungon suhteen?

Niin ja mikäli olisi, niin kulkisiko silloin pyörä oikeaoppisesti ajokoira-tyylillä jättäen kaksi pyöränjälkeä suoraan ajaessa?

^
Ei tehtaalta lähtevät mopot ole linjassa välttämättä. On siellä toleranssit. Etu-ja takapää voivat kulkea useita millejä eri latua.

Mut about OK ne on oikein pakasta vedettynä. Ei haittaa menoa.

Mut joo, puhuitte ketjulinjasta. Eri asia.

Toleransseja on myös takapyörän asentomerkinnöissä. Eivät välttämättä ole prikulleen oikein, mutta yleisellä tasolla ihan riittävän tarkkoja.

Mie kahon ketjulinjan rattaista.
Jos sen jälkeen takarengas on poikittain, niin jossain on vikaa.

Mulla tuntuu sellasta muljahtelua/vänkäystä takana kun ajelee ihan normaalisti. Vaihdettu ketjut, rattaat ja takarengas. Laitettu merkkien mukaan suoraan. Voiko vinossa oleva rengas aiheuttaa tuollaista oiretta? Ja millä saan helpoiten katsottua sen suoraan? Ensipyörä kyseessä nin oikein vielä tiedä kaikkea näistä

Renkaanlaakerit? Haarukanlaakerit? Tuon ikäsessä ei ihmetyttäis vaikka olis haarukan laakerit jo morjens

Mulla on ketjunlinjaukseen semmonen oisko jostain motonetistä ostettu työkalu missä on puristin joka ottaa takarattaasta kiinni ja siitä lähtee eteenpäin keppi jota ketjuun vertaamalla se on helppo säätää suoraan. Ite tosin teen sen nostopöydällä niin saa tehä silmien korkeudella eikä tartte perse pystyssä sitä kepukkaa tiirata

Yksi tapa on mitata vanteen etäisyys kummaltakin puolelta swingiin, ellei ole sitten monolever.

Aika paljon pitää olla vinossa, että muljahtelisi selvästi. Vikapaikka lienee muualla, esim Rekkamasan ehdottamat swingin tai takapyörän laakerit, eikä ohajuslaakerikaan ihan mahdoton muljahtelujen aiheuttaja ole.

Yksi tapa on mitata vanteen etäisyys kummaltakin puolelta swingiin, ellei ole sitten monolever.

Paittinotta on pyöriä joissa swingin oikea- ja vasen puoli eivät ole keskenään symmetrisiä. Tällöin ei tuo mittausmetodi auta pyörän linjaamiseen.

Mulla tuntuu sellasta muljahtelua/vänkäystä takana kun ajelee ihan normaalisti. Vaihdettu ketjut, rattaat ja takarengas. Laitettu merkkien mukaan suoraan. Voiko vinossa oleva rengas aiheuttaa tuollaista oiretta? Ja millä saan helpoiten katsottua sen suoraan? Ensipyörä kyseessä nin oikein vielä tiedä kaikkea näistä

Renkaanlaakerit? Haarukanlaakerit? Tuon ikäsessä ei ihmetyttäis vaikka olis haarukan laakerit jo morjens

Liian kireele säädetty ketju, voi myös aiheuttaa muljahteluu/vänkäystä...

Liika kireys ketjussa on poistettu tästä yhtälöstä. Ketju nousee 37mm ku sormella nostaa. Takarenkaassa on kyllä reilusti painetta(varmaan 4 kiloa) että sitä pitänee hieman vähentää. Ja ruveta sitten tutkimaan swingin/pyörän laakereita

Ketju- ja takapyörän linjauksesta. En ole juurikaan kiinnittänyt huomiota ketjulinjaukseen tehtaan jälijltä ellei ketju syö ratasta selkeästi toispuoleiseksi. Takahaarukan säätömerkitkin on suuntaa antavia eikä niihin pidä luottaa sokeasti, joskus merkkien mukaan laitettuna takapyörä saattaa jäädä vinoon ja pyörän käytös on mitä on.

Mä laitan ensisijaisesti takahaarukan merkit kohdalleen. Jos takapyörä ei ole linjassa etupään kanssa niin silloin pyörä puoltaa jompaan kumpaan suuntaan kun päästää kädet irti ohjaustangosta ja joutuu kallistamalla korjaamaan pyörän kulkusuunnan. Vinossa oleva takapyörä aiheuttaa myös woblaamista isommissa vauhdeissa kun etu-takarengas kulkee eri linjassa. Kurapyörissä ei-linjassa oleva takapyörä tekee toistuvasti vinoja hyppyjä aina samaan suuntaan, leiskauttaa pyörän oikea tai vasen kylki edellä hypystä/kevennyksestä ilmaan.

Jos puoltaa, kääntyy eri tavalla oikealle/vasemmalle tai hyppää vinoon, säädän takapyörän haluttuun suuntaan että pyörä kulkee ja hyppää suoraan. Merkit on mitä on, samoin ketjulinja, pääasia on että ajettavuus on kunnossa joka on mulle näistä kolmesta se tärkein ominaisuus.

Paittinotta on pyöriä joissa swingin oikea- ja vasen puoli eivät ole keskenään symmetrisiä. Tällöin ei tuo mittausmetodi auta pyörän linjaamiseen.

Niin, varmaan kaikki on mahdollista, mutta mikä osuus pyöristä tulee tehtaalta niin, että swingi on vanteen kohdalla olennaisen epäsymmetrinen? Epäilen että arkipyörissä mallien/yksilöiden määrä ei ole kovinkaan lukuisa.

Back