Pikku-Trophy käväisi penkissä

AndersReisen

New member
Käytin 900 cc Trophyani IP-Dynotestin (Siilinjärvi) penkissä ja samalla säädettiin kaasarit tiptop. Trumpettini edellinen omistaja oli porannut pakoputket avoimemmiksi, joten arvelin säädättää Keihin-kaasarit asiantuntijalla kohilleen.

Pääsuuttimet vaihtuivat pykälää isommiksi, seosruuveja avattiin puolisen kierrosta ja jo vot! Tehtaan lupaaman 98 hevosvoiman asemesta dynokäppyrä näytti pollepoweria takarenkaalta 104,3, moottorista peräti 118 hv! Positiivinen tulos. Kone vaikuttaa pirteämmältä säätöjen jälkeen ja tuntuu vastaavan kahvankääntöön hieman aikaisempaa terhakammin.

Vaikutti muuten varsin pätevältä kaverilta tämä IP-Dynotestin Ilpo.
 
Huh huh voin vain kuvitella mitä ko. hommeleilla saisi 1200:sta Trophysta irti! Tarttiskohan viedä säätöön kun sisäänajot on ajettu?
 
Paljonkos tuosta lystistä joutui köyhtymään?
Lysti maksoi 160 euroa: dynotestit (2 kpl) 60 €, seosmittaukset (2 kpl) 30 € sekä purku-, säätö- ja kasaustyöt 70 € (2 tuntia).

Säädön aikaansaama hevoisten määrän kasvu oli 101.2 hv -> 104,3 hv. Putkien avartamisen vaikutusta on vaikea arvioida, luultavasti jotain sekin on vaikuttanut. Tehon kasvattaminen nyt ei oikeastaan ollut homman perimmäinen tarkoitus, vaan ideana oli säätää seokset moottorille "turvallisiksi". Hieman arvelutti pakoputkien porauksen mahdollisesti aiheuttama seosten laiheneminen, ja hieman laihathan ne sitten mittauksen mukaan olivat.
 
Mitä noista Trophyn putkista oli porattu?
Alla olevasta linkistä löytyy havainnollinen kuva Triumph Legend TT:n putkien porauksesta. Luulisin, että Trophyssa on jotakuinkin samanlainen systeemi. En ole asiaa tarkemmin tutkinut (pitänee ensi talvena irrottaa vaimentimet ja kurkata sisään).
Putkien poraus

Yhden asian unohdin vielä mainita aiemmin noista säätöhommista: neuloja nostettiin (vaiko laskettiin?) yhden pikkualuslevyn verran.
 
Back
Ylös