Pito loppuu!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naape
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Naape

New member
Osaako joku selventää et mistä johtuu että renkuloista loppu pito yllättäen?
Tilanne meni kutakuinkin siis näin että lähin parkkipaikalta ajaan, hyvä keli, ei satanu ja reilu 20 astetta lämmintä..vetäsin reilun 100 kilsaa mutkapätkää ja moottoritietä ja pitoo oli niin paljon ku amatööri tarvii..sitten tulin hiukan pienemmälle tielle ja liikenneympyrässä keula lähti luistaan alta..ja siitä hetkestä eteenpäin on ollu edessä ja takana olematon pito.. kiihdyttäessä alkaa sutiin ja jarruttaessa lyö lukkoon ja perä tulee omia linjojaan..mutkissa luistaa etu ja takapää..Pyörä on honda VTR1000F ja renkaat metzeler roadtec z6 joissa pintaa vielä hyvin..
 
Ajoit naftalätäkön läpi huomaamattasi?
Ajoit aivan tuoreen katumaalauksen läpi huomamattasi?
Tai jotain muuta pirun liukasta, joka on hetken aikaa renkaissa huomaamatta.
 
Kaistamaalaukset ovat todella liukkaita. Toinen juttu voi olla tuo liikenneympyrä, ehkä siinä tahtomattaankin autoilijat luistattavat ja niin kesän aikana asfaltti kiiloittuu ja on siis melkoisen liukas.
 
Naftaa tai sit ihan öljyä veikkaisin mäkin tiellä olleen, ei renkaan ominaisuudet kai noin kerralla mene, ainakaan järellisissä nopeuksissa. (ratarenkaat kovassa kyydissä on eri juttu.) Oon kerran livenny naftasta ja se on ihan jään liukasta asfaltin ja kumin välissä. Sitä voi koettaa pestä liottinpesuaineella pois mut en oo ihan varma lähteekö.
Ajan kanssa lähtee kans mut jos ei kestä ajaa niin eihän se siitä kulu.
 
Teoriassa kai se liikenneympyrä on hyvä arvaus paikasta missä diisseliä voi loiskua ajoradalle jos tannkinkorkki on unohtunut.
 
Itsellä kävi tuossa pari kuukautta takaperin vähän samalla tavalla. Ajelin tuttuun liikenneympyrään rajoituksen mukaan ja vielä kolmonen silmässä pienillä kierroksilla. Siitä "apeksin" jälkeen aloin hissuksiin availeen ja tuloksena oli takapyörän valtava sivuluisu, meinasi ympyrä loppua kesken. No tämän jälkeen kokeilin suoralla paria kiihdytystä ja hyvin tuntui pitävän, mutta seuraavassa samaan suuntaan kallistuvassa rampissa sama homma. Ajoin huoltsikan pihaan ja ihmettelin että jo on perskele tarkistelin paineet ja rengas näytti normaalilta. No ajattelin että varmaa öljyä oli ajelin hissuksiin himaan ja otin pyörän pesuvälineet ja juuriharjan. Ja jo pelkällä juuriharjalla hingaten veden kanssa renkaan kylkeä pystyi pesuvedestä helvästi sanomaan että siinä on öljyä/dieseliä seassa. No pesin renkaan reunan laimealla pesuainevedellä (oli varmaan naapureille ihmettelemistä, että nyt se hullu on alkanut kumitkin pesemään). Tämä paransi tilannetta vähän, mutta koko seuraavan viikon rengas tuntui muljuvan vähän aina vasemmalle kaartaessa.
 
Sitä voi koettaa pestä liottinpesuaineella pois mut en oo ihan varma lähteekö.
Ajan kanssa lähtee kans mut jos ei kestä ajaa niin eihän se siitä kulu.

En tiiä kannattaako sitä millään liuottimella lähtee lutraamaan, vetäsöö 10km. sorasurautuksen ni eiköhän oo mönjät rinkuloista lähtenyt.
 
Parivuotta sitten olin käynyt vaihdattamassa uuden diablon taakse. Lähdin sitte seuraavana päivänä huviajelulle ja satuin liikenneympyrään naapuri pitäjässä. Tarkoitus oli jatkaa suoraan ympyrästä ja niin teinkin, kunnes hyvin lievässä avauksessa ympyrästä poistuessa tuntu että oliskohan aavistuksen pyörähtäny takanen tyhjää, ja samalla tuli kuminkäry kypärän sisään... Muutaman sadanmetrin päästä käännyin takas kattomaan, että sutiko vai onko jotakin teknistä vikaa pyörässä. Ympyrästä poistumissuuntaani oli n.30m pitkä laakea raita ja takasessa selvät merkit sutimisesta. Tästä päättelin että olisko vain uus rengas ollu vielä 200km ajon jälkeen noin liukas.. No sama tapahtui n.2kk myöhemmin samalla renkaalla stop risteyksestä lähetettäessä. Liekkö molemmilla kerroilla sitten jotakin liukasta tiellä, vai onko diablo vain noin liukas?..
 
Parivuotta sitten olin käynyt vaihdattamassa uuden diablon taakse. Lähdin sitte seuraavana päivänä huviajelulle ja satuin liikenneympyrään naapuri pitäjässä. Tarkoitus oli jatkaa suoraan ympyrästä ja niin teinkin, kunnes hyvin lievässä avauksessa ympyrästä poistuessa tuntu että oliskohan aavistuksen pyörähtäny takanen tyhjää, ja samalla tuli kuminkäry kypärän sisään... Muutaman sadanmetrin päästä käännyin takas kattomaan, että sutiko vai onko jotakin teknistä vikaa pyörässä. Ympyrästä poistumissuuntaani oli n.30m pitkä laakea raita ja takasessa selvät merkit sutimisesta. Tästä päättelin että olisko vain uus rengas ollu vielä 200km ajon jälkeen noin liukas.. No sama tapahtui n.2kk myöhemmin samalla renkaalla stop risteyksestä lähetettäessä. Liekkö molemmilla kerroilla sitten jotakin liukasta tiellä, vai onko diablo vain noin liukas?..

Linja-autoreitilla?

Monesti linja-autojen paljon käyttämissä risteyksissä yms renkaan urien välissä rasvaista moskaa /nestettä tippassu tielle. Ja kuten Shyhander mainitsi, myös linja-auto/rekkavarikoiden / taulkopaikkojen ja suosittujen huoltoasemien seutu on usein siloteltu dieselillä tai rasvaisilla tiputuksilla.
 
Kiitoksia vastauksista! Jotain tollasta öljyä epäilin itekkin mutta kuvittelin että se sieltä gummista kuluis muutamassa minuutissa..No ei kai siinä sit auta ku jatkaa varovaista ajelua.
 
Linja-autoreitilla?

Monesti linja-autojen paljon käyttämissä risteyksissä yms renkaan urien välissä rasvaista moskaa /nestettä tippassu tielle. Ja kuten Shyhander mainitsi, myös linja-auto/rekkavarikoiden / taulkopaikkojen ja suosittujen huoltoasemien seutu on usein siloteltu dieselillä tai rasvaisilla tiputuksilla.

Tossa ympyrän likellä on kyllä koulu, joten kyllä siitä muutamia linja-autoja päivässä kulkee.
 
vai onko diablo vain noin liukas?..
Itsellä diablo takana ja kyllä olen alkanut varomaan kylmänä, jokainen reippaampi kiihdytys kotinurkilla noinkin vanhalla luuskalla aiheuttaa mustaa viivaa rajottajalle asti ykkösellä. Kun muutaman kilsan ajanut niin ei tietoakaan tuosta luistosta enää. :dunno:
 
Z6 on ehdottomasti liukkain saippuapala (rengas) mikä mulla on koskaan alla ollut. Kolealla kelillä lähtee aivan mitättömistä avauksista rinnalle. Never again!
 
Itellä lähti keväällä keula alta liikenneympyrässä. Ei ollu hiekkaa eikä asfaltti ollu märkä.
Pyöräki vielä korjattiin (joskin menee vielä uudestaan mm. swingin vaihtoon).
Kaveri väitti tietävänsä pariki tyyppiä jotka lipannu ko. ympyrässä. Jatkossa ajelen noi pykälän verran rauhallisemmin..
 
Ehkä tarttis varoa ittekin noita ympyröitä. Niitä kun on alkanut tulla noihin isojen teiden resteyksiinkin ja monesti on ehkä pikkasen tylsiintynyt "tuntisatakilsaasatalasiassa-fiilis" ja sitten pikksaen tekee mieli heilahuttaa siinä tyhjässä ympyrässä...
 
Itselläni on myös työmatkalla eräs tienpätkä, joka on sateella todella liukas. Siinä on muutama liikenneympyrä ja pinta hieman kulunutta ja sieltä täältä paikattua asfalttia. Pari kertaa sateella lähtenyt viissatanen kaasusta sutimaan ja kerran oli vaikeuksia jarruttaa ympyrään, ku takanen menetti pidot heti jarruun koskiessa.

Kuivalla en ole tuossa mitään erikoista havainnut, pitoa on ollut tarpeeksi ja tien pintakin ihan samanlaista, kuin monessa muussa paikassa. Liekö siinäkin sitten jotain öljyä tms. pinnassa.
 
Pari z6 rengassarjaa ajaneena ei ole tullut eteen vastaavaa takanen kestää 9-10tkm etunen enemmän.

Joo, yhden setin ajaneena ja muiden ajoa nähneenä en voi sanoa Z6:ta liukkaaksi. Niillä menee radallakin tosi kovaa. Mutta vanha tuote ja kiinnostavampiakin löytyy.

Ympyröissä ja risteysten tuntumassa on huono pito, turha paljoa kallistella tai kiihdyttää. Nurin menin 30 vauhdissa ympyrän sisälaidassa, kun vain kallistin. Mitään näkyvää syytä ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Z6 on ehdottomasti liukkain saippuapala (rengas) mikä mulla on koskaan alla ollut. Kolealla kelillä lähtee aivan mitättömistä avauksista rinnalle. Never again!

Pakko kompata... Z6 kelpaa normi "rauhalliseen" ajeluun mutta, jos tykkää käännellä tuppea niin on parasta katsoa, että on 20 astetta lämmintä ja 50 kilsaa takana... ja silti renkaan reunat on viileät. Sateella todella liukkaat renkaat. Kestävyytensä puolesta todellakin tourinki rengas..
 
Back
Ylös