• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pleksi er-5

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MikaJ

New member
Tuli hommattua ylivuotinen eerrä Frankilta ja nyt tarvitsisi hankkia pyörään pleksi. En haluaisi mitään isokokoista vaan uskoisin että melko matallallakin pleksillä pärjäisin. Olisiko hyviä suosituksia mallista/merkistä? Jossakin käytetyssä pyörässä näin Givin Airstar tuulisuojan joka ainakin näytti ihan OK:lta

Edelliseen pyörään (CB500) hommasin moisen pleksin, sopivan kokoinen ja hintainen ja helppo asentaa. Sarjan mukana ainakin minulla tuli pleksi, kiinnikesarja ja "koristenauha" pleksin reunaan.

ABE tarkoittaa muistaakseni saksalaista hyväksyntää, joku fiksumpi osaa varmaan selittää paremmin.

Minulla on suurin piirtein tuollainen kuvassa näkyvä pleksi ER:ssä, olikohan Givin tekemänä. Ajaa asiansa eli poistaa kyllä paineen rintakehästä (mittaa minulla on 183 cm), mutta samalla aiheuttaa melua kypärään kun ilmavirta osuu suoraan siihen. Pleksi nostaa pyörteen melko täsmälleen olkapäiden tasalle. Kaupungissa ajan kyllä mielummin kokonaan ilman. Siitä se on hyvä että asennus kestänee noin 5 minuuttia.

Mietiskelen tässä että itse asiassa matka-ajoon pitäisi laittaa sellainen pappapleksi niin olisi olo moottoritiellä helpompaa vaikka ulkonäön kustannuksella.

Pistinpä tilaukseen kyseisen pleksin. Hinta on kuitenkin niin halpa ja tuolla pääsee hyvin alkuun. Olen itse n. 189 pitkä joten luultavasti minulla on sama ongelma kuin 18is9:llä. Anyway, tuuliohjain on tilattu ja toivottavasti nopeasti perillä jotta pääsee asentelemaan. Täytyy varmaankin hommata sitten tulevaisuudessa pitempiä matkoja varten esim. Givin airstar 650 tuuliohjain joka on korkeampi ja suojaa mm. sormet paremmin.

Morjens!
Käykää katsomassa yksityisten ilmoituksia ORG.-palstalla.
Klikkaa sieltä tuulisuoja nakuun 2kertaa giwi,mulla on siellä
ilmoitus.Muista,että nopeat syö hitaat
wink.gif

Soittoa tai txt ja vähän äkkiä.

Ainakin Giwin pikkuplexi aiheuttaa GS500:ssa ja CB500:ssa melkoisen pyörteen kuljettajan pään korkeudelle ja se ei ole mukavaa. Saman kuvittelisi tapahtuvan ER:llä.

Anyway, tuuliohjain on tilattu ja toivottavasti nopeasti perillä jotta pääsee asentelemaan.
Joko laitoit sen paikalleen? Munkin pleksini saapui eilen ja jäin vähän ihmettelemään sen kiinnikkeitä. Se on kuitenkin kooltaan aika iso ja se kiinnitetään vain lampun ruuveihin. Maantienopeuksissa voisi kuvitella sen pyörähtävän herkästi "akselinsa" ympäri koska tuuli painaa sitä aika kovaa ja se on kiinni vain lampun ruuveissa eikä siinä ole mitään tukea takana.

Onko kellään käytännön kokemuksia tällaisista vain lamppuun kiinnitettävistä plekseistä?

En laittanut vielä paikalleen...Toimitus oli kyllä nopeasti perillä...meni vain 5 päivää ja postin mies oli oven takana.
Ajattelin tuosta kiinnityksestä ihan samaa kuin sinäkin mutta kai se paikoillaan pysyy kun kerran sen kummenpaa muutakaan kiinnitystä ole. Ihan hyvän näköinen tuo pleksi kyllä on kun mallailin sitä paikoilleen. Käytännön hyöty selviää kun nyt vaan lakkaisi satamasta lunta ja alkaisi kelit lämpiämään

Onko kellään käytännön kokemuksia tällaisista vain lamppuun kiinnitettävistä plekseistä?
On on, hyvin se pysyy paikoillaan. Siellä lampun sisällä on sellaiset kumiset "tyynyt" jotka estävät sen ettei se pultti ja mutteri kiristä suoraan sitä lampun muovia. Tämän avulla saa tuon pleksin kiristettyä niin tiukalle ettei sitä käsivoimin kyllä likuttele mihinkään eikä ajossakaan ole ollut ongelmia. Kannattaa muuten koettaa säätää sitä pleksin kulmaa itselle sopivaksi, sillä on jonkin verran vaikutusta kypärämelun muodostumiseen.

On on, hyvin se pysyy paikoillaan. Siellä lampun sisällä on sellaiset kumiset "tyynyt" jotka estävät sen ettei se pultti ja mutteri kiristä suoraan sitä lampun muovia. Tämän avulla saa tuon pleksin kiristettyä niin tiukalle ettei sitä käsivoimin kyllä likuttele mihinkään eikä ajossakaan ole ollut ongelmia. Kannattaa muuten koettaa säätää sitä pleksin kulmaa itselle sopivaksi, sillä on jonkin verran vaikutusta kypärämelun muodostumiseen.
Milläs sen lampun siitä oikein saa irti? reunoilla olevat pultin päät kyllä pyörivät mutta ilmeisesti pitäisi päästä noihin muttereihin käsiksi
withstupid.gif
vai onko siellä vaan tajuttoman pitkät kierteet
nixweiss.gif

edit: typo..en mä osaa ees kirjottaa

Milläs sen lampun siitä oikein saa irti? reunoilla olevat pultin päät kyllä pyörivät mutta ilmeisesti pitäisi päästä noihin muttereihin käsiksi
withstupid.gif
vai onko siellä vaan tajuttoman pitkät kierteet
nixweiss.gif
Lampun mol.reunoilla klo 4 ja 8 on ristipääruuvit.
Ota ne irti ja pyöräytä lamppua.Pitäis lähtee
melko mukavasti.Sitten kaks avainta käteen ja
löysäystä,pleksi paikalleen ja kiristys.
Näin ainakin ZR-7:ssa.

Kiitoksia neuvoista. Hienostihan se lamppu lähti irti ja nyt on tuuliohjain paikoillaan. Tuntuisi olevan ihan riittävä, poistaa painetta rintakehältä eikä aiheuta mitään suhinoita kypärään.

Täytyisi munkin varmaan kokeilla miltä ajo tuntuisi pleksin kanssa. Ajettelin asentaa sen jo viime viikonloppuna paikalleen, mutta tulin sitten siihen tulokseen, että naku sen olla pitää ja päätin asentaa sen vasta myöhemmin.

Tänään sitä alkoi jo vähän kaipaamaan kun heitin Erskalla 150 km:n lenkin Porvooseen ja takaisin. Kotimatkalla oli aika kova vastainen tuuli ja siinä tuli mietittyä pleksin asentamista useammankin kerran.

Back