Pleksi jyrisee - mikä avuksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami@Vespa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sami@Vespa

New member
Pyörässäni on Givin ns. touringpleksi, suojaa hyvin tuulelta ja sateelta mutta aiheuttaa todella ikävän jyrisevän äänen -häiritsevän voimakkaan vaikka korvatulppia käytänkin. Mitään ravistelua ei sentään ilmene - vain meteli on ongelmana.
Jos kyyristyn pleksin taakse melu vaimenee ja seisomaan noustessa kuuluu korviin vain tuulen vaimeaa suhinaa. Ongelma on sellainen että jotain on tehtävä.

Esim. vanhemman Pan Europeanin pleksin alareunassa on isot ilma-aukot, vähentävät ilmeisesti alipainetta - mutta auttavatkohan myös tuohon meteliin? Tekisi mieli sahata/sahauttaa vastaavat ilmareiät tuohon pleksiin. Onko jollain kokemusta vastaavasta operaatiosta? Oliko mitään apua?
 
Pyörässäni on Givin ns. touringpleksi, suojaa hyvin tuulelta ja sateelta mutta aiheuttaa todella ikävän jyrisevän äänen -häiritsevän voimakkaan vaikka korvatulppia käytänkin. Mitään ravistelua ei sentään ilmene - vain meteli on ongelmana.
Jos kyyristyn pleksin taakse melu vaimenee ja seisomaan noustessa kuuluu korviin vain tuulen vaimeaa suhinaa. Ongelma on sellainen että jotain on tehtävä.

Esim. vanhemman Pan Europeanin pleksin alareunassa on isot ilmaaukot, vähentävät ilmeisesti alipainetta - mutta auttavatkohan myös tuohon meteliin? Tekisi mieli sahata/sahauttaa vastaavat ilmareiät tuohon pleksiin. Onko jollain kokemusta vastaavasta operaatiosta? Oliko mitään apua?
Epäilen että ei auta kuin matalemman pleksin ostaminen
sad_orig.gif
 
Mulla on tommoinen reiällinen versio CalSci FJR:ssä. Voin kyllä lämpimästi kehua reikien vaikutusta (siitä on kirjoitettu Jammu osastolla). Idea on siinä, että reikä/reiät pienentää alipainetta kuskin ja pleksin välissä. Reiät voi toki porata itsekin, muodolla ei ole väliä. Katso tuosta kuvasta, minkäkokoinen pinta-ala reikään tarvitaan. Tossa mun pleksissä on 2 kpl 60 cm2 reikää. Saha/pora käteen ja aloita vaikka 4 cm halkaisijalla ja suurenna tarvittaessa.
Toinen temppu on pitää tankkilaukkua. Sillä kuskin ja pleksin väliin ei mahdu noita pyörteitä.
 
Juu se reikä alaosassa auttaa. voit kokeilla ensin vaikka laittamalla prikkoja katteen ja pleksin välliin sinne alas. Kawassa oli sama ongelma tosin se oli kaikkein pienin ongelma mut laitoin ne rikat väliin ja heti hiljeni.
 
Tää on tää tyypillinen ongelma kun kuski on väärän kokoinen
biggrin.gif


Ei vaiskaan jos ei muu auta niin saha käteen ja pleksiä pienemmäksi. Näin jouduin itse muotoilemaan divarin pleksi ennen kuin vaihdon pleksin ja sen alla olevan kiinnityspaikan bemariin.
 
Kiitoksia vinkeistä.

Tuo prikkahomma olisi tietysti yksinkertaisin toteuttaa, mutta omassa pyörässäni pleksi liu'utetaan katteessa olevaan kapeaan uraan ja myös pleksin alareuna painuu katteen sisään. Lisäksi kiinnitysruuvit sijaitsevat pleksin sivuilla. Joten ei taida omassa mopossani onnistua.
Tietysti koko pleksiä voisi liu'uttaa urassaan muutaman sentin ylöspäin niin että katteen ja pleksin alareunaan väliin jäisi ilmarako; tällöin selviäisi vain uusien kiinnitysreikien poraamisella, mutta epäilen että ko. ratkaisu oli esteettisesti vähän tökerön näköinen? Täytyy kokeilla...

Toinen vaihtoehto olisi kiinnittää pleksi katteen päälle eikä lainkaan sinne kiinnitysuraan, mutta mahtaako kestää? Saattaa tuo olla vielä rumemman näköinen...

Eli luulenpa että kallistun kokeilemaan tuota ilmareikien porausta/sahausta.
 
Ratamopoissa on joskus porattu alareunaan reikiä joten tuolla prikkahommalla varmaan kannattaa kokeilla ennen kuin ottaa poran käteen...
 
Back
Ylös