• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Poliisin asiallinen toiminta ylinopeustilanteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oli muuten, arvoisa raati, nuorehko poliisimies, se joka minua puhutteli. Ihan näytti olevan 30 -riman alapuolella, joten ei ollut sieltä luutuneesta päästä. En tosin nähnyt, kumpaa sukupuolta jäi autoon. Veikkaan, että naispoliisi, koska ne on yleensä todella mukavia. Poliisista huokui sellainen hyvä henki, oli ukkeli minkä ikäinen vaan.

Mä luulen, että minulla vaan kävi kertakaikkinen ihme ja onni. Kyllä yleensä tuollasella ylityksellä, oli syy mikä tahansa, saa jonkinmoiset rapsut.

On mulla nuoruusvuosilta toinenkin vastaavanlainen tapaus, jossa pääsin helpolla. Ajelin intin jälkeen Stadin taksia vähän aikaa ja olin välivapaalla opiskeluistani. Ajelin Hesassa eräässä kaupunginossa 40 kmh katua ja kulman takana polliisit pysäyttivät. Kutsuivat oikein autoon saakka. Siellä nuorehko naispoliisi kyseli multa kaikenlaista, josta jossakin käänteessä sanoin olevani opiskelija. Sanoi hän muuten, että ajoin 64 kmh tutkaan ja että näinkö minä heitä? Naisihminen sanoi, että ei laiteta sulle tähän pakolliseen maksumääräykseen ollenkaan tuloja, niin pääset helpommalla. Mutta, pitää vähintään rikesakko kirjoittaa (taisi olla silloin jotain 100 mk), kun sakon summa jää riman alle.

Siis taksilla tutkaan ja ei tuloja ollenkaan... Oh hoh hoijjakkaa, että oli halpa kierros.

Ajelulle mars
062802moto_prv.gif
,

Faija joskus meinas kiitellä poliiseja ku olivat reiluja sakkojen kanssa ja poliisi äkkiä keskeytti et älä perkele nää keskustelut menee nauhalle
tounge.gif

itselläni on kokemuksia pysäytyksistä jo aika monta tapausta(laskujen mukaan tänään tuli 35.pysäytys).. Valtaosissa pysäytyksistä olleet ihan ok kokemuksia ja poliisit olleet asiallisia, mutta sitten löytyy aina näitä henkilöitä jotka kyllä osaavat olla vittumaisia ja oikein kunnolla, ja näistähän sen oman mielipiteen saa poliisia kohtaan.

Täällä päin pari poliisia jotka ovat varmasti elämäänsä kyllästyneitä luusereita, aina kun joutuu näiden kahden kanssa tekemiseen niin sitä tuntee itsensä ihan suurrikolliseksi, juurikin sen asenteen takia millä tullaan asiaa hoitamaan, kun keskustelut alkaa tyyliin "että olisihan se pitänyt arvata että kuka tällä ajaa"<- siis ihan normaalissa puhallus tarkastuksessa aloitetaan tuolla tavoin puhumaan, niin yritä siinä sitten itse olla asiallinen..

Tänä aamuna ihan helvetin kovalla kiireellä töihin, tuli rekka vastaan ja himmailin nopeuden oikeaksi ja kuinka ollakkaan niin puhalluspistehän siellä risteyksessä oli, omalla vuorollani poliisi vain tokaisi että" Huomenta...puhalla tuohon ja aja vähän rauhallisemmin....nollaa näyttää... hyvät päivän jatkot"(iäkäs polliisi). Kyllä se poliisikin voi omalla käytöksellään vaikuttaa siihen miten itse suhtautuu asiaan..

Ja nyt heti kaikki jeesustelijat voivat olla ihan hiljaa, sillä kaikkihan sen tietää että kun itse hölmöilee, niin itseään siitä voi vain syyttää jos siitä rangaistuksen saa...
buttrock.gif

Ohitin ylämäkeä matelevan rekan Tampereen Pispalassa kello kolmen aikaan yollä. Nopeus nousi hetkeksi yli sallitun ja poliisit perään ja vinkkasivat sivuun. Poliisi nousi autosta ja käytiin seuraava keskustelu:

Poliisi: Ajokortti!
Minä: Tässäpä tämä...
P: (ojentaa kortin takaisin) Ajoit sataa tossa ylämäessä!
M: !??! Ei kyllä yli seitsemänkympin noussut..
P: Mennäänkö oikeuteen katsomaan ajoitko sataa?
M:
omg.gif

crazy.gif
 ... tuskin tässä nyt oikeuslaitosta tarvitaan...

En kerinnyt lopettaa lausetta, kun poliisi häipyi takaisin autoonsa ja kiihdytti raivoisasti pois. Onneksi muut kohtaamiset ovat olleet positiivisempia, joskus jopa ketjun aloitusviestin kaltaisia.

Asiallisia ne poliisit ovat olleet. Eivätpä ees suivaantuneet, kun hämmästelin, et eiks muuta tekemistä ole, kun tyhjällä tiellä kytätä ihmisiä. Totesivat vaan, et hyvä tässä on kytätä, kun suurin osa vähistä tiellä liikkujista ajaa ylinopeutta. Olivat katsoneet hyvän harjottelupaikan oppilaalle. Sakon kirjottamisessa meni yli 10min, kun kaveri ei oikein tienny kui se kaavake täytetään. Sit meni vielä toinen 10 min, kun se luki mulle ääneen sen sakkolapun kokonaisuudessaan. Moiseen en ennen olekaan törmänny.
wink.gif

Niin ja nopeudestakin tiputtivat vähän, ettei kuuleemma kävisi kortin päälle.
smile_org.gif

Kaikki poliisit ei ole kivoja, vaikka mun kohdalle onkin sattunut pahimmillaankin vain yliasiallisia tapauksia. Onneksi useimmiten metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Ekassa pysäytyksessä sain prätkäpoliisilta sakot joskus 90-luvulla. Ei turhaa nipotusta, liksaakin viilattiin alaspäin. Ja viimeisin "kontakti" virkavallan kanssa sai aikaan sormien heristelyä maijasta, kun nopeutta oli varmasti yli puuttumiskynnyksen. Molemmista jäi hyvä kuva, niin kuin melkein kaikista noiden väliin mahtuneistakin tapauksista.

Mä en ole kokenut polliisilta kuin asiallista toimintaa. Sakot on aina tulleet ihan syystä ja pikkuylitykset on jääneet sormenheristelyyn, tai valojen vilkuttamiseen.
90-luvun lopulla ajelin autolla motarilla, ja ilmeisesti hivenen liian lujaa, kun tuli polliisi vierellä ja antoi sormimerkeillä ymmärtää että olisi syytä hidastaa vauhtia. Siinä sitä sitten ajeltiin vieretysten vähän pidempikin matka, minä välillä katsoin kysyvästi että kelpaako tämä nopeus ja polliisi näyttää että hidasta vielä. Viimein oli peukalo pystyssä poliisiauton sivuikkunasta ja sitä vauhtia sitten ajelin loppumatkan.

Eikait se poliisiammatti niinkään vaikuta, kusipäiset poliisit taitaa olla sellaisia ihan luonnostaan. Itse olen jonkun verran poliisien kanssa tekemisissä ihan "vapaa-ajallakin", ja pelkästään asiallisia on tullut vastaan. Jos poliisi tai "tavis" aloittaa vittuilulla niin sillähän se homma varmasti jatkuukin. Huono puoli on se että poliisille jää yleensä kakkoseks, hommassa kuin hommassa. Tai ainakin käy lompakon päälle... Pitää muistaa että ihmisia kait nekin vaan on
tounge.gif

Työtään ne polliisitkin vaan tekee, ketäpä nyt ei ikuna töissä vit.....s muka. Ite en oo joutunu kun kerran keskustelemaan heitin kanssa ja pilliin puhaltaan, hyvää matkaa toivottelivat vielä. Ja minkälaistahan tuo liikennekäyttäytyminen olisi jos ei net kissalan pojat tarkkailis meittiä tuolla tien päällä.

Yhdet sakot ikinä saaneena, mutta silloin moottoritiellä ohitin 60 ajaneen savuttavan hiluxin. Kärryn kanssa kotilolla liikkeellä ja 101 mittasivat kesäkelillä. Pakko oli kysyä, että kumpi on vaarallisempaa: ajaa 60 motarilla vai 101 kärryn kanssa kun rajoitus 120 ja "kaikki" ajaa 135... "Työtämme vaan tehdään.." Ainoa ilkeä polliisi, mitä minä olen tavannut.

Kerran mökkitiellä, sellaista klassista kunnon pikkutietä ajellessa maija tumpasahti taakse kärkkymään. Siinä sitten köröteltiin menemään ja yhtäkkiä vilkut ja punavalopäälle.

Sellainen nuorempi sälli lompsii auton vierelle ja puhalluttaa. Meikäläinen siinä sitä odotellessa hätäpäissäni yritin etsiä lompakkoa, kun kotipuolessa ne yleensä aina haluaa sen kortin katsoa. Puhalluksen jälkeen poliisi kysyy leveällä murteella, onkos jotain hukassa... Meikäläinen änkyttää jotain siitä ajokortista ja lompakosta mökillä ja se vaan kattoo pitkään, että mikä kortti?

Selvisi sitten, että ajoin niitten mittapuun mukaan niin omituisen hiljaa sitä pätkää, että ajattelivat kysyä samalla olenko eksynyt, vaikka omasta mielestäni ajelin ihan normaaleja kyytejä (pieni lapsi takapenkillä, jolle tietenkin tulee pahaolo jos auto liikaa röykkyyttää). Paikallisethan tietenkin ajaa noilla vapaiden nopeusrajoitusten (villipohjola) alueilla kuin Juha Kankkuset.

Oli vähän outo tunne kun se sitten totesi vaan, että saahan sitä tietenkin hiljempaakin ajella, mennään tästä sitten edelle, niin ei koko matkaa puskurissa roikuta
cool.gif

Puuttumiskynnys... olen tänä kesänä varmaan 4-5 kertaa ajanut
100-rajoituksen tietä noin 116-118 vauhtia (GPS:n mukaan!)
ja vastaan on ajanut milloin maija, milloin poliisimondeo.
Ikinä ei ole ajonopeuteni poliisia kiinnostanut. Pirkanmaalla ja nyt
viimeksi Alahärmän-Oravaisten välimaastossa tuorein tapaus.

80-rajoituksella ja etenkin taajamissa + asuinalueilla ajelen
sitten hyvin iisisti. Satasen teillä ja motarilla tapaan edetä reippaasti,
en näe hyvällä kelillä ja näkyvyydellä mitään syytä köröttelyyn. :-)

Ihan hyvä, että eivät joutavuuksiin puutu.

Kai tänne vois omankin lisätä. Ajelin pari vuotta sitten helsingissä Kehä1 pitkin ja ehkä hieman ylinopeuttakin. Oli sitten joku iso puhallus ratsia ja pelästyin, että nyt tulee pikavoitto. Pilli suuhun ja nollaa näytti. Poliisi vaan tokas puhalluksen jälkeen, että nollaa näköjään näyttää, ajele vähän hiljempaa. Vielä kun oli syksy ja lehtiä maassa ni alkoi kysellä, että eikös oo vähän liukasta ajella. Siihen vaan sanoin jotain, että "seisonta-aika alkaa pyörällä ens viikolla". Toivotti hyvää ja turvallista loppukautta. Koskaan ei oo tullu oikeen k*rpiä polliiseja vastaan.
062802jumpie_prv.gif

(Jani[Smith sanoi:
@ Heinä. 24 2007,16:46)]Kai tänne vois omankin lisätä. Ajelin pari vuotta sitten helsingissä Kehä1 pitkin ja ehkä hieman ylinopeuttakin. Oli sitten joku iso puhallus ratsia ja pelästyin, että nyt tulee pikavoitto. Pilli suuhun ja nollaa näytti. Poliisi vaan tokas puhalluksen jälkeen, että nollaa näköjään näyttää, ajele vähän hiljempaa. Vielä kun oli syksy ja lehtiä maassa ni alkoi kysellä, että eikös oo vähän liukasta ajella. Siihen vaan sanoin jotain, että "seisonta-aika alkaa pyörällä ens viikolla". Toivotti hyvää ja turvallista loppukautta. Koskaan ei oo tullu oikeen k*rpiä polliiseja vastaan.
062802jumpie_prv.gif
Itsellä sama juttu aikanaan eräällä mutkapätkällä. Vauhtia ehkäpä rajoitus + alv ja mutkan jälkeen posliini tiellä tikkari pystyssä. Kypärän sisällä tuli pari rumaa sanaa mutta siihen sitten tietysti nöyrästi tien viereen parkkiin.
bawling.gif

"Iltaa. Ajokortti, kiitos". Hetken päästä ojensivat kortin takaisin ja toivottivat hyvää matkaa. Sanoivat vaan jotain tyyliin, "Haluttiin vaan tarkistaa, että onko sulla tarpeeksi ikää ja kortissa tarvittavat kirjaimet ajaa tällaista pyörää". Edes puhallutusta ei tehty tai pyörän papereita tarkistettu.
eek.gif

Tukholmassa ruotsinlaivalta tullessa vanhempi viiksiniekka tokaisi virne naamallaan, jotain tämän suuntaista puhallusratsiassa: ”Vi bara kollar har ni druckit lite koskenkorva”. Ja iso hymy päälle.  
tounge.gif

Tänään poliisi auttoi kaapeleilla kun pyörästä lopahti akku, lähti kuin lähtikin. To serve and to protect.
smile_org.gif

Menee pikkaisen ohi otsikon, mutta samassa aihepiirissä.

Ajelin aamupäivällä Ouluun töihin ja tavoitin oululaisen maijan, joka törräsi edellään ajavan punaisen jonkun uudehkon pienen japsifarmarin perässä. No, ajelin 80 alueella muutaman kilometrin heidän perässään oman GPS:llä kalibroidun nopeusmittarini mukaan todellista nopeutta n. 73-75 km/h. Sitten alkoi satanen ja todellinen nopeus jurnutti siellä jossain 92-94:ssä. Tulipa pitkä suora, joten laitoin vilkun päälle ja valuin molemmista ohi
smile_org.gif
Hieman vilkkua pukatessa alkoi jännittää, muistinko kalibroinnit oikein, mutta näköjään muistin, kun ajelin sitten Ouluun saakka suurimmalla sallitulla nopeudella, joka oli satasen alueella todennäköisesti luokkaa 98-102 km/h. Tiellä saa siis oikeasti edetä suurinta sallittua myös ohi maijan, joka ajaa liian hiljaa ja on tientukkona
smile_org.gif
Minusta tämäkin oli asiallista toimintaa polliisilta.

PPK

Mä taas oon tavannu molemmat ääripäät. Ensin se hyvä poliisi joka ajeli lähellä Tamperetta siviiliautolla 80 alueella 70km/h ja minä heti paikan tullen ohi. Ohituksessa mittari kävi n.110km/h ja sen jälkeen tiputin heti n.90km/h ja jatkoin sillä. Hetken kesti ja diskovalot rupes loistamaan takana. Ensireaktio oli karjasta kovaa VITUN RUNKKARIT SAATANA. Siihen sitten heräs 2 koiraa 2 muksuu ja vaimo. Koirat haukku hulluna ja molemmat muksut itki koska oli heränny säikähtämällä, kun poliisi tuli ikkunalle kyseleen kuulumisia. Se kuunteli hetken (n.5 sek.) sitä itkua ja haukkumista ja sano että tulee halvemmaks ajella rajotusten mukaan. Ei siis sakkoa. Ajatteli varmaan että tuo mies kärsii jo ihan tarpeeks.

Toinen taas oli tapaus kun mp-llä ohitin auton ja nopeus nousi omastakin mielestä liikaa 95km/h 50 alueella aamuyöstä. Poliisi näytti tutkasta nopeuden jo ennen ku ehdin edes sammuttaa pyörän ja sano et "näin kovaa sä ajoit, mä otan sun kortin pois". Niin olis tehny mieli taputtaa sille kun oli uran huipulla mut se tuskin olis parantanu mun asemaa joten jätin taputtamatta.

Back