• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Poliisit kärkkymässä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SQ89
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

SQ89

New member
Niinpä niin. Kattelin tossa aamulla Turun Sanomia ja huomasin kiinnostavan jutun, joka liittyi moottoripyörien meluihin.
Eli poliisit ovat nyt sitten desibelimittari kädessä kadun varrella ja jos olet modifoinut tyhjemmän pöntön pyörääsi niin sakot rapsahtaa ja katsastus kutsuu.
Itselläni ei vaaran pelkoa ole, koska vakiopönttö on paikallaan... vielä
tounge.gif

Meluahan pyöristä lähtee, mutta sanokaas nytte mielipiteenne kyseisestä asiasta.
idea3.gif
 
Toivottavasti eivät valjasta koko poliisikuntaa meluja mittaamaan, muutakin tekemistä varmaan olisi.

Tavallaan ymmärrän, varsinkin kun keskellä yötä vedetään urku auki kaupungissa. Rikolliset pitää saada kuriin!
biggrin.gif
 
Joo, nuo kaupunkikiihdytyskisojaan yöllä suorilla putkilla harrastavat hupparijengit nyt on asia erikseen, mutta sinällään tuommoinen kaikkien tehoputkien ratsaaminen on ihan perseestä..

Tässä tapauksessa valitettavasti vaan sitten kaikki makaavat niinkuin muutama kusipää petaa..
veryangry.gif
 
Meluahan pyöristä lähtee, mutta sanokaas nytte mielipiteenne kyseisestä asiasta.
idea3.gif

Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?

Asiallista toimintaa poliisilta, kunhan pari edellytystä täyttyy eli

a) mittaustapa on normin mukainen tai ainakin käytetään riittävää varmuusmarginaalia

b) vanhoilta pyöriltä edellytään vain niiden ensirekisteröinnin aikaisien melurajojen täyttämistä.


Poliisihan voi halutessaan sakottaa liian äänekäästi ajelevaa kuljettajaa myös ilman mittaustuloksia.

Tieliikennelaissa kieletään tarpeeton ja häiritsevä ajaminen. Turhat kiihdyttelyt ja kaasuttelu liikennevaloissa voivat johtaa sakkoihin, vaikka pyörä sinällään täyttäisikin melunormit.
 
Taas on jollain "herralla" laitoksella syttynyt lamppu
idea3.gif

Voisivat keskittyä johonkin oleellisen lainvalvontaan, eikä ratsailla moottoripyöriä pelkästään oletetun melun takia.
V**tu mitä älykääpiöitä.
Taas nostaa holhousyhteiskunta päätään: "Jos mulla ei ole kivaa, ei saa muillakaan olla".
kaboom.gif
 
mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla. nokian puhelimella mittailin oman 636:sen meluja ja sain siitä sellaset 114db:tä irti ja ihan vakio pyörä on. eli en pääsis ton mukaan edes ajamaan kaikille suomen radoille..
 
Hei kaikki minua viisaammat! (No, nyt puhuttelen tosi isoa joukkoa...  
biggrin.gif
)

Mites on, kun on pläkkäri, siinä Yoshimura Rs3, siihen Yoshin oman RS3 killerin kohta kiinnitän (kun saan siihen kiinnityssysteemin tehdyksi, prkle kun ei mennyt suoraan, originaali osa!).

Voinkos marssia konttorille hakemaan hyväksyntää?  
nixweiss.gif


-Mitataanko äänet?
-Katsotaanko papereista, että OK, ja merkinnät otteeseen?
-Vai laitetaanko minut rautoihin?
-Pitääkö etsiä originaalit putket?
-Lopetanko moottoripyöräilyn?  
crazy.gif


Vai... Meniskös se äänistä läpi ilman killeriä  
033102bebe_1_prv.gif


Ja kysehän on 99 mallista. Jos se jotain merkitsee  
nixweiss.gif
 
Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?
Mun mielipide on, että mielipiteen voi sanoa vaikka lain noudattamisesta, jos siltä tuntuu. Itelle tuottaa vaikeuksia noudattaa lakeja, jotka omasta mielestä on täysin älyttömiä.
wink.gif

En minäkään väitä kaikkia lakeja noudattavan, mutta jos tietoisesti lakia rikkoo, niin seuraamuksista pitäisi vastata kuin mies, eikä nillittää turhasta.
 
mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla. nokian puhelimella mittailin oman 636:sen meluja ja sain siitä sellaset 114db:tä irti ja ihan vakio pyörä on. eli en pääsis ton mukaan edes ajamaan kaikille suomen radoille..
Nokian kännykässä olevalla mittarilla saa suunnilleen yhtä tarkkoja tuloksia meluista, kuin taskulaskimella tai ruisleivällä. Mittaa oikealla mittarilla ja ihmettele sitten seuraamuksia.
 
mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla.

Mistä minä tietäisin, en ole katsastusinssi saati polliisi.

Sen tiedän, että poliisin on pakko antaa tarkat perustelut toimilleen eli jos minulta tultaisiin ääniä mittailemaan ja siitä jotain seuraisi, niin konstaapeli kyllä ilmoittaa pilkulleen pykälät ja paragraafit joihin hänen toimenpiteensä perustuu.

On kokemusta ja silloinkin piti perustelut hakea poliisipäällikön kautta..
veryangry.gif
 
mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla. nokian puhelimella mittailin oman 636:sen meluja ja sain siitä sellaset 114db:tä irti ja ihan vakio pyörä on. eli en pääsis ton mukaan edes ajamaan kaikille suomen radoille..
Eikös jokaisen pyörän oma meluraja lue siinä rungon laatassa?
Ts. Siinä lukee se desibelimäärä, mitä tehdas on mitannut vakiohiluilla tietyillä kierroksilla, ja sen mukaiset äänet pitäisi olla?
nixweiss.gif


Ja se melumittaushan ei tapahdu niin vain, että pistetään mittari putken lähelle sattumanvaraiseen kohtaan, vaan siitä taitaa olla tarkat säädökset, mistä kohtaa mittaus pitää tapahtua, että se on hyväksyttävä. Jos mittari pistetään putken päähän, niin varmasti mölyä tulee yli sallitun rajan helpostikin.

P.s. Varma en ole edellisestä tekstistäni, tietävämmät korjatkoon.
biggrin.gif
 
Ihan hyvä, että joku joskus valvoo kadulla pyörien meluja, koska varsin iso osa pyöristä laittomilla putkilla. Älytöntä valittaa valvonnasta siihen vedoten, että jossain on murhamies vapaalla. Tuskin poliisi kovin montaa työvuoroa vuodessa uhraa tähän hommaan.
Pahinta meteliä Kaivarin tienoolla aiheuttaa suorilla putkilla olevat HD:t. Osa niistä on 50v vanhoja ja saavan lain mukaan metelöidä miten haluavat, mutta suurin osa on uudehkoja ja laittomia. Myös supermoto rintamalla löytyy runsaasti törkeitä ääniä. Nelisylinteriset harvoin pitää pahaa ääntä pienillä kieroksilla. Kaupunkialueen rajoituksilla ei kierrokset nouse edes ykkösellä kovin paljoa, joten häiriö on vähäistä jos ajetaan ihmisiksi.

Moottoripyörässä saa olla äänet, mutta kohtuus kaikessa.
 
Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?
Mun mielipide on, että mielipiteen voi sanoa vaikka lain noudattamisesta, jos siltä tuntuu. Itelle tuottaa vaikeuksia noudattaa lakeja, jotka omasta mielestä on täysin älyttömiä.
wink.gif

En minäkään väitä kaikkia lakeja noudattavan, mutta jos tietoisesti lakia rikkoo, niin seuraamuksista pitäisi vastata kuin mies, eikä nillittää turhasta.
Niin. En havainnut tässä ketjussa mitään nillittämistä saadusta rangaistuksesta.
 
Paljonkos se DB-raja sitten kadulla on? Mikä on virallinen mittaustapa? Kierroksia tauluun minkä verran ja kuinka kaukana mittari pidetään?
 
Kunhan mittaus tehdään niinkun se pitää, eikä pidetä sitä pilliä "tyyliin" putken sisällä
crazy.gif
 
No toihan on tärkeää työtä,kannattaa mittailla deepeetä,sehän on kansallisesta turvallisuudesta kysymys.Samaan aikaan kun setä ja poika sininen mittaa ääniä,niin turkinpoika pesee huumerahaa kebabbikioskissa ja thairavintolanpitäjät voivat ostella sadantonnin audit jokaiselle siivojallekin,on meinaan sitä luokkaa toi nuudelinmyynti.Mutta niinhän täällä on tapana tehdä,ei uskalleta puuttua isojen poikien pisneksiin,kiusataan niitä joita on helppo kiusata.
 
Taas nostaa holhousyhteiskunta päätään: "Jos mulla ei ole kivaa, ei saa muillakaan olla".
kaboom.gif
Ehkä kuitenkin kannattaa lukea tuo juttu ennen johtopäätöksiä. Siinä poliisi toteaa, että tärykalvoja riistävään meteliin puututaan ja kuljettajalle kirjoitetaan rikesakko. Eli ei nyt jokaiseen mökäputkeen tulla kiinnittämään huomiota vaan ennemminkin niihin kuljettajiin, jotka haluavat jakaa mökäputkensa iloäänet vastentahtoisille kuulijoille Turun torilla.
 
tuostapa lainaus tuulilasin artikkelista:

Autojen tyyppihyväksyntävaatimuksiin kuuluu, että ohiajomelu ei saa olla yli 74 dB (A). Mittaus suoritetaan siten, että mittalaite on sijoitettu 7,5 m etäisyydelle ajolinjasta. Mittaus aloitetaan 10 m ennen mittalinjaa ja loppuu 10 m jälkeen. Auto lähestyy mittauskohtaa 50 km/h nopeudella, ja aloituskohdassa kaasu painetaan pohjaan.

Koe tehdään kakkos- ja kolmosvaihteilla molempiin ajosuuntiin ja toistetaan riittävän moneen kertaan. Kakkosen ja kolmosen mittausarvoista otetaan keskiarvo, ja mittauksen epätarkkuuksien kompensoimiseksi tuloksesta vähennetään yksi desibeli.

ja moottoripyörille mittaustapa on samanlainen. tosin db arvot on erilaiset (ja en muista arvoja).
 
Back
Ylös