Polttoainekanisteri mukaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MiikkaK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MiikkaK

New member
Bemarin alkuperäisiin alumiinilaukkuihin mallailin vähän vähemmän tilaa vievää ratkaisua 10 litran muovikanisterin tilalle ja tuommoseen muotoon päädyin. Tilavuutta nuilla mitoilla noin 8.5 litraa. Vielä vois kulmia viistämällä tehdä tiukemman sovituksenki muttei taida maksaa vaivaa. Meinasin hitsailla alumiinista ja AliExpressistä tilasin jo muutaman korkin. Onkos tuon tyylisiä valmiita ratkaisuja olemassa?


 
Tuommonen prototyyppi siitä nyt tuli, korkki vielä matkalla.
Toisen meinasin tehä vielä matalamman mallin laukun pohjalle kun pääsen kanttikoneella taivuttamaan pellin. Nyt on taivutettu polvea vasten eikä muoto oikein omaa silmää hivele (samoin ku saumatkaan, kymmenisen vuotta sitten viimeksi tigillä räpeltäny).
 

Liitetiedostot

  • 65E8CD10-E2C2-4659-8227-685B72E9D779.jpg
    65E8CD10-E2C2-4659-8227-685B72E9D779.jpg
    11 KB · Katselut: 201
  • AC1933DE-DECB-4FDF-8E3A-6BDFD72F70BB.jpg
    AC1933DE-DECB-4FDF-8E3A-6BDFD72F70BB.jpg
    12,1 KB · Katselut: 192
Tuli vielä tehtyä tuommonen matala malli. Tulis vielä korkit niin sais valmiiksi..
 

Liitetiedostot

  • D2ECD33D-78C7-4DE5-B535-278187157092.jpg
    D2ECD33D-78C7-4DE5-B535-278187157092.jpg
    19 KB · Katselut: 106
  • FF0E12A1-FAB8-4CAF-92D1-A0EB5EF75D3F.jpg
    FF0E12A1-FAB8-4CAF-92D1-A0EB5EF75D3F.jpg
    19,1 KB · Katselut: 98
:thumbsup: No nyt! Omavalmisteet kunniaan! Saa just niin hyvän kun osaa eikä yleensä maksa paljoa valmista enempää :)- (mutta se tekemisen ilo :rakastunut::thumbup: )
 
:thumbsup: No nyt! Omavalmisteet kunniaan! Saa just niin hyvän kun osaa eikä yleensä maksa paljoa valmista enempää :)- (mutta se tekemisen ilo :rakastunut::thumbup: )

En tiedä, joten kysyn.

Saako noita pa säiliötä tehdä itse?

Lähinnä, kun sattuu onnettomuus ja vehkeet palaa. Vakuutusyhtiöllä voi olla mielipide ennen korvausten maksamista?
 
En tiedä, joten kysyn.

Saako noita pa säiliötä tehdä itse?

Lähinnä, kun sattuu onnettomuus ja vehkeet palaa. Vakuutusyhtiöllä voi olla mielipide ennen korvausten maksamista?
Ite mietin tuon kyllä niin, että tuo 3mm alumiini on varmasti noin sata kertaa turvallisempi onnettomuustilanteessa kuin se millinen muovista tehty tehdastekoinen..
 
En tiedä, joten kysyn.

Saako noita pa säiliötä tehdä itse?

Lähinnä, kun sattuu onnettomuus ja vehkeet palaa. Vakuutusyhtiöllä voi olla mielipide ennen korvausten maksamista?

Ainakin venepuolella on kautta historian ollut omavalmisteisia polttoainesäiliöitä.

Toiseksi, onko kukaan nähnyt tehdastekoisessa muovisessa/peltisessä bensakannussa jotain hyväksymisleimaa?
 
Ainakin isompiin määriin pitää olla nykyään hyväksytty säiliö, esim koneyrittäjät jotka vie löpöä metsään. Ei saa enää kuljettaa omatekoisissa.
 
Ainakin isompiin määriin pitää olla nykyään hyväksytty säiliö, esim koneyrittäjät jotka vie löpöä metsään. Ei saa enää kuljettaa omatekoisissa.

Tuommoiset kuution säiliöt on ihan hyvä olla hyväksyttyä kamaa, mutta mikä mahtaa olla se yläraja säiliön koolla, jonka jälkeen leimat täytyy löytyä?
 
Toiseksi, onko kukaan nähnyt tehdastekoisessa muovisessa/peltisessä bensakannussa jotain hyväksymisleimaa?

Kyllä niissä tyypillisesti hiihtoliiton hyväksynnät on. Näistä merkinnöistä (ja vaatimuksista) voi lukea esimerkiksi UNECE:n ADR-sopimuksista/suosituksista: https://unece.org/adr-2021-files (ADR 2021 Volume 2, Kappale 6.1). Kansallinen lainsäädäntö sitten määrittelee miten ja milloin noita tarkemmin sovelletaan ja onko erikoisehtoja (Suomessa UN-hyväksytyiltä pakkaukselta voidaan esimerkiksi vaatia matalampi lämpötilakesto).

Harmillisesti Tukes/Traficon eivät ole hirveän valistushenkisiä organisaatioita. Sen sijaan, että suomeksi noista voisi lukea ns. valmiiksi pureskeltuna esimerkiksi sen suhteen mistä merkinnät koostuvat, miksi ja milloin niitä vaaditaan jne. niin tämän kaiken tiedon saa kaivaa itse pykäläviidakosta.

Esimerkiksi Plastex 5L bensakanisterissa: "UN 3H1/Y1.2/200" joka kertoo mm. pakkaustyypin, materiaalin ja mille/miten se on testattu. Muutakin tietoa pakkauksen merkinnöissä on tuon em. rimpsun lisäksi.
 
Tuommoiset kuution säiliöt on ihan hyvä olla hyväksyttyä kamaa, mutta mikä mahtaa olla se yläraja säiliön koolla, jonka jälkeen leimat täytyy löytyä?

Tää on nyt hiukan hihasta mut mulla on semmonen muistikuva että 200L. Just tutkailin tossa yks päivä tallissa IKH:sta ostettua jerrykannua ja kattelin et onpas muuten aika pirun rimpula ja alkuperäisestä wermacht einheitskanisterista aika paljon oiottu mm liitossauma ei ole syvennyksessä vaan tököttää ulospäin (mahdollinen vuotopaikka kun riittävän kauan kolisee telakassaan ja kuluu puhki)
 
Kyllä niissä tyypillisesti hiihtoliiton hyväksynnät on. Näistä merkinnöistä (ja vaatimuksista) voi lukea esimerkiksi UNECE:n ADR-sopimuksista/suosituksista: https://unece.org/adr-2021-files (ADR 2021 Volume 2, Kappale 6.1). Kansallinen lainsäädäntö sitten määrittelee miten ja milloin noita tarkemmin sovelletaan ja onko erikoisehtoja (Suomessa UN-hyväksytyiltä pakkaukselta voidaan esimerkiksi vaatia matalampi lämpötilakesto).

Harmillisesti Tukes/Traficon eivät ole hirveän valistushenkisiä organisaatioita. Sen sijaan, että suomeksi noista voisi lukea ns. valmiiksi pureskeltuna esimerkiksi sen suhteen mistä merkinnät koostuvat, miksi ja milloin niitä vaaditaan jne. niin tämän kaiken tiedon saa kaivaa itse pykäläviidakosta.

Esimerkiksi Plastex 5L bensakanisterissa: "UN 3H1/Y1.2/200" joka kertoo mm. pakkaustyypin, materiaalin ja mille/miten se on testattu. Muutakin tietoa pakkauksen merkinnöissä on tuon em. rimpsun lisäksi.

Mä katon jos löytäisin jostain mun vanhan ADR kurssin kirjasen, siellä noi muistaakseni oli jossain määrin selitetty auki.
 
kansanomaisesti "kopterilakina" tunnettu pykälistö sanoo

Muutettaessa ajoneuvon polttoainejärjestelmää polttoainesäiliön, polttoaineletkujen ja polttoainejärjestelmän liitäntöjen on oltava tiiviitä ja tukevasti kiinnitettyjä. Polt- toainesäiliön täyttöaukon tulee olla sijoitettuna siten, että täyttöaukon ja sen kan- nen tiivistyksen välissä mahdollisesti esiintyvä polttoainevuoto on helposti havaitta- vissa.
Metallista valmistetun polttoainesäiliön rakennetta saa muuttaa metallia työstä- mällä. Polttoainesäiliön saa vaihtaa metalliseen tai ajoneuvoa koskevien vaatimus- ten mukaiseen tehdasvalmisteiseen muusta kuin metallista valmistettuun polttoai- nesäiliöön.
Ajoneuvoa ei tarvitse esittää muutoskatsastukseen polttoainejärjestelmään tehtä- vän muutoksen perusteella, jollei edellä 8 kohdasta muuta johdu.

https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46695 ja sieltä pdf-tiedosto

Elikkäs rakenteluopuolella bensatankin itsetekeminen ei nyt ole mitenkään kummeksuttava operaatio. Muttei tavallinenkaan, vaatii kyllä tavanomaista paremmat metallimiehen taidot. Siellä vaan toiminnan motivaattori ei ole lisätilavuus vaan tankin ulkonäön taiteellinen vaikutelma.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vaan ei ota kantaa polttoaineen kuljetukseen käytettävään astiaan vaan ainoastaan kiinteään PA systeemiin. Vai oliko tuossa miikan ratkaisussa letku pumpulle vai oliko ihan täyttökannu tyyppinen ratkaisu?
 
hyvä pointti
googlataampa lisää

VAK-määräykset eivät koske kuluttajien itse suorittamia palavien nesteiden kuljetuksia, kun nesteitä kuljetetaan yksityishenkilön täyttämissä tai yksityishenkilöä varten täytetyissä uudelleentäytettävissä astioissa, esim. kanisteri tai jerrykannu. Palavan nesteen kokonaismäärä ei saa kuitenkaan ylittää 60 litraa yksittäisessä astiassa ja 240 litraa kuljetusyksikössä. Valitse kuljetukseen UN-tyyppihyväksytty pakkaus, kuten esimerkiksi UN-merkinnällä varustettu kanisteri, jonka tiedoista käy ilmi sen soveltuvuus kyseiselle polttoaineelle.

sivun https://tukes.fi/vak lisäteksteistä
en nyt jaksanut enää lähetä tarkemmin tuon UN-tyyppihyäksynnän perään, oletan että siinä olennaista että pakkauksen materiaali soveltuu ko kemikaalille
 
Tuo vaan ei ota kantaa polttoaineen kuljetukseen käytettävään astiaan vaan ainoastaan kiinteään PA systeemiin. Vai oliko tuossa miikan ratkaisussa letku pumpulle vai oliko ihan täyttökannu tyyppinen ratkaisu?

Täyttökannu on. En kyllä jaksa edes miettiä onko jossakin kannussa hyväksyntää vai ei kun ei se minun elämään vaikuta millään tavalla..
 
Back
Ylös