Porissa rytisi 8.5.2007

Päivänsäde

New member
Iltalehden sivuilta:

Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti

8.5.2007 20:54
Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti tiistaina Porissa valtatie 8:lla sattuneessa henkilöauton ja moottoripyörän kolarissa.

Motoristin eteen ajanut henkilöauton kuljettaja ei loukkaantunut.

Porin poliisin mukaan onnettomuus sattui Hangassuon kaatopaikan risteyksessä, kun henkilöauto ei havainnut Rauman suuntaan ajanutta moottoripyöräilijää. Auto oli tulossa kaatopaikan suunnasta ja aikoi kääntyä vasemmalle Porin suuntaan.

Onnettomuus sattui kello 17.20. Poliisi ohjasi liikennettä kolaripaikan ohi runsaan tunnin ajan. Tapahtumien selvittämiseksi poliisi pyytää kolarin silminnäkijöitä ottamaan yhteyttä Porin poliisin numeroon (02) 623 7650.

sad_orig.gif
 
Voi ... mitä näille vois tehdä,kun ei tiiä mistäkin kenenki eteen.
Toivottavasti mp kuski selviää.....
 
Joo kyllä saa olla tarkkana noitten autoilijoitten kanssa noissa risteyksissä
veryangry.gif


Mp-kuskille paranemisia...
 
Voivoi... Ja tuossakin paikassa on todella hyvä näkyvyys...
confused_orig.gif


Yritetään näkyä liikenteessä ja varotaan sokeita autoilijoita.

Kuskille pikaista paranemista!
thumbs-up.gif
 
Ikävä juttu,taas
sad_orig.gif
.Tilanne on tullut silmille ja tässä tulos.Toivottavasti vammat ei ole pahoja.
 
Voivoi... Ja tuossakin paikassa on todella hyvä näkyvyys...  
confused_orig.gif
Näin päin tosiaan on. Toiseen suuntaan mäki taittuu ja siihen jää ikävä katve. Ensin luinkin mopon tulleen Rauman suunnasta enkä ihmetellyt ollenkaan. Mutta Porin suuntaan kyllä näkee enemmän kuin hyvin, edes aurinko ei voi häikäistä tuohon aikaan. Ihan turha onnettomuus, suoralla tiellä.
 
Voivoi... Ja tuossakin paikassa on todella hyvä näkyvyys...
confused_orig.gif


Yritetään näkyä liikenteessä ja varotaan sokeita autoilijoita.

Kuskille pikaista paranemista!
thumbs-up.gif
Voipi olla että aurinko on paistanut motoristin takaa? Tulipa vain mieleeni että sillon ei nää hevonvittuakaan. (No ei ainakaan sitä).. Tuossa pari aamua sitte ku oli vähä kylmempää lähin köröttelee autolla töihin ja kun käännyin pihatieltä auringon suuntaan, nii oli niin heikko näkyvyys, että en nähny edes omaa kaistaani, vielä siihen ku ikkunat veti huuruun (onneksi ulkopuolelta niin sain nopeasti pyyhkäreillä pois) nii näkyvyys oli nollassa, pystyin väistämään vastaan tulevan auton ainoastaan, koska näin sen etuvalot. Onneksi häikäsi loppu äkkiä ku pääsi metsikön taakse varjoon ja sai aurinkolasit silmille.
cool.gif
Mut kyllä siinä vähä aikaa sydän pamppaili ku yritin kattoa sopivaa väliä vastaantulijan lamppujen ja ojan välistä..

Tosiaan parannetaampa kaikki näkyvyyttämme kaksipyöräisillä..
sport05.gif
 
tänään se meinas itellääkii kosahtaa ku iltaajeluille lähksin ni tuun tasaarvosee risteyksee ja oon oikeelt tuleva ni ei kotilo kuski paljoo katellu vaan tönötti suoraan
 
Jotku ei osaa kattoa, jopa autokoulun opettaja joutu ajotunnilla kehumaan mun hoksottimia ku jouduin vähä väistelee yhtä sämpylä saabin kuskia, eikä se ees huomioinu omia törttöilyjään mitenkään..
crazy.gif
(ei mitään sämpylöitä taikka saabejakaan vastaan)..
 
Voipi olla että aurinko on paistanut motoristin takaa?
Totta, silloin se olisi ollut edes jotenkin ymmärrettävissä. Valitettavasti vain illalla aurinko paistaa tuossa kohdassa Porista tulevan silmiin, eli aivan päinvastaisesti.

Sokea autoilija taisi vain osua kohdalle. :/
Tuohon tapahtumaan voi olla syynä auton A-pilari ja se tieteellinen outo motion camouflage ilmiö.

Auton etupilarin taakse mahtuu hyvin erityisesti T-risteyksessä lähestyttäessä tietä, esim. toinen auto tai varsinkin MP. Sitten kun siinä ihan risteyksen kohdalla katsoo suoraa tietä, eikä pysähdy täysin, voi edelleenkin lähestyvä MP jäädä näkemättä, koska se on kapea ja sen valo saattaa jotenkin sopia maiseman valaistukseen, jolloin suoraan kohti tulevaa mopea ei huomaa lainkaan.

MP-kuskin on tuota vaikea tajuta, koska itse näkee lähestyvän auton niin hyvin. Siksi ei osaa pelätä, että auto voisi mitenkään ajaa eteen. Ja sitten onkin ehkä jo myöhäistä tehdä mitään.

Toivoa sopii, että autoillessa malttaisi pysähtyä ennen tielle kääntymistä tai ainakin ajaa niin hiljaa, että ehtii varmasti nähdä kaistan kunnolla riittävän pitkältä matkalta.

Muustahan ei oikein voi tuossa olla kysekään. MP-kuski voi osittain tehdä asialle jotain kun lähestyy risteystä, jossa auto etenee tasaista nopeutta kohti risteystä. Kannattaa liikkua kaistalla sivusuunnassa tai vilkuttaa valoja, mahdollisesti pitää pitkät päällä, koska ne näkyvät paremmin kuin lyhyet valot päivällä.

Ikävä tapahtuma, josta on takuulla autonkuljettajalla traumoja ja MP-kuljettajalla tilanteesta riippuen traumoja sekä vammoja.
 
Mitähän kaikkia ilmiöitä oikein on liikenteessä olemassa.Tänään viimeksi outo ilmiö kun erkanin muun jonon mukana Turunmotarilta Porintien ramppiin niin autohan se siinäkin tuli vastaan.Vaikkei mahtunut ajamaan edes rampin päällysteellä vaan puoliksi pientareella.Valoilla/äänimerkeillä kaikki ilmoitteli niin ei oikein ymmärtänyt,näytti olevan ihan ihmeissään.
 
Toivotaan että kuskille ei kovin pahasti käynyt.

Kyllä näitä tasoliittymiä pitäisi pääteiltä ryhtyä vähentämään, kasitie on vielä tässä suhteessa erityisen vaarallinen, taajamia on runsaasti tie koko matkalla.

Turun päässä on käynnistetty tälläinen hanke.
 
Kyllä nämä uutiset on ikäviä  
confused_orig.gif
jospa niistä oppia voitaisiin?

Yllä oli juttua siitä A -pilarin aiheuttamasta katve-alueesta. Se katvealuehan tosiaan liikkuu, kun auto liikkuu. Ja peittää kokemukseni mukaan joskus jopa pakun  
omg.gif


Tuo autoilijoiden 'A -pilarisokeus' kannattaa ottaa huomioon. Ollaan siis varovaisia senkin takin.

Mulla oli 18vuotta taukoa moottoripyöräilyssä. Ajoin ennen taukoa mopo/kevari/mp:llä vajaan 100tkmk ja vehkeitä oli kaikki laskien melkein tusina erilaista.

Ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita oli silloinkin, vaikka kanssaliikennöijiä oli vähemmän.

Mielenkiintoista oli havaita, että kun uudelleen mp:llä olen pari kesää ajanut, niin aina kun sivutieltä/risteyksestä auto hidastaa ennen sitä tietä jota ajan, niin oikean käden kaksi sormea menee itsestää yhä edelleen jarrulle 'valmiiksi'.  
blush.gif


Toivottavasti silti huomataan muitakin kanssaliikennöijiä. Eikä luoteta, että meidät aina muut liikennöijät huomaisivat. Se on yhteispeliä, tuo liikenne...

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Satuin ajelemaan Raumalta töistä Poriin päin eilen, juuri onnettomuuden tapahtuessa. Olin noin kymmenen kilometrin päässä Hangassuon risteyksestä, kun Kuulin tiedon radiosta. Kohdalle päästyäni oli lääkäriambulanssi ja ambulanssi sekä poliisi jo paikalla. Pyörä oli niin ihmeellisessä asennossa, että luulin pyörän tulleen Raumalta päin, mutta ilmeisesti kaveri oli kuitenkin Porista Raumalle päin ollut menossa. Näytti selkeästi siltä, että tosiaan oli sattunut ja paljon.

Hangassuon risteys on kieltämättä pienen nousun jälkeen vasemmalla, niin kuin aikaisemmisas viesteissä on uumoiltu. Lisäksi kyseisessä kohdassa on Poliisin liikennevalvonta kamera. Eurajoella oli ainakin Kämpän kaffetuvalla motoristejä kerääntynyt hyvä liuta jo ennen kuutta, olisiko sinne ollut menossa? Toivottavasti kaveri toipuu. Satakunnan kansan sivuilla onnettomuuspaikalta.

Satakunnan kansa
 
Vaikka en puolustele autoilijaa lainkaan niin ymmärrän myös autoilevana kuinka mahdotonta on joskus nähdä. Parempi varoa siis prätkällä aina, oli väistämisvelvollisuus kenen vain.

Toivotaan, että selviämme säikähdyksellä.
 
Vaikka en puolustele autoilijaa lainkaan niin ymmärrän myös autoilevana kuinka mahdotonta on joskus nähdä. Parempi varoa siis prätkällä aina, oli väistämisvelvollisuus kenen vain.
tämä on kyllä hyvä pointti. itse kun mopolla liikun niin tulee ajateltua suunnilleen niin että kaikki voi ajaa päälle.
erityistä varovaisuutta tulee noudatettua, yleensä
lookaround_orig.gif
 
...ja se tieteellinen outo motion camouflage ilmiö.
Siis mikä?  
withstupid.gif
hmm, oon huono selittään mutta.. risteävillä ajosuunnilla ajettaessa moottoripyörä jää autoilijan A-pilarin katveeseen. Jos auto liikkuu sopivaa nopeutta niin pilari pysyy koko ajan samassa kulmassa pyörään nähden, eli pyörä pysyy katveessa koko ajan.
Jos tarkkoja ollaan, termi tarkoittaa tilannetta, jossa katseltava kohde pysyy taustan suhteen samassa kohdassa katselijan kannalta. Eli ei ole kyse A-pilarin katveessa olemisesta (mikä tietysti varmistaa huomaamattomuuden), vaan siitä, ettei näköhavainto osoita liikettä. Mm. pedot käyttävät luonnossa tätä saadakseen saalista. Miten muuten olisi selitettävissä, että iso leijona pääsee aukealla savannilla niin lähelle? Tietoa esim. *klik* ja googlettamalla lisää.
 
Back
Ylös