Powercommander 3 USB -palikan päivitys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trapezoid
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Trapezoid

New member
Terve,

Tässä kuluvan vuoden loppukesästä ostamassani Yamaha TDM 900 pärrässä oli valmiiksi asennettuna Dynojetin Powercommander 3 USB. Tuossa jokunen viikko sitten päätin hieman tutkiskella millaista karttaa siellä oli sisällä ja samalla tarkastaa pitäisikö tuo firmware laittaa päivitykseen.

Laitteen firmis olikin sitten sen verran vanha, että pelkällä USB-kaapelilla päivityksestä ei selviä vaan dynojetin ohjeet kertoo toimenpiteeseen tarvittavan PCPROG-nimistä lisäpalikkaa. Tämä ohjelmointipalikka tulee IGNITION MODULE -tuotteen mukana ja ilmeisesti tuotetta saisi tilata myös suoraan Dynojetiltä.

Kuva laitteesta:


Onko jollain foorumilaisella tuollaista PCPROG-ohjelmointilaitetta lainattavaksi asti? Ei tekisi mieli maksaa sitä 40$ + postit pelkästään yhdestä päivityksestä. Kun olen tuon firmiksen saanut uudemmaksi kuin 1.0.0.20 niin jatkopäivitykset onnistuvat suoraan USB-kaapelin avulla.


Toisaalta taas jos joku sattumoisin tietää PC3USB:n lisäportin pinoutin ja jos tuo PCPROG-laite on vain sarjaportti-USB -adapteri niin voihan tuohon kaapelinkin rakentaa ihan itse.

Kuka pystyy auttamaan? Aiheutunutta vaivaa pyritään korvaamaan mahdollisimman ruhtinaallisesti.
 
Ihan vain muutama kysymys...

Jos vehje toimii niin miksi sitä pitää mennä ropeloimaan? Varsinkin, jos se on pajalla säädetty? Silloin rukkaamisen ymmärtää, jos on jotain ongelmia muuten en ainakaan itse alkaisi ihan ehdoin tahdoin "säätämään".
 
Kyselin jokunen aika sitten valmistajalta firmwaren päivittämisen hyödyistä ja siitä ei kuulemma ole hyötyä ellei asenna lisäpalikkaa (ingnition module tms.).
 
Erittäin hyviä huomioita heti alkuun.

Ikävä kyllä laitetta ei ole säädetty pajalla jarrupenkissä, ainakaan tietääkseni. Tämä säädätyttäminen olisi suunnitelmissa heti kun saan pyörän moottoriohjauksen sekä toisiovedon tiptop-kuntoon.

Tuon PC3:n asennuksessa on mielestäni jotain omituista, sillä laitteen irroittamisen jälkeen pyörä tuntuu käytettävämmältä alakierrosalueella. Tämän lisäksi luin Carpe TDM -foorumilta, että tuon PC3:n asennusohjeet ovat hieman vaikeaselkoisia ja mahdollisuutta liittimien sekaannukseen on. Oireet ovat ilmeisesti juuri omituinen käytös alle 3krpm.

Tuo firmiksen päivityksessä olisi se suora etu, että saisi Accelerator Pump feature -lisäominaisuuden käyttöön. Ymmärtääkseni tuolla saa nopeassa kaasunavauksessa ylimääräistä soppaa koneeseen ja näin ollen apua äkkinäisessä kiihdytystilanteessa. Linkki PDF-ohjeesen, jossa kerrotaan ominaisuudesta: AcceleratorPump.pdf

Se, että valmistaja ilmoittaa ettei päivitystä ole tarpeen tehdä on kovin yleistä, mutta kuitenkin niitä firmiksiä uudistetaan ja tuskin ihan syyttä. Syynä lienee valmistajan halu olla aiheuttamatta itselleen turhaa jälkipuintia mahdollisissa päivityksistä johtuvissa ongelmatapauksissa. Itse olen kuitenkin useiden laitteiden kanssa todennut toimivuuden paranemista firmiksien päivityksen muodossa.

Ja kun sen firmiksen saisi edes tuolle 1.0.0.20 tasolle niin mahdolliset jatkopäivitykset hoituisi pelkän USB-kaapelin avulla.

Mutta edelleen siis toivoisin lainaksi tuota PCPROG-kikkulaa. Tai voisinhan sen ostaakin jos hinta ei kipua liian korkeaksi.
 
Ikävä kyllä laitetta ei ole säädetty pajalla jarrupenkissä, ainakaan tietääkseni. Tämä säädätyttäminen olisi suunnitelmissa heti kun saan pyörän moottoriohjauksen sekä toisiovedon tiptop-kuntoon.
Eikös PC juurikin hoida tuota moottorinohjausta?
lookaround_orig.gif
 
Ikävä kyllä laitetta ei ole säädetty pajalla jarrupenkissä, ainakaan tietääkseni. Tämä säädätyttäminen olisi suunnitelmissa heti kun saan pyörän moottoriohjauksen sekä toisiovedon tiptop-kuntoon.
Eikös PC juurikin hoida tuota moottorinohjausta?  
lookaround_orig.gif
Kyllähän se aika olennainen osa on tuossa polttoaineen syötössä.

Pitäisi selvitellä sekin, että onko se lambda-anturin poiskytkentäpalikka(Dynojet Oxygen Sensor eliminator) kovinkin tarpeellinen tuossa pärrässä. Olen siinä uskossa, että jos lambdan kytkee irti ei varoitusvalo vielä syty mutta virhediagnostiikka sen kyllä huomaa. Dynojet taitaa tuon lambdan poiskytkemistä suositella.

Ideana tässä etukäteen säheltämisessä olisi se, että penkittämisen jälkeen en haluaisi mitään muutoksia konepuolelle tehdä jottei penkityksessä tehdyt säädöt mene hukkaan.
 
Ikävä kyllä laitetta ei ole säädetty pajalla jarrupenkissä, ainakaan tietääkseni. Tämä säädätyttäminen olisi suunnitelmissa heti kun saan pyörän moottoriohjauksen sekä toisiovedon tiptop-kuntoon.
Eikös PC juurikin hoida tuota moottorinohjausta?  
lookaround_orig.gif
Kyllähän se aika olennainen osa on tuossa polttoaineen syötössä.

Pitäisi selvitellä sekin, että onko se lambda-anturin poiskytkentäpalikka(Dynojet Oxygen Sensor eliminator) kovinkin tarpeellinen tuossa pärrässä. Olen siinä uskossa, että jos lambdan kytkee irti ei varoitusvalo vielä syty mutta virhediagnostiikka sen kyllä huomaa. Dynojet taitaa tuon lambdan poiskytkemistä suositella.

Ideana tässä etukäteen säheltämisessä olisi se, että penkittämisen jälkeen en haluaisi mitään muutoksia konepuolelle tehdä jottei penkityksessä tehdyt säädöt mene hukkaan.
Uteliaana kyselen: Mistä se diagnostiikka sen huomaa?
 
Erittäin hyviä huomioita heti alkuun.

Ikävä kyllä laitetta ei ole säädetty pajalla jarrupenkissä, ainakaan tietääkseni. Tämä säädätyttäminen olisi suunnitelmissa heti kun saan pyörän moottoriohjauksen sekä toisiovedon tiptop-kuntoon.

Tuon PC3:n asennuksessa on mielestäni jotain omituista, sillä laitteen irroittamisen jälkeen pyörä tuntuu käytettävämmältä alakierrosalueella. Tämän lisäksi luin Carpe TDM -foorumilta, että tuon PC3:n asennusohjeet ovat hieman vaikeaselkoisia ja mahdollisuutta liittimien sekaannukseen on. Oireet ovat ilmeisesti juuri omituinen käytös alle 3krpm.

Tuo firmiksen päivityksessä olisi se suora etu, että saisi Accelerator Pump feature -lisäominaisuuden käyttöön. Ymmärtääkseni tuolla saa nopeassa kaasunavauksessa ylimääräistä soppaa koneeseen ja näin ollen apua äkkinäisessä kiihdytystilanteessa. Linkki PDF-ohjeesen, jossa kerrotaan ominaisuudesta: AcceleratorPump.pdf

Se, että valmistaja ilmoittaa ettei päivitystä ole tarpeen tehdä on kovin yleistä, mutta kuitenkin niitä firmiksiä uudistetaan ja tuskin ihan syyttä. Syynä lienee valmistajan halu olla aiheuttamatta itselleen turhaa jälkipuintia mahdollisissa päivityksistä johtuvissa ongelmatapauksissa. Itse olen kuitenkin useiden laitteiden kanssa todennut toimivuuden paranemista firmiksien päivityksen muodossa.

Ja kun sen firmiksen saisi edes tuolle 1.0.0.20 tasolle niin mahdolliset jatkopäivitykset hoituisi pelkän USB-kaapelin avulla.

Mutta edelleen siis toivoisin lainaksi tuota PCPROG-kikkulaa. Tai voisinhan sen ostaakin jos hinta ei kipua liian korkeaksi.
Yleensä näissä normi sukankuluttajan vehkeissä kaasuvastetta saa sytytyksen ajoituksen muutoksella (TRE moduulit yms.). Pelkällä sopan määrän kasvattamisella saadaan useimmiten aikaan vain kulutuksen lisääntymistä. Tosin sopan määrän kasvaessa on kasvatettava myös ilman määrää tulopuolelta (vapaavirtaussuodatin tms.) ja tietenkin postumisrännikin on myös oltava oikeaa kokoluokkaa jotta kasvaneet jätökset saadaan tehokkaasti pois koneesta...
 
Yleensä näissä normi sukankuluttajan vehkeissä kaasuvastetta saa sytytyksen ajoituksen muutoksella (TRE moduulit yms.). Pelkällä sopan määrän kasvattamisella saadaan useimmiten aikaan vain kulutuksen lisääntymistä. Tosin sopan määrän kasvaessa on kasvatettava myös ilman määrää tulopuolelta (vapaavirtaussuodatin tms.) ja tietenkin postumisrännikin on myös oltava oikeaa kokoluokkaa jotta kasvaneet jätökset saadaan tehokkaasti pois koneesta...
Varsinkaan sytkäkarttoja ei kannata mennä räpeltelemään jos ei niistä ymmärrä. Tuo TRE-modulihan poistaa vain rajoittimia joiltakin vaihteilta ja niitä nyt kun ei edes läheskään kaikissa pyörissä ole.

Seossuhteitakaan ei kannata räpeltää jos ei niistä ymmärrä. PC:llä ei ole tarkoitus lisätä "sopan" määrää vaan saada moottori toimimaan optimaalisella seossuhteella ja halutulla tavalla. Eri tilanteissa se voi vaatia erilaisia seoksia tarpeen mukaan. Ei ole missään nimessä noin yksinkertaista kun asiaa esitit. Tyypillisesti säädön jälkeen kulutus jopa pienenee eikä lisäänny niinkuin annat ymmärtää.
 
Itsellä tuli vastaan CBR:ää tutkiessa, että oli mp-liikkeessä asennettu commanderi vääriin suuttimiin. Eli jos on asennettu toisio suuttimiin vaikka pitäisi ensiöissä olle niin ei ole commanderi pelissä kuin vasta (cbr:n tapauksessa) 5000rpm tai 50% kaasu!

Tuon saman ongelman olivat huomanneet eräällä toisellä foorumilla moni muukin, koska ainakin tuossa kyseisessä pyörässä toisiosuuttimet ovat helpommassa paikassa niin ehkä siitä syystä asennettu niihin!
 
Itsellä tuli vastaan CBR:ää tutkiessa, että oli mp-liikkeessä asennettu commanderi vääriin suuttimiin. Eli jos on asennettu toisio suuttimiin vaikka pitäisi ensiöissä olle niin ei ole commanderi pelissä kuin vasta (cbr:n tapauksessa) 5000rpm tai 50% kaasu!

Tuon saman ongelman olivat huomanneet eräällä toisellä foorumilla moni muukin, koska ainakin tuossa kyseisessä pyörässä toisiosuuttimet ovat helpommassa paikassa niin ehkä siitä syystä asennettu niihin!
On kyllä käsittämätöntä kuinka voi CBR:ssä asentaa vääriin suuttimiin. Ohjeessa on muistaakseni kuva ja vielä maininta siitä että nimenomaan primäärisuuttimiin eikä sekundäärisiin. Samoin ihmettelen ettei säädettäessä ole huomattu.
 
ymmärtäisin vielä jos tämän olisi joku kokematon kaveri tehnyt kotona, mutta kun on tehty nimeltämainitsematon oriketolainen mp-yritys!
 
Kiitos jo annetuista kommenteista.

Pyörässä on siis Leovince Oval Alu pörinäputket (db-killerit paikallaan) siellä pakopuolella helpottamassa koneen hengitystä, mutta imupuolella ei alkuperäistä ilmansuodatinta kummempaa ole. Se kuinka paljon nuo vapaavirtausputsarit oikeasti auttaa tuohon koneen hengitykseen on minulle kysymysmerkki. Kannattaako se 80€ sijoittaa tuohon ennen penkitystä vai tyydynkö orkkisputsariin?

Ei tuo TDM ole mikään kisapyörä enkä siitä yritä sellaista tehdäkään. Koetan vain saada optimoitua koko pakettia kun nuo osat kerran on aikaisemman omistajan toimesta hankittu. Ajatellaan tätä mielenkiintoani asiaa kohtaan vaikka hyvän hinta/laatu-suhteen tavoitteluna.

Näillä näkymin näyttää siltä, että olisi järkevintä hoitaa esim. Bike Doctorin kanssa diili säädöstä ja PC:n päivityksestä samalla käynnillä. Kyllä tänä vuonna vielä Tampereelle ajamalla pääsee, ehkä...
 
Yleensä näissä normi sukankuluttajan vehkeissä kaasuvastetta saa sytytyksen ajoituksen muutoksella (TRE moduulit yms.). Pelkällä sopan määrän kasvattamisella saadaan useimmiten aikaan vain kulutuksen lisääntymistä. Tosin sopan määrän kasvaessa on kasvatettava myös ilman määrää tulopuolelta (vapaavirtaussuodatin tms.) ja tietenkin postumisrännikin on myös oltava oikeaa kokoluokkaa jotta kasvaneet jätökset saadaan tehokkaasti pois koneesta...
Varsinkaan sytkäkarttoja ei kannata mennä räpeltelemään jos ei niistä ymmärrä. Tuo TRE-modulihan poistaa vain rajoittimia joiltakin vaihteilta ja niitä nyt kun ei edes läheskään kaikissa pyörissä ole.

Seossuhteitakaan ei kannata räpeltää jos ei niistä ymmärrä. PC:llä ei ole tarkoitus lisätä "sopan" määrää vaan saada moottori toimimaan optimaalisella seossuhteella ja halutulla tavalla. Eri tilanteissa se voi vaatia erilaisia seoksia tarpeen mukaan. Ei ole missään nimessä noin yksinkertaista kun asiaa esitit. Tyypillisesti säädön jälkeen kulutus jopa pienenee eikä lisäänny niinkuin annat ymmärtää.
Hyvä Pätevä TeroT.

Tietenkään sarkastinen huumorintajusi ei kestä tällaista yleisellä tasolla heitettyä LÄPPÄÄ, jota harrastan. En puhunut mitään ammattilaisen tekemästä työstä vai onko täällä kielletty kirjoittamasta muuten kuin eksaktia tietoa? Hitto, kummaa sakkia.

Mutta jos ei kelpaa niin... no, olkoon...
 
Testasin keväällä tuota accelator pumppia uudehkossa FJR:ssä ja tuota paukkas niimaan perusteellisen paksulle jotta alko puutumaan vaikka oli säädöt pienellä jotenka jos kaasun vaste on hyvä ni väittäisin "vakio" pyörässä jotta pumpista ei oo ku haittaa tai ainakin näin itte koin. Syksyllä penkityksessä ku nappas killerit irti ne het tuli 3heppaa lisää
smile_org.gif
jotenka jatkan killerien kaa ajelua.

Mut ompahan kiva kokeilla kaikenmoisia jutskia...
smile_org.gif
 
Yleensä näissä normi sukankuluttajan vehkeissä kaasuvastetta saa sytytyksen ajoituksen muutoksella (TRE moduulit yms.). Pelkällä sopan määrän kasvattamisella saadaan useimmiten aikaan vain kulutuksen lisääntymistä. Tosin sopan määrän kasvaessa on kasvatettava myös ilman määrää tulopuolelta (vapaavirtaussuodatin tms.) ja tietenkin postumisrännikin on myös oltava oikeaa kokoluokkaa jotta kasvaneet jätökset saadaan tehokkaasti pois koneesta...
Varsinkaan sytkäkarttoja ei kannata mennä räpeltelemään jos ei niistä ymmärrä. Tuo TRE-modulihan poistaa vain rajoittimia joiltakin vaihteilta ja niitä nyt kun ei edes läheskään kaikissa pyörissä ole.

Seossuhteitakaan ei kannata räpeltää jos ei niistä ymmärrä. PC:llä ei ole tarkoitus lisätä "sopan" määrää vaan saada moottori toimimaan optimaalisella seossuhteella ja halutulla tavalla. Eri tilanteissa se voi vaatia erilaisia seoksia tarpeen mukaan. Ei ole missään nimessä noin yksinkertaista kun asiaa esitit. Tyypillisesti säädön jälkeen kulutus jopa pienenee eikä lisäänny niinkuin annat ymmärtää.
Hyvä Pätevä TeroT.

Tietenkään sarkastinen huumorintajusi ei kestä tällaista yleisellä tasolla heitettyä LÄPPÄÄ, jota harrastan. En puhunut mitään ammattilaisen tekemästä työstä vai onko täällä kielletty kirjoittamasta muuten kuin eksaktia tietoa? Hitto, kummaa sakkia.

Mutta jos ei kelpaa niin... no, olkoon...
OT:
Tiedä siitä hyvästä tai pätevästä...

Ihmettelen miksi pitäisi heittää tietämätöntä tai harhaanjohtavaa "läppää" ketjuun jossa joku kaipailee apua tai neuvoa tekniseen ongelmaan. Vai kaipaisitko itse vastineeksi "läppää" jos eksyneenä kysyisit tietä vastaantulijalta? Eniromaista!

Läppä kannattaa säästää ketjuihin tai henkilöille joihin/joille se sopii.
 
Yleensä näissä normi sukankuluttajan vehkeissä kaasuvastetta saa sytytyksen ajoituksen muutoksella (TRE moduulit yms.). Pelkällä sopan määrän kasvattamisella saadaan useimmiten aikaan vain kulutuksen lisääntymistä. Tosin sopan määrän kasvaessa on kasvatettava myös ilman määrää tulopuolelta (vapaavirtaussuodatin tms.) ja tietenkin postumisrännikin on myös oltava oikeaa kokoluokkaa jotta kasvaneet jätökset saadaan tehokkaasti pois koneesta...
Varsinkaan sytkäkarttoja ei kannata mennä räpeltelemään jos ei niistä ymmärrä. Tuo TRE-modulihan poistaa vain rajoittimia joiltakin vaihteilta ja niitä nyt kun ei edes läheskään kaikissa pyörissä ole.

Seossuhteitakaan ei kannata räpeltää jos ei niistä ymmärrä. PC:llä ei ole tarkoitus lisätä "sopan" määrää vaan saada moottori toimimaan optimaalisella seossuhteella ja halutulla tavalla. Eri tilanteissa se voi vaatia erilaisia seoksia tarpeen mukaan. Ei ole missään nimessä noin yksinkertaista kun asiaa esitit. Tyypillisesti säädön jälkeen kulutus jopa pienenee eikä lisäänny niinkuin annat ymmärtää.
Hyvä Pätevä TeroT.

Tietenkään sarkastinen huumorintajusi ei kestä tällaista yleisellä tasolla heitettyä LÄPPÄÄ, jota harrastan. En puhunut mitään ammattilaisen tekemästä työstä vai onko täällä kielletty kirjoittamasta muuten kuin eksaktia tietoa? Hitto, kummaa sakkia.

Mutta jos ei kelpaa niin... no, olkoon...
OT:
Tiedä siitä hyvästä tai pätevästä...

Ihmettelen miksi pitäisi heittää tietämätöntä tai harhaanjohtavaa "läppää" ketjuun jossa joku kaipailee apua tai neuvoa tekniseen ongelmaan. Vai kaipaisitko itse vastineeksi "läppää" jos eksyneenä kysyisit tietä vastaantulijalta? Eniromaista!

Läppä kannattaa säästää ketjuihin tai henkilöille joihin/joille se sopii.
OT

Normi sukankuluttaja kyllä saa kirjoittamastani tekstistä sen kuvan, että kannattaa mennä sellaisen puheille, joka todellakin tietää asiasta (ammattilainen tai muuten vain pätevä).

Niin joo. Montako postausta tässä Mp-talli osiossa voidaan ristiä "vain asiaa"-pykäläsi perusteella asiattomaksi läpänheitoksi eikä todelliseksi avuksi kanssatoverin hätähuutoon? Kenties 60%:a? Tämä on ihan keskustelupalsta, jossa pysytään suurinpiirtein otsikkojen sallimissa rajoissa.

Jos haluat olla "asiapoliisi" niin kyselehän hommia tuolta MotOrg organisaatiolta ja laita hakemukseen otsikoksi: Moderaattori.
 
Back
Ylös