Prätkän talvisäilytys olohuoneessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maikhol
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Maikhol

New member
Prätkän talvisäilytys olohuoneessa

Pitihän se prätkä sitten ottaa olohuoneeseen talveksi. On aika hauska sisustuselementti, ja ei ainakaan sitten ikävä iske kun näkee joka päivä. Akku ilmeisesti kannattaa ottaa irti ja ladata täyteen muutaman kerran talven aikana. Pakoputkiin laitoin tulpat, ja nyt ei haise miltään. Yllättävän vähähajuinen, oletin että olisi haissut bensalta tms.

Nostin takapään huoltopukin varaan, kestäähän lankarullat ja pukki että on koko talven sen varassa?
Kuinka iso teoreettinen mahdollisuus on sille että joku proppu tms pettää ja laskee öljyt/bensat/nesteet alleen?
Pitääkö renkaista vähentää ilmanpaineita?
 
Ilman pakoputkien tulppia ei ole haissut bensalle. Lähinnä huonosti tiivistetty tankki aiheuttelee bensahaisuja.

Lankarullat kestää, vaikka istuisit mopon kyydissä koko talven (kunhan olet normaalipainoinen)
Mikään proppu ei itsekseen petä. Korkeintaan alkaa tiputtaa yhden tipan päivässä, minkä jälkeen ehdit helposti alkaa toimenpiteisiin.
Ilmanpaine vähenee renkaista itsestään sen verran kuin on tarpeen - eli ei mitään väliä. Korkeintaan tyhjänä lysyssä mopon paino päällään oleva rengas pilaantuu kuopalle pitkän ajan saatossa. Renkaita voi pyöritellä tai nostaa ilmaan, jos pelkää renkaiden pilaantumista.

Renkaan alle kannattaa laittaa matto tai vaikka tuopinalunen, jos et halua lattiaan jälkiä.

Perää ja keulaa kannattaa välillä pumppailla, jotta stefat eivät kuivuisi.

Pian onkin jo aika koristella mopo jouluvaloilla :thumbup:
 
Kiitos, tuossa tulikin jo hyviä vinkkejä otettavaksi huomioon.
Maton laitoin prätkän alle, jotta renkaista ei jäisi jälkiä ja toisaalta jos jotain nesteitä sattuisi tippumaan niin ei mene heti lattialle. Pitää siis aina välillä vilkaista että matolle ei ole tippunut mitään.
 
Ihan vain vinkkinä, että palotarkastaja ei muuten katsoisi hyvällä, jos asuinhuoneistossa on litratolkulla bensaa pyörän tankissa.
 
Semoinenkin kun välillä ollan huolissan kuin jousituksen kuoleentumisesta
niin kumpi lienee parempi että paino jakutuu kokonaan jousitukselle kuten käy takpukkia käytäessä
vai se että osan painosta kantaa seisontatuki
 
Palavia nesteitä saa olla 25 litraa asuntoa kohden säilytyksessä, joten palotarkastajan ei pitäisi sanoa mitään.
 
Semoinenkin kun välillä ollan huolissan kuin jousituksen kuoleentumisesta
niin kumpi lienee parempi että paino jakutuu kokonaan jousitukselle kuten käy takpukkia käytäessä
vai se että osan painosta kantaa seisontatuki

Mä oon rakentanut sähköporasta välityksillä sellaisen härvelin, että pyörittää vauhtipyörästä konetta ympäri kiepin päivässä. Venttiilinjouset ei kuoleennu.

Vähemmän kekseliäs tekee tämän käsin.
 
Minä olen sen verran nokkela että laitan nokat humidoriin talveksi. Ei kuoleennu jouset eikä kuiva talvi-ilma vaikuta aukioloaikoihin. Olisi surullista jos iloisesti ylhäällä kiekuvat nenät olisi kevääseen mennessä kuivuneet vääntönokiksi.
 
Nyt on vastattava sen verran että jos veisin omani olohuoneeseen niin kylläpä nousisi varmasti aikamoinen rähäkkä sen paremman puoliskon suusta.
Olen ratkaissut asian niin että rakensin joutenolleeseen ulkorakennukseen itselleni "ykkösolohuoneen" ja mopolle lämpimän tallin. Sauna olikin jo valmiiksi mutta senkin remontoin.
Tässä olohuoneessa on lyhyt matka käydä fiilistelemässä ajokkia vaikka suoraan saunasta tullessa.
Win-Win.
 
Mä oon rakentanut sähköporasta välityksillä sellaisen härvelin, että pyörittää vauhtipyörästä konetta ympäri kiepin päivässä. Venttiilinjouset ei kuoleennu.

Vähemmän kekseliäs tekee tämän käsin.


Ei, ei ja ei! Joka pyöräänsä rakastaa, se käyttää pyöränsä talven aikana muutamaan kertaan olohuoneessa normaaliin käyttölämpötilaan.
 
No voi vittu. Pitää rakentaa uuni koneen ympärille, kun on just nyt irti.

Ton jousihumpan mä oonkin hoitanut laittelemalla konetta ees taas runkoon. Siinä tulee kivasti liikettä, niin ei stefat kuivu.
 
Voihan sen vaan antaa seistä siinä, luoda siihen haikeita silmäyksiä ja huokaista syvään :right:
 
Mä oon rakentanut sähköporasta välityksillä sellaisen härvelin, että pyörittää vauhtipyörästä konetta ympäri kiepin päivässä. Venttiilinjouset ei kuoleennu.

Vähemmän kekseliäs tekee tämän käsin.

No nyt tuli lopullisesti todistettua Ducatin pakko-ohjatun venttiilikoneiston ylivertaisuus. Ei huolen häivää talviseisonnan aikana.

Tosin kuskin kuoleentumista talvella ei pysty edes desmo-teknologia estämään ...
 
Lisäksi huomioitava:

1)Lämpimässä renkaat vanhenevat eli asenna syksyllä jo ensivuoden paistoleimalla varustetut renkaat.
2)Moottoriin vaihdetaan säilytysöljyt. Jo ajokauden vanhat öljyt hapettaa kytkinlevyt, Delvacilla tätä ongelmaa ei esiinny. Kaikista jousista on syytä vapauttaa jännitys, varsinkin venttiilijousista. Progressiivisissa jousissa on myös progressiivinen vanheneminen.
 
Back
Ylös