Puolaton takarengas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

spete

New member
Eilen tuli MTV3 MAXilta Motobikessa tuollainen ihmetys vastaan.

Eli hemmo oli rakentanut pyörän, jossa ei ollut takarenkaassa puolia ollenkaan, eli pelkkä rengas ja tyhjää muuten. Mietittiin töissä, että miten se rengas on oikein kiinni?? Eli renkaassa ei voi olla myöskään napaa/keskiötä, johon rengas yleensä kiinnitetään.

Kyssäri kuuluukin, että miten tuollainen toimii?? Kiitos!!
 
Systeemi saattaa olla sovellettu yksipyöräisestä moottoripyörästä jossa kuljettaja istuu ison renkaan keskellä.
idea3.gif
 
Niinku tämmönen vai?
hublessfulla.jpg


En kyllä itekkään tajua miten tuo rengas voi olla tuossa kiinni ja miten se ylipäätään pyörii
nixweiss.gif
 
Tossa Amen Choppersin vekottimessa on vähän pidemmälle viety toi systeemi mitä se Lanen Billyn "Psycho Billy's Cadillac" -niminen tekele oli. Billyllä se takavanne muistaakseni perustui jollain tapaa helikopterin turbiiniin...
wink.gif
ei mikään halapa osa vaikka romuna ostais..
 
haittapuolena tossa on tietty se, että painoa menee ulkokehälle, lisäksi suuri kehä on vaikeampi tiivistää esim vettä ja kuraa vastaan. täten jos tiivistys tehdään, niin kitkaa tulee myös paljon. mitään hyötyä järjestelmästä ei nähtävästi ole, muuta kuin ulkonäkö.

jos se olis kovin ylivoimainen, niin kai autojenkin renkaat kiinnitettäis noin.
 
En kyllä itekkään tajua miten tuo rengas voi olla tuossa kiinni ja miten se ylipäätään pyörii
nixweiss.gif
laakeri.jpg


Joko voit kuvitella?
wink.gif
Tarkottaa tää sitä, että haarukka on kiinni jotenkin tuossa laakerin sisäkehällä?? ja kumi pyörii jotenkin laakereiden päällä?? Aika hankala tappaus.
Haarukka kiinni sisäkehällä. Ulkokehään on yhdistetty vanne/ulkokehä on vanne. Joko aukes?
 
Missasinko pointin? Takarenkaasta oli alussa puhe, voimansiirtokin pitäisi jotenkin järjestää siten ettei ulkonäkö kärsi...
 
Joo, tuo takapää kiinnosti lähinnä,ainakin aluksi
smile_org.gif


Jos tuo takapää toimii samalla periaatteella, niin mielenkiintoiset välitykset, jos takaratas on koko vanteen/kehän kokoinen.
 
En kyllä itekkään tajua miten tuo rengas voi olla tuossa kiinni ja miten se ylipäätään pyörii  
nixweiss.gif
laakeri.jpg


Joko voit kuvitella?  
wink.gif
Tarkottaa tää sitä, että haarukka on kiinni jotenkin tuossa laakerin sisäkehällä?? ja kumi pyörii jotenkin laakereiden päällä?? Aika hankala tappaus.
Haarukka kiinni sisäkehällä. Ulkokehään on yhdistetty vanne/ulkokehä on vanne.  Joko aukes?
Yes. Rengas kiinni vanteessa. Pelkka rengas ilman vanneta ei toimi vaikka kuinka "kumi laakereiden paalla".
 
Ongelmahan tuossa on laakerointi ja sen kestävyys. Alkaa olemaan laakereilla kierroksia kun ovat miltei ulkokehällä, lisäksi voisi kuvitella laakeroinnin vaativan aikamoista suojausta pysyäkseen hiekattomana... mutta onhan se hauskan näköinen, varsinkin jos etupää yhdistetty napaohjaukseen.
 
Ongelmahan tuossa on laakerointi ja sen kestävyys. Alkaa olemaan laakereilla kierroksia kun ovat miltei ulkokehällä, lisäksi voisi kuvitella laakeroinnin vaativan aikamoista suojausta pysyäkseen hiekattomana... mutta onhan se hauskan näköinen, varsinkin jos etupää yhdistetty napaohjaukseen.
Ei kai tommosella ole tarkoitus oikeesti (paljon) ajaa. Lienevät näyttely vehkeitä. Jos tota ajatelis arki käyttöön niin laakerin hinta lienee eka kynnyskysymus. Lienee myös aika painava?
 
Ongelmahan tuossa on laakerointi ja sen kestävyys. Alkaa olemaan laakereilla kierroksia kun ovat miltei ulkokehällä, lisäksi voisi kuvitella laakeroinnin vaativan aikamoista suojausta pysyäkseen hiekattomana... mutta onhan se hauskan näköinen, varsinkin jos etupää yhdistetty napaohjaukseen.
Ei kai tommosella ole tarkoitus oikeesti (paljon) ajaa. Lienevät näyttely vehkeitä. Jos tota ajatelis arki käyttöön niin laakerin hinta lienee eka kynnyskysymus. Lienee myös aika painava?
Voihan tuon toteuttaa myös useammalla pienellä laakerilla...
Ei tarvitse sitä yhtä suunnattoman kokoista laakeria...
 
Back
Ylös