• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Putkiston merkitys alavääntöön?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jake12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jake12r

New member
Eli alkoi hieman askarruttamaan eräs asia, mikä ilmeni penkityksen jälkeen. Käytin siis eilen pyörääni penkissä ja kaikki meni oikeastaan ihan hyvin.. huipputeho ja vääntö nousivat selvästi mikä oli tietysti tarkoituskin.. mutta penkityksen jälkeen ilmeni, että alavääntö oli tippunut alueella 2000- 5000 rpm ja selkeimmin 3000-3500 rpm missä ero oli n. 10nm luokkaa. 5000 rpm:n jälkeen vääntökäyrä ylittyy ja pysyy selvästi yläpuolella loppuun asti. Olen pohtinut, että asia johtunee putkiston muutoksesta ja varsinkin kyseisen 4-1 putkiston ominaisuudesta, 4-2-1 putkistossa ongelma on ilmeisesti pienempi, mutta yläteho/vääntöalua vastaavasti huonompi. Olisko kenelläkään asiaan tarkempaa tietoa ja näyttöä?
Aikaisempi kokonaisuus oli siis: vakiokäyrästö + Yoshimura bolt-on + pcIIIr, nyt: Akrapovic full race + K&N + pcIIIr
 
Eli alkoi hieman askarruttamaan eräs asia, mikä ilmeni penkityksen jälkeen. Käytin siis eilen pyörääni penkissä ja kaikki meni oikeastaan ihan hyvin.. huipputeho ja vääntö nousivat selvästi mikä oli tietysti tarkoituskin.. mutta penkityksen jälkeen ilmeni, että alavääntö oli tippunut alueella 2000- 5000 rpm ja selkeimmin 3000-3500 rpm missä ero oli n. 10nm luokkaa. 5000 rpm:n jälkeen vääntökäyrä ylittyy ja pysyy selvästi yläpuolella loppuun asti. Olen pohtinut, että asia johtunee putkiston muutoksesta ja varsinkin kyseisen 4-1 putkiston ominaisuudesta, 4-2-1 putkistossa ongelma on ilmeisesti pienempi, mutta yläteho/vääntöalua vastaavasti huonompi. Olisko kenelläkään asiaan tarkempaa tietoa ja näyttöä?
Aikaisempi kokonaisuus oli siis: vakiokäyrästö + Yoshimura bolt-on + pcIIIr, nyt: Akrapovic full race + K&N + pcIIIr
Jep, kokoputkella tulee yleensä vähintään se yksi kuoppa alas, mitä ei tahdo saada pois. Näin yleisohjeena, 4-1 putkistolla alhaalta lähtee enemmän pois kuin 4-2-1 putkella, mutta vastaavasti ylhäällä saadaan vähän enemmän.

Jos haluaa ihan koko alueelle lisää, niin slipari ja säädättäminen on useissa kyykyissä paras vaihtoehto. Niissä kun orkkis-putkistotkin on melko hyvin mitoitettuja.

Useissa peruspyörissä (esim Bandit tms) saadaan sitten kokoputkellakin koko alueelle lisää, orkkisputkistot kun on niissä usein niin ahdistavia ja/tai huonosti mitoittettuja.

Omassa K5:ssäkin lähti alhaalta jonkin verran kokoputkella vs slipari. Sinne 4000rpm kohdalle tuli kuoppa, jota ei saanut säätämälläkään pois. Pieneni se kuitenkin säädöllä n. puoleen, ja on onneksi vain muutaman 100rpm alueella, joten ei hirveesti haittaa. Sliparilla oli täysin kuopaton se käyrä, mutta keskialueelta lähtien tolla kokoputkella on aika paljon enemmän löylyä.
 
Mikäs penkki oli kyseessä..? Oletko verrannut muiden vastaavien kokoonpanojen käppyröihin, onko vastaavaa ilmiötä..
 
Mikäs penkki oli kyseessä..? Oletko verrannut muiden vastaavien kokoonpanojen käppyröihin, onko vastaavaa ilmiötä..
Toi on kyllä ihan yleinen ilmiö kokoputkella..
Meinaan vaan että miten tuo PC on säädetty.. Onko jarrullinen penkki vai mikä. Ja tietenkin käppyrän muotoa kannattaa verrata muiden kokemuksiin, kun eri putket ja pyörät käyttäytyy eri tavalla.
 
Mikäs penkki oli kyseessä..? Oletko verrannut muiden vastaavien kokoonpanojen käppyröihin, onko vastaavaa ilmiötä..
Toi on kyllä ihan yleinen ilmiö kokoputkella..
Meinaan vaan että miten tuo PC on säädetty.. Onko jarrullinen penkki vai mikä. Ja tietenkin käppyrän muotoa kannattaa verrata muiden kokemuksiin, kun eri putket ja pyörät käyttäytyy eri tavalla.
Kyllä, just näin!

Tuo oli vaan sellainen yleinen toteamus. Yleensä kokoputkella lähtee varsinkin kyykyissä jostain kohtaa alhaalta pois.

Esimerkiks mulla ei saatu sitä monttua pois, vaikka sitä miten sääti jarrullisessa penkissä. Ehkä sytkää säätämällä ois voinu vielä pikkasen parantua, mutta ei tullut sitten hankittua sitä inginition modulea.

Ihan samalla lailla kävi siinä toisessa K5:ssä mikä siellä oli samaan aikaa säädössä.
 
Eli alkoi hieman askarruttamaan eräs asia, mikä ilmeni penkityksen jälkeen. Käytin siis eilen pyörääni penkissä ja kaikki meni oikeastaan ihan hyvin.. huipputeho ja vääntö nousivat selvästi mikä oli tietysti tarkoituskin.. mutta penkityksen jälkeen ilmeni, että alavääntö oli tippunut alueella 2000- 5000 rpm ja selkeimmin 3000-3500 rpm missä ero oli n. 10nm luokkaa. 5000 rpm:n jälkeen vääntökäyrä ylittyy ja pysyy selvästi yläpuolella loppuun asti. Olen pohtinut, että asia johtunee putkiston muutoksesta ja varsinkin kyseisen 4-1 putkiston ominaisuudesta, 4-2-1 putkistossa ongelma on ilmeisesti pienempi, mutta yläteho/vääntöalua vastaavasti huonompi. Olisko kenelläkään asiaan tarkempaa tietoa ja näyttöä?
Aikaisempi kokonaisuus oli siis: vakiokäyrästö + Yoshimura bolt-on + pcIIIr, nyt: Akrapovic full race + K&N + pcIIIr
Jep, kokoputkella tulee yleensä vähintään se yksi kuoppa alas, mitä ei tahdo saada pois. Näin yleisohjeena, 4-1 putkistolla alhaalta lähtee enemmän pois kuin 4-2-1 putkella, mutta vastaavasti ylhäällä saadaan vähän enemmän.

Jos haluaa ihan koko alueelle lisää, niin slipari ja säädättäminen on useissa kyykyissä paras vaihtoehto. Niissä kun orkkis-putkistotkin on melko hyvin mitoitettuja.

Useissa peruspyörissä (esim Bandit tms) saadaan sitten kokoputkellakin koko alueelle lisää, orkkisputkistot kun on niissä usein niin ahdistavia ja/tai huonosti mitoittettuja.

Omassa K5:ssäkin lähti alhaalta jonkin verran kokoputkella vs slipari. Sinne 4000rpm kohdalle tuli kuoppa, jota ei saanut säätämälläkään pois. Pieneni se kuitenkin säädöllä n. puoleen, ja on onneksi vain muutaman 100rpm alueella, joten ei hirveesti haittaa. Sliparilla oli täysin kuopaton se käyrä, mutta keskialueelta lähtien tolla kokoputkella on aika paljon enemmän löylyä.
Kun sanoit bandiitin koko putkistosta, niin ei sillä tule kovin paljoa lisää vääntöä tule ja
tehojakin tulee 5-7hp riippuen putkesta sekä yksilöstä.

Hinta eroa koko putkistolla/sliparilla on aika paljon suhteessa hyötyyn, ellei tule muita virityksiä.
Siis 1200 bandiitissa 01-
 
Mikäs penkki oli kyseessä..? Oletko verrannut muiden vastaavien kokoonpanojen käppyröihin, onko vastaavaa ilmiötä..
MJP 2000 dyno, TT- Motorsport, Oulu. Ei siis jarrullinen. Enpä nyt yhtäkkiä ole löytänyt vastaavan kokoonpanon käppyrää, vaikka tiedän että se on aika yleinen. Jos löytää joku, niin saa heittää kuvalla
biggrin.gif
Varsinaisia kuoppia (pahoja ainakaan) ei päässyt syntymään eli käppyrä on aika nätti koko alueella niin tehon kuin väännönkin suhteen. Kysymys koskikin suhteellista laskua alussa.
Laitanpa nyt kuitenkin: lähtötaso 163,6hv, 131nm lopputulos:177,2hv, 139,8nm
cool.gif
 
4-2-1 putkisto on tehty juuri väännön ja laajan alueen takia.
4-1 headerit on huipputeholle viritettyjä, joten aika luontaista, että alhaalta katoaa jotain.

Lisäksi putken halkaisija voi olla tehoputkessa niin suuri, että alakierroksilla virtaus jää heikoksi. ylhäältä ei ahdista, mutta virtaa huonosti alakierroksilla.

Jos 4-1 on viritetty toimimaan parhaiten esim 10000kierrosta, niin todennäköisesti 5000kierroksen kohdalla on monttu. Putki toimii tällöin väärin. jokaisen header tuben ominaistaajuudet ja pituudet on viritetty parantamaan sylintereiden tyhjentymistä 10000kierroksessa ja 5000kierroksessa tulee monesti vastasuuntainen paineaalta, joka työntää tavaraa(pakokaasua) takaisin sylintereihin.

EXUP ja HTEV yms venttiileillä muutetaan pakoputken viritystaajuuksia ja siten yritetään poistaa monttuja.

Esim 954 hondassa, HTEV venttiili muuttaa pakoputken konfiguraatiota siten, että alle 3000kierroksen putkin on 4-2-1(ahtaasti) 3000-7000 se on 4-2-1(laajemmin) ja yli 7000 kierroksen se on periaatteessa 4-1.

HVIX.jpg



kyllähän noilla yritetään vaikuttaa pakokaasuihin ja ääniinkin ja vaikka mihin, mutta hyvinpä tuo toimii. Ratkaisu kuitenkin oli varmaan liian hieno ja kallis, koska honda 1000rr:ssä luopui tuosta ja laittoi vain yhden läpän pakariin ennen vaimenninta.

Onhan se kallista valmistaa tuommoinen titaaninen laatikko.

sitten niiden tilalle myydään eliminaattoria, joka eliminoi venttiilin ja muuttaa pyörän 4-2-1 putkiseksi.

eliminator_small.jpg
 
Useissa peruspyörissä (esim Bandit tms) saadaan sitten kokoputkellakin koko alueelle lisää, orkkisputkistot kun on niissä usein niin ahdistavia ja/tai huonosti mitoittettuja.
Bandit nyt taitaa olla se äärimmäisin esimerkki. Vakioputki ei ole huonosti suunniteltu, vaan pyörä on tarkoituksella kuristettu 100hv tehoiseksi, koska Suzukin tekemän markkinatutkimuksen mukaan suurin osa potentiaalisista asiakkaista halusi ajaa 100hv pyörällä. Ei yli eikä alle.
 
Useissa peruspyörissä (esim Bandit tms) saadaan sitten kokoputkellakin koko alueelle lisää, orkkisputkistot kun on niissä usein niin ahdistavia ja/tai huonosti mitoittettuja.
Bandit nyt taitaa olla se äärimmäisin esimerkki. Vakioputki ei ole huonosti suunniteltu, vaan pyörä on tarkoituksella kuristettu 100hv tehoiseksi, koska Suzukin tekemän markkinatutkimuksen mukaan suurin osa potentiaalisista asiakkaista halusi ajaa 100hv pyörällä. Ei yli eikä alle.
Niin, tarkoitin juuri sitä, että putkisto ei ole tehon kannalta ollenkaan optimaalinen..

Kyllä se on monissa muissakin ihan samalla tavalla kuin Banditissa. GSX 1400, siitäkin saa samanlaisia nousuja täysputkella. ZRX 1200 ja CB 1300 sama juttu, joitain mainitakseni.. On niitä muitakin.

Koitin siis hiukan yleistää. Usein peruspyörissä ei tule kokoputkellakaan sitä notkahdusta alas, joka monissa kyykyissä tulee. Kuvittelisin sen olevan sen takia, että putkiston mittoja ei ole niissä suunniteltu niin huolella kuin kyykyissä, koska korkea teho ei ole pääasia.

Jos se johtuu Banditin tapauksessa mainitsemastasi syystä, niin hyvä niin, lopputulos on kuitenkin sama; putkiston mitat eivät ole ollenkaan optimaaliset.
 
Silti mulle tulee paikalleen 4-1 putki... Kun siihen vielä pääsee tekemään parit eri variaatiot niin eiköhän löydy sopiva joka potkii siellä ylhäällä kunnolla.... Jos alhaalla ei ole hönkää niin sitten pitää ajella tiheämmillä välityksillä
 
Vastausta kysymykseeni ei ole tainnut vielä vastaavan pyörän omistajilta tulla, mutta jokseenkin samoilla linjoilla ollaan... Käppyräänihän ei missään nimessä voi silti huonoksi sanoa nytkään, vaikka alakierroksilla laskua jonkin verran tapahtuikin. 80nm ylitetään jo 2500rpm kohdalla, 100nm 3500rpm kohdalla, 120nm 5000rpm kohdalla ja n. 7200rpm kohdalla ollaan jo lähes 140nm väännöissä! Ja nämähän on sitten takapyörällä ilmoitettuja tuloksia eli kun siihen vielä lisää prosentit...
tounge.gif

4-2-1 ei ole antanut penkeissä niin kovia tuloksia kuin 4-1, mikä vaikutti osaltaan ainakin minun valintaani. Eli putkisto on täysin oikea, mutta halusin saada vain kommentteja omistajilta, jotka ovat penkittäneet vastaavilla hilppeillä.
 
Back
Ylös