Käytät vanhentunutta selainta. Se ei välttämättä näytä tätä tai muita verkkosivustoja oikein. Sinun pitäisi päivittää tai käyttää vaihtoehtoista selainta.
Elikkä onko mahdollista hyödyntää toisessa eu-maassa asuvaa sukulaista verovapaan ajoneuvon tuomisessa Suomeen? En tiiä osasinko ilmaista asiaani ymmärrettävästi, toivottavasti. Muuten, Kreikassa liikennevakuutus puoleks vuotta 600 mopoon 60 ekua, ei paljon naurata.
Jos ymmärsin oikein tuon kysymyksen, niin etpä kauheesti voi hyödyntää, sillä verovapaassa ajoneuvossa on kai edelleenkin olemassa tiettyjä rajoituksia myynnin suhteen. Siis ajoneuvo on ensinnäkin omistettava ja oltava käytössä vähintään 6kk ennen Suomeen paluuta ja sen jälkeen sitä on pidettävä käytössä pari vuotta Suomessa ennenkuin voi ilman veroseuraamuksia myydä..
Se eka kohta ei ole ongelma kun sisko asuu Kreikassa, vaan se Suomen kohta on pahempi paikka. Täytyskö siskon asua täällä se määräaika vai pystyykö hallintaoikeutta antamaan mulle ja ite olla omistaja. eikös siinäkin ole joku ihme pykälä että vain omistaja saa ajaa tai joku muu jos omistaja kyydissä. Aika vaikee tää on kyllä selittää.
Juu, siis jos ilman veroja meinaa sen rekisteriin Suomessa laittaa, niin siskos tarvii muuttaa takas Suomeen ja asua Suomessa se määräaika. Ja tosiaan noilla muuttoautoina tuoduilla saa ajaa vain omistaja tai tosiaan se joku muu henkilö omistajan ollessa kyydissä.
Jos moposta puhutaan, niin verottaja ei hyväksy käyttöajaksi seisontavakuutuksessa olevaa aikaa poislukien joulukuu-helmikuu (talvirengaspakko), joten mopon kanssa aikaa kuluu huomattavasti kauemmin kun auton kanssa ennenkuin voit myydä sen.
Juu mutta mutta, ajatellaanpa näin.
-systeri omistaa mopon ja maksaa vakuutukset kreikkaan
-nykyisen lain mukaan eu on sisäinen sydeemi = voit ajaa
eu:n sisällä rekistöröidyllä härvelillä missä tahansa maassa
mitään vikaa ole, mutta kun se nyt vaan ei toimi. Suomessa kun ei suomen kansalainen saa ajaa ulkomailla rekisteröityä ajoneuvoa periaatteessa metriäkään
Tähän samaan perustuu se siirtokilpihommakin - Saksasta ajamalla EU-siirtokilvillä Suomen rajalle, mutta sitten on ruuvattava kiinni Suomen omat (siirto)kilvet
Ja samaan menee myös ettei suomalainen saa ajella täällä vaikkapa Saksasta liisatulla autolla - leasing-auto yhä Saksan kilvissä
Ja tietty liikennevakuutuskin pitäisi olla suomalaisessa yhtiössä - edellyttää ajoneuvon suomeen rekisteröinnin
Tälläistä tämä on täällä "yhdentyvässä" koto-suomessa