• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörä nurin parkkipaikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ulpe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ulpe

New member
Okei, nyt taas kysellään samoja juttuja mitä aiemminki, mutta haku ei tuottanu toivottua tulosta...

Fasu nytkähti Norjan reissulla parkkipaikalla nurin, kun kumman ohut öljysora petti ja sivutuki meni suoraan läpi (ei ollut edes helle..). Pyörä kaatui käytännössä peilistä roikkuneen kypärän, tangon ja vasemman pehmeän takalaukun varaan. Kaadossa meni kypärä (matkavakuutus hoitaa ilman omavastuuta) ja pyörästä varttimaski halkes ja naarmuili, vilkku lohkesi ja otti naarmua, tanko mahdollisesti vääntyi, kytkinkahva vääntyi alaspäin ja tankopainoon tuli hittiä. Lisäksi kuvittelen, että pyörä ei enää mene luotisuoraan, jos ajossa irrottaa otteen tangosta (pumput vinossa vai jopa runko?). Soittelin tuossa Turvaan ja käski viedä SVT:lle tarkastettavaksi.

Millainen tapahtuma tuo SVT:n tarkastus on? Pitääkö siinä kytätä sitä tarkastusta vierestä niinku piru raamattua, että varmasti ottaa kaiken huomioon? Miten tuo mun vainoharhaisuus tuon suoraan menemisen suhteen? Meneekö se nyt niin, että mainitsen siitä ja tarkastaja toteaa vaan, että "hyvä se on"? Voinko vaatia mittauksia vai voiko tuommosesta kaatumisesta edes runko vääntyä?

Lisäksi kiinnostais tietää, miten yleensä näissä menetellään korvauksen suhteen. Pitääkö pyörä viedä liikkeeseen huollettavaksi vai voiko korvauksen ottaa rahana ja vaihtaa ite kuntoon osia tahdon mukaan?

Tietenki osa näistä asioista selviää vakuutusyhtiön kautta ennemmin tai myöhemmin, mutta muiden kokemus asioista auttais prkleesti. Jos ei muuten, niin pistäkää vaikka niitä linkkejä aiempiin threadeihin ;)

Millainen tapahtuma tuo SVT:n tarkastus on? Pitääkö siinä kytätä sitä tarkastusta vierestä niinku piru raamattua, että varmasti ottaa kaiken huomioon? Miten tuo mun vainoharhaisuus tuon suoraan menemisen suhteen? Meneekö se nyt niin, että mainitsen siitä ja tarkastaja toteaa vaan, että "hyvä se on"? Voinko vaatia mittauksia vai voiko tuommosesta kaatumisesta edes runko vääntyä?
Paras olisi varmaan viedä pyörä huolto/korjausliikkeeseen, jossa meinaa tuota mahdollisesti korjauttaa. Siellä yleensä on osaavat miehet vaatimassa korjausta kaikille mahdollisille osille, kun tarkastaja tulee käymään. Näin ei tarvitse olla itse kyttäämässä. Toki tarkastaja käy näissä liikkeissä tietyin väliajoin, eli jos nopeasti haluaa asiaa eteenpäin, niin vie tarkastajalle suoraan, mutta osaako itse ottaa kaiken huomioon. Ehkä jossakin piilossa on jokin osa vääntynyt tjs...

Kaikki vauriot eivät aina ainakaan heti näy päällepäin...

Vuosia sitten ThunderCat´ini kaatui kun henkilöauto peruutti perään ja moponi nytkähti eteenpäin kaatuen sivutueltaan.

Vahinkotarkastuksessa tarkastaja päätti vaihdattaa vilkun, peilin, jalkatapin, katteita jne.

Kaikkia ei silti huomattu, sillä tänäkin päivänä on alumiininen apurungon osa johon jalkatappi kiinnittyy aika pahasti murtunut takapuoleltaan. Päällepäin ei näkynyt eikä näy mitään ihmeellisempää. Olen kyllä harkinnut hitsauttavani palikan, mutta enpä ole saanut aikaan, kun vaurio ei kerran ole laajentunut. Lisäksi laukkutelineen aisa sai ilmeisesti jonkin tuolloin päällepäin näkymättömän vaurion, sillä jossakin vaiheessa se alkoi turvota eli pullistui varmaankin iskun saaneesta kohdastaan.

Kyllä noissa vahinkotarkastuksissa on parasta syynäyttää moponsa ns. "luupin kanssa".

Paras olisi varmaan viedä pyörä huolto/korjausliikkeeseen, jossa meinaa tuota mahdollisesti korjauttaa. Siellä yleensä on osaavat miehet vaatimassa korjausta kaikille mahdollisille osille, kun tarkastaja tulee käymään. Näin ei tarvitse olla itse kyttäämässä. Toki tarkastaja käy näissä liikkeissä tietyin väliajoin, eli jos nopeasti haluaa asiaa eteenpäin, niin vie tarkastajalle suoraan, mutta osaako itse ottaa kaiken huomioon. Ehkä jossakin piilossa on jokin osa vääntynyt tjs...
Itse olen juurikin nuin tehnyt, että olen vienyt osaavaan mp-huoltoliikkeeseen, jossa ovat tarkastaneet pyörän läpikotaisin. Liikkeessä vauriokohdat on kuvattu ja kuvat lähetetty korjausehdotuksen kera vakuutusyhtiöön. Vakuutusyhitö sitten hyväksynyt ehdotuksen (eivät ole edes käyneet katsomassa) ja pyörä laitettu kuntoon. Ihan nopeasti on toiminut ja kaikki hiukankin osumaa saaneet osat korjattu/vaihdettu. Itse kun en juuri mistään mitään ymmärrä niin olen katsonut parhaaksi että joku muu hoitaa tarkastuksen puolestani.

Pari kertaa olen pyörääni joutunut korjauttamaan ja hienosti on homma toiminut. Paitsi kerran... mutta se ei ollut huoltoliikkeen eikä vakuutusyhtiön vika vaan sen joka kaatoi pyöräni parkkipaikalla yrittäessään pysäköidä viereiseen ruutuun. Rouva kielsi syyllisyytensä eikä tehnyt ilmoitusta vakuutusyhitöön ennen kuin poliisit alkoivat ilmoituksen perään kysellä eli 3kk myöhemmin... onneksi oli lokakuu ja ajokausi muutenkin lopuillaan.

No mutta kun vakuutusyhtiöstä sanottiin, että viedä suoraan SVT:lle
sad_orig.gif
No, saapa nähdä.

No mutta kun vakuutusyhtiöstä sanottiin, että viedä suoraan SVT:lle
sad_orig.gif
No, saapa nähdä.

Ei niitä vakuutusyhtiöstä saatavia neuvoja kannata niin kirjaimellisesti ottaa.

Siellä voi aivan hyvin vastata puhelimeen jokin ensimmäistä viikkoa töissä oleva kesätyölainen tradenomianylioppilas, joka on täysin kuutamolla. Sitten hänen ohjekirjassa lukee -> SVT:lle tarkastettavaksi.

Riippu tapauksesta, mutta itse todennäköisesti veisin asiantuntevaan mopokorjaamoon ja pyytäisin heitä tilaamaan SVT:n hemmon kotikäynnille.

Pelottavaa ajatella että paikallaan kaatumisen seurauksena menis runko tai punput kieroon... Kyllä niitten moinen pitää kestää joten eiköhän se oo kuvittelua.
On se nähty miten ducatista meni etupää kieroon kun pyörä kaatui kovassa tuulessa... tosin ne myös oikenivat ihan pikkuvaivalla, kun etupää löystettiin ja kiristeltiin takaisin.

Back