Pyörä "rykii" tasakaasulla ja kiihdyttäessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zaumer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zaumer

New member
Eli ongelma on seuraavanlainen:
Tsakaasulla ajellessa n.2500-4500 on havaittavissa nykimistä ja täyskaasu kiihdytyksissä kone nykäisee pari kertaa jossain 4000- 6500 välillä. Kyseessä ei ole mikään kova nykäisy mutta tuntuva kuitenkin.
Voisiko vika olla neulojen korkeudessa, luistien liikkuvuudessa vai missä?
Eikös tuolla välillä neulojen korkeus vaikuta seoksiin eli olisiko se mahdollisesti rikkaalla tuolla välillä?
 
Eli ongelma on seuraavanlainen:
Tsakaasulla ajellessa n.2500-4500 on havaittavissa nykimistä ja täyskaasu kiihdytyksissä kone nykäisee pari kertaa jossain 4000- 6500 välillä. Kyseessä ei ole mikään kova nykäisy mutta tuntuva kuitenkin.
Voisiko vika olla neulojen korkeudessa, luistien liikkuvuudessa vai missä?
Eikös tuolla välillä neulojen korkeus vaikuta seoksiin eli olisiko se mahdollisesti rikkaalla tuolla välillä?
Imuvuoto, puolat tai tulpanjohdot ?
 
Eli ongelma on seuraavanlainen:
Tsakaasulla ajellessa n.2500-4500 on havaittavissa nykimistä ja täyskaasu kiihdytyksissä kone nykäisee pari kertaa jossain 4000- 6500 välillä. Kyseessä ei ole mikään kova nykäisy mutta tuntuva kuitenkin.
Voisiko vika olla neulojen korkeudessa, luistien liikkuvuudessa vai missä?
Eikös tuolla välillä neulojen korkeus vaikuta seoksiin eli olisiko se mahdollisesti rikkaalla tuolla välillä?
tuo kiihytys kuulostaa siltä kun ois ilma vaivoja,ootko putsannut suodattimen onko se millainen öljyttävä?tuntus että jos tulee nykäsy kun vedät kaasun auki ja nykäsee saa bensaa enemmän kun ilmaa siihen tarpeeseen,taas jos vedät urku auki ja röpöttää ennen rajotinta niin hengittää liian hyvin.
tämä vaan oman vanhan v2 koneen virityksen perusteella hankittua tietoa,mitäs aloin sekoittelee japanin ja ameerikan tekeleitä,lopputulos oli kumminkin hyvä vaikka aikaa meni.
eli siis veikkaan löpöä liikaa,putsarin puhdistus
idea3.gif
 
Pitää vaihdella nuo tulpanjohdot. Tulpat on vaihdettu muutama sata km sitten ja väri oli ihan ok.
Putsarina on ihan vakio putsari mikä näytti ihan puhtaalle.
 
jos vika tuli vaan talven jälkeen, niin siellä on jotain vettä suuttimissa tms.

tankkaa 95e10:ä, se vie sen veden pois.
 
Se voi olla että se on talven jäljiltä vain kovaa ajoa vailla
cool.gif

Pitää koettaa antaa sille kunnolla happea niin jos se siitä asettuisi..
Oli tuota nykimistä havaittavissa jo viime kesänä, mutta jos tänä vuonna yrittäisi päästä eroon siitä.
Eniten ottaa päähän tuo tasakaasulla nykiminen kun kierrosalue sattuu just taajama nopeuksissa pirullisesti.
 
Foorumeilta aikoinaan lueskelin Tcatin hengen saloja - TCatissa tuohon pintakaasulla nykyttelyyn auttaa ainakin osin kun avaa/säätää hieman tyhjäkäyntiruuveja. Kaasarin pohjassa aika syvässä upotuksessa ja  saattaa olla tuo upotus tulpattu. Elikkäs tuolla säätää tyhjäkäyntiä hieman rikkaammalle.

Kaverin TCatin tyhjäkäynti laitettiin synkkauksen yhteydessä (sekin vaikuttaan tuohon nykimiseen) siten et yks kaasari kerrallaan haettiin korkein tyhjäkäynti säätämällä tuota tyhjäkäyntiruuvia ja sit asetettiin tyhjäkäynti takas ja sit sama seuraavalle. Kuulemma helpottu pintakaasulla-ajo ja paikaltaan lähteminen mukavasti.
 
Foorumeilta aikoinaan lueskelin Tcatin hengen saloja - TCatissa tuohon pintakaasulla nykyttelyyn auttaa ainakin osin kun avaa/säätää hieman tyhjäkäyntiruuveja. Kaasarin pohjassa aika syvässä upotuksessa ja  saattaa olla tuo upotus tulpattu. Elikkäs tuolla säätää tyhjäkäyntiä hieman rikkaammalle.

Kaverin TCatin tyhjäkäynti laitettiin synkkauksen yhteydessä (sekin vaikuttaan tuohon nykimiseen) siten et yks kaasari kerrallaan haettiin korkein tyhjäkäynti säätämällä tuota tyhjäkäyntiruuvia ja sit asetettiin tyhjäkäynti takas ja sit sama seuraavalle. Kuulemma helpottu pintakaasulla-ajo ja paikaltaan lähteminen mukavasti.
Ne on seosruuvit, ei tyhjäk. ruuvit.
 
Tuosta pintakaasulla nykimisestä lueskelin silloin aiemmin itsekkin ja kokeilin tuota seosruuvien säätelyä.
Omassa pyörässäni oli synkkauksien yhteydessä kaikki seosruuvit laitettu tasan 4 kierrosta auki.
Onko kenelläkään tietoa miten paljon nuo vakiona on auki?
Koitin Haynes:n manuaalista katsoa, mutta en tietoa löytänyt..
En ruuvailulla kyllä saanut juurikaan muutosta kierroksiin..
 
Foorumeilta aikoinaan lueskelin Tcatin hengen saloja - TCatissa tuohon pintakaasulla nykyttelyyn auttaa ainakin osin kun avaa/säätää hieman tyhjäkäyntiruuveja. Kaasarin pohjassa aika syvässä upotuksessa ja  saattaa olla tuo upotus tulpattu. Elikkäs tuolla säätää tyhjäkäyntiä hieman rikkaammalle.

Kaverin TCatin tyhjäkäynti laitettiin synkkauksen yhteydessä (sekin vaikuttaan tuohon nykimiseen) siten et yks kaasari kerrallaan haettiin korkein tyhjäkäynti säätämällä tuota tyhjäkäyntiruuvia ja sit asetettiin tyhjäkäynti takas ja sit sama seuraavalle. Kuulemma helpottu pintakaasulla-ajo ja paikaltaan lähteminen mukavasti.
Ne on seosruuvit, ei tyhjäk. ruuvit.
Joo - hyvä kun huomasit- niinhän ne on. Idle fuel screw tais olla koko nimi. tyhjäkäyntiseosruuvi -vaikuttaa eniten juuri tyhjäkäyntiin ja myös pintakaaasulla ajoon pienellä kuormalla.
 
Tuosta pintakaasulla nykimisestä lueskelin  silloin aiemmin itsekkin ja kokeilin tuota seosruuvien säätelyä.
Omassa pyörässäni oli synkkauksien yhteydessä kaikki seosruuvit laitettu tasan 4 kierrosta auki.
Onko kenelläkään tietoa miten paljon nuo vakiona on auki?
Koitin Haynes:n manuaalista katsoa, mutta en tietoa löytänyt..
En ruuvailulla kyllä saanut juurikaan muutosta kierroksiin..
Nyt mennään hataralla muistikuvalla - 1.25 olis vakio
Netistä: 2-2.5 on sanottu dynojetin ohjeissa TCatille.
Kaverilla tais tulla reilu 2.5 (sliparin kans).

Elikä 4 taitaa olla jo niin auki ettei enää vaikuta ruuvin kääntäminen, on reikä täysin auki jo

tuo 2-2.5 vois olla hyvä lähtökohta.

jos tuolla ei saa aikaan haluttua, niin sit seuraava on neula, sokan alle pikku prikka tai pari, tai sokkaa seuraavaan koloon. Tää sit vaikuttaa jo sit vähän isommallakin kaasun avauksella.

Tuo kannataa tavata:  Carb tuning
Varsinkin tutustua kuvaan Throttle opening / effectiveness.
(tuo muuten on se jossa on tuo tyhjäkäynin säätö opastettu kappaleessa The Pilot Circuit, Tuning from Idle to ¼ Throttle) (edit: tuossa puhutaan air screwista mut samaa asiaa tekee- vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen- itse asiassa en oo varma säätääkö tuo tcatissa polttoainetta vai ilmaa -mut seos muuttuu.)

Muista tehdä yksi säätö kerrallaan ja kirjata lähtöarvot ylös, jos et saa haluamaasi tulosta niin voit palata aina alkuun. Ja viedä säätöön dynopajalle.
Persdyno säätäminen on kuitenkin aina vähän arvailua, tosin pintakaasulla ajoon käyttökelpoinen, kun haetaan juuri parasta käytöstä ja tuo seosruuvi ei kovin vaikuta enää sitten kun läppä aukeaa enemmän.
 
Nyt mennään hataralla muistikuvalla - 1.25 olis vakio
Netistä: 2-2.5 on sanottu dynojetin ohjeissa TCatille.
Kaverilla tais tulla reilu 2.5 (sliparin kans).

Elikä 4 taitaa olla jo niin auki ettei enää vaikuta ruuvin kääntäminen, on reikä täysin auki jo

tuo 2-2.5 vois olla hyvä lähtökohta.
Pyörä on käyty dynossa ajamassa viime kesänä samalla kun nuo synkkaukset katsottiin.
Samassa yhteydessä neuloja nostettiin pykälän verran ylöspäin että käyrästä hävisi notkahdus.

Tuo 4 kierrosta tuntui kyllä mielestänikin aika reilulle.
Pitää kokeilla aloittaa vaikka 1,5 kierroksesta ja katsoa miten jätkän käy. Kunhan ei vaan liian laihalle tule laitettua.

Pitänee heti huomenna testata.
 
Mä nyt juurikaan tiiä näistä nykypyöristä...

Joskus vaan mulle opetettu: jos olet tehnyt jotain korjauksia pyörälle, tsekkaa ne ensin.
Jos et ole tehnyt mitään muutoksia, aloita helpoimmasta/halvimmasta mahdollisen vian syystä. Itse aloittaisin tulpista > tulpan johdoista > jne.
 
K8 gikserissäni oli vastaavanlainen ongelma... kävin tänään hakemassa huollosta, bensasuodatin oli mennyt tukkoon --> tankkiin oli jostain syystä päässyt p***** menemään ja se oli tukkinut suodattimen...

nyt mopo kehrää kuin kissa kuumalla katolla taas...

ja ei muuta kuin ajoa vaan!!!
 
Back
Ylös