Pyörä tukehtuu tiukassa pysähdyksessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hirsa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hirsa

MotOrg ry
Pyörä tukehtuu tiukassa pysähdyksessä

Dodiin, elikäs ostin tuossa hiljattain tälläisen vanhemman sarjan Trumppa Speed Triplen vm-95 ja pienenpieni ihmetyksen aihe on tullut esiin, nimittäin pyörä tuppaa tiukemmassa jarrutuksessa stumppaamaan.

Eli yksinkertaisesti jos tulen vaikkapa stop-merkille hieman rivakammin ja loppujarrutus on sen verran tiukka että keula painuu hieman pohjaan ja bensat heijaavat tankin etuosaan niin pyörä sananmukaisesti tukehtuu (tai ainakin meinaa tukehtua, välillä pysyen nipinnapin käynnissä). Painottaisin vielä sitä että pyörä ei sammu kuin veitsellä leikaten, vaan nimenomaan köhii ja stumppaa sitten.
Pyörä teki itseasiassa samaa myös normaalijarrutuksessa kunnes nostin tyhjäkäyntiä ohjekirjan vaatimille lukemille (tyhjäkäynti oli jäänyt ed. omistajan rempan jäljiltä hieman liian pienille kierroksille), mutta täysin kokonaan ongelma ei poistunut.

Mistähän moinen voisi johtua? Ellen ihan väärin muista niin esimerkiksi Hondan Veturissa oli TPS:n (kaasun asentotunnistimen) kanssa joku pikkufiba joka saattoi aiheuttaa samankaltaista häiriötä mutta lieneekö tässä Trumpassa moista ollenkaan, en usko?
Muuten pyörä kyllä toimii vallan mainiosti eikä minkäänlaisia käyntiongelmia ole.
Joten mikä avuksi? Jäykempi keula? :D

Normaaliajoahan tämä ei haittaa mitenkään kun ei tollaset tiukat pysähdykset siihen kuulu mutta mielenrauhani kyllä vaatisi että selitys tällekin löytyisi :p Ja olisi se toki kiva jos esim. hätäjarrutuksen sattuessa eteen pyörällä pääsisi vielä pysähdyksen jälkeenkin rivakasti liikkumaan jos vaikka säiliörekka syöksyy päin näköä...
 
Luultavasti ei koska edellinen omistaja putsasi kaasarit juuri ennen omistajan vaihtumista.
 
Minun pyörä tekee juuri noin, kun ryyppy on jäänyt osittain päälle.
Pyörä käy nätisti tyhjää, käynnistyy hyvin, mutta ainoa oire on tosiaan hyytyminen räväkässä pysähtymisessä.
 
Onko ilmanputsari(t) vaihdettu semmoseen, että kaasari pääsee heiluun rajussa pysähdyksessä tms? Alkuperäiset suodatinkotelot yleensä tukee kaasareita takaa kurkkujen lisäksi. Heiluminen vois vaikuttaa bensapintoihin ja käyntiin.
 
Ilmanputsari on ihan alkuperäistä mallia eikä kaasarit pääse heilumaan mihinkään.
Ryypyn toimintakin vaikuttais ihan normaalilta eikä jää osittain päälle.

Ja kyllä, myös kytkintä käyttävä käsi tekee tehtävänsä oikein:p
 
Hmm tarkistamisen arvoinen varmaan tuokin sensori mutta voisi kuvitella että jos vika löytyisi tuolta niin pyörä sammuisi nimenomaan veitsellä leikaten eikä köhimällä? :dunno:
 
Onko tuossa sulla bensapumppu vaiko vain hana (jos kaasari oisko pelkkä hana)? Ja jos on pelkkä hana toimiiko mekaanisesti vääntämällä vai aukeaako alipaineella samalla kun moottori käynnistyy - eli ei tartte sulkea sammmutettaessa. Jos on tuommonen alipaineella aukeava hana voisko siinä olla häikkää?

EDIT: Tai sitte häikkää siinä bensapumpussa, jos siinä on semmonen. Teoriassahan se seisontatuen tappokatkaisinkin vois aiheuttaa tuommosen tiukassa jarrutuksessa, jos sivutki pääsee liikkumaan kovassa jarrutuksessa alaspäin (väljyyttään tai jousen löystyttyä tms.).
 
Viimeksi muokattu:
Tarkista kohot, jos bensanpinta on liian korkealla, kovissa jarruissa vetää niin paksulle että voi sammua. Yhdestä 100k ajetusta gsxf:stä oli jotain 1.5mm bensanpinnan korkeus liian ylhäällä ja oireet oli juuri tuollaiset.
 
Noh, mulla on tämä ruiskupeli, ja tekee samaa tiukemmassa jarrussa, eli alas menee rundit ja pikkuhiljaa nousee, ei kyllä sammu.
 
Hmm, pitänee vilkaista noita kaasarin kohoja tosiaan, kuulostaisi aika loogiselta selitykseltä.

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille:thumbup:
 
Back
Ylös