Pyörä usa:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LaOnda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

LaOnda

New member
Ois mahdolllisuus saada pyörä jenkkilästä verottomana ja olen katsonut 600ia muoviluoteja; cbr 600rr, gsx-r 600, r6 tai zx-6rr.

Jo ihan rahallisen voiton takia tollanen kannattaa tehdäkin mutta ajattelin tottakai myös ajaa itsekin. Esim. uusi cbr600rr maksaa siellä 8799 $. Ei oo kallis...

Eroaako jenkkimallit mitenkään EU:n malleista? Olen kuullut että ruisku voi olla säädettynä eri tavalla USA:ssa paikallisten lakien takia, voisiko tälläinen huhu pitää paikkansa? Entäs miten moottori suhtautuu siihen että täällä ajetaan kun on vaan muutama aste lämmintä. Vaikuuttaako se?

Otan vastaan kaikki vinkit, ois nimittäin aika nihkeetä jos se ei menisikään katsastuksen läpi jos tästä tulee jotain...

Katsastukseen liittyen; suomalainen katsastusmies palvoo e-merkkeja ja vaatimuksenmukaisuustodistusta, jotka on eu-pyorissa luonnollisesti saatavilla, mutta eipa paljon jenkki e-merkkeja mopoon laita. Samoin euroopan alueella paastorajat on tiukemmat, ainakin ruiskubuellit on saadetty eu-markkinoille toisin kun jenkkeihin.

Mutun tai kumminkaverinkaiman kokemusten pohjilta ei varmasti kannata liikkeelle lahtea, ettet paady loppupelissa kilvettoman mopon omistajaksi, varmaan parasta apua ja faktaa (pyyda paperilla) osaavat antaa katsastuskonttori, eli ne vaatimukset tarkalleen, ja ehka hondan maahantuoja, ehka seka suomessa etta jenkeissa, specsilistaa kannattaa pyytaa, ja sitten nuo hyvaksynnat ja vaatimuksenmukaisuusjutut.

USA on iso maa ja osavaltioiden välillä on suuriakin eroja noiden säädöksien kanssa. Mistäpäin olet vehjettäsi hommaamassa ?
Aikanaan muistan 1.4L Intikan ohjeissa olleen ihan omat säännöt Californian pyörien osalta, siellä kun on tiukat ympäristövaatimukset.

"Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista (1250/2002) 10 § mukaan muuttotavarana tuodun, ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan, perintönä tai testamentilla saadun sekä tulli- tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun L-luokan ajoneuvon vaatimustenmukaisuudeksi riittää, mikäli ajoneuvo täyttää yhdysvaltalaisten FMVSS-standardien vaihtoehtona kanadalaisten CMVSS- tai japanilaisten standardien vaatimukset."

Lähde: Ajoneuvohallintokeskus -> Katsastus ja ajoneuvotekniikka -> Käytetyn ajoneuvon maahantuominen

Eli kyllä tämän perusteella uskaltaa mopon hankkia Amerikoistakin.

edit: tarkoititko että tuot sen "tavallisena kansalaisena" etkä muuttajana? Siinä tapauksessa unohda koko juttu, em. helpotukset ovat vain Suomeen muuttajille

Juu, ei näyttäis tulevan paha hinta. Tosin nää mun laskelmat voi olla kyllä ihan päin seiniä, mut tullien ja verojen jälkeen n. 10500 euroa. Plus sit kuljetus.

Toin itse uuden wingin viime vuonna jenkeistä.  Tässä jotain kommentteja.  Tarvittaessa voit kysyä lisää privana.

Asioita joita pitää ainakin tehdä:
- kaikki lamput vaihdettava e-hyväksytyiksi.  Jenkkivalot ja vilkut ovat dot-hyväksyttyjä joka ei auta eu-alueella.
-todistettava että päästöt vastaa eu-määräyksiä.  Itse käytin Ekokatilla Vihtavuoressa päästömittauksissa.  Ei auttanut vaikka jenkkiwingi on eurooppalaista puhtaampi, kirjallista näyttöä pitää olla.  Lisäksi jenkkien päästömittausohjelma on erilainen kuin jenkeillä, eli se ei luultavasti auta.
-multa vaadittiin poikkeuslupa anomus AKElta, käsittely saattaa kestää kuukausia.

Haulla löytyy lisää tietoa tältä palstalta....
Haku1

Haku2

Joo, Brandtin takuu on ainakin voimassa jos tuo cebarin.

Tuli muita mutkia matkaan...Sieltä tulee auto verottomana jo, ja yksi henkilö ei saa tuoda kun yhden ajoneuvon jotenka siitä joutuisi sitten maksamaan verot. Mutta tulee siitä joka tapauksessa halvempi. Noin valot on sitten toinen juttu...

Tarkoitatko että Brandt antaa muuttotavarana tuodulle pyörälle takuun ? Jos tuot itse muuten kuin muuttotavarana niin epäilen. Käsittääkseni takuu pitää itse tuotaessa hoitaa alkuperäisen myyjän kanssa siellä USAssa ? Vai onko sinulla parempaa tietoa asiasta ?

Juuri näin, jos tuo sen muuttotavarana eikä se ole "vain tuntipyörä" niin Brandt kattoo sormien läpi. Jos se on muuttotavaraa niin sehän tarkoittaa että pyörää ei ole vain haettu jostain vaan että omistaja on myös käyttänyt sitä siellä ja itse asunut paikan päällä.

Back