• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

pyörän punnitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja polip
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

polip

New member
Kuinka paljon pyörä painaa,jos vaaka etupyörällä näyttää
83kg ja toinen henkilövaaka takapyörän alla 134kg.
Lasketaanko painot yksinkertaisesti vain yhteen?
Vai kuinka?
 
pyörä ei ole vaakassa, joten arvo heittää vähän. jotta etu ja takapyörän painon voisi laskea yhteen, pitää etupyörää punnittaessa takapyörän alla olla joku lankku joka on yhtä korkea kuin se puntari. ja takapyörää punnittaessa etupyörän alla lankku.

jos tarkka haluaa olla.
 
Kuinka paljon pyörä painaa,jos vaaka etupyörällä näyttää
83kg ja toinen henkilövaaka takapyörän alla 134kg.
Lasketaanko painot yksinkertaisesti vain yhteen?
Vai kuinka?

pyörä ei ole vaakassa, joten arvo heittää vähän. jotta etu ja takapyörän painon voisi laskea yhteen, pitää etupyörää punnittaessa takapyörän alla olla joku lankku joka on yhtä korkea kuin se puntari. ja takapyörää punnittaessa etupyörän alla lankku.

jos tarkka haluaa olla.

Jos tarkka haluaa olla, riittääkö jos sen lankun korvaa toisella henkilövaa'alla, kuten kysyjä on toiminut?  
wink.gif
 
Kuinka paljon pyörä painaa,jos vaaka etupyörällä näyttää
83kg ja toinen henkilövaaka takapyörän alla 134kg.
Lasketaanko painot yksinkertaisesti vain yhteen?
Vai kuinka?

pyörä ei ole vaakassa, joten arvo heittää vähän. jotta etu ja takapyörän painon voisi laskea yhteen, pitää etupyörää punnittaessa takapyörän alla olla joku lankku joka on yhtä korkea kuin se puntari. ja takapyörää punnittaessa etupyörän alla lankku.

jos tarkka haluaa olla.

Jos tarkka haluaa olla, riittääkö jos sen lankun korvaa toisella henkilövaa'alla, kuten kysyjä on toiminut?  
wink.gif
jos tarkka haluaa olla niin riittää...jos henkilövaa`at ovat samankorkuiset...  
tounge.gif
 
Kun kerran tälle linjalle lähdettiin, niin pitäisi tietysti vielä punnita kaksi kertaa. Eli vaihtaa vaakat etu ja takapään kanssa, että saadaan eliminoitua vaakojen mahdollinen kalibrointivirhe.
wink.gif
 
Kuinka paljon pyörä painaa,jos vaaka etupyörällä näyttää
83kg ja toinen henkilövaaka takapyörän alla 134kg.
Lasketaanko painot yksinkertaisesti vain yhteen?
Vai kuinka?

pyörä ei ole vaakassa, joten arvo heittää vähän. jotta etu ja takapyörän painon voisi laskea yhteen, pitää etupyörää punnittaessa takapyörän alla olla joku lankku joka on yhtä korkea kuin se puntari. ja takapyörää punnittaessa etupyörän alla lankku.

jos tarkka haluaa olla.

Jos tarkka haluaa olla, riittääkö jos sen lankun korvaa toisella henkilövaa'alla, kuten kysyjä on toiminut?  
wink.gif
jos tarkka haluaa olla niin riittää...jos henkilövaa`at ovat samankorkuiset...  
tounge.gif
Ei merkitystä vaikka toinen vaaka olisi metrin korkeammalla (jos haetaan pelkkää kokonaispainoa eikä akselipainoja).
 
Ehdottoman tärkeää olisi tarkistaa oman paikkakunnan gravitaatiovakio, koska se vaihtelee riippuen paikan korkeudesta ja maantieteellisestä sijainnista.
Toinen huomioitava seikka on kuun asento: jos kuu sattuu olemaan suoraan yläpuolella, se keventää pyörää merkittävästi.
Parempi jättää homma ammattilaisille. Esimerkiksi mittatekniikan keskuksesta voisi löytyä ammattilaisia, jotka saavat pyörän punnittua niin, että lasku on vain hieman suurempi kuin pyörän hinta.
 
Suosittelisin kuitenkin ottamaan pyörän kainaloon ja menemään seisomaan kylppärin vaa'alle. Mittausarvosta pitää sitten vain vähentää oma paino ja homma on selvä.
wink.gif


Samalla tekniikalla hoituu kätevästi lasten, koirien ja muijan punnitseminenkin.
 
Ehdottoman tärkeää olisi tarkistaa oman paikkakunnan gravitaatiovakio, koska se vaihtelee riippuen paikan korkeudesta ja maantieteellisestä sijainnista.
Toinen huomioitava seikka on kuun asento: jos kuu sattuu olemaan suoraan yläpuolella, se keventää pyörää merkittävästi.
Parempi jättää homma ammattilaisille. Esimerkiksi mittatekniikan keskuksesta voisi löytyä ammattilaisia, jotka saavat pyörän punnittua niin, että lasku on vain hieman suurempi kuin pyörän hinta.
Ja muistakaa ottaa huomioon myös syrjäytetyn ilmamäärän aiheuttaman nosteen muutos jos punnitusta ei suoriteta NTP-olosuhteissa.
 
Laita parin metrin lankku vaa-an päälle ja siirrä pyörä sen lankun päälle, lopullinen tulos tulee kun vähennät lankun painon.
baaa.gif
 
"Parempi jättää homma ammattilaisille. Esimerkiksi mittatekniikan keskuksesta voisi löytyä ammattilaisia, jotka saavat pyörän punnittua niin, että lasku on vain hieman suurempi kuin pyörän hinta. "
Näin se on koska mitään ei kannata tehdä itse, jos sen voi teettää toisella.
Sitä paitsi maahantuojan pyörälle antama takuu ei koske itse aiheutettuja, esim. virheellisestä punnituksesta aiheutuvia vikoja.
 
Ajaa lähimmälle lihakarjatilalle ja laittaa pyörän elukkavaakaan kiinni jollakin konstilla, tulee ainakin suht oikea tulos.
 
Joskus duunipaikan laitteista on ihan oikeeta hyötyäkin.
tounge.gif
biggrin.gif
Mä ajoin härräkän työpaikan trukkivaa'alle, jota kalibroidaan alinomaa. Kilon tarkkuus riittää mulle ton malmikasan kanssa...
smile_org.gif
 
Pura pyörä ja punnitse osa kerrallaan. Pienet tarkkuusvaa`at antavat tarkempaa tietoa
033102beer_1_prv.gif
Muuten hyvä mutta vaikka yksittäisen punnituksen virhe on pieni niin punnituskertojen lukumäärästä johtuen kokonaisvirhe saattaa kasvaa suuremmaksi.
tounge.gif
ja sitten kun on kasannut mopon pitää vielä punnita ne "ylimääräiset" osat jotka oli irrotettaessa, mutta joille ei enää löydy paikkaa kasatessa..ja vähentää niiden paino kokonaispainosta..
 
Back
Ylös