• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän sammutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pasiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pyörän sammutus - Virta-avain vai tappokytkin

• Virta-avain

Ääniä: 0 0,0%
  • Tappokytkin

Ääniä: 2 100,0%
  • Joku muu

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    2

pasiman

New member
Sammutatko pyöräsi kääntämällä sytysvirrat pois vai tappokytkimestä?

Mulle neuvottiin aloitellessani, että oikea tapa on virtalukko. Sitä olen käyttänytkin siitä asti. Ei ainakaan jää valot päälle, vaikka jättäisi avaimen paikalleen, eikä tule yritettyä käynnistää tappokytkin painettuna. Eli tappokytkin saa olla koko ajan "run"-asennossa.

Mites muut???

Pasi

Avaimella. Aina.
Paitsi joskus vahingossa olen hipaissut tappokatkaisijaa valoissa... Se on ihan yhtä nolottavaa kuin pyörän kaataminen omalla pihalla. (siihen en ole ainakaan vielä syyllistynyt)

virta-avaimesta. Niin mulle kans neuvottiin, autokoulus kun aina sammuttelin rätkän tappokatkaisijasta niin ope huomautti. 1 päivä jotenki onnistuin säheltämään katkaisimen kanssa kesken ajon. Ihmettelin miks hyytyy peli tää.. kunnes hoksasin. Ehti jo paniikki tulla..

Ehti jo paniikki tulla..
Tuttu tunne...
Minäkin kerran sammutin ajatuksissani kytkimestä. Kun lähdettiin jatkamaan matkaa, ei mopo tietenkään käynnistynyt. Siinä sitten kaikki mopon ympärille ihmettelemään ja kuuntelemaan mun "tää hajos!" kommentteja... ja muutama sivustakin katsoja oli... Kunnes sitten joku ehdotti kytkimen napsautusta. Olo oli
shaun.gif

Miks se pitäis tappokytkimestä sammuttaa? Täytyy kuitenkin virrat katkaista avaimesta ennen kun pyörän jättää parkkiin.

Siis avaimesta...

Avaimen kanssa pelataan juu.
Ja joskus harrrrvoin tulee tuota paniikkinappulaa painettua, ihan vaan sen vuoksi,
ettei pääsis vallan hapettumaan.

062802moto_prv.gif

btw. - klik -  
wink.gif

Avaimesta. Toki pari kertaa kesässä painella paniikkinappulaa, ettei pääse hapettumaan ja toimii sitten kun tosissaan tarvii... Toivottavasti ei tarvi!

Useimmiten virta-avaimesta, mutta jos jätän pyörän mäkeen ja siksi vaihteen päälle, sammutan sivuseisontatuella
smile_org.gif
.

Melkein aina sammutan avaimella, joskus todella harvoin tappokytkimellä, 
tuppautuu unohtumaan päälle ja vikaa haetaan
biggrin.gif

062802moto_prv.gif

Avaimella yleensä.

Käyttäessäni levyjarrulukkoa laitan lisäksi vielä tappokatkaisijasta varmistuksen, etten kolauta levyä solmuun... -ehkä  
crazy.gif

Tappokytkimestä. Kun on toinen käsi kytkimellä ja toinen jarrulla, niin kielelläkö te sitä avainta käännätte.
tounge.gif
 Kun mopo on sammuksissa, niin katkasija run-asentoon ja avaimesta virrat pois.

Miinukset: Akkua kuluu 0.5 sekuntia valojen polttoon turhaan
Plussat: Polttoainetta palaa 0.5 sekuntia vähemmän aikaa

Tappokytkintä ei tule käytettyä juuri koskaan.  Jopa niin, että jos joku on sen lyönyt päälle niin vikaa etsitään ihan muualta, -ja kauan...

Mitä varten se muuten ylipäätään on?  
nixweiss.gif

Yleensä avaimella, mutta joskus kun jättää pyörän hankalaan paikkaan tulee sammutettua tappokatkaisijalla...

No joo...
Myönnetään.
Kahdesti olen ollut nutullaan ja silloin tuli käytettyä...

wink.gif

Back