Pyörän startti täysin mykkänä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Triton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Triton

New member
Pyörän startti täysin mykkänä

Pyörän startti ei toimi. Akku on lähes uusi (kesäkuussa 22 ostettu ja varmuuden vuoksi eilen täyteen ladattu). Ensin katsoin tietysti sulakket, jotka olivat ehjiä. Sitten epäilys osui starttireleeseen, jonka vaihdoin uuteen. Vika ei poistunut tästä huolimatta. Täytyy vielä mitata tuleeko starttireleen moninapa- ja virtaliittimelle jännitettä kun starttinappulaa painaa. Mitäs muuta tässä vielä voisi testata? :dunno:
 
No enpä tarkistanut rungon puolta. Akun puoleinen (myös + kaapeli) on tietenkin puhdas ja tiukasti kiinni. Kaikki muut toimii, valot, vilkut, bensapumppu. Sivujalan kytkin ei myöskään jumita.
 
Suora virta startin tai solenoidin +-napaan, jos startti toimii, niin vika on solenoidin ja starttinapin välissä.
 
Jep, tätä testataan huomenna. Tietysti myös maajohtimen rungon puoleinen liitäntä.
 
Onko kytkinvivussa rajakytkintä joka tunnistaa onko kytkin ylhäällä vai painettuna ja toimiiko vaihdeanturi?
 
Omassa iö-suzukissa meni myös startti yllättäen täysin mykäksi. Arvelin että on hiilet loppu ja avasin startin mutta hiilet olivatkin vain jumissa. Tökkäsin hiilet liikkeelle ja putsasin kollektorin. Taas toimii.
 
Homma jatkuu edelleen. Purin stongasta kahvan, puhdistin kontaktipinnat, joihin pääsi käsiksi. Lisäksi hioin palaneet katkaisijoiden nastat hienolla hiomapaperilla puhtaiksi. Tappokytkintä ei saanut avattua, joten puhdistin sen ipalla. Lisäksi suihkautin kytkinpintojen väliin CRC:tä ja naksuttelin kytkintä edes takaisin. Sitten kahva kasaan ja testaamaan - ei tulosta.
Sitten kokeilin jo ehdotettua releen ohitusta, jonka tein tyrkkäämällä jakarin varrella releen navat yhteen. Ja kas, startti heräsi eloon ja pyöräytti iloisesti konetta.
Tässä ei kai ole enää muuta vaihtoehtoa kun kahvan avaaminen uudestaan ja kolvaamalla tai leikkaamalla tappokytkimen johdot irti/poikki ja viriteltävä uusi vesitiivis katkaisija johonkin kahvan lähelle.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille. :respect:
 
Homma jatkuu edelleen. Purin stongasta kahvan, puhdistin kontaktipinnat, joihin pääsi käsiksi. Lisäksi hioin palaneet katkaisijoiden nastat hienolla hiomapaperilla puhtaiksi. Tappokytkintä ei saanut avattua, joten puhdistin sen ipalla. Lisäksi suihkautin kytkinpintojen väliin CRC:tä ja naksuttelin kytkintä edes takaisin. Sitten kahva kasaan ja testaamaan - ei tulosta.
Sitten kokeilin jo ehdotettua releen ohitusta, jonka tein tyrkkäämällä jakarin varrella releen navat yhteen. Ja kas, startti heräsi eloon ja pyöräytti iloisesti konetta.
Tässä ei kai ole enää muuta vaihtoehtoa kun kahvan avaaminen uudestaan ja kolvaamalla tai leikkaamalla tappokytkimen johdot irti/poikki ja viriteltävä uusi vesitiivis katkaisija johonkin kahvan lähelle.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille. :respect:

Itse kyllä mittailisin kytkimen toimintaa johdoista, ennenkuin tuhoaisin alkuperäisen kytkimen. Jospa vika onkin jossain kahvaan menevässä johdossa?
 
Itse kyllä mittailisin kytkimen toimintaa johdoista, ennenkuin tuhoaisin alkuperäisen kytkimen. Jospa vika onkin jossain kahvaan menevässä johdossa?

Jep, ei kannata alkaa rikkoa paikkoja ennen kuin tietää missä se vika oikeasti on. Ainakin joissain vanhemmissa pyörissä on sellainen erillinen diodeihin perustuva ”älypurkki”, joka päättää milloin pyörää saa yrittää startata ja milloin ei. Asiaan voi vaikuttaa kytkinkahvassa oleva tunnistin, pyörän vapaavalo, sivujalan tunnistin ja tappokytkin. Ja tietty sitten myös se starttinappi itse. Korjauskäsikirja kytkentäkaavioineen olisi aika kullanarvoinen väline vianetsintään.
 
Lähteekö pyörä mäkistartilla käyntiin? Jos lähtee niin sitten ei ainakaan tappokytkimessä ole vikaa.
 
Tappokytkinhän se oli hajonnut. Se yhdisti vain kun sen sai taiteiltua suunnilleen keskiasentoon. Muutaman millin heitto siitä asennosta puoleen tai toiseen sammutti pyörän. Onneksi löytyi käytetty samanlainen kunnossa oleva osa. :jippikaijee:
Kiitos vielä vianetsintäneuvoja antaneille!
 
Tappokytkinhän se oli hajonnut. Se yhdisti vain kun sen sai taiteiltua suunnilleen keskiasentoon. Muutaman millin heitto siitä asennosta puoleen tai toiseen sammutti pyörän. Onneksi löytyi käytetty samanlainen kunnossa oleva osa. :jippikaijee:
Kiitos vielä vianetsintäneuvoja antaneille!

Käytätkö ko. kytkintä säännöllisesti, eli käyttökö sen rikkoi? Itse en koskaan sammuta pyörää tappokytkimestä normielämässä.
 
Käytätkö ko. kytkintä säännöllisesti, eli käyttökö sen rikkoi? Itse en koskaan sammuta pyörää tappokytkimestä normielämässä.

Näin tuli tehtyä jo vuosikaudet. Joten todennäköisesti kytkin otti siitä itseensä. Vaan nyt on tilanne muuttunut ja sammutan pyörän tästä lähtien aina virta-avaimesta tai sivujalan kytkimestä kun vaihde on päällä.
 
Nyt on vain opetettava itsensä luopumaan vanhasta tavasta. Kun samalla lailla on tehnyt pitkät ajat niin käytäntö on tietenkin jäänyt käden lihasmuistiin. Peukalo tuppaa edelleen herkästi hakeutumaan tappokytkimelle kun pyörää sammuttaa. Toistaiseksi olen jo käden liikkeessä ollessa onnistunut komentamaan sen virta-avainta kohti.
Mutta niinhän se on, että ajan kanssa tästäkin harmista pääsee eroon.
 
Kuluva osa se on virtalukkokin, turha sitä osien säästämiseksi on murehtia mistä sammuttaa.
 
Kuluva osa se on virtalukkokin, turha sitä osien säästämiseksi on murehtia mistä sammuttaa.

Varsinkin jos tekee pienen hintavertailun virtalukon ja tappokytkimen kesken.
Virtalukko kylläkin menee rikki jossain vaiheessa kun se kuitenkin kuluu, edellisessä busassa hajosi noin 130tkm kohdalla. Sitä edesauttoi se että joku yritti jossain avata sitä ruuvarilla ja se suojaläppä ei enää toiminut.
 
Back
Ylös