Pyörän tuonnista ja liikuttelusta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja redfresnel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

redfresnel

New member
Tervehdys,

Ajatuksena olisi matkustaa saksaan pyörää hankkimaan. Perusasiat paperihommista ja rekisteröinnistä on hallussa, mutta muutama kysymys jäi vielä muiden ketjujen lukemisen jälkeen askarruttamaan...

1) Jos tarvitaan vaatimustodistus esim. vanhemman pyörän kanssa, kannattaako se hommata jo ostomaasta ja täytyykö se esittää suomen tullissa vai vasta rekisteröitäessä? Ja saako maahantuojalta tiedon onko tietyn (vuosi)mallin rungossa EU-merkintä ettei tarvitsisi vaatimustodistusta vai riippuuko se puhtaasti maasta ja meiningistä?

2) Kaupanteon jälkeen pyörä kun poistetaan rekisteristä, niin onko tässä minkäänlaista "siirtoaikaa" ennen kuin pyörällä on laitonta ajaa? Onko esim. mahdollista ajaa pyörä rannikolle laivaamista varten vai pitääkö se kuljettaa erikseen esim. autolla jos mennään pykälien mukaan.

3) Entä rekisteristä poistetun pyörän vakuuttaminen esim. juuri tuon laivaan ajon ajaksi?

Ja jos jollain on hyviä vinkkejä mihin suuntaan kannataisi suunnata tms., niin otan niitä mielelläni vastaan.
smile_org.gif
Tällä hetkellä suunnitelma on pyöriä Dortmundin ympäristössä (koska sieltä löytyi kiinnostavia yksilöitä eikä sieltä ole liian pitkä matka laivaan...).

Kiitoksia etukäteen!
 
1. Vaatimustenmukaisuustodistus tarvitaan katsastuksessa, jos sitä tarvitaan. Jos tyyppikilvessä on e-merkintä sitä ei tarvita, pääsääntöisesti tarvita. Hommaa ostomaasta.

2. Saksassa siirtoaikaa ei ole. Ajoneuvo pitää aina olla vakuutettu jos sillä ajetaan. Vuokraa pakettiauto, kuljeta sillä satamaan ja työnnä laivaan. Pakettiauton saa saksassa vuokrattua edullisesti ja voit jättää sen vuokrafirman pihaan toisessa kaupungissa.

3. Sovi vakuutusyhtiösi kanssa että saat pyöräsi vakuutettua ilmoittamalla valmistenumero vaikka textiviestillä kaupan jälkeen, kasko varkauden varalta. Lübecissä poliisilla on tapan ajella satama-alueella ja "kytätä" ajetaanko kilvettömiä/vakuuttamattomia laitteita laivaan.

Dortmundista on kyllä muutama sata laivaan. Itse ostan pyörät "pohjoisesta" juuri siksi että sieltä on lyhyempi matka laivaan. Saksassa on kyllä pyörien hinnat nyt hyvin "haasteelliset". Ei helpolla löydä kunnollista laitetta jonka kannattaa suomeen tuoda. Yksityisiltä voi löytää todellisia "helmiä" mutta ne ei ole niitä halvimpia. Jos ensikertaa olet asialla niin varo huijareita, niitäkin on saksassa.
 
Kiitos vastauksista!

Millä tavalla hinnat ovat "haasteelliset"? Saksasta tuonti itseä kiinnostaa lähinnä pienempien kilometrien ja halvemman hinnan takia, toki tuossa säästö saattaa olla tietyissä tapauksessa marginaalista, sen olen hyväksynyt...

Onhan sieltä Dortmundista matkaa, mutta pohjoisempaa ei oikein tuntunut löytyvän mielenkiintoisia...ja näistä muutamista ehdokkaista osa oli liikkeiden myymiä, että luulisi olevan huijausmahdollisuus hieman pienempi noissa. Onhan tuossa tietysti vähän kikkailua jos pitää autokin vuokrailla.
 
Suomessa on pyörien hinnta laskeneet parin vuoden melkoisesti ja laskenevat edelleen kun kohti syksyä mennään. Saksassa ei käytettyjen hinnat ole laskenee, jopa voisin sanoa että ovat nousseet. Suomessa pyörien hintaapyynnit saattavat joissakin malleissa olla jopa alle saksan hintojen ja kun siihen lisätään vero ja hakukustannukset... kalliiksi tulee. Jos haet jotakin erikoisempaa mallia niin valikoimaa saattaa olla enemmän. Yksityisillä myyjillä on hinnat kyllä järkevämmällä tasolla kuin liikkeissä, niinkuin meilläkin täällä suomessa.
Jos et hanki saksasta exportkilpeä niin paku lienee sopivin kuljetin että saat mopon rantaan, kaikki muu on kikkailua. Pakun saat varmaankin edullisemmin kuin kilven.
 
Jos ostat kaupasta etkä yksityiseltä, kauppias varmaan neuvoo ja avustaa exportkilven + vakuutuksen saannissa. Varaa tähän aikaa 1/2 päivää. Näin pääset sitten ajamalla satamaan, tai jos oikein ajaminen maittaa uudella kulkineella, niin Ruotsin kautta kotiin.
smile_org.gif
 
Export-kilvet kannattaa hommata jotta pääsee ajamaan pyörän pois maasta. Eivät maksa paljoa ja ovat helppoja hommata. Vaikka ajoneuvoa ei olisi katsastettu sitä saa ajaa muistaakseni 5pv siirtokilvillä. Kauppias varmaan auttaa "mielellään" tässä.

Yhdensuuntaiset autonvuokraamiset ovat aivan shatanan kalliita, joten en pidä sitä itse järkevänä vaihtoehtona.

Ajamalla vaan niin saa tuntumaan uuteen peliin samantien.
062802moto_prv.gif
 
Kiitoksia jälleen vastauksista. En mitään älyttömän erikoista metsästä, Triumphit kiinnostaapi, erityisesti Thruxton/Bonneville/Scrambler. Ainakin noissa hinnat tuntus olevan halvempia vaikka laittas verot jne. päälle + se ettei valikoimat ole joissain malleissa täällä kovin kummoisia ja liikkeissäkin tuntu olevan ainakin pirkanmaan seudulla jo alkukesästä meininki että "osta nyt tai tilaushommiksi menee ja saat odottaa" - silloin taas ei ollut mahdollisuutta ostaa pyörää. Toki edelleen säästön määrä voi olla tuontipyörässä sellainen ettei kaikki välttämättä suosittele tai lähtisi itse tekemään reissua.

Ajamallahan se mukavin olisi toki tuoda pois ja jos kerran halvempi ja helpompi vaihtoehto niin eiköhän se noilla kilvilla mennä sitten vaikka pohjoisesta laivaan hyppäisikin.
 
Kiitoksia jälleen vastauksista. En mitään älyttömän erikoista metsästä, Triumphit kiinnostaapi, erityisesti Thruxton/Bonneville/Scrambler. Ainakin noissa hinnat tuntus olevan halvempia vaikka laittas verot jne. päälle + se ettei valikoimat ole joissain malleissa täällä kovin kummoisia ja liikkeissäkin tuntu olevan ainakin pirkanmaan seudulla jo alkukesästä meininki että "osta nyt tai tilaushommiksi menee ja saat odottaa" - silloin taas ei ollut mahdollisuutta ostaa pyörää. Toki edelleen säästön määrä voi olla tuontipyörässä sellainen ettei kaikki välttämättä suosittele tai lähtisi itse tekemään reissua.

Ajamallahan se mukavin olisi toki tuoda pois ja jos kerran halvempi ja helpompi vaihtoehto niin eiköhän se noilla kilvilla mennä sitten vaikka pohjoisesta laivaan hyppäisikin.
Yksinkertaisinta on käyttää agenttia, joka käy katsomassa vaihtoehdot ja tekee kaupat sekä kuljettaa Suomeen.

Maksaa n. 500€, eli vähemmän, kuin itse hakemalla...

Se vaan on näin.
 
Samaa mieltä. Agentit on yksinkertaisille.
Annetaan kerppu rahaa kaverille joka hakee halvimman pyörän saadakseen itse välistä enemmän.
buttrock.gif


Suosittelen itse hakemista lämpimästi. Säästö voi olla mitä on, mutta saat juuri sellaisen pyörän kun haluat. Tarkan markan miehenä suosin itse yksityisiä alkuperäis-Germaaneja liikeiden sijaan.
 
Kyllä itsekin kallistuisin enemmän reissun kannalle vaikka noviisi olenkin. Kieli taittuu kohtuullisesti, alan termit tosin ei. Kuluja laskin reissulle (matkat, majoitus, ruoka) + paperi- + muille järjestelyille tulevan aikalailla sen saman 500e. Olenko unohtamassa jotain?
 
Rahat käteisenä kaupanteko hetkellä ja varmistat zullaustungstellen aukioloajan kilpien saantia varten.
 
Ainakin Hampurissa oli rekisteröintitoimistoa vastapäätä kilpipajat ja vakuutuksen sai samalla (max 12 kk). Varaa mukaan työkalut exportkilven kiinnitykseen (tai nippusiteitä). Koko rekisteristä poisto, väliaikaisen kilven hankinta ja vakuutuksen hankinta onnistui vajaalla saksalla kun myyjä ohjasi toimistolle, puoltoista tuntia. Suomesta kai saa vielä kaskonkin puhelinsotolla, kun on antaa valmiste- ja rekisterinumero - jos haluaa. Ja sillä vakuutuksella kai saa jo nykyään ajaa Suomessakin?

Ja itse hakemaan - et varmaan lähetä kaveriakaan hakemaan ittelles vaimoa  
wink.gif
?
 
Ainakin Hampurissa oli rekisteröintitoimistoa vastapäätä kilpipajat ja vakuutuksen sai samalla (max 12 kk). Varaa mukaan työkalut exportkilven kiinnitykseen (tai nippusiteitä). Koko rekisteristä poisto, väliaikaisen kilven hankinta ja vakuutuksen hankinta onnistui vajaalla saksalla kun myyjä ohjasi toimistolle, puoltoista tuntia. Suomesta kai saa vielä kaskonkin puhelinsotolla, kun on antaa valmiste- ja rekisterinumero - jos haluaa. Ja sillä vakuutuksella kai saa jo nykyään ajaa Suomessakin?

Ja itse hakemaan - et varmaan lähetä kaveriakaan hakemaan ittelles vaimoa  
wink.gif
?
Kannattaa tarkistaa rekisteröintitoimiston aukioloajat, ne saattavat olla virkamiesmäiset.
 
500,-€ matkakassaan on melko vähän, varaa vaikka toinen 500€ lomailuun niin sillä onnistuu. Kolmisen viikoa sitten käväisin matalalla pakettiautolla, pelkästään laivaliput maksoivat yli 1.000,-€
 
Juu, pitää nuo virastot tsekata.

Tallinkilla tais olla pyörämaksu 75e ja matkustajan hinta saman verran -->400e, riippuen kuinka mukavasti haluaa matkata. Autolla varmaan enempi juu.

Luulis joo että samalla kaskolla millä tuo pyörän suomeen, saa vielä jatkoaa ajoa täällä päässä. Pitänee varmistaa tuokin vakuutusyhtiöstä.
 
Samaa mieltä. Agentit on yksinkertaisille.
Annetaan kerppu rahaa kaverille joka hakee halvimman pyörän saadakseen itse välistä enemmän.
buttrock.gif


Suosittelen itse hakemista lämpimästi. Säästö voi olla mitä on, mutta saat juuri sellaisen pyörän kun haluat. Tarkan markan miehenä suosin itse yksityisiä alkuperäis-Germaaneja liikeiden sijaan.
Lievä yleistys maahantuojista.
En ole vielä tuollaiseen törmännyt...

Tarkanmarkan miehenä olet aika ihmeissäsi, jos pyöräkaupan takia joudut alkamaan miekkailemaan yksityisen kanssa.
Veikkaan, että rahat meni ja kokemusta jäi, jos esim. onkin vaikka pöllitty fillari...

Liikkeen kanssa aivan eri lähtökohdat.
 
Kyllä itsekin kallistuisin enemmän reissun kannalle vaikka noviisi olenkin. Kieli taittuu kohtuullisesti, alan termit tosin ei. Kuluja laskin reissulle (matkat, majoitus, ruoka) + paperi- + muille järjestelyille tulevan aikalailla sen saman 500e. Olenko unohtamassa jotain?
Alakanttiin menee, jos ei nyt säkällä ole eka kpl. se oikea.
Jos vähänkin joudut lähtemään etsimään toisia vaihtoehtoja, niin alkoi maksaa.

Tuosta agentin käytöstä vielä sen verran, että olen saanut maahantuoduksi 500€:lla seuraavaa:

-Kolmen eri yksilön katsomiset (ei halpaa ajaa ympäriinsä)
-Kuljetuksen Suomeen vakuutuksineen
-tullipaperit ja rättikilvet täällä

Katsastus ja verojen maksu jäi itselle.

Ja pyörä oli sitten varmasti hyvä ja tasan sovitun hintainen, joten ei ylimääräisiä kerännyt kaveri tinkaamisella.

Sen verran itsekin noita laitteita hakeneena omaan käyttöön, että voisin ensikertalaiselle aika huolettomasti suositella agentin käyttöä.

On aika useaa omatoimimatkaajaa kyllä vedätetty Saksassakin...
 
Ainakin Hampurissa oli rekisteröintitoimistoa vastapäätä kilpipajat ja vakuutuksen sai samalla (max 12 kk). Varaa mukaan työkalut exportkilven kiinnitykseen (tai nippusiteitä). Koko rekisteristä poisto, väliaikaisen kilven hankinta ja vakuutuksen hankinta onnistui vajaalla saksalla kun myyjä ohjasi toimistolle, puoltoista tuntia. Suomesta kai saa vielä kaskonkin puhelinsotolla, kun on antaa valmiste- ja rekisterinumero - jos haluaa. Ja sillä vakuutuksella kai saa jo nykyään ajaa Suomessakin?

Ja itse hakemaan - et varmaan lähetä kaveriakaan hakemaan ittelles vaimoa  
wink.gif
?
Joka läänistä ei kilpiä ulkomaalainen saa ollenkaan.

On eri säännöksiä eri paikoissa.


Kilpipajasta kannattaa ottaa vakuutus suoraan väliaikaisille kilville. Maksaa jotain 15€.

On tullut Hampurissakin joskus oltua kilvenhaussa yli kolmekin tuntia.
Aina ei todellakaan mene kovin vikkelästi Saksalainen byrogratia.
 
Back
Ylös