• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän tuonti virosta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maxxi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Maxxi

New member
Eli muutamia kysymyksiä aiheesta joita en haulla löytänyt, täällä kuitenkin on varmasti henkilöitä jotka pyörän ovat käyneet ostamassa motodepoosta tai bikepointilta tai muilta virolaisilta firmoilta.

Saako pyörään siirtokilvet kummassakin satamassa? (katajannokka, länsisatama)?
Mitenkä tulli on satamissa auki?
Mitenkä kilvettömän pyörän siirto laivaan/laivalta onnistuu? (liike toimittaa pyörän satamaan pakettiautolla)

Ja mitä muuta olisi hyvä tietää?

Tarkoituksena siis ajaa pyörä laivaan ja laivasta sitten kotiin siirtokilvillä.
 
Mulla ois kans suunnitelmissa hakee pyörä sieltä. Ei kyllä pysty antaa neuvoja ku itekki tarvisin niitä=)
 
Tulee paljon vähemmän vaivaa ja byrokratiaa kun vuokraat tai pummaat pakettiauton ja käyt sillä hakemassa mopon kotio. Lisäkustannus ei ole kummoinen.
 
Kaveri tuo kokoajan moottoripyöriä sieltä, ei ole väliä millä asemalla katsastaa/milloin, helpoin ja nopein varmaankin kuljettaa kärryllä tai pakulla, toki viron kilvilläkin ajelevat suomessa, mikäli on siellä rekisterissä.
 
Tulee paljon vähemmän vaivaa ja byrokratiaa kun vuokraat tai pummaat pakettiauton ja käyt sillä hakemassa mopon kotio. Lisäkustannus ei ole kummoinen.
Ideana olisi kuitenkin hakea pyörä niin että sen saa samantien ajoon joten tämän takia hirveää tarvetta pakettiautolle/kärrylle ei olisi.

Haluaisin vain kuulla onko joku siihen tyyliin tuonut tuolta pyörän että mitenkä se on toiminut. Kyseiset laitteethan pääsääntöisesti ei ole Viron kilvissä vaan ne on tuotu Italia/Saksa akselilta.
 
Pakun kyytiin vaan niin mahtu se pakollinen sata laatikkoa kaljaakin mukaan... alkomahooli kallistuu taas, ei sinne turhaa reissua tässäkään suhteessa kannata tehdä
smile_org.gif
 
"Matkakulut tuonne kuitenkaan ei kauhean kovat ole, halvimmillaan tuntuu menopaluu maksavan n. 10 euroa...."

ei olekaan, jos pääsee Hesasta lähtien 'jalkaisin'; sen sijaan Pirkanmaalta kun ajelee kärryn kanssa sinne ja takas, 220 euroo...(bensa + laiva)

mutta onneksi toi viinaarannasta vähän kompensoi....

tounge.gif
 
Itse toin juuri perjantaina pyörän Virosta. Pyörä oli yksityiseltä, ja oli Viron kilvissä. -> Viroon, sain kyydin satamasta pyörän luokse, pyörällä ajoin koeajot kun oli kilvissä, jonka jälkeen veimme myyjän kanssa pyörän ARK:lle (ajoneuvorekisterikeskus tjsp.), poistimme sen Viron kilvistä, jonka jälkeen pyörä pakulla satamaan. Sieltä sitten ajoin pyörän laivaan, ja Suomeen kun pääsin niin ajoin pyörän tulliin. Hetken odottelun jälkeen sinne tullimies saapuikin, jonka kanssa hoidettiin paperihommat ja sain pyörään siirtokilvet, nämä maksoivat 15€. Nyt saa pyörällä ajella noilla kilvillä sen 3kk. Ekalla viikolla tosin maahantuonnista pitää aloittaa katsastus, sekä pyytää tullilta verotuspäätös. Ja tulli Suomen päässä on ymmärtääkseni 24h auki.
 
Itse toin juuri perjantaina pyörän Virosta. Pyörä oli yksityiseltä, ja oli Viron kilvissä. -> Viroon, sain kyydin satamasta pyörän luokse, pyörällä ajoin koeajot kun oli kilvissä, jonka jälkeen veimme myyjän kanssa pyörän ARK:lle (ajoneuvorekisterikeskus tjsp.), poistimme sen Viron kilvistä, jonka jälkeen pyörä pakulla satamaan. Sieltä sitten ajoin pyörän laivaan, ja Suomeen kun pääsin niin ajoin pyörän tulliin. Hetken odottelun jälkeen sinne tullimies saapuikin, jonka kanssa hoidettiin paperihommat ja sain pyörään siirtokilvet, nämä maksoivat 15€. Nyt saa pyörällä ajella noilla kilvillä sen 3kk. Ekalla viikolla tosin maahantuonnista pitää aloittaa katsastus, sekä pyytää tullilta verotuspäätös. Ja tulli Suomen päässä on ymmärtääkseni 24h auki.
Tekikö se sataman tullimies sen arvion pyörän kunnosta, vai tartteeko se käydä vielä näyttämässä jossain muualla?
 
Ei tehdä satamassa mitään kuntoarvioita, sieltä saa vain tullin siirtoluvat ja kilvet. Siitä sitten on viisi päivää aikaa käydä tullikonttorilla pyytämässä veropäätös. Ja jos pyörässä on jotain mistä mahdollisesti haluat saada veroalennuksia niin otat sinne pyörän mukaan ja näytät siellä. Jos taas ei ole mitään huomioitavaa, tai et halua veroalennuksia yrittää saada kunnon perusteella, riittää että viet pyörän paperit ko. konttoriin.
 
Itse toin juuri perjantaina pyörän Virosta. Pyörä oli yksityiseltä, ja oli Viron kilvissä. -> Viroon, sain kyydin satamasta pyörän luokse, pyörällä ajoin koeajot kun oli kilvissä, jonka jälkeen veimme myyjän kanssa pyörän ARK:lle (ajoneuvorekisterikeskus tjsp.), poistimme sen Viron kilvistä, jonka jälkeen pyörä pakulla satamaan. Sieltä sitten ajoin pyörän laivaan, ja Suomeen kun pääsin niin ajoin pyörän tulliin. Hetken odottelun jälkeen sinne tullimies saapuikin, jonka kanssa hoidettiin paperihommat ja sain pyörään siirtokilvet, nämä maksoivat 15€. Nyt saa pyörällä ajella noilla kilvillä sen 3kk. Ekalla viikolla tosin maahantuonnista pitää aloittaa katsastus, sekä pyytää tullilta verotuspäätös. Ja tulli Suomen päässä on ymmärtääkseni 24h auki.
Antoko ajaa kilvettömällä pyörällä molemmissa päissä? Mä jouduin lykkäämään laivaan ja laivasta tulliin.

Mut aika yksinkertanen toimenpide tuo oli kaikenkaikkiaan. Ja onnistuu ilman pakettiautoakin.
 
Ei ne mittää siel sanonu ku ajoin siihen tullikonttorille. Jostain olen joskus kuullut että lainvoimaisuus astuu voimaan vasta kun ohitat tullin portit. :)
 
Toisissa satamissa poliisit kertelevät ja tarkastelevat ajetaanko vakuuttamattomilla ajoneuvoilla. Liikennevakuutushan on lakisääteinen aika monessa maassa.
 
Näinpä. En voi siis ainakaan suositella että ajaisit pyörän siihen sataman porteille, mutta minulle Tullimies sanoi laivasta poistuttaessa, heti siis siinä ulkopuolella "Juu aja pyörä vaan tuonne parinsadan metrin päähän siihen tulliin, on siinä juuri ennenkuin poistuisit porteista ulos."
 
Voisiko joku kertoo, joka on käynyt kauppaa Virossa yksityisten kanssa, että oletteko ottaneet yhteyttä näihin pyöränmyyjiin maililla vai puhelimella ja englanniksi vai suomeksi? Itellä on tähtäimessä hakea pyörää Virosta ja olenkin viimeaikoina lähetellyt ainakin viidelle pyöränomistajalle Viroon mailia englanniksi ja kysellyt pyöristä lisäinfoo ja kertonut, että tulisin Tallinnasta hakemaan. Ainoo vaan, että vastauksia on tullut tasan yksi, mikä onkin pistänyt miettiin, että eikö kaverit ymmärrä englantia vai luulevatko kaupanteon olevan jotenkin hankalempaa suomalaisten kanssa..?
 
Projekti kesken mutta alustavasti seuraavaa. Virosta löytyi pyörä mototehnika.ee:n kautta. Tässä tapauksessa myyjä ymmärsi vähän suomea ja hyvin englantia. Osittain "kieliongelmien" syynä on varmaan haluttomuus asioida ulkomaalaisten kanssa, mutta olen ymmärtänyt että lama Virossa on vaikuttanut ostoinnokkuuteen aika reilusti, eli luulisi kiinnostavan saada tavara liikkeelle. Jos myyjän kanssa ei löydy yhteistä kieltä, niin ei varmaan kauppojakaan kannata edes yrittää hieroa. Itse aloitin viestin suomella ja sitten sama englanniksi, viidestä vastasi 2.
Oma pyörä pitäisi hakea tiistaina, tarinaa koko projektista myöhemmin. Btw, Ruotsin hintoja kannattaa myös katsella, ei näytä kauppa käyvän sielläkään.
 
Back
Ylös