Pyörän valinnasta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tervehdys vaan kaikille!. Antakaa vinkkejä "ensi-HD:n" hankinnassa.
Vanhempi rautapää 70-luvulta kiinnostaisi, mutta isot pojat sanoo että sitä saat sitten paljon laitella?. Laittoa en sinänsä pelkää, kun vanhoja japseja on tullut paljon omistettua, mutta mikähän lienee "totuus" rautapäitten luotettavuudesta...?.
Entäpäs 90-luvun alun sporat 883-joista on tehty 1200:a.?
883:nen taitaa sinällään olla melko laiska?.
Kaikki vinkit tervetulleita!.
biggrin.gif
 
Kyllähän rautapää vaatii hellää ja runsasta huolenpitoa sanovat sellaisen omistaneet. On kyllä enemmän tosimiesten pyörä kuin Evo-Sportti.
Jos Evoa hakee, niin kannattaa valita -91 tai uudempi (5 vaihdetta, remmiveto ja parempi laturin sijoittelu).
Mulla on Sportster vm. 1990, johon on tehty 883 -> 1200 konversio vuonna 1995. Samoilla kilkkeillä mennään yhä.
Tuo konversio kannattaa ehdottomsti tehdä/teettää. Siinä tulee todennäköisesti hinta/lisähevosvoima mootoripyörämaailman halvimmaksi. Muutos on todella tuntuva. Vääntää ihan eri tavalla.
 
hankala sanoa rautapää-asiaan mitään. käy kerhon foorumilla ja laita hakusanaksi rautapää, niin rupeaa juttua löytymään, sekä fanaattista puolustamista että onglmien kanssa painimista. moni on pohtinut samaa kysymystä.

konversio-evosta. kyllähän konvertoinnissa voi mennä asiat pieleen (esim. valitaan väärätlaiset männät, jolloin puristussuhde tulee liian kovaksi, pytyt porattu ilman stressilevyjä jne.). Mutta jos konvertoinnista johtuvia onglmia on, niin uskoisin niiden tulevat ilmi melko pian muutoksen jälkeen. Sinälläänhän 883 ja 1200 ovat lähestulkoon samat eli muutos ei aiheuta koneen alakerralle liiallista rasitusta tms.
 
juu tuntuihan hakusanalla keskustelua löytyvän...
tounge.gif
. Itse olen monissa muissakin laitteissa hiukan vanhoihin päin kallellaan, niin siinä mielessä toi rautapää osasto just kiinnostaakin. Noin niinkuin ulkonäöllisesti ne istuu kyllä meikeläisen silmään paremmin. Ei oo niin kimaltavia, ja vähän sellainen "rasvan tuoksu" on enemmän käsin kosketeltavaa. Noh, katsellaan ja tuumataan. Mutta jos jollain rautapään omistajilla on kerrottavan arvoista, niin kiitos etukäteen!.
 
jep. kävin tänään koe ajamassa 883 hugger sporan - 93. Haukkuivat monet tuolla suomi24 palstoilla "tyttöpyöräksi", mutta liekö kateellisten puhetta... aika hissukka peli se tietysti on, mutta ajofiilis ja muhkea papatus olivat huippuluokkaa!. Peli oli kaikin puolin siisti ja kauppaakin alustavasti hierottiin... öljyä puski hiukan koneen tasolle, mutta kuuluneeko asiaan??.
sport05.gif
 
Ne suomi24 arviot kannattaa ehkä jättää ihan omaan arvoonsa...

Vuotiko se siis sylinterin juuresta öljyä? Nuo sylinterin tiivisteet ja venttiilikoppien tiivisteet ovat ne yleisimmät vuotopaikat. Kummatkin on korjattavissa vaihtamalla sinne paremmat tiivisteet. Varsinkin sylinterin tiivisteiden vaihto tietysti aiheuttaa hiukan askaretta.

Eipä tuo oma Sportsterini vuoda kummastakaan paikasta, joten ei se ihan kaikkiin kuuluva ominaisuus ole.
 
nopean tutkiskelun perusteella näytti tulevan venttiili kopan välistä. Ei nyt mitään dramaattista, että olisi housun lahkeet öljyssä lepattaneet. Muuten kone kävi tosi nätisti ilman minkäänlaisa kihinöitä,naputuksia ym. Suoraa stongaa ja kahden istuttavaa penkkiä aloin jo siihen mielessäni suunnittelemaan..pieniä vilkkuja ym. muuta kivaa!. Hintaa sain huudatettua 6,5 nurkille, lienee aika kohdillaan?
 
Venttiilikopan tiivisteet eivät ole kovin työläät vaihtaa ja eipä tuo hinta ainakaan minusta mitenkään pahalta kuulosta, jos pyörä kerta kunnossa on. Siitä sitten vaan suunnitelmia toteuttamaan.  
wink.gif
 
Hinta kuulostaa ainakin hyvältä varsinkin jos pyörä hyvin kulkee. Ja on päällisin puolin ok näköinen.
 
Jep Jepillä tekisivät kaikki sylinteri tiivisteiden vaihdot hintaan 250-300e. Ei mielestäni ihan mahdoton hinta tuokaan. Huggeria en vielä pihaani hankkinut, täytyy käydä alkuviikosta katsomassa -72 Rautapäätä ja miettiä sitten...
062802moto_prv.gif
 
No niin. Päädyin sitten onnelliseksi Rautapään omistajaksi!. Pyörässä on vaan luonnetta ja ajamisen fiilinkiä enemmän kun näissä kokeilemissani uudemissa sporissa. Mahdolliset pienet oikuttelut unohtuvat hetkessä kun keulan suuntaa auringosta kuumana hehkuvalle kesäiselle mutkatielle...
smile_org.gif
 
Back
Ylös