• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pysty ajoasento pyörä mielessä ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fantti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fantti

New member
Eli kun nykyään alla Kawan zx12r niin jotenkin ajoasento alkaa rasittamaan kyynärpäitä ja mielessä pyörii jospa sitä vaihtaisi pyörään jossa ajoasento olisi pysty jolloin ei tarvitse maata käsien päällä koko ajan :) .

Mitä vaihtoehtoja kyseisen mallisiin olisi ?

Mieluiten hiukan katettu olisi mukava niin ei ilmavirta niin kovasti häiritsisi .Tyyliin V-strom 1000 ???
 
Tuohon osuu oikeastaan kaikki isot ja pienemmätkin matkaenskat. Caponord, GS, Varadero, Crosstourer, Explorer, Versys, Tenere...

Vaihtamalla paranee :p
 
Viimeksi muokattu:
Bemarit, Versys, Triumph Tiger + Sprint ST&GT, Tenere, Adve 1190, Suzuki GSF & GSX, Honda CBF, FZ1S, FJR, Z1000SX, Multistrada 1200.
 
Pystyasentoinen matkapyörä oli minulla hankinta kriteerinä ajellessa ex-pyörölläni Triumph 1050 Sprint st:lla. Kuin tilauksesta BMW oli juuri valmistanut markkinoille nykyisen pyöräni F800gt:een. Ajo asento minulle aivan optimi, mukava ja leppoisa. Pyörää on kevyt käsitellä ja kulutus 3.6/100km tuntmassa maantieajossa. Gt:een ohella BMW ST myös saman kaltainen pyörä, mutta varmaan ajo tuntumassa eron huomaa, GT kun on hieman pidempi pyörä. Hintakaan ei ole näissä vaihtoehdoisa uuten paha, ja ST:tä löytyy markkinoilla enemmänkin käytettyinä, jos ei aivan uutta voi tai halua ostaa.
 
Omasta kokemuksesta voin suositella Ducati Hypermotardia. Itsellä oli ongelmana kyykky pyörillä käsien puutuminen. Ducatilla ajoin viime kesänä Norjan reissun 3500km viikkoon. Ei pienintäkään ongelmaa käsien suhteen, mukava pysty ajoasento. Ducatissa lisäksi hieno moottori ja erittäin hyvät ajo-ominaisuudet.
 
jos pyörä on muuten hyvä, niin vaihda korkeammat klipoonit.

jotenkin vähän sama, kuin jos autossa olisi penkki liian lähellä rattia, niin vaihtaisi auton sen takia, että saisi penkin taaksepäin.
 
jos pyörä on muuten hyvä, niin vaihda korkeammat klipoonit.

jotenkin vähän sama, kuin jos autossa olisi penkki liian lähellä rattia, niin vaihtaisi auton sen takia, että saisi penkin taaksepäin.
Auton penkeissa on yleensa sellainen pikku nappi tai vipu josta sen etaisyys muuttuu ilman lisaosien ostoa. Monissa liikkuu rattikin samalla tavalla... :D

Turbobusa apehangerilla..? :right:
 
Joo kyllähän nykyinen Kawa on mainio kampe mutta jatkuva käsien varassa röhnötys alkaa vaivaamaan käsiä...

Täytyypä alkaa tutustumaan vaihtoehtoihin ja käydä liikkeissä kokeilemassa eri vaihtoehtoja.

Kiitoksia vinkeistä :thumbup:
 
Busan jälkeen olen nyt ajellut Transalpilla reilut 5 tkm. Eilen poikkesin Allrightin Hemmopäivillä ja istuskelin muutaman kyykkypyörän päällä huomaten että "marakatti köyrii koripalloa" -ajoasentoon ei taida enää olla paluuta :D Uusi Triumphin Tiger Sport sen sijaan olisi makea mopo asfalttiteille ja kaupunkikurvailuun :jippikaijee:
 
Busan jälkeen olen nyt ajellut Transalpilla reilut 5 tkm. Eilen poikkesin Allrightin Hemmopäivillä ja istuskelin muutaman kyykkypyörän päällä huomaten että "marakatti köyrii koripalloa" -ajoasentoon ei taida enää olla paluuta :D Uusi Triumphin Tiger Sport sen sijaan olisi makea mopo asfalttiteille ja kaupunkikurvailuun :jippikaijee:

Miltäs siirtyminen Busasta Transalppiin tuntunut, jääkö sitä voimaa kaipaamaan :) ?
 
Miltäs siirtyminen Busasta Transalppiin tuntunut, jääkö sitä voimaa kaipaamaan :) ?

Kyllähän Busan ultimate voima herättää joskus vielä kaipuuta, mutta se toi mukanaan tarpeen koko ajan arpoa "väännänkö vai enkö väännä"...aika monta kertaa en väännä -päätöksen jälkeen tuli kissalan pojat vastaan. Joku päivä tuuri olisi loppunut ja olisin joutunut käräjille törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja kerralla olisi lähtenyt kaksi elämääni rikastuttavaa harrastusta ja toinen varmasti lopullisesti...siitä potutuksesta ei välttämättä olisi ollut helppo toipua...Transalppi on tuonut aivan uusia kuvioita ja fiiliksiä ja mikä huvittavaa, niin ekan busalla ajetun kesän jälkeen kävi jo ekan kerran mielessä, että seuraava mopo on matkaenska. Ja mikä parasta, mopoa voi vaihtaa aina kun huvittaa ja lompakko antaa myöten, joten mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Mopon ostoa varten ei tarvitse täyttää lupahakemuksia, ei mennä haastatteluun, ei hakea lääkärintodistuksia, ei täyttää harjoituspöytäkirjaa eikä pelätä poliitikkojen uusia harrastusta uhkaavia lakialoitteita...voinet jo arvata toisen harrastuksen...sitten kun se torpataan lopullisesti, niin voipi olla että mopoon tulee taas semmoiset 200 hv :jpstyle: Elämä on täynnä valintoja...:orgmp:
 
Yhdyn edelliseen puhujaan... joskin luovuin Hondan X11:sta ja nyt ajokkina 600 Transalp, mutta periaate ja syyt pitkälti samat. Hiekkateillä on hauskaa, mutta aavistuksen maantiellä on ikävä puuttuvaa ~80 hummaa. No ei kaikkea voi saada rajallisella budjetilla :)
 
Eli kun nykyään alla Kawan zx12r niin jotenkin ajoasento alkaa rasittamaan kyynärpäitä ja mielessä pyörii jospa sitä vaihtaisi pyörään jossa ajoasento olisi pysty jolloin ei tarvitse maata käsien päällä koko ajan :) .

Mitä vaihtoehtoja kyseisen mallisiin olisi ?

Mieluiten hiukan katettu olisi mukava niin ei ilmavirta niin kovasti häiritsisi .Tyyliin V-strom 1000 ???

I feel you. Ittellä oli kans joko R1 myyntiin, tai sit modaukseen.. No, laitoin apexin säädettävät cliponit ja kyllä matka taas maistuu. Ainoastaan harmittaa ettei tehny aiemmin tätä jo. :orgmp:
 
R1:
512949a3d657a318b.jpg
 
Eli kun nykyään alla Kawan zx12r niin jotenkin ajoasento alkaa rasittamaan kyynärpäitä ja mielessä pyörii jospa sitä vaihtaisi pyörään jossa ajoasento olisi pysty jolloin ei tarvitse maata käsien päällä koko ajan :) .

Mitä vaihtoehtoja kyseisen mallisiin olisi ?

Mieluiten hiukan katettu olisi mukava niin ei ilmavirta niin kovasti häiritsisi .Tyyliin V-strom 1000 ???

BMW R 1200 RT
Triumph Trophy 1200

On varmasti riittävän pysty asento, katettu ja jos on katupyörään tottunut niin ei tunnu ajo vieraalta.
Itse koeajoin Triumphin 1200 Explorerin, ei ollu katumaasturi mun juttu. Aika omanlaisensa ajaa tuollaisen matkapeliin verrattuna.
 
Miltäs siirtyminen Busasta Transalppiin tuntunut, jääkö sitä voimaa kaipaamaan :) ?
Siirry hiekkateille ajelemaan. Siellä voimaa riittää ihan tarpeeksi, jotta voi sladitella joka kurvista ulos perä luisussa.
Ja se on oikeesti hauskaa. Siellä saa paremmat kiksit kuin moottoritiellä 150 nopeudessa, vaikka ajaisi kahdeksaakymppiä mutkikkaalla metsäautotiellä.

Suosittelen vaikka tuota omaani BMW R1100GS pyörää tai siis jotain vastaavaa, koska omaani en varmaan myy koskaan. Ja se on ollut mulla vasta 10 vuotta. Ja mikä tahansa vastaava pyörä hiekkateillä antaa saman nautinnon kuin kaahailu moottoriteilla tai isoilla asfalttiteillä. Ja siellä hiekkateillä näet ja koet luonnon ja kaikki tuoksut ja hajut (mm. hakattu mäntymetsä, rypsipelto, ja lehmänlanta) ihan toisella tavalla kuin jossain suurilla pääteillä.

Kerran Ii-joen ylitettyäni ihmisvetoisella lossilla, siis itse käytin sitä lossia, koin aika huiman jutun. Metsäautotie oli suoraa ja tylsää, mutta päivääni piristi metsokoppeloloparvi, joka lensi lähellä edessäni kuin lentolaivue sitä tietä pitkin satoja metrejä, kunnes kaarsi jonnekin metsäaukiolle.
 
Back
Ylös