Q: MP Talvisäilytys "asuintiloissa" ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maketku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

maketku

New member
En tiedä onko mp-talli oikea foorumi tälle aiheelle, mutta kuten otsikkokin sanoo, pähkäilyni koskee pyörän säilytystä ns. asuintiloissa, ei siis autotallissa/varastossa.

Itsellä tilanne on sellainen, että erinäisistä syistä johtuen perheen kakkosprätkä joudutaan tulevan talven ajan säilyttämään erillisessä pihasaunarakennuksessa, tarkemmin sen yhteydessä olevassa huoneessa ( ns. "saunakamari"), samassa tilassa on mm. sohva + tv jne, joten siellä tulee joskus istuttua saunan jälkeen kavereiden kanssa mm, kaljan ja kortinpeluun merkeissä.

Kysynkin, onko joku säilyttänyt prätkäänsä jossain vastaavassa tilassa, miten tulisi toimia... akku pois, tankki tyhjäksi ja käyttää kaasarit tyhjiksi, laskenko öljyt koneesta tms? Mitäs vielä tulisi ottaa huomioon?

Varsinaista ilmastointia tilassa ei ole, mutta liesituulettimeen verrattava ilmanpoisto tilassa kyllä on. Tila on lämmin.

Kertaalleen oli kaks moottoripyörää säilössä mutsin talvellakin +5 asteessa pidettävässä mökissä. En laskenut edes bensoja pois. Talven jäljiltä mopot pois, eikä allerginen äitee valittanut bensan hajusta. Lämpimämmässä tilassa säilyttäessä bensat pois, pakoputken päähän tuppo ja muuten normi talvisäilytyskuntoon.

No jos ette kännissä kauheesti käyttele ja burnaa niin eiköhän tuo mene sellaisenaan...

Mulla tossa kk. sitten vietiin autosta soitin, yms rojua. Oli pelkkä liikennevakuutus (nyt kasko) Oli tosi asiallinen poliisi juteltiin siinä ~30min puhelimessa ja kyselin, että kun tuo pyörä on hitusen kalliimpi kuin auto ja pyörässä ajonesto, mutta sitten ne rikkoo sen.

Poliisi naureskeli ja sanoi, että asunut ennen itähelsingissä alimmassa kerroksessa ja sanoi talveksi vieneensä pyörän "poikamies" boksiin.  
062802jumpie_prv.gif
Olin vähä hämilläni ja se oli, että "joo joo sisään vaan" tämä nyt ei talvisäilytystä koskenut (vaikka ehdotin eukolle, että se olisi sisustusta...  
biggrin.gif
kyselin siinä sitten, että mitäs jos nään jonkun pyörän kimpussa ja menen väliin ottamaan reilusti kiinni, niin tämä sano heti, että tässä laitoksessa ei ole yhtään poliisia joka pikkunaarmuista alkaisi valittaa, kun viittasin helsingissä tapahtuneeseen siviili kiini ottoon jossa rosvo toki sai nenään siinä kiini otossa ja vaati oikeutta. Poliisi sano suoraan, että niiltä narkeilta ei rahoja saa ja tilanteen mukaan katsotaan läpi sormien, rapatessahan aina roiskuu. Jäi tosi hyvä kuva ukosta soitteli vielä myöhemin mitä autosta vietiin ja neuvoi laittamaan johonkin kohtaan tunnuksia, yms. Taisi olla ajomiehiä itsekin.

Ainut mitä mietin on kotivakuutus. Mitä ne tykkää jos talo palaa? mopon takia tai muusta syystä mihin itse syytön...

Olis vaan niin lyhyt matka "tallille"
wink.gif

Ei sillä on tuossa tiedossa lämmin talli missä moponi on joka talven ollut, mutta ois se pähee tuossa parketilla punamatolla.
biggrin.gif

Ainut mitä mietin on kotivakuutus. Mitä ne tykkää jos talo palaa? mopon takia tai muusta syystä mihin itse syytön...
Ei mitään, asuintiloissa saa säilyttää max 25l bensaa (tai muita palavia nesteitä).
Siihen en ota kantaa että mikä korvaa jos parketti syttyy tuleen burnatessa...
Kiitos muuten tiedosta jos tuo 25l on faktaa?
biggrin.gif

Voi joku syysilta emäntä yllättyä
062802moto_prv.gif
muuten onkin kämpästä kuvat ja kuitin kopiot porukoilla tallessa, jos joutuu evakoimaan itsensä, eukon, ja mopon tulipalossa. Tullut tavaksi kaikki kuvata ja skannata niin helpompi vakuutus ukkojen kanssa pulata, kun sitä raatoa tutkia mitä siellä kämpässä oli. Eipä tässä ole kun 1 hirvikolari takana autolla ja siihenkään ne ei hallut kuvia autosta vaikka niitä oli + kuitit. Suhkot ok hinnan siitäkin sai.

Nyt vaan ihmettelemään mistä sitä punaista mattoa...

cool.gif

Ei mitään, asuintiloissa saa säilyttää max 25l bensaa (tai muita palavia nesteitä).
Kyllähän ajoneuvojen säilytys on kiellettyä ainakin kaikissa tiloissa, missä on tulisija. Olen itsekin saanut läksytystä palo- ja rakennustarkastajalta tuosta aiheesta (taas yksi syy lisää olla päästämättä byrokraatteja kotiinsa). Jos on vesipatterilämmitteinen asuinhuone, ei isoja ongelmia pitäisi olla.

Meillä pyörä talvehtinu monet talvet tuol saunal takkahuonees ja siihen tyyliin et syksyl ajanu sisälle ja kevääl ulos sen ihmeempii temppui tekemättä,, tietty talvel "muutaman" kerran nykässy oven auki ja käyttäny kunnol kuumaks...
wink.gif
wink.gif
wink.gif

Kyllähän ajoneuvojen säilytys on kiellettyä ainakin kaikissa tiloissa, missä on tulisija. Olen itsekin saanut läksytystä palo- ja rakennustarkastajalta tuosta aiheesta (taas yksi syy lisää olla päästämättä byrokraatteja kotiinsa). Jos on vesipatterilämmitteinen asuinhuone, ei isoja ongelmia pitäisi olla.
Kerrostalon alin kerros (2 kerrosta) suoraan ovesta asuntoon ei rappukäytävää, kaukolämpö, Ongelmia?  
omg.gif

Itsekin ajaisin pyörän sisälle jos se mahtuisi hissiin. Portaikkoa pitkin 5 kerrokseen on vähän pitkä matka. Tietty jos palkkaisi jonkun "bomberin" keulimaan sen hissiin...
biggrin.gif

Noo, ehkä tyydyn kaverin lämmitettyyn talliin.

Minulla oli toinen pyörä pari edellistä talvea makuuhuoneessa sängyn vieressä  
smile_org.gif

Bensa haisee huoneenlämmössä ja siinähän on nykyään melko kauheita myrkkyjä, joten tankin otin irti ja pidin kylmässä pihavajassa, ja kaasarit tyhjensin.
Olihan sitä kiva siinä huoltaa ja laitella talven mittaan.

Jo siellä saunotaan ahkerasti niin kannattaa huolehtia ilmanvaihdosta saunomisen jälkeen. Lämmin ja kostea tila ei ole paras mahdollinen yhdistelmä metallien säilytykseen, saapi ruostumisilmiön nopeasti aikaiseksi.

Kerrostalon alin kerros (2 kerrosta) suoraan ovesta asuntoon ei rappukäytävää, kaukolämpö, Ongelmia?  
omg.gif
Ei ongelmaa paloturvallisuuden kanssa. Kukkahattujen kanssa voi olla ongelmia: periaatteessa tuokin on kiellettyä. Ongelma ei ole palavat nesteet, vaan rakennuksen käyttötarkoituksen vastainen käyttö.

Palavien nesteiden säilytyksestä neuvoo Google:

Bensiiniä voi säilyttää asuin-, toimisto-, majoitus-, päivähoito- ja kokoontumishuoneistoissa ja niihin verrattavissa tiloissa enintään 25 litraa. Sen sijaan taloyhtiön yhteisissä kellari- ja ullakkotiloissa ei saa säilyttää lainkaan bensiiniä tai muita palavia nesteitä.

Mikäli kyseessä on asuinrakennukseen kuuluva erillinen varastotila tai huolto- tai työpaikkahuone, voi siellä säilyttää 100 l bensiiniä (tai muita herkästi syttyviä palavia nesteitä) ja 200 l palavia nesteitä, joiden leimahduspiste on yli 55 °C (esimerkiksi öljy ja dieselöljy).

Autotallissa tai -katoksessa saa säilyttää bensiiniä 60 l + ajoneuvon polttoainesäiliö sekä moottori- tai dieselöljyä 200 l + ajoneuvon säiliö). Yhteisten autotallien ja -katosten maksimimäärä on koko autotallille tai katokselle, ei esimerkiksi per asukas.

Pelastusviranomainen voi yksittäistapauksissa antaa poikkeuksia (esim. säilytettäväksi suuremman määrän tai sallia säilytyksen eri paikassa) tai rajoittaa säilytystä jos turvallisuus sitä vaatii

Back