Q: R1150GS ABS valojen vilkkuminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JKK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JKK

New member
En tiedä onko ominaisuus, vai vika; Kun pyörän käynnistää, niin toisinaan ABS:n merkkivalot alkaa vilkkumaan vuorotellen. Ja kun lähtee ajamaan, niin vilkkuminen ei lakkaa. Homma korjaantuu, kun pysäyttää ja sammuttaa pyörän, ja käynnistää uudelleen. Tämän jälkeen merkkivalot alkavat vilkkumaan samanaikaisesti, ja sammuvat kun pyörä nytkähtää liikkeelle, kuten kuuluukin.

Olen kiinnittänyt huomiota, että vika ilmenee todennäköisimmin, jos pyörä on seissyt ajamatta pidemmän aikaa. Harvemmin taas, jos pyörällä on ajettu esim. edellisenä päivänä. Pyörä on vm. 2001 ja ajettu 44tkm. Olettekos törmänneet vastaavaan?
 
Sehän kertoo siitä, jotta taikalaatikon mielestä tuolla on jotain pielessä. Oma arvaus on akun jännitteen putoaminen riittävän alas. Vikamuistin luku kertoo syyn, eli mopo vaan liikkeeseen ja Moditec kiinni. Sen jälkeen pääset akkuostoksille.
 
Jou, akku se kait useimmiten tuota oiretta aiheuttaa - muttei aina. Itsekin vaihdoin viime keväänä akun (toki sen kai jouti jo vaihtaa muutenkin) mutta vilkuttelu jatkui sitkeänä kunnes sitä ei enää saanut pois pyörää sammuttelemalla. Viaksi ilmeni etupyörän ABS-anturi, mutta ei muuta kuin siihen Moditeciin kiinni vain.

Tai sitten ostat multa GS-911 vikakoodin lukulaitteen, jolla pääset itse syynäämään, jotta mikä siellä oikein kummittelee..
tounge.gif

http://www.hex.co.za/gs911/index.html
Sattumalta jäi yksi ylimääräinen viime syksyn kimppatilauksen jäljiltä.

t. pozo
062802moto_prv.gif
 
Vikamuistin luku kertoo syyn, eli mopo vaan liikkeeseen ja Moditec kiinni. Sen jälkeen pääset akkuostoksille.
Vikamuistin lukemisen hinnalla saa melkein jo uuden Varta-akun.
Vartan malli on 519 013 017 ja myyjät löytyy täältä:
http://www.varta.fi/ : Hinta jotain 70.- autovaraosakaupoissa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

PS. Pirskatti, Varta on hukannut Suomen jälleenmyyjät tuolta hakulinkistä
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif

Mm. Varaosamaailma myy niitä Helsingissä.
 
Itselläni ainakin lopetti juuri tuollaisen käytöksen ABS uudella akulla. Hessumobiilista hain uuden Vartan akun, hintaa en enään muista. Mikään muu tarvikeakku ei mahtunut koteloon, vaikka paperilla mitat oli oikeat. Kotelo on alareunasta hieman kapeampi, kuin ylhäältä.
 
Kyllä se varmaan saattaa siihen jännitteeseen liittyä, koska vika ei ole ilmaantunut koskaan ajon aikana. Ainoastaan silloin, kun pyörä on seissyt ajamatta useamman päivän. Mielenkiintoista, että järjestelmä on noinkin kriittinen, koska pyörä kuitenkin lähtee ihan hyvin käyntiin vaikka olisi seissyt kuukauden.

Voisikos sen takajarrunestesäiliön alhainen taso aiheuttaa tuota? Sitä ei olekaan tullut vielä tarkistettua?
 
Kyllä sitä akkua veikkaisin, kun se ABS lähtee pienen ajon (ja latautumisen) jälkeen päälle. Omanikin käynnistyi vielä ihan hyvin vanhalla akulla, mutta melkein jokakerta jäi ABS pois ensimmäisellä yrityksellä.

Omassani ilmeni pariin kertaan syksyllä ABS:n pois tippumisia kesken ajon. Normi ajossa moista ei tapahtunut, mutta 'hieman' agressiivisemmassa ajossa saattoi ABS:n valot alkaa vilkkumaan. Raivostuttavaa, kun järjestelmää ei voi buutata lennossa, vaan on pakko pysähtyä ja käyttää virrat pois. Takajarrunestesäiliötä en ole 'vielä' ehtinyt tarkistamaan. :-)
 
Omien kokemusten perusteella sanoisin myös, että akkukaupasta löytyy apu tähän, jos tuo vilkkuminen alkaa olla ongelma.
 
Tai sitten ostat multa GS-911 vikakoodin lukulaitteen, jolla pääset itse syynäämään, jotta mikä siellä oikein kummittelee..
Paljonkos pidät tuolla hintaa? Ja mitenkäs sen toiminta vm. 2006 LT:n kanssa?
Hintaa kapineella on 220 euroa ja kyllä pelittää 2006 LT:n kanssa kuten tuosta näet:

http://www.hexcode.co.za/hex/products/gs-911/function-chart

Tämä kapine on siis se USB-malli, joka vaatii läppärin vietäväksi mopon viereen myös. En arvannut hankkia niitä bluetooth-malleja, koska niiden yhteensopivuus eri kännyköiden kanssa tuntuu välillä olevan "korkeammas käres".

Homma toimii siten, että jos päätät ostaa kapineen, niin minä ilmoitan sähköpostisi sekä laitteen sarjanumeron tehtaalle. Sieltä tulee sitten kyseisen laitteen aktivoimista varten salasanat sekä oikeus downloadata kapineen (viimeisin) softa, jolla se herää henkiin. Tämän laitteen ympärillä pyörii sangen vilkas googlepohjainen käyttäjäporukka, johon voi ilmoittauta mukaan ja seurata, minkälaisia vikoja ja koodeja porukat mopoistaan esiin kaivelevat.

Jos sitten kysyt, että miten sitä olen itse käyttänyt, niin pakko on vastata, että softat olen läppäriini ladannut, mutta mopoon en ole vielä ehtinyt sitä kytkeä.
blush.gif
On ollut mukamas kaikenlaista tärkeämpää räplättävää ja sitä paitsi mopossa ei tällä hetkellä ole mitään vianpoikasta, jota pitäisi koettaa selvitellä. Mutta eiköhän tämän talven projektien jäljiltä sitä pengottavaa saata taas järjestyäkin, kunhan savujen hälvettyä pääsen tarkistelemaan uusia kytkentöjäni
tounge.gif


t. pozo
062802moto_prv.gif
 
Jos valot syttyvät agressiivisessa ajossa voi vika hyvinkin olla vajaassa nestemäärässä. Neste loiskuu säiliössä ja korkeusanturi antaa hetkellisen tiedon nesteen vähyydestä.

En jaksa oikein uskoa vian olevan akussa jos valo syttyy ajaessa. Sähköhän tulee ajon aikana laturista eikä akusta. Omassanikin huollon mielestä akku oli sökö vaikka vika poistui nesteen lisäyksellä ja häiriö ollut pois siitä lähtien pari ajokautta.
 
Jos valot syttyvät agressiivisessa ajossa voi vika hyvinkin olla vajaassa nestemäärässä. Neste loiskuu säiliössä ja korkeusanturi antaa hetkellisen tiedon nesteen vähyydestä.

En jaksa oikein uskoa vian olevan akussa jos valo syttyy ajaessa. Sähköhän tulee ajon aikana laturista eikä akusta. Omassanikin huollon mielestä akku oli sökö vaikka vika poistui nesteen lisäyksellä ja häiriö ollut pois siitä lähtien pari ajokautta.
"Disagree"- Eikös noissa symptoomeissa nimenomaan kerrottu vilkkuvalojen jäävän päälle startin jälkeen - etenkin jos pyörä on seisonut. Ei niiden syttyvän ajossa.

Selvähän tuo on kuin pläkki. Pyörä seisoo -> akku purkautuu -> tuosta syystä startissa jännite putoaa alle ABS:n hälyrajan

Noi valothan ei resetoidu vauhdissa vaan vaativat aina "buutin". Kun nyt pyörän laturi on hetken painanut akkuun isolla teholla latausta, ei napajännite enää uudessa startissa putoa liian alas.
 
Jos valot syttyvät agressiivisessa ajossa voi vika hyvinkin olla vajaassa nestemäärässä. Neste loiskuu säiliössä ja korkeusanturi antaa hetkellisen tiedon nesteen vähyydestä.

En jaksa oikein uskoa vian olevan akussa jos valo syttyy ajaessa. Sähköhän tulee ajon aikana laturista eikä akusta. Omassanikin huollon mielestä akku oli sökö vaikka vika poistui nesteen lisäyksellä ja häiriö ollut pois siitä lähtien pari ajokautta.
"Disagree"- Eikös noissa symptoomeissa nimenomaan kerrottu vilkkuvalojen jäävän päälle startin jälkeen - etenkin jos pyörä on seisonut. Ei niiden syttyvän ajossa.

Selvähän tuo on kuin pläkki. Pyörä seisoo -> akku purkautuu -> tuosta syystä startissa jännite putoaa alle ABS:n hälyrajan

Noi valothan ei resetoidu vauhdissa vaan vaativat aina "buutin". Kun nyt pyörän laturi on hetken painanut akkuun isolla teholla latausta, ei napajännite enää uudessa startissa putoa liian alas.
Öö, sefo taisi vastata minun sepustukseeni, eikä alkuperäiseen viestiin.

Ihmettelen vielä ettei ABS resetoidu vauhdissa virrat pois käyttämällä, vaan vaatii pysähdyksissä olon. Autot on kyllä tähän asti resetoituneet ihan vauhdissakin virtojen hetkellisellä katkaisulla. Ensimmäisellä kerralla kyllä säikäytti, kun ei lähtenytkään vauhdissa uudestaan käyntiin avainta kääntämällä, kunnes tajusin tökätä vaihteenvalitsimen N-asentoon. :-)
 
Moro,

ABS:n valojen vilkkumisen frekvenssit kertovat boxin mielipiteen siitä mikä on pielessä. Ohjekirjassa on lyhyt selitys vian aiheuttajasta.

Ainakin mun boxeri ässässä (vm 2001) valojen palaessa/vikkuesssa vika on löytynyt siltä mistä boxi ja käyttöohjekirja ovat sitä ehdottaneet:
- pari kertaa syynä on ollut jarruvalopolttimon palaminen,
- kerran jarrunesteen vajaus ABS-yksikössä
- kerran jarruvalokatkaisijan jumiutuminen

Suosittelen manuaalin lukemista.
smile_org.gif
 
Asiasta toiseen...vain hetkeksi.

Kun tuota pyörää on tullut nyt pärryyteltyä ja tutkittua tallissa, niin olen pannut myös merkille, että konetta kun käyttää lämpimäksi (lisäkaasun kanssa), niin jo muutaman minuutin paikallaan käytön jälkeen katalysaattori hehkuu aivan punaisena? Onko näin muillakin?
 
Onhan tuo putkien ja paskatalysaattorin hehku ihan normaalia. Nää nyt käy niin laihalla, jotta hehkuuhan nuo - monesti jo pakokäyristä alkaen. Katalysaattorin toimintaperiaatteisiinhan vielä kuuluu, jotta tuo kuumenee prosessissaan rajusti. Autoissahan varoittavat maastopaloistakin, jos kotilon parkkeeraa heinikkoon tai muuten tulenarkaan paikkaan. Eli TADT.
 
Jep jep...Exide-akku irtosi 60 eurolla Tuusulalaisesta akkukaupasta. Varmaan ihan ok-virtalähde?
 
Back
Ylös