R 1100 R:n vaihteisto jumittaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viromi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

viromi

MotOrg ry
Mikäköhän mahtaa olla vialla kun 4 ja 5 vaihde eivät mene aina ajossa päälle? Syksyllä kun laitoin seisontaan ei ollut mitään murheita. Nyt kun mopo käytössä niin ajoittain 4/5 vaihde lähde päälle vaan vaihdezepa on ihan jumissa. Ei siis liiku lainkaan vaan tuntuu ihan kiinni hitsatulta.

Kaasua pois ja sitten vähän lisää ja uusi yritys. Silloin menee mutta n. 10 % tapauksista joutuu vielä toistamaan manooverit ennen kuin onnistuu. Alaspäin tiputellessa 5-4-3 ei mitään ongelmia.

Nyt vois tietysti spekuloida öljyistä mutta pyörässähän on kuiva kytkin ja erikseen vaihteisto-öljyt. Eikä se ennenkään näin ole tehnyt vaikka kylmemmässäkin on ajettu. Oire on siis todellakin tullut seisonnan aikana.

Laatikko ei myöskään pauku tai kolahtele kuin sen verran mitä Bemarin laatikko muutenkin
wink.gif

Mistäs vika mahtaa johtua. Tuskin se mitään fillarin alkukankeuttakaan ole kun sillä on jo pari päivää ja yli 300 km rundattu
withstupid.gif

Hyvät neuvot ja teoriat tulisivat nyt tarpeeseen...

Vaihdepolkimen akselien ja vipujen rasvaus poisti ainakin itselläni ko. vaivan, jonka syyksi jo ehdin pelätä vaikka mitä. Pyörä ei tosin ollu BMW, mutta haitanneeko tuo.

Vaihdoitko lootan öljyt talviseisonnan aikana? Jos et, niin itse aloittaisin vaihtamalla. Jos vaihdoit, aloittaisin tarkistamalla mitä ja kuinka paljon lootaan lurahti.

Empä lootan öljyjä vaihtanut. Eipä se ennenkään ole sitä kaivannut vaan josko nyt olisi?
withstupid.gif

Satutko muuten tietämään mitä litkua ja kuinka paljon sinne pitäisi laittaa ja sitten vielä tumpelo kun olen niin mistä se sinne tungetaan.

Ohjeita löytyy esim tuolta IBMWR

Tsekkaa öljyn määrä ja laatuvaatimus ohjekirjasta. Eiköhän siellä ole muistaakseni myös tarkastusohjeet. Täyttö- ja tyhjennysproput on pyörän oikealla puolella vaihteiston kyljessä. Muistaakseni nuo kyllä on ohjekirjassa neuvottu ja kuvattu. Öljyähän lootassa pitäisi olla täyttötulpan (se ylempi) alareunaan asti ja normaalisti tulppaa avatessa, sitä sieltä alkaa tunkea kun öljyä on riittävästi.

Huom, jos noita availet, niin tulpille on annettu kiristysmomentit ja tiivisteprikat (alumiini tai kupari) pitäisi vaihtaa.

DISCLAIMER: Jos et tiedä mitä ruuvaat, jätä tekemättä ja vie liikkeeseen tarkastettavaksi ja/tai vaihdettavaksi.

Veikkaisin että kuskin tuntuma on talven jäljiltä kadoksissa ;-)

Jos vaihdon tekee hiukan huolimattomasti, saattaa siirtomakanismi mennä tuollatavalla jumiin. Vaihto pitää siis näillä baijerilaisilla olla määrätietoinen ja sopivan rauhallinen. Vaihdetta ei saa missään tapauksessa vaihtaa siten että vaihde jää kantamaan, eli vipu pitää aina painaa koko matkansa toiseen ääriasentoon. Jos vaihtamisen jättää "kesken" saattaa vaihteisto hypätä välivapaalle, mutta myöskin jos vaihde kantaa esim maantieajossa, siten ettei se ole kunnolla päällä, saattaa siirtohaaruhat ja kytkentäholkit kulua nopeasti.

No mutta nämähän oli tietysti ihan selviä asioita.

Vivuston nivelien jumahtamista on käynyt maailmalla. Kannattaa ensimmäisenä purkaa vaihdevivun ja vaihteensiirtoakselin välillä oleva nivelsysteemi ja voidella se herkäksi.

FIN_GSer

Jeps. Vivustohan se oli. Eipä tuo mitenkään jäykältä ja kiinnittyneeltä tuntunut, mutta kun sitä rasvas huolella tuntui vika poistuvan. Ainakin kun duunista tulin ei mitään ongelmia. (Mennessä oli paljonkin).

Uusi asia että tuollaistakin voi tapahtua, mutta elämä on ihmeellisyyksiä täynnä. Summa Summarum.... Rasvaus auttoi ja toivottavasti tästä tiedosta on apua sitten jollekin muulle joka joskus painii saman ongelman parissa.
tounge.gif

Iso käsi kaikille neuvoja antaneille.

Siis ihan vaihdepolkimen vivuston rasvauksella? Mulla on ollut toi sama onkelma koko viime kesän silloin tällöin, ja hermoja välillä raastellut kun olen laskenut mielessäni rattaiden hintoja. Toisaalta olen pitänyt sitä BMW:n laatikn ominaisuutena kun sitä on niinkin paljon haukuttu kolinasta ja että kuinka pitää olla huolellinen vaihtaessa. Täytyypä kokeilla tuota vipua ja sen rasvaamattomuutta.
bowdown.gif

Sen siitä saa kun huollattaa pyörää merkkiliikkeessä. Pitäis joskus käyttää itse aikaa ja tupakkaa ja tutustua mekaniikkaan vähän lähemmin. Laiskaksi on tullut.
nixweiss.gif

Back