R 1200 GS haisee bensalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 3210015
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

3210015

New member
Vuoden 2007 R 1200 GS haisee tallissa seistessään bensalle. Purin kaikki kateet pois, puhdistin ja voitelin tankinkorkin tiivisteet, mutta se halavattu haisee aina vaan. Missään ei näy kosteutta, enkä ole kruunatusta nenästäni huolimatta pystynyt paikallistamaan hajun lähdettä. Siitä olen varma, että tämä GS se syntinen on, kaikki pienkoneet olen käyttänyt ulkona ja haju pesii juuri tämän pyörän ympärillä. Tankissa on 4 - 5 litraa bensaa. Onko raadilla vinkkkejä?
 
Jos siellä lämpötila vaihtelee, niin tankin huohottimen kautta kulkee ilmaa tankkiin ja päinvastoin.
 
Ei vaihtele lämpötila, tallissa on tasainen +8 astetta ja ymmärtääkseni pienempi GS tupsauttelisi samanlaisia kaasuja, mikäli se johtuisi lämpötilan vaihteluista.
 
Tankin alla on semmonen muovinen 90-asteen pikaliitin bensaletkussa ainakin muissa Bemareissa. Se tuppaa ajan kanssa murtumaan ja alkaa ensin tihkua vähän bensaa ja tuoksahtaa bensalle. Vaihdoin omaani (K1200S) tuossa kesällä saman oireen takia. Seuraava vaihe on, että liitin korkkaa lopullisesti ja bensat sylissä.

Vahva veikkaus tälle. Ei oo kovin kallis.

Edit. Googlettamalla kuva liittimestä https://www.amazon.com/BMW-Motorcycle-Injection-90Degree-Adventure/dp/B01N59DLGL
 
Viimeksi muokattu:
Näin oon kuullu, mutta EMCllä ei ollu, kun sieltä ostin. 10 v. oli kuitenki kestäny alkuperäinenkin. Ongelma lienee se, että bensaletku on aavistuksen lyhyt ja tankkia irrottaessa, jos ei osaa/tiedä avata pikaliitintä pienestä raosta vaan vetää tankkia kauemmas liitin voi murtua.
 
Nuo pikaliittimet ovat paholaisen keksintö. Tippasevat jonnekin koneen väliin niin, ettei mitään näy mutta silti haju on karmea. Sitten kun aukaisee tankkia ja katsoo, niin vääntyvätkin sellaiseen asentoon, etteivät vuoda. Kun laitat tankin takaisin niin vuotavat, ja nauravat paskaisesti perään.
 
Guzzi ei haise, mutta vanha Funduro hieman haiskahtaa. Vuotoa ei näy. Hyvä hajuhan se... :right:
 
Guzzi ei haise, mutta vanha Funduro hieman haiskahtaa. Vuotoa ei näy. Hyvä hajuhan se... :right:

Äläpä heittäydy nokkelaksi "mopedman". Vaikka arkikielessä käytänkin sanaa talli, niin asiallisesti ottaen on kyseessä meidän "kaikkeinpyhin", jossa sijaitsevat myös arvokkaimmat harrastusvälinneemme; kuten mettäkamppeet, sukellusrensselit ja kalastusvälineet. Enkä piruvie halua niihin bensan katkua ja höyrystyneitä hiilivetyjä.

Pittää ottaa lähiaikoina itselle vähän laatuaikaa ja jatkaa GS:n pilkkomista, jotta pääsen näkemään sinne tankin allekin kunnolla. Kiitos vaan kaikille vinkeistä ja osanotosta. Raportoin sitten, kun on jotain raportoitavaa.
 
Sielä tankin alla mitään liittimiä ole, kiinni tankissa. Liittimet on oikean katteen alla heti näkyvillä ja vasemmalla ylhäällä bensapumpun liittimet, joista on ollut recall.

Jos ylhäällä olevat liittimet on kuivat, niin se voi olla mikä letku tahansa tuosta kuvasta.
41622bf6767fbce6661d0b64073acce7.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siellä oikealla puolella voi olla vuosimallista riippuen myös tällainen liitos jossa ei mitään pikaliitintä ole: 16117675116_1_B.jpg

Harvemmin nuo letkut on alkaneet vuotamaan, tuo nimenomainen liitin kyllä varsinkin jos on ollut auki ja mennyt huonosti kiinni.
 
Tsau
Vasemmalla puolen bensatankkia on pyöreä musta kansi, joka on bensasta märkä. Mikä siellä vuotaa. Siellä on musta pikaliitin, joka näyttää ehjältä. Jostakin sinne bensaa nousee, tietääkö kukaan mistä. Mopo on BMW R 1200 GS vm. 2008.
 
Viimeksi muokattu:
Tsau
Vasemmalla puolen bensatankkia on pyöreä musta kansi, joka on bensasta märkä. Mikä siellä vuotaa. Siellä on musta pikaliitin, joka näyttää ehjältä. Jostakin sinne bensaa nousee, tietääkö kukaan mistä. Mopo on BMW R 1200 GS vm. 2008.

Todennäköisesti juuri se aiemmissa viesteissä kerrottu räjäytyskuvan liitin nr. 11. Joko se uros on murtunut tai naaras puoliskossa on recall hoitamatta. Se naaras on vahvistettu metallisella renkaalla. Mikäli rengas puuttuu, recall on edelleen auki. En ajaisi pyörällä metriäkään ennen kuin vika on korjattu, jos se saa kipinän jostakin ja syttyy, niin ei mene montaa sekuntia ennenkuin polttoaine letku on palanut poikki ja pumppu nosta bensaa tuleen paineella. Sitten onkin jo vakavammasta vauriosta kyse, kun sukukalleudet liekehtii.
 
Todennäköisesti juuri se aiemmissa viesteissä kerrottu räjäytyskuvan liitin nr. 11. Joko se uros on murtunut tai naaras puoliskossa on recall hoitamatta. Se naaras on vahvistettu metallisella renkaalla. Mikäli rengas puuttuu, recall on edelleen auki. En ajaisi pyörällä metriäkään ennen kuin vika on korjattu, jos se saa kipinän jostakin ja syttyy, niin ei mene montaa sekuntia ennenkuin polttoaine letku on palanut poikki ja pumppu nosta bensaa tuleen paineella. Sitten onkin jo vakavammasta vauriosta kyse, kun sukukalleudet liekehtii.

Kannattaa tosiaan viedä huoltoon. Minä vein omani viime kesänä koska tiesin, että takaisinkutsu oli tekemättä. Koko vasen puoli bensapumppuineen vaihdettiin takuuseen.
 

Onko tämä oikea malli, jolla korvata alkuperäiset muoviset? : https://products.cpcworldwide.com/en_US/ProductsCat/MC/MC2304

Edit:
Ilmeisesti pitäisi olla 5/16" letkulähdöillä, eikä tuo 1/4". Tilasin sit nämä: https://www.beemerboneyard.com/cpcqkdisconr12a.html
Nuo sopivat hienosti, eikä tarvi sitten ainakaan liittimien itsestään halkeamista enää pelätä kun ovat metalliset. Kumma kun pyöräni kävi "just" bemarin takaisinkutsussa asian tiimoila, muttei edes noita yli 15 vuotta vanhoja rapsakoita liittimiä vaihdettu uusiin, eikä sitä oikean puolen kahdeksasta kohdasta haljennutta valkoista muovikantta. Vissiin vaan liian kalliita osia ilmaiseksi ihmisten pyöriin vaihdella?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös