R 1200 LC moottorin äänet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaato
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaato

New member
R 1200 LC moottorin äänet

Kolmen asiallisiksi tunnetun ammattimiehen toteamana on havaittu 2014 mallisen R 1200 RT pyöräni moottorista kuuluva ääni varsin/kohtalaisen kovaksi. Ääni EI ole venttiilien väärästä säädöstä johtuvaa, vaan jotain muuta. Varsinaista aiheuttajaa ei tiedetä. Ääni on varsin venttiilin äänen oloinen naputtava/tikittävä ja kuuluu vain kun kone on käyttökuuma. Tyhjäkäynnillä liikennevaloissa tms. selvästi kuuluva.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa, ja miten saatu vähemmäksi tai pois. Paksumpi öljy ? tms. Kiitos neuvoista.
 
Kolmen asiallisiksi tunnetun ammattimiehen toteamana on havaittu 2014 mallisen R 1200 RT pyöräni moottorista kuuluva ääni varsin/kohtalaisen kovaksi. Ääni EI ole venttiilien väärästä säädöstä johtuvaa, vaan jotain muuta. Varsinaista aiheuttajaa ei tiedetä. Ääni on varsin venttiilin äänen oloinen naputtava/tikittävä ja kuuluu vain kun kone on käyttökuuma. Tyhjäkäynnillä liikennevaloissa tms. selvästi kuuluva.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa, ja miten saatu vähemmäksi tai pois. Paksumpi öljy ? tms. Kiitos neuvoista.

Korvatulpat syvemmälle... Kyllä noi kuumana vaan kilisee, kolisee ja tikittää. Ainakin omat bokserit päästi kaikki mahdolliset äänet. Eli BMW-huoltoko totesi äänen kovaksi vaiko "muu ammattimies".
 
Pitää kyllä kuumana tyhjäkäynnillä jonkinlaista ylimääräistä kalkatusta moottorin oikealta puolelta, edestä. Tuota huollossakin joskus kuuntelimme, olivat sitä muissakin vesigessuissa ihmetelleet, mutta mitään selitystä ei löytynyt.
 
Siellä missä on *kone* on liikkuvia osia
Siellä missä on liikkuvia osia on välyksiä
Siellä missä on välyksiä on ääniä
Välykset vielä muuttuvat lämpötilojen mukana

Korvatulpat syvemmälle, radio kovemmalle ja kovaa ajoa.... Ja sitten jos oma bokseri alkaa kuulostaa mekaanisesti äänekkäältä kannattaa kuunnella hetki kaverin Ducatia :D
 
Olisiko ideaa kokeilla muuttuko äänet eri öljylaaduilla/viskositeeteilla? Ihan kuriositeettiheittona.
 
Olen huomannut että ainaskin r1100rt:ssä kolinat lämpöisenä kuuluu asiaan. Öljyksi laitoin 20w-50, niin pikkuisen
hiljeni. En ole huomannut että kilsojen myötä äänet kovenisi.
Sanoisin että kaipaa kovaa ajoa.:orgmp:
 
Juu sieltä kuuluu ääniä. Ruiskun läppä läpyttää, nokkaketju kilistää, venttiilit naputtaa, huohotinputki hohottaa jne. Sitten kun ne äänet loppuu se ei kulje enää.
 
Itse vertaisin ääntä toiseen samanlaiseen, esim. BMW jälleenmyyjän esittelypyörään.
Mikäli selvä ero on havaittavissa, pyytäisin merkkihuollon hoitamaan asian kuntoon.
Kaikki R 1200 RT LC mallit ovat niin uusia että tehdastakuu on vielä voimassa.
 
Itse vertaisin ääntä toiseen samanlaiseen, esim. BMW jälleenmyyjän esittelypyörään.
Mikäli selvä ero on havaittavissa, pyytäisin merkkihuollon hoitamaan asian kuntoon.
Kaikki R 1200 RT LC mallit ovat niin uusia että tehdastakuu on vielä voimassa.

Jos pyörä muuten toimii normaalisti, niin yrittää toki sopii, mutta käytännössä voi jäädä marinaksi. Tuota varten on takuu ja valmistajan/myyjän virhevastuu. Jos pari vuotta vanha kone leipoo, niin eihän tuo ole normaalia tai jää kuluttajan maksettavaksi. Ajoa vaan...

Joskus vuonna kypärä & kivi kävin pitkään vääntöä yhden merkin maahantuojan kanssa mopon toiminnasta / värinöistä ja äänistä. Sain loppujen lopuksi edellä mainitut ohjeet sekä hieman eri muodoissa mutta saman sisältöisinä sekä maahantuojalta että kuluttajaneuvonnasta.
 
Eikä mennyt kuin pari vuotta ja tarkistuksessa havaittiin, että nokka-akselien hammaspyörien välys kolmessa neljästä oli selvästi yli toleranssien. Ei siis auttanut korvatulppien työntäminen syvemmälle tai muut fiksut ideat vaan tekovika, mutta sen todistaminen ja oikean kohtelun saaminen vei vaan kohtuuttoman kauan. :D
 
Liekö tuo yksilövika vaiko ihan tyyppivika. Saapa nähdä alkaako laajemmin ilmetä vaurioita ja niiden johdosta takaisinkutsuja. En olisi suoranaisesti hämmästynyt, jos jotain vikoja alkaisi esiintyä. Menihän Motorradin käyttötestissäkin vaihdelaatikon laakeri 44000km kohdalla ja laatikko hajosi kauttaaltaan. Syy näkyi selvästi kuvissa, vaikkei artikkelissa siitä mainittukaan. Joka paikassa säästetään nykyään aivan liian yltiöpäisesti. Milloinkohan huomaavat, että (liika) säästäminen alkaa käydä kalliiksi...
 
Liekö tuo yksilövika vaiko ihan tyyppivika. Saapa nähdä alkaako laajemmin ilmetä vaurioita ja niiden johdosta takaisinkutsuja. En olisi suoranaisesti hämmästynyt, jos jotain vikoja alkaisi esiintyä. Menihän Motorradin käyttötestissäkin vaihdelaatikon laakeri 44000km kohdalla ja laatikko hajosi kauttaaltaan. Syy näkyi selvästi kuvissa, vaikkei artikkelissa siitä mainittukaan. Joka paikassa säästetään nykyään aivan liian yltiöpäisesti. Milloinkohan huomaavat, että (liika) säästäminen alkaa käydä kalliiksi...

Minun pyörään (R 1200 GSA LC) vaihdettiin kyseisiä nokka-akselin hammaspyöriä 3kpl koska hammasvälys oli yli tehtaan toleranssin. Pyörä tosiaan toimi silti täysin normaalisti mutta kuuman moottorin mekaaniset äänet ovat tavanomaista kovemmat jos hammasvälys on liian suuri. Vanhemmissa R 1200 i/ö versioissa ei ole kyseisiä hammaspyöriä ollenkaan.
 
juurikin nuo pienet rattaat , niitä on saatavana ylikokoisia joilla sen välyksen saa säädettyä kohdalleen !
Sit siinä kuvassa tuon akselin ( numero 10) reijät sylinterin kannessa voivat myös olla kulahtaneet soikeiksi jolloin tuo koko hoito kolisee... ja siihen vaivaan ei auta kuin koko kannen vaihto ! (Tai oikein hyvä koneistaja joka voisi kokeilla tehdä sinne pronssiholkit reikiin)
Jaa että mistäkö tiedän... ! Edellisestä vuoden -14 gessusta meni kansi vaihtoon... vajaan parin tonnin homma kun tehdas suostui antamaan osat, ite maksoin työn ! Takuu kun oli jo mennyt , kilsoja koneessa oli jollen paljon väärin muista jotain 55 th.
 
Tuttu juttu minullekin. 11/2015 Englannissa rekisteröity ja Saksan kautta minulle päätyneen GSA:n vasemmanpuoleinen kansi osineen jouduttiin viime syksynä vaihtamaan. Pyörällä oli ajettu vain 19 tkm. Mopossa oli valmistusvika ja Bemu maksoi työt ja osat. Lasku olisi minulle ollut yli 2.500 euroa. Asia hoitui hyvin, vaikka pyörän takuuaika oli mennyt umpeen jo kaksi vuotta sitten.

Naputus oli melkoinen heti moottorin lämmettyä. Muistelen, että akselin välys sai olla 0,7 mm ja se taisi olla 1,2 mm ennen korjausta, jonka MP Nurmi teki.
 
Joo just tuo videossa näkyvä akseli ja sen reijät !
Harmi sinänsä ettei tullut pyydetyksi sitä vanhaa kantta itselle niin ois voinu koittaa holkittaa sitä !
 
Back
Ylös