• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

R eturenkaan kuluminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja obe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

obe

New member
Moi, Minulla R1100RS ja huomasin tuossa, että eturengas oli alkanut kulua vasemmalta puolen huomattavasti oikeaa tai keskustaa nopeammin.
Aiheesta on oletettavasti ollut aiemmin puhetta, mutta halusin kuulla onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ?
lookaround_orig.gif

Tää aihe on vanhempi kuin Mooses. Koskee myös yhtä lailla kaikkia merkkejä. Järkevää, todistusta ei kuitenkaan ole ikinä mielestäni esitetty. Tuota toispuoleista kulumista kun ei ilmene kaikilla, tai kaikissa pyörissä.

Vahva mututuntuma sanoo että syynä on liian pienet rengaspaineet yhdistettynä tien kaltevuuteen. Viime keväänä tuli ajettua turhan pienillä paineilla 1000km kun en laiskana tarkistanut paineita niin renkaat kuluivat rutkasti, ja juurikin vasemmalta laidalta.

vasemmalta kuluu juu enempi. eestä. nyt tarvis vaihtaa sekä etu ja takarenkas ennenku tulee vahinko.

Vasen kylki on täälläkin sliksinä vaikka toisella puolella on vielä jonkun verran tavaraa. Hämärää.. Oma teoria on, että vasemmalle tulee vaan kantattua enemmän
confused_orig.gif

samaa katselin tänään etunen on kuluneempi vasemmalta.keskeltä ja oikeelta laillinen,vasen puoli sakolla noin 2cm keskilinjasta.

Vahva mututuntuma sanoo että syynä on liian pienet rengaspaineet yhdistettynä tien kaltevuuteen. Viime keväänä tuli ajettua turhan pienillä paineilla 1000km kun en laiskana tarkistanut paineita niin renkaat kuluivat rutkasti, ja juurikin vasemmalta laidalta.
+1 tälle. Olen nyt ajanut pienillä ylipaineilla ja tuntuu että tasaisemmin kuluu. Miksi sitten vasemmalta puolelta: itse ainakin huomannut että uraisella tiellä tulee ajettua sen uran vasenta reunaa, joko keskiviivan tuntumassa tai sitten oikeanpuoleisen uran reunaa.
sport05.gif

+1 tälle. Olen nyt ajanut pienillä ylipaineilla ja tuntuu että tasaisemmin kuluu. Miksi sitten vasemmalta puolelta: itse ainakin huomannut että uraisella tiellä tulee ajettua sen uran vasenta reunaa, joko keskiviivan tuntumassa tai sitten oikeanpuoleisen uran reunaa.
sport05.gif
Näin ovat asiat.

Ihtelläkin olen havainnut saman ilmiön, kumi kuluu vasemmalta enemmän. Rengaspaineet olen pitänyt oikeana, eikä se muutenkaan voisi vaikuttaa toispuolisuuteen.

Olen omalla kohdallani ainakin huomannut, että kanttaan vasemmalle syvempään. En tiedä mistä se johtuu: uskalluksesta, aivolohkojen epäsynkasta vai auringonpilkuista. Veikkaisin ensimmäistä. Ainakin kakarana mopoaikoina tuli vasurin puolelle heitettyä enemmän sladeja kun takajarrua käytettiin oikealla jalalla, vasen oli siis crossityyliin maassa. Olisko siitä jääny selkäytimeen enempi uskallusta kantata vasemmalle.

Itse en ole huomannut eturenkaan kulumisessa mitään erityistä. Mutta sen olen huomannut, kuten edellinen asiantuntija sanoi, että vasemmalle tulee kantattua paljon rankemmin. Eli jotenkin uskaltaa vasenkätisissä kaarteissa ajaa huomattavasti kovempaa, eli kallistaa pyörää syvempään. En sitten tiedä mistä johtuu?? Olisiko jotain tekemistä oikea-vasen kätisyydellä??

Ei se ainakaan moottorin pyörimissuunnasta johdu. Edellisessä vekottimessa havaitsin saman ja siinä moottori oli väärinpäin, eli poikittain.

Tuo bemujen toispuoleinen eturenkaan kuluminen on tiedetty perusominaisuus. Jotenkin se aikanaan selitettiin, että raskaan pyörän painopiste ei olisi ihan keskellä ja kulkisi aavistuksen kallellaan näkyen myöhemmin toispuoleisena kulutuksena renkaassa. Se onko se totta ja vaikuttaako tien kallistus siihen minkä verran ja onko se vain bemujen merkkaustapa kuluneista renkaista voi pohtia loputtomasti. Vähän enemmän kanttailua ja vähemmän köröttely sillä bokserilla, niin kuluu RS:n renkaatkin tasaisesti  
wink.gif
.

Tuo bemujen toispuoleinen eturenkaan kuluminen on tiedetty perusominaisuus. Jotenkin se aikanaan selitettiin, että raskaan pyörän painopiste ei olisi ihan keskellä ja kulkisi aavistuksen kallellaan näkyen myöhemmin toispuoleisena kulutuksena renkaassa. Se onko se totta ja vaikuttaako tien kallistus siihen minkä verran ja onko se vain bemujen merkkaustapa kuluneista renkaista voi pohtia loputtomasti. Vähän enemmän kanttailua ja vähemmän köröttely sillä bokserilla, niin kuluu RS:n renkaatkin tasaisesti  
wink.gif
.
Ei oo mikään Bemujen ominaisuus. Käsittääkseni tuota esiintyy kaikilla merkeilla muttei missään nimessä kaikissä pyörissä. Esimerkiksi itselläni ei yhdessäkään kuudesta Bemaristani tuota ole esiintynyt. Kuitenkin olen itsekin tuota nähnyt samanlaisissa ja myös erimerkkisissäkin pyörissä. Tälläkin foorumilla on tuosta käyty lukuisia keskusteluja aivan muunmerkkisten pyörien kohdalla.

Ainoa jotenkin järkeenkäypä selitys on tuo mainitsemasi ajotapa.

Mulla on eturengas kulunut myös enemmän vasemmalta. Olen aikasemmin ajellut baijerin tehtaan suosittelemilla paineilla, mutta tänä keväänä laitoin rengasvalmistajan suosittelemat paineet = muutama kymmenys enempi.

Eli jotenkin uskaltaa vasenkätisissä kaarteissa ajaa huomattavasti kovempaa, eli kallistaa pyörää syvempään. En sitten tiedä mistä johtuu?? Olisiko jotain tekemistä oikea-vasen kätisyydellä??
Onhan ne kurvit keskimäärin tiukempia oikealle, kun ajaa sisäkurvissa. Pitäisi kysellä brittien keskustelupalstoilta kuluuko niillä renkaan oikea puoli nopeammin? Voisi selvitä tuon kallistelun ja tien kaltevuuden vaikutus.

En usko tien kaltevuuteen. Mutu sanoo, että moottorin veto (gardaanin kautta) vaikuttaa toispuoleisesti koko pyörään, jolloin etusella korjaten kuluttaa vasenta laitaa.
062802moto_prv.gif

Näin on tehny mullakin.

Kääntää joskus sen etusen toisinpäin jotta kuluu tasaisesti
smile_org.gif

Ainakin 10r kawassani saatoin tehä sitä monesti kesässä

Back