• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

R100 kysymyksiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ÖÖ.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ÖÖ.

New member
R100 kysymyksiä?

Tommonen vehje vuosimallia -82 tuli hankittua. Nyt olen ankarasti yrittäny googlata osia ja öljy ja ties vaikka mitä. Kysäsen kuitenkin täältäkin kun kokemusta kuitenkin joltain löytyy.

Perinteinen mitä öljyjä suosittelet? Ameriikkalaiset tuntuvat katselevan tuon ZDDP arvon perään ainakin moottoriöljyissä ja sen perusteellaa suosittelevat öljyjä. Meillä taas myynnissä ihan eri liemet niin hankala saada vinkkiä heidän keskusteluistaan. Motonetistä näyttää löytyvän esim. VALVOLINE VR1 RACING 20W-50 josta mainitaan eriksen "High zinc/phosphorus for extreme anti-wear, including flat tappets". Tuosta taas hankala sano onko täyssynteettistä vai mineraalia. Ite tarttis varmaan mennä purkkia kattomaan.

Mistä varaosia? Kävin marmoritiskillä kyselemässä ja vastaukseksi tulee eioota ja sikahintoja verrattuna nettikauppoihin. Englannista katsoin Motor Works liikettä jota myyjäkin suositteli ja siellä tuntuu olevan kattava valikoima. Löytyykö parempaa vaihtoehtoa? Hakusessa nyt ainakin keula stefat, ohjauslaakerit, öljynvaihtohuoltoon ja nokkaketjun vaihtoon vaadittavat nippelit.

Onko takaiskarit huollettavissa vai suosiolla uudet jos alkaa tuntumaan pahalta? Uudet Hagonit tais olla alle 200 € mutta väärän väriset, kromatut.

Keula ei varmaan ehjänä ole sellainen että erujarrua vasten työntämällä saa lähes pohjaan? Jäykempiä jousia saa ilmeisesti reilulla 50 €:llä. Kannattaako?

Motonetistä näyttää löytyvän jotain osia.
Linkki

Ei toi mitään racing öljyä kaipaa eikä varsinkaan MP-öljyä.
Toihan on kuin kuplavolkkarin moottori.
Itse olen käyttänyt Motonetin Motox 20W-50 öljyä ihan menestyksellä mun R1100GS pyörässä, joka on periaatteessa aika samanlainen pyörä kuin tuo sinun pyöräsi moottorinsa puolesta.
Linkki
Hinta on kohdallaan ja 140.000 km mennyt jo mainiosti tuolla öljyllä.
Ja öljyä ei kulu 10.000 km vaihtovälillä paljon mitään. 180.000 km yhteensä mittarissa.
Syytä sen öljyn on kuitenkin olla tuota 20W-50 öljyä eikä mitään litkumpaa.

BMW Max sivuilta löytyy sitten osanumeroita, jos jotain erikoisempaa tarvitset.

Pekka
:O:O:O

Viimeksi muokattu:
Mulla on -79 R100RS...
Motonetin perusöljyillä mennään.

Sen mitä olen osia tarvinnut, olen tilannut Myllymaan Reijolta Hämeenlinnasta. Siellähän ne noita työkseen huoltaa.
Jotain tillnu netistä. Saksassa, Brittein saarella ja jenkeissä tuntuu olevan kyllä osaa tarjolla...ei ihan ilmaiseksi.
Ismo Vaaralla oli ainakin jossain vaiheessa näitä vanhoja boksereita puretuna...eli sieltä voi löytyä myös käytettyä osaa.

Kiitti vinkeistä.

Joo ebay on tuttu juttu, sieltä helppo tilata jos tarve on vain yksi tai muutamia osia. Isommissa satseissa ikävä maksaa jokasesta tingentangelista postikulut erikseen.

Tota Motoxin mineraalia vois kyllä kokeilla. Aattelin vaan että synteettiset pitäis ominaisuudet paremmin kun tässä mitään öljynjäähdytintä edes ole ja kaupungilla saattaa kone välillä lämmetä. Mineraalien ominaisuudethan kai on äkkiä entiset ku oikeen kuumaks käyttää. Mutta kokeillaan niitä ekaks.

Milläs olette nypänny ohjauslaakerit irti? Vaihtoehtoina vissiin BMW:n melkein pyörän verran maksava, joku amerikkailainen 100 € vehje tai yrittää rikkoa se jollain? Toiselta puolelta naputtelemalla ei vissiin näissä onnistu?

Startti pyörii laiskasti vaikka virtaa riittää. Kaapeleissakin voi tietty olla vikaa mutta onko kukaan vaihtanu starttiin hiiliä ja saanu parannusta aikaan?

Back