R1100R perämurikka ja takajarrulevy kuumenee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viromi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

viromi

MotOrg ry
Kysytäämpäs taas kerran viisaammilta että onko syytä huoleen vain ei. Huomasimpa tänään vaimon kanssa ajellessa että takajarrulevy on tulisesti hot vaikka sitä ei jarrutuksissa olisi juuri käyttänytkään. Samoin itse perämurikka on niin lämmin että siinä juuri ja juuri kestää sormea pitää.

Mielestäni jarru ei jumita sillä pyörä pyörii ihan jees. Renkaan vaihdossa mopo kävi toissapäivänä ja silloin asentaja totesi että takapalat alkavat olla lopuillaan.

En tiedä ovatko nuo osat aina käyneet noin kuumana vai huolehdinko turhasta? 60tkm huolto olis 1,5 tkm päässä joten lopetanko murehtimisen vai kannattaisiko jotain tarkistaa.
withstupid.gif

Mulla kun oli R850R, niin se myös tahtoi syödä mystisesti takajarrupalat. En ikinä tullut koettaneeksi murikan lämpöä, mutta jos jarrut nyt yhtään laahaavat, niin lämpiäähän tuo - järki moisen sanoisi.

Oma teoriani on yksipuoleisen jarrusatulan (sehän sullakin on tuossa 1100-Ärrässä) ilmeisesti jotenkin makuuttavan enemmän jarruja. Mulla tuo ilmeni mm. niin, että pakoputken/renkaan puoleinen pala (siis se puoli, jolla ei ole mäntiä) kului loppuun abt kymppitonnissa, vaikka mielestäni en juuri takajarrua käyttele paitsi hitaassa ruuhka-ajossa.

Joku kyllä totesi taannoin, että tuo murikka kuumenee ihan kunnolla reipasvauhtisesssa ajossa kamat (ja mamma
smile_org.gif
) päällä. Ite en oo tullut koettaneeksi.

Jeps. Ihan vain varmuuden ja selvennyksen vuoksi sillä murikalla tarkoitin sitä kardaanin pyöreää osaa johon rengas tulee kiinni. Arveletko siis siten että levy lämpiää jarrujen laahauksen takia ja murikka muuten vaan?

Jeps. Ihan vain varmuuden ja selvennyksen vuoksi sillä murikalla tarkoitin sitä kardaanin pyöreää osaa johon rengas tulee kiinni. Arveletko siis siten että levy lämpiää jarrujen laahauksen takia ja murikka muuten vaan?
Ihan puhdasta arvailua / MUTUA: Molemmat. Levy lämpiää ehkä hieman laahaavasta jarrusta ja perä lämpiää itekseen ja vähän lisääkin tuosta levystä.

Täytyy huomenna koetella oman (uudenmallisen) perämurikan lämpöä kun käväisen Tampereella.

Minä olen muutaman kerran aivan mielenkiinnosta kokeillut napojen/perämurikan ja renkaiden lämpöjä helteillä ajetun pitemmän reissun jälkeen. Esim. pari viikkoa sitten ajelimme vaimon kanssa Helsingistä Tornioon, kaksi päällä + tietenkin jonniinverran matkatavaroita, ulkolämpötila pyörän mittarissa jonkin verran päälle 20, ehkä 22 astetta. N. 750km matkan jälkeen vetopyörästönkoppa oli jonkinverran lämpimämpi kuin takarengas, ei voi sanoa, että vielä varsinnaisesti kuuma, olisikohan asteissa jotain lähellä viittäkymmentä, kättä kesti varsin hyvin pitää. Eturengas ja etupyörän napa eivät olleet niin lämpimiä, mutta myös selvästi kättä lämpimämpiä. Saman tapaisia havaintoja on myös aiemmilta kokeiluilta. Nämä siis LT:stä tunnusteltuja. Lämpöjen haistelun aloitin, kun keväällä laitoin perään 80W-140 öljyt.
Jarrulevyjen lämpöjä ei ole tullut kokeiltua. Tuntuisi, että jos ei jarrua käytä, ja silti levy on polttavan kuuma, pitänee jarrujen hieman laahata, mikäpä sen muuten kuumentaisi.

Taitaapi olla R:n tyyppiongelma. Meikän R1100:sa myös takajarrupalat loppu < 10000 km. Ja takajarrun käyttö vähäistä.

Back